2SK213

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: 2SK213

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Een voeding gereed +38 Volt -38 volt,een minpuntje de uitgangselco`s ? die wel een veel te grote waarden hebben n.l 1000 uF 63 volt terwijl er 100 mA wordt getrokken, maar deze elco`s stralen in op de voeding waarschijnlijk op de LM336 2,5 volt, heb dit verschijnsel al eerder meegemaakt maar dan met de afvlak elco`s, heb toen de print verandert LM336 bij de elco`s vandaan en probleem was verholpen, nu staan de LM336 dicht bij de 1000 uF en ik zie op de scoop een lelijk zaagtandje die maar 20 mV bedraagt maar dat willen we niet op een voedingslijn, elco`s eruit gehaald even een 47 uF er in gezet en weg was het gezeur, nu even kijken of een 220 uF het er doet zonder problemen.
Elco's stralen niet, veeleer een printspoor met een laadpuls erdoor en dan verkeerd doorverbonden, komt de puls in de uitgang terug.Kleinere C, kleinere laadpuls, minder last.
Met de eerste test van boven staande voeding mijn dubbele LM317 voeding gebruikt, maar door een stommiteit maakte ik sluiting met een van de 2 uitgangen, die toch echt gescheiden van elkaar werken, maar toch alle twee de LM317 er mee gekapt.
Zou niet mogen, een circlotron heeft twee volledig gescheiden voedingen nodig.
Nu kwam ik deze toepassing tegen, ScreenShot5473.bmp
is het een goed idee om deze toe te passen, ik heb de kast van de voeding nu toch open en zou het wel lekker vinden als hij een behoorlijke hoeveelheid stroom kan leveren 28 volt 1,5 A allebei de kanalen, dat gaat nu ook wel maar dan is de koelplaat van de LM317 zo heet dat je er een ei op kunt bakken, je kan het niet meer beethouden je verbrand je vingers er aan ondanks de bij geplaatste eind transistor, die bijgevoegde transistor is er toch om de stroom te leveren?
Wat is de spanning voor de stabilisatie? Hoe meer je eraf moet halen naar 28volt hoe heter 't wordt.
Dat laatste schema is meer voor grotere stromen.Met R1=22Ω heeft de LM bijna niks te doen en hangt het van T2 af wat ie kan.
De 1,5A zou je ongeveer half/half kunnen verdelen over LM en transistor volgens 't eerste schema.Met R1=1,2Ω doet de transistor mee vanaf 500mA door de LM en wegens R2 is het bij 1,5A de stroom door de LM ook nog wat opgelopen, redelijk mooi verdeeld.
Anne
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Ik zie net dat ik de LM317 HVT heb gebruikt voor de voeding, waar jij indertijd met dit idee kwam, werkt deze schakeling wel met de LM317 HVT?
ScreenShot5472.bmp
ScreenShot5472.bmp (496.53 KiB) 448 keer bekeken

Met deze voeding heb ik de circlotron eindtransistoren mee aangestuurd, dat werd erg warm misschien is daar de aftakeling al begonnen, de 2SA1216 transistoren heb ik getest en die zijn in orde, werden niet zo warm als de LM317, die werd zeik heet.
Ik gebruikte de voeding om even zonder trafo de spanning langzaam op te draaien, lekker veilig allen zat er een spanning draad aan massa, maar hoe kunnen er dan twee aparte voedingen allebei het loodje leggen?
Ik wil het liefst de LM317 HVT zo weinig mogelijk belasten, en het werk door de de transistor die in het schema TIP73 wordt genoemd maar dan de 2SC2922 17 A en voor de onderste transistor 2SB834 of 2SC2275, dan moet het toch wel lukken, gebruik dat soort toepassingen niet zo vaak, maar wil af en toe wel even bij 28 volt 1,5 A kunnen trekken, kan ik natuurlijk kiezen voor de gewone LM317 maar dan ga je maar tot 37 volt.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De HVT versie is hetzelfde maar kan een wat hogere (verschil-)spanning hebben.
Met het eerste eenvoudige schema kun je R1 vergroten naar 6,8Ω , krijgt de LM nog maar goed 100mA te doen.Als je een dikke transistor erbij wil kan bijv. de TIP34 (10A) hoewel met wat minder kan ook wel.
En als je de twee voedingen tegelijk opgeblazen krijgt zou je toch 's moeten zoeken naar een (nietbedoelde) tussenverbinding.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Er zit nu een 2SA1216 in het eenvoudige schema, het is natuurlijk het makkelijks om de weerstand te verhogen naar 6,8 ohm zodat de LM317 wat minder stroom hoeft te leveren, de 2SA1216 kan 17 A leveren, en dan maar weer opnieuw gaan kijken hoe het gaat, en zeker even opzoek naar een onbedoelde doorverbinding.
En dan maar weer verder met de brugversterker.
Groet,
Pim
PimDriessen

Hoi Anne,
Hierbij 2 schema`s van hoe ik de voedingen apart regel, en hoe dat in serie schakel, dat mag toch geen probleem opleveren, zeker niet als het omschakelen gebeurt als de voeding uitstaat.
Groet,
Pim
ScreenShot048.jpg
ScreenShot049.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij de twee voedingen voor de eindtrap komt geen massa te pas en zijn volledig gescheiden.
En als je van 48volt naar 28volt stabiliseerd is 't geen wonder dat de boel heet loopt (30W per voeding !)
Bij en brug is er een gemeeschappelijke voeding mogelijk, heel ander geval.
Anne
Bijlagen
C&B.jpg
PimDriessen

Hoi Anne,
De voeding zoals ik hem beschrijf in de schema`s gebruik ik niet voor de brugversterker, daar heb ik ze gescheiden van elkaar gebruikt.
Het is alleen makkelijk om soms de in serie geschakelde voeding gelijktijdig te regelen, ook al is de gelijkloop van de stereo potmeter niet geweldig, het ging erom of het mogelijk is om het zo te doen.
Volgens de gegevens van de LM317 zou er een 5k potmeter moeten worden toegepast, ik heb 10k gebruikt, is dat een probleem, het werkt al een tijdje zo.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Veiliger om de instelling voor de hoogste spanning vast aan te sluiten en de regeling voor de lagere er dan parallel aan te schakelen.Bij het overschakelen zit er anders een ogenblik met niks aan het pootje, weet je niet wat er uitkomt.
Of anders enkel omschakelen met voeding uit.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,

Volgens de gegevens van de LM317 zou er een 5k potmeter moeten worden toegepast, ik heb 10k gebruikt, is dat een probleem, het werkt al een tijdje zo, of een 10K weerstand parallel aan de 10K potmeter?.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er moet niks hoor.Door de potmeter loopt stroom naar het regelpootje en door de 240Ω naar de uitgang.Die uitgang wordt zo groot dat er 1,25volt over de 240Ω valt.Hoe groter de weerstand van de potmeter hoe hoger de uitgangsspanning om voldoende stroom door de 240Ω te krijgen voor de 1,25volt.
De 240Ω mag ook een andere waarde hebben.Is zo voldoende laag om de invloed van de stroom door het regelpootje op de spanningsdeler verwaarloosbaar te noemen en zorgt gelijk voor een minimale belasting die de LM graag ziet.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Een van de weinige dingen waar geen moeten op staat :)
Kwam een leuk stukje software tegen waar de berekeningen voor je worden gemaakt, met verschillende spannings regelaars.
ScreenShot5481.bmp
ScreenShot5481.bmp (554.99 KiB) 409 keer bekeken
Hier de internet link,
http://www.electronicecircuits.com/elec ... adjustable

Onder het tweede plaatje zoals hierboven afgebeeld, staat download in blauwe letters.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Niet nodig hoor, doe 't gewoon hiermee :think: en deze,
Cal.jpg
Cal.jpg (24.82 KiB) 399 keer bekeken
:lol: Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Toch mooi dat z`n eenvoudig programma als Tina Software kan laten zien wat er gebeurt met een LM317, en dat ook de 1,25 Volt aanwezig is, mooi.
ScreenShot5483.bmp
ScreenShot5483.bmp (839.02 KiB) 392 keer bekeken
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als die stromen in 't blauw van dat prog komen is ie niet erg precies.
De basisstroom van de transistor (zo'n 20mA) gaat langs de emitter zou dan daar geen 1,18A maar 1,2A moeten zijn.
En de spanning over R3 kan, afhankelijk van de afwijking van de LM, tussen 1,2 en 1,3volt zitten.
Dan geeft de vermelding 49,3 (van de 100% ?) bij P1 een onterechte indruk van precisie.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Je heb wat betreft de nauwkeurigheid zeker gelijk, heb vandaag mijn regelbare voeding met LM317`s weer aan de praat gekregen, en even een vergelijking gemaakt met Tina software, dat scheelt inderdaad wel een slok op een borrel als je spanning en stroom meet, maar het is ook prijs kwaliteit verhouding waar je naar moet kijken, dit is software van € 100,00 ik heb prijzen gezien die daar 10 tot 20 × overheen gaan.

De +38 Volt en -38 Volt voeding voor de brugversterker is voorzien van 220 uF low ESR 63 volt Elco`s, en dat gaat heel goed bij 38 volt belast met 220 ohm 170 mA, met de scoop gemeten 5 mv div, een mooie rechte streep zonder rommel.
Groet,
Pim
ScreenShot051.jpg
PimDriessen

Ah!buis schreef:
Niet nodig hoor, doe 't gewoon hiermee :think: en deze, Cal.jpg
:lol: Anne
Hoi Anne,
Is er berekening om te zien of deze voeding nog kortsluitvast is?.
Omdat nu de meeste stroom loopt door de powertransistor.
Kan het bijgevoegd schema ingevoegd worden in deze voeding?.
Groet,
Pim
ScreenShot109.jpg
ScreenShot108.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De 317 beperkt de stroom tot ruim 2A.Maar dan is er al meer dan 11volt over R1 en dan goed 10volt over R2 ofwel 30A.Niet bepaald korsluitvast dus.
Tweede schakeling wel dus, niet zo geschikt voor grote stromen (wordt R2 zo klein).
Staat een nul teveel bij de mA !
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Het is dus niet mogelijk om een gedegen kortsluitbeveiliging te creëren voor deze schakeling.
Is er een mogelijkheid om bij kortsluiting een relay te laten afvallen die de spanning onderbreekt in de aanvoerleiding?.
Kwam een idee tegen van een elektronica student, vandaar de suggestie.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/125886
ScreenShot5561.bmp
ScreenShot5561.bmp (474.66 KiB) 335 keer bekeken
Groet,
Pim
PimDriessen

Hoi Anne,
Zou er een mogelijkheid zijn om een soort parallel voeding er aan hangen die de zelfde stroom krijgt te verwerken, maar die bij een bepaalde stroom een relay activeert waardoor de spanning wordt onderbroken?
Groet,
Pim
ScreenShot5562.bmp
ScreenShot5562.bmp (273.39 KiB) 331 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de stroom geleidelijk toeneemt en het relais onderbreekt de boel boven een ingestelde stroom gaat alles goed.Maar bij een plotse stroompiek is het relais (veel) te laat.
Bij welke stroom wou je de beperking laten beginnen ?
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Het zou mooi zijn als er bij 1,5 A een beperking optreed, daarboven zal ik nooit komen, althans niet voor kiezen :lol:
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Het zou mooi zijn als er bij 1,5 A een beperking optreed, daarboven zal ik nooit komen, althans niet voor kiezen :lol:
Groet,
Pim
Dat is dan ook wat de LM317 doet.Als ie te heet wordt is de aangeboden spanning te hoog.Een serieeerstand die, bij max stroom, net genoeg (uitgang +3volt) overlaat zorgt voor het wegwerken van het teveel.Of ook nog een TO-3 (metaal) uitvoering, raakt wat makkelijker warmte kwijt.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
De LM317 lijkt me goed beveiligd, maar de bijgeplaatste transistor is niet beveiligd, daar maak ik me een beetje zorgen over, want stel dat de LM317 zijn beperking of beveiliging activeert dan blijft de stroom door de transistor doorlopen, of zie ik dat verkeerd?.
Stel dat de powertransistor bij de 1,5 A komt, is het dan niet mogelijk een schakeling er bij te plaatsen waar op dat moment 150 mA loopt, en dat die schakeling het relay laat afvallen.
Want de spanning is oplopend door middel van een potmeter, de bijgevoegde schakeling loopt ook mee, maar met lage stroom, ben maar wat aan het brainstormen.
Groet,
Pim
PimDriessen

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Groet,
Pim
Dat is dan ook wat de LM317 doet.Als ie te heet wordt is de aangeboden spanning te hoog.Een serieeerstand die, bij max stroom, net genoeg (uitgang +3volt) overlaat zorgt voor het wegwerken van het teveel.Of ook nog een TO-3 (metaal) uitvoering, raakt wat makkelijker warmte kwijt.
Anne
Hoi Anne,
Kan een LM317 parallel worden geplaatst dan is de beveiliging aanwezig, of bedoelde je dat?.
Groet,
Pim
ScreenShot5563.bmp
ScreenShot5563.bmp (277.54 KiB) 317 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo dus,
een-hot.jpg
een-hot.jpg (15.78 KiB) 311 keer bekeken

En nu onder de "wol" O:)
Anne