Compacte formaatzaag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte formaatzaag
Nee,helaas niet.
Maar als ik onderhand de maten van een echt functionele tafel zie,dan gaat het hem niet worden........
Maar als ik onderhand de maten van een echt functionele tafel zie,dan gaat het hem niet worden........
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Compacte formaatzaag
Heb dat ding van mij op wielen staan, als ik hem niet nodig heb zet ik hem in een hoek met de roltafel tegen de muur en dan neemt ie niet veel plaats in.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Compacte formaatzaag
Die van mij heeft ook een jaar onder de carport gestaan, hij heeft wielen in de onderkast. De verbreding had ik er zelden op. Omdat hij in de hoek stond nam hij niet veer meer ruimte in dan de voetafdruk van daf ding, 60x90cm ofzo. Het (de)monteren van de roltafel en aluprofielen kost ca 5 minuten maar ik zou met die kostbare onderdelen dat niet steeds doen. Het goed afstellen heeft me veel tijd gekost en de volgende tafel heeft geen profielen meer, maar afgedraaid alu of gietmetaal. Hier en daar vecht ik toch nog tegen torsie, de roltafel vind een grote zware plaat toch niet echt leuk.
Re: Compacte formaatzaag
"Formaatzaag" en "Compact" gaat eigenlijk niet samen. Groot plaatmateriaal verzagen moet je niet willen als je niet een mooie stationaire werkplaatslocatie voor zo'n machine hebt. En wat je dan overhoudt is simpel een zaagtafel. Groot werk dan maar op de verticale machine bij de timmerman? Al dit soort profispul loont eigenlijk alleen maar als je het dagelijks nodig hebt en/of werkplaatsruimte er voor hebt.
Re: Compacte formaatzaag
Mooi verstek zagen met een 'gewone' zaagtafel vind ik eigenlijk niet lekker gaan.
Dan gebruik ik liever de cirkelzaag met geleiderails,alleen is precies zagen een stuk lastiger en tijdrovend.
Dan gebruik ik liever de cirkelzaag met geleiderails,alleen is precies zagen een stuk lastiger en tijdrovend.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Compacte formaatzaag
Daarbij vind ik zagen met hout tussen blad en parallelgereider een gevaarlijk klusje.
Pjotrs mening deel ik niet, dit apparaat is wel wat groter dan een zaagtafel maar niet absurd veel bij het wegzetten in een hoek, zeker niet wanneer de profielen er afgehaald worden.
Een invalzaag met lineaal maakt een tussen model overbodig denk ik. Een compacte formaatzaag is niet goedkoop maar wel ontzettend prettig. Ik misbruik mijne ook als werkblad
Pjotrs mening deel ik niet, dit apparaat is wel wat groter dan een zaagtafel maar niet absurd veel bij het wegzetten in een hoek, zeker niet wanneer de profielen er afgehaald worden.
Een invalzaag met lineaal maakt een tussen model overbodig denk ik. Een compacte formaatzaag is niet goedkoop maar wel ontzettend prettig. Ik misbruik mijne ook als werkblad
Re: Compacte formaatzaag
Mwah, niet iedereen heeft hoeken zoals jijwouter schreef:Pjotrs mening deel ik niet, dit apparaat is wel wat groter dan een zaagtafel maar niet absurd veel bij het wegzetten in een hoek, zeker niet wanneer de profielen er afgehaald worden.
Re: Compacte formaatzaag
Inderdaad is plaats de beperking.
En verplaatsen en demonteren is altijd vragen om problemen met afwijkende maten.
Elke keer opnieuw afstellen is dus zeker geen optie.
En verplaatsen en demonteren is altijd vragen om problemen met afwijkende maten.
Elke keer opnieuw afstellen is dus zeker geen optie.
Re: Compacte formaatzaag
Ikzelf zie er vanaf om verstek te zagen. Dat gaat i.d.d. alleen op een goede stabiele machine, of eigenlijk nog beter met een CNC machine.
Re: Compacte formaatzaag
Als plaats een beperking is dan heeft een formaazaag geen meerwaarde.dre schreef:Inderdaad is plaats de beperking.
En verplaatsen en demonteren is altijd vragen om problemen met afwijkende maten.
Elke keer opnieuw afstellen is dus zeker geen optie.
Bedenk dat de voor gebruik minimaal 2x de lengte van je materiaal + zaag nodig hebt om te kunnen werken.
Dat is dus bij een standaard maat plaat 2.44 meter.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Compacte formaatzaag
Je kunt ook eerst opdelen aan de smalle kant. Dan heb je 122cm nodig.
Re: Compacte formaatzaag
Ik denk dat ie voorlopig in de koelkast gaat.
De optie voor een radiaalzaag ga ik ook even bekijken.
De optie voor een radiaalzaag ga ik ook even bekijken.
