Compacte formaatzaag

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door dre »

Nee,helaas niet.
Maar als ik onderhand de maten van een echt functionele tafel zie,dan gaat het hem niet worden........
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door ds23man »

Heb dat ding van mij op wielen staan, als ik hem niet nodig heb zet ik hem in een hoek met de roltafel tegen de muur en dan neemt ie niet veel plaats in.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door wouter »

Die van mij heeft ook een jaar onder de carport gestaan, hij heeft wielen in de onderkast. De verbreding had ik er zelden op. Omdat hij in de hoek stond nam hij niet veer meer ruimte in dan de voetafdruk van daf ding, 60x90cm ofzo. Het (de)monteren van de roltafel en aluprofielen kost ca 5 minuten maar ik zou met die kostbare onderdelen dat niet steeds doen. Het goed afstellen heeft me veel tijd gekost en de volgende tafel heeft geen profielen meer, maar afgedraaid alu of gietmetaal. Hier en daar vecht ik toch nog tegen torsie, de roltafel vind een grote zware plaat toch niet echt leuk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door Pjotr »

"Formaatzaag" en "Compact" gaat eigenlijk niet samen. Groot plaatmateriaal verzagen moet je niet willen als je niet een mooie stationaire werkplaatslocatie voor zo'n machine hebt. En wat je dan overhoudt is simpel een zaagtafel. Groot werk dan maar op de verticale machine bij de timmerman? Al dit soort profispul loont eigenlijk alleen maar als je het dagelijks nodig hebt en/of werkplaatsruimte er voor hebt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door dre »

Mooi verstek zagen met een 'gewone' zaagtafel vind ik eigenlijk niet lekker gaan.
Dan gebruik ik liever de cirkelzaag met geleiderails,alleen is precies zagen een stuk lastiger en tijdrovend.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door wouter »

Daarbij vind ik zagen met hout tussen blad en parallelgereider een gevaarlijk klusje.
Pjotrs mening deel ik niet, dit apparaat is wel wat groter dan een zaagtafel maar niet absurd veel bij het wegzetten in een hoek, zeker niet wanneer de profielen er afgehaald worden.

Een invalzaag met lineaal maakt een tussen model overbodig denk ik. Een compacte formaatzaag is niet goedkoop maar wel ontzettend prettig. Ik misbruik mijne ook als werkblad ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Pjotrs mening deel ik niet, dit apparaat is wel wat groter dan een zaagtafel maar niet absurd veel bij het wegzetten in een hoek, zeker niet wanneer de profielen er afgehaald worden.
Mwah, niet iedereen heeft hoeken zoals jij :mrgreen: Gaat mij ook niet om de machine zelf, maar waar je hem laat. Daar heeft ieder zo zijn eigen mogelijkheden voor. En André heeft zo te lezen niet veel mogelijkheden. Dan gaat het er meer om, heb je het er voor over. En zo niet wat voor mogelijkheden zijn dan realistisch?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door dre »

Inderdaad is plaats de beperking.
En verplaatsen en demonteren is altijd vragen om problemen met afwijkende maten.
Elke keer opnieuw afstellen is dus zeker geen optie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door Pjotr »

Ikzelf zie er vanaf om verstek te zagen. Dat gaat i.d.d. alleen op een goede stabiele machine, of eigenlijk nog beter met een CNC machine.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door Kappa7 »

dre schreef:
Inderdaad is plaats de beperking.
En verplaatsen en demonteren is altijd vragen om problemen met afwijkende maten.
Elke keer opnieuw afstellen is dus zeker geen optie.
Als plaats een beperking is dan heeft een formaazaag geen meerwaarde.
Bedenk dat de voor gebruik minimaal 2x de lengte van je materiaal + zaag nodig hebt om te kunnen werken.
Dat is dus bij een standaard maat plaat 2.44 meter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door ds23man »

Je kunt ook eerst opdelen aan de smalle kant. Dan heb je 122cm nodig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door wouter »

Laat je ff weten wat het uiteindelijk gaat worden? Ben wel benieuwd
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Compacte formaatzaag

Bericht door dre »

Ik denk dat ie voorlopig in de koelkast gaat. :mrgreen:
De optie voor een radiaalzaag ga ik ook even bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”