Tweeter vertragen?
Moderator: Beheerdersteam
Tweeter vertragen?
Hallo allemaal,
Hoe kan ik mijn tweeter 2 cm vertagen. hij staat dus tov de breedbander 2 a 3 cm naar voren.
Hoe vertraag ik de tweeter zodat breedbander en tweeter gelijktijdig mijn gehoorgangetje ingaan.
Is dat mogelijk ?
Carbon.
Hoe kan ik mijn tweeter 2 cm vertagen. hij staat dus tov de breedbander 2 a 3 cm naar voren.
Hoe vertraag ik de tweeter zodat breedbander en tweeter gelijktijdig mijn gehoorgangetje ingaan.
Is dat mogelijk ?
Carbon.
Laatst gewijzigd door carbon op za 03 jun 2017, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweeter vertragen?
Of de woofer versnellen?
Flinke bak water ervoor, voortplantingssnelheid in water is groter, komt 't laag eerder aan
Anne
Flinke bak water ervoor, voortplantingssnelheid in water is groter, komt 't laag eerder aan
Anne
Re: Tweeter vertragen?
Freesmachine ? tweeter 2 cm verzinken, of de woefer wat naar voren halen.
Doe eens gek, en plaats eens een paar foto's...

Doe eens gek, en plaats eens een paar foto's...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tweeter vertragen?
samengevat: geef eens wat meer info over het systeem waar ze in zitten..... wat kan je wel aanpassen, wat wil je zeker niet aanpassen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tweeter vertragen?
In mijn Bijou achtig project met AL130 & KE25SC heb ik het gedaan met een lattice netwerk. Dit heb ik onlangs ook gedaan bij een 3e orde filterontwerp voor de Philips HTR9900. Het geeft 90 graden fasedraaiing rond de overgangsfrequentie. Dit gaf voor mij destijds hetzelfde resultaat als ca 2 cm de woofer naar voren zetten
Re: Tweeter vertragen?
De tweeter staat 2 a 3 cm voor de breedbander (die loopt tot 12khz de tweeter vanaf 12khz), deze tweeter heb ik er voor gezet en krijg hem niet verder naar achter, ik dacht misschien simpel om dit te vertragen.Henkjan schreef:samengevat: geef eens wat meer info over het systeem waar ze in zitten..... wat kan je wel aanpassen, wat wil je zeker niet aanpassen
Versterker is de RRD2777 van Philips

Re: Tweeter vertragen?
Oh, het is een knutselprojectje.
Ik vrees dat je daar een digitale delay voor nodig hebt...(en een actieve, op maat gemaakte crossover, en een extra versterker.)
Ach, bij coaxiale autoluidsprekers zit het ook zo. niks mis mee.
Ik vrees dat je daar een digitale delay voor nodig hebt...(en een actieve, op maat gemaakte crossover, en een extra versterker.)
Ach, bij coaxiale autoluidsprekers zit het ook zo. niks mis mee.
Re: Tweeter vertragen?
En de tweeter omkeren? Ook de fase dan ...
Of is 't Doppler effekt tegen de mid-conus ook niet gewenst ?
Anne
Of is 't Doppler effekt tegen de mid-conus ook niet gewenst ?
Anne
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Tweeter vertragen?
Het is toch helemaal niet gewenst om je tweeter te vertragen? Lijkt me geen gehoor. Is je basluidspreker al klaar met een nummer, speelt je tweeter nog even door. 
Re: Tweeter vertragen?
ray5150 schreef:Oh, het is een knutselprojectje.
Ik vrees dat je daar een digitale delay voor nodig hebt...(en een actieve, op maat gemaakte crossover, en een extra versterker.)
Ach, bij coaxiale autoluidsprekers zit het ook zo. niks mis mee.

Is misschien een optie, ik zal het allemaal eens uitzoeken hoe dat werkt.
Bedankt voor het meedenken ))
Re: Tweeter vertragen?
Je snapt neem ik aan dat je er geen delay tussen kan zetten zonder dat je een extra versterker gebruikt?
Re: Tweeter vertragen?
Ja dat snap ik )) extra versterker voor het hoog is dan natuurlijk nodig.Jag schreef:Je snapt neem ik aan dat je er geen delay tussen kan zetten zonder dat je een extra versterker gebruikt?
Re: Tweeter vertragen?
Nee dat heb ik niet, alleen boven de 12k komt eerder aan dan onder de 12k. Heeft verder dacht ik niet zoveel uit te staan met filtering lijkt me..Jag schreef:Maar heb je nu filter problemen?
Re: Tweeter vertragen?
En alles onder de 12k dat van de rand van de conus komt is ook eerder bij je oor dan wat van de stofkap komt...
Re: Tweeter vertragen?
Even rekenen : de snelheid van geluid (in de lucht) is ongeveer 343 m/s. delen we dat door 1000, dan is dat 34,3 centimeter per milliseconde. ofwel 1000 microseconde. als ik het goed reken is dat dan 0.343 mm per microseconde.
Je geeft aan dat het verschil 2 centimeter/20 millimeter is. dan kom ik uit op 20 x 0.343 mm = 6.86 microseconde verschil.
(ik kan het mis hebben, ben niet zo'n rekenwonder.
)
Nu meen ik wel eens gelezen te hebben dat het menselijk oor pas verschillen kan detecteren vanaf 10 a 20 milliseconden.
Dit in relatie tot zaken als delay en echo bij effectapparatuur.
Je geeft aan dat het verschil 2 centimeter/20 millimeter is. dan kom ik uit op 20 x 0.343 mm = 6.86 microseconde verschil.
(ik kan het mis hebben, ben niet zo'n rekenwonder.
Nu meen ik wel eens gelezen te hebben dat het menselijk oor pas verschillen kan detecteren vanaf 10 a 20 milliseconden.
Dit in relatie tot zaken als delay en echo bij effectapparatuur.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tweeter vertragen?
Ik voel weer zo'n heerlijk chips en cola topic opkomen, ik ga er voor zitten. 
Re: Tweeter vertragen?
Vooruit dan. De geluidssnelheid in lucht is niet geheel onafhankelijk van de frequentie van het geluid.Akoestische dispersie heet dat.
Re: Tweeter vertragen?
Wat voor een filter gebruik je? En hoe staat de fase van de tweeter t.o.v. de breedbander?
Heb je wel last van faseverschuiving of looptijdverschillen tussen die twee? Het lijkt me dat je moet meten om eventuele fouten te ontdekken. Pas daarna kun je zinnige adviezen geven om deze fouten op te lossen.
Heb je wel last van faseverschuiving of looptijdverschillen tussen die twee? Het lijkt me dat je moet meten om eventuele fouten te ontdekken. Pas daarna kun je zinnige adviezen geven om deze fouten op te lossen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tweeter vertragen?
Als je er van overtuigd bent dat je op 12khz filtert dan gaat alles wat je nu wilt verbeteren nieuwe ellende introduceren.
Daarbij weet je ook niet op welke wijze je de tweeter aankoppelt. Het zeer waarschijnlijk niet gelijk (spiegelsymmetrisch) verlopen van de flanken geeft vast ook nog meer ellende dan welke vertraging op 12khz ook.
Los van het feit dat een tweeter voor een breedbander flink van invloed is op de weergavekarakteristiek en zo ook het in een conusvorm zwevend monteren van een tweeter met ronde vorm...
Ik zou me dus niet druk maken over een vertraging of fysieke offset, er zijn zar andere dingen te optimaliseren
Daarbij weet je ook niet op welke wijze je de tweeter aankoppelt. Het zeer waarschijnlijk niet gelijk (spiegelsymmetrisch) verlopen van de flanken geeft vast ook nog meer ellende dan welke vertraging op 12khz ook.
Los van het feit dat een tweeter voor een breedbander flink van invloed is op de weergavekarakteristiek en zo ook het in een conusvorm zwevend monteren van een tweeter met ronde vorm...
Ik zou me dus niet druk maken over een vertraging of fysieke offset, er zijn zar andere dingen te optimaliseren
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Tweeter vertragen?
Ja, het signaal van je breedbander wordt weerkaatst tegen de achterkant/zijkanten van je tweeter en gaat terug naat de konus van je breedbander. Dat gebeurt zo'n 20 keer en dat ge-echo veroorzaakt een behoorlijk interferentieprobleem. Kijk voor de lol eens in het topic van de Mission Impossible vanaf onderaan pagina 13 en verder. Daar worstelde ik met grotere problemen dan het tijdsverschil.
Re: Tweeter vertragen?
Daar zeg je zowatmarkbakk schreef:En alles onder de 12k dat van de rand van de conus komt is ook eerder bij je oor dan wat van de stofkap komt...
