Hoe maak ik een nieuw LDF voor mijn bestaande speaker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

Edo schreef:

Dan wat betreft eventuele andere woofers...Een hoop mensen hebben wat tegen dit merk omdat ze veel goedkope speakers hebben. Het gaat om Visaton, de AL200. Een duurdere van Visaton die de 30 Hz haalt in een BR kast van 60 liter. (kost 150 euro)
30 Hertz is toch niet zo bizar laag? dat haalt mijn woofertje ook!
Moet een goede woofer niet vanaf 20 of zo mee gaan doen? :?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Het rendement van deze woofer is alleen niet zo hoog. Maar dat is iets wat je snel krijgt met een kleine woofer die laag doorloopt.
Als je bv kijkt naar de casablanca van Visaton, heeft deze maar een rendement van 84 dB. Is dat genoeg voor jouw situatie?

Fireman, hoe groot mag de kast worden?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Krunk schreef:

Fireman, hoe groot mag de kast worden?

Ik zat zelf te denken aan hoogte va 55 cm breedte ommenabij de 24 cm en de diepte ca 35 cm. Effe snel rekenen met een plaatdikte van 18 mm geeft een intern volume van bijna 33 liter. Niet extreem veel denk ik.

De maten die ik heb past redelijk goed onder mijn bestaande speaker vandaar.

Zeg maar als er een andere leuke oplossing is. En net wat je al zegt. er moet dan voldoende rendement uit komen. Want de speakers die ik nu heb gaan opzich best wel laag. Maar het echte strakke sublaag dat haal ik niet. Is het mogelijk om eens ergens zo'n sub te lenen of huren of zo?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

we gaan wel erg OT met deze draad zeg....

kast lenen: bel eens met S&C, misschien dat die wat hebben staan dat je eens een mag lenen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

In overleg heb ik dit tipoc verplaatst naar algemeen zelfbouw.
Hier komt het meer tot z'n recht i.p.v. bij filtertechnieken.

m.v.g.
Edo
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Weer even on-topic:

Even samenvatten:

- Kast ongeveer 30 liter
- Speaker van 150 euro
- tot 20 Hz (liefst)
- kwaliteit a la Dynaudio
- niet te laag redemant

Voorkant wordt 24 breed, dus speaker max 20 cm.
Plaats je de speaker aan zijkant kan je tot 30 gaan. (maakt voor sub niet zoveel uit)

Mmm, lastig...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Weer even on-topic:

Even samenvatten:

- Kast ongeveer 30 liter
- Speaker van 150 euro
- tot 20 Hz (liefst)
- kwaliteit a la Dynaudio
- niet te laag redemant

Voorkant wordt 24 breed, dus speaker max 20 cm.
Plaats je de speaker aan zijkant kan je tot 30 gaan. (maakt voor sub niet zoveel uit)

Mmm, lastig...
en een HPF voor de satelieten....
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik weet dat Michel op het HT forum bezig met de bouw van een 8" subwoofer die laag komt én een kleine kast nodig heeft. De gevoeligheid is echter wel laag. Maar als je er 2 in de kast zet, loopt dit weer op.
Ik denk dat die driver ook geschikt is voor actieve correctie. Dan zou je met 1 driver ook al klaar zijn. ;)

Jeroen_d heeft toch een sub gemaakt op basis van de Thor. Zou dat niets kunnen zijn?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Krunk schreef:
Jeroen_d heeft toch een sub gemaakt op basis van de Thor. Zou dat niets kunnen zijn?
Plaats maar een link of andere info. Alles is welkom.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

[quote="Krunk"]Het rendement van deze woofer is alleen niet zo hoog. Maar dat is iets wat je snel krijgt met een kleine woofer die laag doorloopt.
Als je bv kijkt naar de casablanca van Visaton, heeft deze maar een rendement van 84 dB. Is dat genoeg voor jouw situatie?

het rendement maakt toch niet veel uit, als je versterker maar zwaar genoeg is.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Heb in de tussentijd iets anders geprobeert. mijn interne volume iets groter gemaakt. ca. 2,5 liter. Komt wel meer laag bij maar niet mooi. dus dat volume gaat er weer van af.
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Je betaald in Nederland veel te veel voor de Thommessen en voor bv een 12680 Eton, check deze site maar ff:

http://www.klingtgut-lsv.de/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mm 289 voor een 2.5, zeg even 30 verzendkosten erbij... is toch een krappe 50 minder dan waarvoor die bij de NL leveranciers in de lijsten staat. is wel gezakt in prijs, begin dit jaar zattie ook in D nog boven de 300, wat ik dus niet de moeite waard vond om t risico van postorder uit veel-honderd km weg voor te nemen (S&Co is op ~25 minuten fietsen van me, en voor een klein verschil gun ik ze de handel wel)
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Vooral mijn Eton was daar erg goedkoop tov de Nederlandse prijs. Scheelde ca. 250 Euro!!! Scheelt nu nog 200 ofzo?

Ik heb toen de set Thommessen/ 12680 voor ca. 650 kunnen bemachtigen d8 ik. Geen verzendkosten, opgehaald uit Frankfurt samen met de kast.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”