3 weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Wim P schreef:
in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
REW staat voor Room Eq Wizzard en is nooit als serieus meetprogramma bedoeld om luidsprekers te ontwerpen..
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Wim P schreef:
in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
REW staat voor Room Eq Wizzard en is nooit als serieus meetprogramma bedoeld om luidsprekers te ontwerpen..
kijk wat je allemaal op 1 avond kan leren van dit forum geweldig, thanks voor het geduld met mijn soms tenen krommende plaatjes
maar niets zonder moeite zeggen ze altijd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg filter

Bericht door Henkjan »

Wim P schreef:
ds23man schreef:
Wim P schreef:
in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
REW staat voor Room Eq Wizzard en is nooit als serieus meetprogramma bedoeld om luidsprekers te ontwerpen..
kijk wat je allemaal op 1 avond kan leren van dit forum geweldig, thanks voor het geduld met mijn soms tenen krommende plaatjes
maar niets zonder moeite zeggen ze altijd
jaja, we kunnen t wel :goedzo:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag deze stap is mij duidelijk nu schrijf je in je tutorial punt 5 dat ik de 1e knop FR moet indrukken
dat doe ik maar dan is er geen curve zichtbaar, ben ik nog een tussenstap vergeten of overgeslagen?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Links heb je de knoppen Imp FR1 FR2, dat moet op Imp staan (=impuls response). Iets naar rechts heb je FR, STEP, ETC enz. Daarvan moet je de linker FR hebben.

En verder moet je nog de meetopstelling veranderen zodat je een langere gate kan gebruiken.

Ik kan me grotendeels aansluiten bij dat REW op zijn minst minder handig werkt dan Arta voor luidspreker ontwerp. Echter, kan je gewoon dezelfde resultaten behalen. Inzoomen op de impulse response rechtsonderin zodat je de eerste 10ms van je impulse bekijkt. Dan contr+alt+w drukken, en gate instellen. Evt de tijden in Arta afkijken. Het kan echt :).
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ik ga het proberen Jag
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

heeeeeee geweldig Jag

ook hier heb ik beeld in REW
Bijlagen
impulse REW.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Zijn dit verschillende metingen? Hier opeens de eerste reflectie op 3.75mS
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ja klopt microfoon was inmiddels verplaatst,
ik meet nu wel via de minidsp met crossovers ingesteld en lichte correctie per driver

wat ik me afvraag voor de impulse moet ik daar fullrangen meten of echt per driver?

en nu meet ik nog over de minidsp met daarin de door mij aangebrachte crossoverpunten .incl wat correctie, moet ik dit eerst verwijderen?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

ja, alles uitzetten. Luidspreker ruimte geven zodat je gate langer kan. Opnieuw meten, impulse response bekijken, gate instellen. En dan naar EQ window gaan. Gaan we daar verder met deze helpdesk sessie :P
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Teamviewer is er niets bij! :lol: :lol:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ik heb de speaker op een bier kratje gezet maar ik krijg de gate haast niet langer, als ik smokkel en het 1e kleine hobbeltje niet meereken dan kom ik nu rond de 4,73msec uit
impulse REW1.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Nou begint erop te lijken. Denk dat het nog wel langer moet kunnen. Als je een tweeter meet binnen, dan moet de afstand tot plafond vd tweeter gelijk zijn aan de afstand tot de vloer (voor max gate lengte).

Verder moet je nog een window toepassen!
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag schreef:
Nou begint erop te lijken. Denk dat het nog wel langer moet kunnen. Als je een tweeter meet binnen, dan moet de afstand tot plafond vd tweeter gelijk zijn aan de afstand tot de vloer (voor max gate lengte).

Verder moet je nog een window toepassen!
Oke morgen zal ik het nog eens goed op hoogte zetten, de meetafstand kan ik nog steeds 6x woofer diameter aanhouden?

Er staat onderin een vinkje bij window maar dat bedoel je denk ik niet?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

CTR+alt+w

Zie ook application note minidsp die ik al eerste linkte
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag schreef:
CTR+alt+w

Zie ook application note minidsp die ik al eerste linkte
Ja oke dat popup scherm waar ik de waarde moet invoeren

Zal morgen effe een kistje op hoogte onder de zuil zetten dan kan ik exact meten.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

de speaker op de juiste hoogte gezet, de tweeter afstand tussen plafond/vloer is nu gelijk
impulse 5.09 11.jpg
impulse 5.09 window.jpg


en dan het EQ tabje aangeklikt waarin de curve verschijnt
spl en fase 24.jpg
spl 48.jpg
de ontbrekende info m.b.t de impulse meting hoop dat ik het goed begrepen heb tot zover

edit ik realiseer me nu pas dat in de originele Vertigo situatie de mid omgepoold zit, mag dit zo blijven of moet dit tijdelijk Invert in de dsp gezet worden?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Dit is alleen tweeter?
De gate is een stuk langer, das iig mooi. Je moet het window nog net iets korter maken dan 5,1ms, zodat de eerste reflectie er helemaal afvalt.

Mid zou ik niet omgepoold meten, is een beetje verwarrend.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag schreef:
Dit is alleen tweeter?
De gate is een stuk langer, das iig mooi. Je moet het window nog net iets korter maken dan 5,1ms, zodat de eerste reflectie er helemaal afvalt.

Mid zou ik niet omgepoold meten, is een beetje verwarrend.

mmmm nee dit is een full range meting van de woofer-mid-tweeter

dus voor de impulse response moet ik alleen de tweeter meten?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

hier een nieuwe impulse meting met alleen de tweeter

wel heb ik in de dsp de crossover op 800hz ingesteld staan anders ben ik bang dat de tweeter te veel laag krijgt


de window wat kleiner gezet maar staat nog steeds op 5.0 met de nieuwe meting
tweeter impulse.jpg
tweeter impulse spl.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Meting ziet er beter uit zo. Niet ongebruikelijk om een condensator in serie te zetten met tweeter als bescherming. Je kan ook instellen in REW vanaf hoe laat je meting begint. Verder hoef je ook niet heel hard te meten.

Het alternatief is dat je een 2e orde high pass aanzet op de crossover frequentie die je beoogt.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

oke
hier nog een meting met een lager punt. lager als dit zal ik maar niet gaan
tweeter impulse spl1.jpg
en wat is de volgende uitdaging die ik kan verwachten, moet ik nu eerst van alle drivers afzonderlijk zo'n zelfde meting gaan maken
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

De volgende uitdaging is de crossover toevoegen plus parametrische EQ filters. Dat kan allemaal in het EQ window.

Stel eerst maar eens een target curve in. Speaker type bass limited, 24dB/octaaf, cut off frequentie kiezen. En target level.

Je kan ook REW meting posten, dan kan ik het even aanwijzen/voordoen. Gaat sneller dan alles met tekst uitleggen.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

hoe kan ik hier op het forum het opgeslagen bestand van mijn meting doorsturen aan jou Jag?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”