Bert61 schreef:
Chris je stort in eens een lawine over me heen in termen waar ik niet goed in ben
Bovenaaan beginnen
Ik begrijp uit je eerste antwoord dat je niets over de onboard kaart kan zeggen zo
2 de Loopback kabel ga ik maken maar eerst stekkertjes bestellen of bij de handiman in Oudenbosch kopen
Dat is morgen op zijn vroegst.
Sorry, wilde je daar niet mee overvallen. Maar soms is het gewoon lastig uit te leggen.
A.d.h. van de getoonde afbeelding, kan ik in ieder geval niet zien waar de werkelijke grens van het moederbord geluid is. Daarvoor is de FFT/'resolutie' te laag.
Meet maar eens met een FFT die groter is, je zult zien dat de 'ruisvloer' dan wat dieper komt te liggen.
3 en dan signaal op 1 volt rms instellen Dat moet ik weer nazien in Arta Kalibratie ?
Hangt er helemaal vanaf wat je precies wilt meten.
De kalibratie is alleen nodig als je de geluidskaart als milivolt meter wilt gebruiken of SPL.
Voor vervorming niet nodig hoor.
4

zeer benieuwd wat er aan troep op staat uit die pc
Weet je dat wel zeker?

Ik werd niet vrolijk van mijn Roland Quad Capture op de USB voeding.
6

zwevende ingangen
ik knoop massa versterker uitgang , aan massa ingang geluidskaart , dan zweeft er toch niets of bedoelde je wellicht wat anders Christ ?
Als de minus van de luidspreker uitgang aan de massa hangt, kan dat wel.
Maar als de dat niet zo is, bijvoorbeeld bij een versterker in brugschakeling, dan gaat dat niet.
Idem voor een trafo uitgang van een buizenversterker.
Het signaal heeft dan geen referentie met de aarde, vandaar dat het 'zweeft'.
Ja, dat is een mooie ^^. Lijkt mij dat het een overblijfsel is van een oude voorraad.
Maar laat het eens bezinken zoals Pjotr ook zegt.
De Focusrite scarlet is ruim voldoende om goed vervorming te kunnen meten aan een buizenbak (>0.01% THD).
Je kan evt. zelfs in Arta de vervorming van de geluidskaart van de gemeten vervorming aftrekken (in de spectrum analyser), m.b.v. edit -> 'show difference from overlay'.