Hoe maak ik een nieuw LDF voor mijn bestaande speaker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hoe maak ik een nieuw LDF voor mijn bestaande speaker

Bericht door fireman »

Ik heb dus een zelfbouwspeaker, zie -> mijn set

Daarbij wil ik een bas kast bouwen alá ->grote speaker. Niet exact het zelfde maar ongeveer.


Op "mijn set" staat heel mijn opbouw van de units en filtercomponenten.

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken? En welke laag unit kan ik dan het beste er voor gaan gebruiken? Ik zat te denken aan een Dynaudio 20W-75. Is dat wat ?

Ik wil gewoon in het laag een wat vollere klank. Het klinkt nu ook al fantastisch maar het kan altijd wel beter. En ik heb systemen gehoord die heel mooi klinken.




momenteel dus:

hoog: D-260 esotec
laag: 17W-75LQ - 08


SCHEIDINGSFILTER

Afbeelding


Filter componenten:

LS1 ... Dynaudio 17 W-75LQ
LS2 ... Dynaudio Esotec D-260
L1 ... 1,8 mH , 1,4 mm
L2, L3. 0,56 mH 0,7 mm
C1... 10 mF/35 V. bipolair MKT.
C2... 6.8 mF MKP
C3,C5... 15 mF MKT
C4,C6... 3.3 mF MKP
C7 ... 1 mF MKT (Esotec D260)
R1 .. 10 ohm / 5 w.
R2.. 1.8 (2.2) ohm /5 w. ( Esotec D260)
R3 .. 15 ohm / 5 w.
R4.. 6.8 ohm /5 w. (Esotec D-260)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mm, je wil dus die 17cm vervangen door een 20cm? of wil je die 20cm er aan toevoegen?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Hmmm...erbij toevoegen. zodat 'ie het onderste gedeelte (laag gedeelte) wat sterker/voller neer zet.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je je set die je nu hebt gelijk laat kun je er "gewoon" een kast bijzetten voor het laag. Simpel filter erbij en de twee kasten parallel zetten. Je moet alleen een kast ontwerpen ervoor.

Zie als voorbeeld: http://home.hetnet.nl/~geenius/Andromeda.html
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Edo schreef:
Als je je set die je nu hebt gelijk laat kun je er "gewoon" een kast bijzetten voor het laag. Simpel filter erbij en de twee kasten parallel zetten. Je moet alleen een kast ontwerpen ervoor.

Zie als voorbeeld: http://home.hetnet.nl/~geenius/Andromeda.html

Ja, dat is precies wat ik wil. Maar hoe???

Ik heb hier en daar wel eens gekeken, maar dan zit ik toch met; tot hoe ver laat ik 'm doorlopen en hoe doe ik dat. Is het rendement niet te hoog en hoe stop ik dat af. Al dat soort dingen. En kan dat gewoon op mijn huidige versterker. (genoeg vermogen :? )
Ik heb dat boek van V.Dickason maar een echt juist aanknopingspunt heb ik daar niet. Althans die vind IK niet.

Ik zag laatst ook dit:

Afbeelding


Ik heb ook eens de eVe II mogen beluisteren van edgar beers. Dat was echt geweldig. Kijk de top kast heb ik al en die is al top maar nu die onderste.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goh, die bovenste lijkt wel erg veel op die witte die ik hier zie staan...haha, maar de onderste is een actieve kast met eigen versterker. Aan de andere kant staat nog zo'n kast. In 1 van de kasten zit een versterker die dus beide "subs" aanstuurd. En als je daar een goede versterker voor neemt, kun je hardheid, steilheid van het filter, fase, eq etc etc instellen. Lijkt me idiaal. Kun je helemaal naar eigen wens/hardheid/etc maken.
En maak je de kast ook nog gesloten, krijg je met wat "bass-boost" van de versterker een mooie grafiek die best laag doorloopt. Daarbij komt nog dat en gesloten kast sneller is dan een BR-kast.

Tip voor andere zelfbouwers: Een geloten kast is makkelijker te maken dan een BR-kast (bas-reflex). Een gesloten kast is veel minder kritisch qua inhoud...(en is kleiner dan een BR-kast)

Als je wat parameters hebt kan ik wel wat berekenen in LSP-Cad (of het gratis programma WinISD)

Edo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

actief is idd wel de makkelijkste oplossing, het lijkt me wel erg lastig om een bestaand 2weg filter om te bouwen naar 3 weg. ook worden de componenten erg groot als je een beetje laag crosst. met vr de thommessen 2.5 kan je ook de satelieten actief filteren (moet je wel pre-out signaal hebben van je versterker en een ingang op de eindtrap)
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Actief zal heel lastig gaan (althans, zoals ik actief ken) want ik heb geen los pré-amp out signaal. Zit een heel apart kabeltje op bij mijn nait5. Nu had ik ook al vernomen dat er highlevel input subwoofer versterkers zijn die dus van het luidsprekerkabel signaal het laag gedeelte eruitfilteren en zo dus een actieve versterker van de juiste frequentie voorzien.

Ik ben ze nog niet tegengekomen. Ga binnenkort eens naar speaker & co om te vragen welke dat zijn en wat dat kost.

Maar wat me inderdaad het mooiste lijkt is gewoon een aparte kast er onder en een filter en dan direct vanuit mijn versterker gevoed worden. Aldan niet gesloten op BR. Gesloten lijkt mij trouwens het mooiste omdat ik die dan wat dichter bij de muur kan plaatsen. (Hmmm... kan ook als de BR-poort aan de voorzijde zit :evil: )

Maar voordat ik zoiets kan maken moet ik zeker alle gegevens van mijn huidige speaker weten?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ehm, bijna alle sub-inbouw-versterkers hebben een "high" input.
Wat misschien wel een leuk model voor je is is inderdaad die Thommessen Proteus SW2.5.
Deze dus:

Afbeelding

De 4 luidsprekeraansluitingen die je ziet zijn de "high" inputs.


Edo
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

kwanta kosta?


Ik heb even een kleine dingetje gedaan. Dit heb ik nu: winISD grafiek
Laatst gewijzigd door fireman op wo 25 aug 2004, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

fireman schreef:
kwanta kosta?
375 euri bij S&Co
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er goed uit toch? Wat is de kastinhoud?

Ehm, costa 329 euro (in duitsland...)
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Dit is dus van mijn huidige kast en woofer, de 17w-75LQ. Kast inhoud is 16 liter. Dit ontwerp is het -> PDF file van de dynaudio Natural One, is echter met de Nuance unit en filter bezetting. Zie op mijn WWW bij "mijn set"


als ik bv de 20W-75 pak dan ziet dat er zo uit:

- gesloten 65 liter en dan ligt het -3 dB punt net effe wat lager als dat ik nu heb. (volgens de grafiek) alleen wat vlakker.
- BR dan loopt 'ie bijna door tot 20 Hz maar dan een heel stijle grafiek en het kast volume is dan 132 liter. Veel te groot.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gesloten met 65 liter moet kunnen toch? Je vergeet dat je met bovenstaande module je een "bas bult" kan maken van +6dB op 20-40 Hz. Je "helpt" als het ware dus je speaker/kast. Hierdoor wordt de totale grafiek rechter en loopt een stuk lager door.
In Win ISD kun je dit simuleren.

Hier een simulatie:

Afbeelding

Geel is gesloten 60 liter, groen is dezelfde kast maar dan met een "boost" van de versterker met 5dB op 30 Hz.

Fs gaat van 44 Hz naar 29 Hz.
Het enige is dat je group-delay wat hoger wordt, maar is nogsteeds wel goed genoeg (13,6 ms)

Edo
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

jaja maar dan wel een betonnen kast he fireman!!
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

dan hebbie veel minder verlies, van diepe bassen.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Als ik dus zo'n actieve bas kast maak. Wat voor maat woofer kan ik of moet ik dan op zijn minst nemen om een goed resultaat te boeken.

Ik heb nu dus een polypropyleen mid/woofer unit. En ik wil een warm en softe droge bass krijgen Moet ik dan automatisch naar een papier/carbon woofer?

Welke merken en type's?


Ik heb eens de scan speak van de eVe II beluistert en dat was wel geweldig. zie hier -> eVe II
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

budget?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Hmmm.... ca 150 per unit??? Of is dat al te veel?

Ik denk eigenlijk in de Dynaudio range/prijsklasse. Kan toch eigenlijk ook tweedehands? units slijten niet echt hard bij normaal gebruik.

Wat kost een redelijke high input versterker eigenlijk minimaal? Eerder zag ik iets van € 349,- of zo iets.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die Thommessen zit inderdaad rond de 350 euro.
Dan je budget...Bij 150 euro valt Dynaudio denk ik al af. Ik weet niet wat ze kosten, maar vrees iets meer dan dat (Dynaudio kennende).
De eVe is in mijn ogen zeker een dijk van een speaker.
Uitgaande van 150 euro per unit is misschien is die ScanSpeak 18W 8535-00 wel iets. Kost iets meer (165,-), zit in een BR huis van 60 liter op -3dB van 27 Hz.

Maar ik zal nog even verder zoeken...eens kijken of ik iets leuks tegen kom wat kan meekomen met die Dynaudio's

Edo
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Kijk ook eens naar de Peerless CSX 257. Gesloten rond de 50 tot 70 liter. Dit is wel een 10".
Anders is er ook nog de HDS serie.

Op mijn tweedehands site staat nog een versterker module voor weinig. ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's nog niet eens zo'n gek idee, Bart. Door jou antwoord schiet me opeens die nieuwe SLS serie van Peerless te binnen.
Ze staan op www.intertechnik.de
En in 1 van de duitse audiobladen stond een test daarover. Eens opzoeken. Krijg trouwens net een telefoontje dat de nieuwe K&T en Hobby Hifi klaar liggen bij de boekhandel....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Thomessen heeft ook een wat minder duur model ondertussen. Voor voordelig kan je eens naar Mivoc kijken. En qua driver: de Peerless 315 kost iets van 140, maar die heeft wel een enorme kast nodig (100+).

Maar nu weer on-topic: fireman heeft dan wel het LowPass "probleem" opgelost door actief te gaan, maar zal waarschijnlijk toch ook z'n (toekomstige) satelieten HighPass willen filteren? is wel t beste voor een lage vervorming etc.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Edo schreef:
Dan je budget...Bij 150 euro valt Dynaudio denk ik al af. Ik weet niet wat ze kosten, maar vrees iets meer dan dat (Dynaudio kennende).
Valt nog wel mee. ze zijn weer leverbaar. voor €165 heb je die 20W-75 en als ik iets verder zoek dan heb ik 'm voor €155,-


De eVe is in mijn ogen zeker een dijk van een speaker.
Uitgaande van 150 euro per unit is misschien is die ScanSpeak 18W 8535-00 wel iets. Kost iets meer (165,-), zit in een BR huis van 60 liter op -3dB van 27 Hz.

Het gaat niet om die 18W... maar om de 22W-8555-01
Maar ik zal nog even verder zoeken...eens kijken of ik iets leuks tegen kom wat kan meekomen met die Dynaudio's

Edo
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Valt me heel erg mee die prijs van de Dynaudio.
Wat betreft de 18W en 22W. Ik bedoelde toch de 18W qua prijsklasse. Ik weet dat de 22 in de eVe gebruikt wordt, maar is iets aan de prijzige kant.

Dan wat betreft eventuele andere woofers...Een hoop mensen hebben wat tegen dit merk omdat ze veel goedkope speakers hebben. Het gaat om Visaton, de AL200. Een duurdere van Visaton die de 30 Hz haalt in een BR kast van 60 liter. (kost 150 euro)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”