3 weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg filter
in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3 weg filter
REW staat voor Room Eq Wizzard en is nooit als serieus meetprogramma bedoeld om luidsprekers te ontwerpen..Wim P schreef:in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
Re: 3 weg filter
kijk wat je allemaal op 1 avond kan leren van dit forum geweldig, thanks voor het geduld met mijn soms tenen krommende plaatjesds23man schreef:REW staat voor Room Eq Wizzard en is nooit als serieus meetprogramma bedoeld om luidsprekers te ontwerpen..Wim P schreef:in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
maar niets zonder moeite zeggen ze altijd
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg filter
jaja, we kunnen t welWim P schreef:kijk wat je allemaal op 1 avond kan leren van dit forum geweldig, thanks voor het geduld met mijn soms tenen krommende plaatjesds23man schreef:REW staat voor Room Eq Wizzard en is nooit als serieus meetprogramma bedoeld om luidsprekers te ontwerpen..Wim P schreef:in REW krijg ik het niet voor elkaar dat zal wel of aan mij of aan het progje liggen
maar niets zonder moeite zeggen ze altijd
Re: 3 weg filter
Jag deze stap is mij duidelijk nu schrijf je in je tutorial punt 5 dat ik de 1e knop FR moet indrukken
dat doe ik maar dan is er geen curve zichtbaar, ben ik nog een tussenstap vergeten of overgeslagen?
dat doe ik maar dan is er geen curve zichtbaar, ben ik nog een tussenstap vergeten of overgeslagen?
Re: 3 weg filter
Links heb je de knoppen Imp FR1 FR2, dat moet op Imp staan (=impuls response). Iets naar rechts heb je FR, STEP, ETC enz. Daarvan moet je de linker FR hebben.
En verder moet je nog de meetopstelling veranderen zodat je een langere gate kan gebruiken.
Ik kan me grotendeels aansluiten bij dat REW op zijn minst minder handig werkt dan Arta voor luidspreker ontwerp. Echter, kan je gewoon dezelfde resultaten behalen. Inzoomen op de impulse response rechtsonderin zodat je de eerste 10ms van je impulse bekijkt. Dan contr+alt+w drukken, en gate instellen. Evt de tijden in Arta afkijken. Het kan echt
.
En verder moet je nog de meetopstelling veranderen zodat je een langere gate kan gebruiken.
Ik kan me grotendeels aansluiten bij dat REW op zijn minst minder handig werkt dan Arta voor luidspreker ontwerp. Echter, kan je gewoon dezelfde resultaten behalen. Inzoomen op de impulse response rechtsonderin zodat je de eerste 10ms van je impulse bekijkt. Dan contr+alt+w drukken, en gate instellen. Evt de tijden in Arta afkijken. Het kan echt
Re: 3 weg filter
ja klopt microfoon was inmiddels verplaatst,
ik meet nu wel via de minidsp met crossovers ingesteld en lichte correctie per driver
wat ik me afvraag voor de impulse moet ik daar fullrangen meten of echt per driver?
en nu meet ik nog over de minidsp met daarin de door mij aangebrachte crossoverpunten .incl wat correctie, moet ik dit eerst verwijderen?
ik meet nu wel via de minidsp met crossovers ingesteld en lichte correctie per driver
wat ik me afvraag voor de impulse moet ik daar fullrangen meten of echt per driver?
en nu meet ik nog over de minidsp met daarin de door mij aangebrachte crossoverpunten .incl wat correctie, moet ik dit eerst verwijderen?
Re: 3 weg filter
ja, alles uitzetten. Luidspreker ruimte geven zodat je gate langer kan. Opnieuw meten, impulse response bekijken, gate instellen. En dan naar EQ window gaan. Gaan we daar verder met deze helpdesk sessie 
Re: 3 weg filter
ik heb de speaker op een bier kratje gezet maar ik krijg de gate haast niet langer, als ik smokkel en het 1e kleine hobbeltje niet meereken dan kom ik nu rond de 4,73msec uit
Re: 3 weg filter
Nou begint erop te lijken. Denk dat het nog wel langer moet kunnen. Als je een tweeter meet binnen, dan moet de afstand tot plafond vd tweeter gelijk zijn aan de afstand tot de vloer (voor max gate lengte).
Verder moet je nog een window toepassen!
Verder moet je nog een window toepassen!
Re: 3 weg filter
Oke morgen zal ik het nog eens goed op hoogte zetten, de meetafstand kan ik nog steeds 6x woofer diameter aanhouden?Jag schreef:Nou begint erop te lijken. Denk dat het nog wel langer moet kunnen. Als je een tweeter meet binnen, dan moet de afstand tot plafond vd tweeter gelijk zijn aan de afstand tot de vloer (voor max gate lengte).
Verder moet je nog een window toepassen!
Er staat onderin een vinkje bij window maar dat bedoel je denk ik niet?
Re: 3 weg filter
Ja oke dat popup scherm waar ik de waarde moet invoerenJag schreef:CTR+alt+w
Zie ook application note minidsp die ik al eerste linkte
Zal morgen effe een kistje op hoogte onder de zuil zetten dan kan ik exact meten.
Re: 3 weg filter
de speaker op de juiste hoogte gezet, de tweeter afstand tussen plafond/vloer is nu gelijk
en dan het EQ tabje aangeklikt waarin de curve verschijnt de ontbrekende info m.b.t de impulse meting hoop dat ik het goed begrepen heb tot zover
edit ik realiseer me nu pas dat in de originele Vertigo situatie de mid omgepoold zit, mag dit zo blijven of moet dit tijdelijk Invert in de dsp gezet worden?
en dan het EQ tabje aangeklikt waarin de curve verschijnt de ontbrekende info m.b.t de impulse meting hoop dat ik het goed begrepen heb tot zover
edit ik realiseer me nu pas dat in de originele Vertigo situatie de mid omgepoold zit, mag dit zo blijven of moet dit tijdelijk Invert in de dsp gezet worden?
Re: 3 weg filter
Dit is alleen tweeter?
De gate is een stuk langer, das iig mooi. Je moet het window nog net iets korter maken dan 5,1ms, zodat de eerste reflectie er helemaal afvalt.
Mid zou ik niet omgepoold meten, is een beetje verwarrend.
De gate is een stuk langer, das iig mooi. Je moet het window nog net iets korter maken dan 5,1ms, zodat de eerste reflectie er helemaal afvalt.
Mid zou ik niet omgepoold meten, is een beetje verwarrend.
Re: 3 weg filter
Jag schreef:Dit is alleen tweeter?
De gate is een stuk langer, das iig mooi. Je moet het window nog net iets korter maken dan 5,1ms, zodat de eerste reflectie er helemaal afvalt.
Mid zou ik niet omgepoold meten, is een beetje verwarrend.
mmmm nee dit is een full range meting van de woofer-mid-tweeter
dus voor de impulse response moet ik alleen de tweeter meten?
Re: 3 weg filter
hier een nieuwe impulse meting met alleen de tweeter
wel heb ik in de dsp de crossover op 800hz ingesteld staan anders ben ik bang dat de tweeter te veel laag krijgt
de window wat kleiner gezet maar staat nog steeds op 5.0 met de nieuwe meting
wel heb ik in de dsp de crossover op 800hz ingesteld staan anders ben ik bang dat de tweeter te veel laag krijgt
de window wat kleiner gezet maar staat nog steeds op 5.0 met de nieuwe meting
Re: 3 weg filter
Meting ziet er beter uit zo. Niet ongebruikelijk om een condensator in serie te zetten met tweeter als bescherming. Je kan ook instellen in REW vanaf hoe laat je meting begint. Verder hoef je ook niet heel hard te meten.
Het alternatief is dat je een 2e orde high pass aanzet op de crossover frequentie die je beoogt.
Het alternatief is dat je een 2e orde high pass aanzet op de crossover frequentie die je beoogt.
Re: 3 weg filter
oke
hier nog een meting met een lager punt. lager als dit zal ik maar niet gaan en wat is de volgende uitdaging die ik kan verwachten, moet ik nu eerst van alle drivers afzonderlijk zo'n zelfde meting gaan maken
hier nog een meting met een lager punt. lager als dit zal ik maar niet gaan en wat is de volgende uitdaging die ik kan verwachten, moet ik nu eerst van alle drivers afzonderlijk zo'n zelfde meting gaan maken
Re: 3 weg filter
De volgende uitdaging is de crossover toevoegen plus parametrische EQ filters. Dat kan allemaal in het EQ window.
Stel eerst maar eens een target curve in. Speaker type bass limited, 24dB/octaaf, cut off frequentie kiezen. En target level.
Je kan ook REW meting posten, dan kan ik het even aanwijzen/voordoen. Gaat sneller dan alles met tekst uitleggen.
Stel eerst maar eens een target curve in. Speaker type bass limited, 24dB/octaaf, cut off frequentie kiezen. En target level.
Je kan ook REW meting posten, dan kan ik het even aanwijzen/voordoen. Gaat sneller dan alles met tekst uitleggen.
Re: 3 weg filter
hoe kan ik hier op het forum het opgeslagen bestand van mijn meting doorsturen aan jou Jag?
