Tweeter vertragen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door ray5150 »

markbakk schreef:
Microseconde hè! Microseconde.
µ = alt-2-3-0.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
markbakk schreef:
Microseconde hè! Microseconde.
µ = alt-2-3-0.
Ik heb de µ onder de £ als kleine letter :D
Anders copy/paste van een ander :-$ .
Anne
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door markbakk »

λ μ ω φ δ α π?
Een Grieks toetsenbord op een iPad doet ook wonderen. 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Ah!buis »

Ook nog de Ω ,komt hier soms van pas !
Anne
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door markbakk »

ω had ik al, maar vooruit: Ω
Dit topic ontspoort.
Terug naar het onderwerp. De looptijdverschillen zijn vooral van belang voor de optelling rond de overnamefrequentie. Het door Wouter genoemde latticenetwerk kan daarbij goed helpen. Tannoy paste dit vroeger toe in zijn Dual-concentricspeakers. Maar nodig is het meestal niet, je kunt genoeg in het filter zelf variëren.
Laatst gewijzigd door markbakk op zo 04 jun 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door toetertje »

ray5150 schreef:
markbakk schreef:
Microseconde hè! Microseconde.
µ = alt-2-3-0.
Is dat op een Mac of ipad?
Bij mij is het gewoon alt gr en M.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Tom Magchielse »

Zonder gekheid, 6 microsec komt overeen met ongeveer 26 graden fasedraaiing bij 12 kHz. Dat zal ongeveer op de grens zijn van wat acceptabel is.
vr groet
Tom
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door wouter »

Op pagina 18 en 19 zie je verschillende metingen aan coaxjes met de tweeter voor de conus
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=450
Incl. zelfbouw coax - om het probleem te (proberen te) tackelen, maar kansloos.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Ah!buis »

Weglengte vergroten ? (en ik weer een tekeningetje kwijt :D )
Anne
Bijlagen
2tr.jpg
2tr.jpg (15.37 KiB) 1027 keer bekeken
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

Probleem al opgelost met een telefoon speakertje 20mm 8Ohm. Boven de 13k, klinkt perfect )) super micro detaillering.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door richard »

carbon schreef:
Reproductie van 6EQUJ5.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door ray5150 »

carbon schreef:
Probleem al opgelost met een telefoon speakertje 20mm 8Ohm. Boven de 13k, klinkt perfect )) super micro detaillering.

Afbeelding

Afbeelding
Gelijk heb je. dat gedoe met die nodeloos dure AMT en Berylium tweeters ook...nergens voor nodig...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door ds23man »

richard schreef:
carbon schreef:
Reproductie van 6EQUJ5.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

ds23man schreef:
richard schreef:
carbon schreef:
Reproductie van 6EQUJ5.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
:goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door albertk »

Ik heb bij de site van Linkwitz een filter gezien met een instelbare vertraging; inderdaad het wordt dan bi-amp. Overigens een standaard filter ontwerp, geen digitale nodig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
En alles onder de 12k dat van de rand van de conus komt is ook eerder bij je oor dan wat van de stofkap komt...
Jawel, maar dat moest eerst dagen door de conus heen ploegen voordat het van de spreekspoel aan de rand aangekomen was. We hebben hier 2 filter goeroes (Tony en Jeroen) op dit forum die vast wel goed uit kunnen leggen hoe je zo'n delay verwerkt in het (passieve) x_over filter.
Tom Magchielse schreef:
Zonder gekheid, 6 microsec komt overeen met ongeveer 26 graden fasedraaiing bij 12 kHz. Dat zal ongeveer op de grens zijn van wat acceptabel is.
vr groet
Tom
Iemand heeft een foutje met zijn berekeningen genaakt: 2 cm komt overeen met 0,02 m/(345 m/s) = 58 us vertraging. En dan kom je op wat anders uit met de faseverschuiving bij 12 kHz.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Tom Magchielse »

Al het 58 us is, i.p.v. 6 us, dan kom je op 245 graden bij 12 kHz. Dat is wel (te) veel.
Tom
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”