µ = alt-2-3-0.markbakk schreef:Microseconde hè! Microseconde.
Tweeter vertragen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Tweeter vertragen?
Ik heb de µ onder de £ als kleine letterray5150 schreef:µ = alt-2-3-0.markbakk schreef:Microseconde hè! Microseconde.
Anders copy/paste van een ander
Anne
Re: Tweeter vertragen?
ω had ik al, maar vooruit: Ω
Dit topic ontspoort.
Terug naar het onderwerp. De looptijdverschillen zijn vooral van belang voor de optelling rond de overnamefrequentie. Het door Wouter genoemde latticenetwerk kan daarbij goed helpen. Tannoy paste dit vroeger toe in zijn Dual-concentricspeakers. Maar nodig is het meestal niet, je kunt genoeg in het filter zelf variëren.
Dit topic ontspoort.
Terug naar het onderwerp. De looptijdverschillen zijn vooral van belang voor de optelling rond de overnamefrequentie. Het door Wouter genoemde latticenetwerk kan daarbij goed helpen. Tannoy paste dit vroeger toe in zijn Dual-concentricspeakers. Maar nodig is het meestal niet, je kunt genoeg in het filter zelf variëren.
Laatst gewijzigd door markbakk op zo 04 jun 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweeter vertragen?
Is dat op een Mac of ipad?ray5150 schreef:µ = alt-2-3-0.markbakk schreef:Microseconde hè! Microseconde.
Bij mij is het gewoon alt gr en M.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Tweeter vertragen?
Zonder gekheid, 6 microsec komt overeen met ongeveer 26 graden fasedraaiing bij 12 kHz. Dat zal ongeveer op de grens zijn van wat acceptabel is.
vr groet
Tom
vr groet
Tom
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tweeter vertragen?
Op pagina 18 en 19 zie je verschillende metingen aan coaxjes met de tweeter voor de conus
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=450
Incl. zelfbouw coax - om het probleem te (proberen te) tackelen, maar kansloos.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=450
Incl. zelfbouw coax - om het probleem te (proberen te) tackelen, maar kansloos.
Re: Tweeter vertragen?
Weglengte vergroten ? (en ik weer een tekeningetje kwijt
)
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- 2tr.jpg (15.37 KiB) 1034 keer bekeken
Re: Tweeter vertragen?
Probleem al opgelost met een telefoon speakertje 20mm 8Ohm. Boven de 13k, klinkt perfect )) super micro detaillering.




Re: Tweeter vertragen?
Reproductie van 6EQUJ5.carbon schreef:
Re: Tweeter vertragen?
Gelijk heb je. dat gedoe met die nodeloos dure AMT en Berylium tweeters ook...nergens voor nodig...carbon schreef:Probleem al opgelost met een telefoon speakertje 20mm 8Ohm. Boven de 13k, klinkt perfect )) super micro detaillering.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Tweeter vertragen?
richard schreef:Reproductie van 6EQUJ5.carbon schreef:
Re: Tweeter vertragen?
ds23man schreef:richard schreef:Reproductie van 6EQUJ5.carbon schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Re: Tweeter vertragen?
Ik heb bij de site van Linkwitz een filter gezien met een instelbare vertraging; inderdaad het wordt dan bi-amp. Overigens een standaard filter ontwerp, geen digitale nodig.
Re: Tweeter vertragen?
Jawel, maar dat moest eerst dagen door de conus heen ploegen voordat het van de spreekspoel aan de rand aangekomen was. We hebben hier 2 filter goeroes (Tony en Jeroen) op dit forum die vast wel goed uit kunnen leggen hoe je zo'n delay verwerkt in het (passieve) x_over filter.markbakk schreef:En alles onder de 12k dat van de rand van de conus komt is ook eerder bij je oor dan wat van de stofkap komt...
Iemand heeft een foutje met zijn berekeningen genaakt: 2 cm komt overeen met 0,02 m/(345 m/s) = 58 us vertraging. En dan kom je op wat anders uit met de faseverschuiving bij 12 kHz.Tom Magchielse schreef:Zonder gekheid, 6 microsec komt overeen met ongeveer 26 graden fasedraaiing bij 12 kHz. Dat zal ongeveer op de grens zijn van wat acceptabel is.
vr groet
Tom
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Tweeter vertragen?
Al het 58 us is, i.p.v. 6 us, dan kom je op 245 graden bij 12 kHz. Dat is wel (te) veel.
Tom
Tom
