Tweeter vertragen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

Hallo allemaal,

Hoe kan ik mijn tweeter 2 cm vertagen. hij staat dus tov de breedbander 2 a 3 cm naar voren.
Hoe vertraag ik de tweeter zodat breedbander en tweeter gelijktijdig mijn gehoorgangetje ingaan.

Is dat mogelijk ?

Carbon.
Laatst gewijzigd door carbon op za 03 jun 2017, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Shadow »

Hypex DLCP O:)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door beijert »

Luidspreker kantelen.
Waveguide toepassen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Ah!buis »

Of de woofer versnellen? :o
Flinke bak water ervoor, voortplantingssnelheid in water is groter, komt 't laag eerder aan :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door ray5150 »

Freesmachine ? tweeter 2 cm verzinken, of de woefer wat naar voren halen.
Doe eens gek, en plaats eens een paar foto's...

:foto:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Henkjan »

samengevat: geef eens wat meer info over het systeem waar ze in zitten..... wat kan je wel aanpassen, wat wil je zeker niet aanpassen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door wouter »

In mijn Bijou achtig project met AL130 & KE25SC heb ik het gedaan met een lattice netwerk. Dit heb ik onlangs ook gedaan bij een 3e orde filterontwerp voor de Philips HTR9900. Het geeft 90 graden fasedraaiing rond de overgangsfrequentie. Dit gaf voor mij destijds hetzelfde resultaat als ca 2 cm de woofer naar voren zetten
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

Henkjan schreef:
samengevat: geef eens wat meer info over het systeem waar ze in zitten..... wat kan je wel aanpassen, wat wil je zeker niet aanpassen
De tweeter staat 2 a 3 cm voor de breedbander (die loopt tot 12khz de tweeter vanaf 12khz), deze tweeter heb ik er voor gezet en krijg hem niet verder naar achter, ik dacht misschien simpel om dit te vertragen.

Versterker is de RRD2777 van Philips


Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door ray5150 »

Oh, het is een knutselprojectje.
Ik vrees dat je daar een digitale delay voor nodig hebt...(en een actieve, op maat gemaakte crossover, en een extra versterker.)

Ach, bij coaxiale autoluidsprekers zit het ook zo. niks mis mee.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Ah!buis »

En de tweeter omkeren? Ook de fase dan ...
Of is 't Doppler effekt tegen de mid-conus ook niet gewenst ?
Anne
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door pappaleo »

Het is toch helemaal niet gewenst om je tweeter te vertragen? Lijkt me geen gehoor. Is je basluidspreker al klaar met een nummer, speelt je tweeter nog even door. :hide:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

ray5150 schreef:
Oh, het is een knutselprojectje.
Ik vrees dat je daar een digitale delay voor nodig hebt...(en een actieve, op maat gemaakte crossover, en een extra versterker.)

Ach, bij coaxiale autoluidsprekers zit het ook zo. niks mis mee.
Afbeelding

Is misschien een optie, ik zal het allemaal eens uitzoeken hoe dat werkt.
Bedankt voor het meedenken ))
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Jag »

Je snapt neem ik aan dat je er geen delay tussen kan zetten zonder dat je een extra versterker gebruikt?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

Jag schreef:
Je snapt neem ik aan dat je er geen delay tussen kan zetten zonder dat je een extra versterker gebruikt?
Ja dat snap ik )) extra versterker voor het hoog is dan natuurlijk nodig.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Jag »

Maar heb je nu filter problemen?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

Jag schreef:
Maar heb je nu filter problemen?
Nee dat heb ik niet, alleen boven de 12k komt eerder aan dan onder de 12k. Heeft verder dacht ik niet zoveel uit te staan met filtering lijkt me..
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door markbakk »

En alles onder de 12k dat van de rand van de conus komt is ook eerder bij je oor dan wat van de stofkap komt...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door ray5150 »

Even rekenen : de snelheid van geluid (in de lucht) is ongeveer 343 m/s. delen we dat door 1000, dan is dat 34,3 centimeter per milliseconde. ofwel 1000 microseconde. als ik het goed reken is dat dan 0.343 mm per microseconde.
Je geeft aan dat het verschil 2 centimeter/20 millimeter is. dan kom ik uit op 20 x 0.343 mm = 6.86 microseconde verschil.
(ik kan het mis hebben, ben niet zo'n rekenwonder. :hide: )

Nu meen ik wel eens gelezen te hebben dat het menselijk oor pas verschillen kan detecteren vanaf 10 a 20 milliseconden.
Dit in relatie tot zaken als delay en echo bij effectapparatuur.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik voel weer zo'n heerlijk chips en cola topic opkomen, ik ga er voor zitten. :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door markbakk »

Vooruit dan. De geluidssnelheid in lucht is niet geheel onafhankelijk van de frequentie van het geluid.Akoestische dispersie heet dat.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door richard »

Wat voor een filter gebruik je? En hoe staat de fase van de tweeter t.o.v. de breedbander?

Heb je wel last van faseverschuiving of looptijdverschillen tussen die twee? Het lijkt me dat je moet meten om eventuele fouten te ontdekken. Pas daarna kun je zinnige adviezen geven om deze fouten op te lossen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door wouter »

Als je er van overtuigd bent dat je op 12khz filtert dan gaat alles wat je nu wilt verbeteren nieuwe ellende introduceren.

Daarbij weet je ook niet op welke wijze je de tweeter aankoppelt. Het zeer waarschijnlijk niet gelijk (spiegelsymmetrisch) verlopen van de flanken geeft vast ook nog meer ellende dan welke vertraging op 12khz ook.
Los van het feit dat een tweeter voor een breedbander flink van invloed is op de weergavekarakteristiek en zo ook het in een conusvorm zwevend monteren van een tweeter met ronde vorm...

Ik zou me dus niet druk maken over een vertraging of fysieke offset, er zijn zar andere dingen te optimaliseren ;-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door pappaleo »

Ja, het signaal van je breedbander wordt weerkaatst tegen de achterkant/zijkanten van je tweeter en gaat terug naat de konus van je breedbander. Dat gebeurt zo'n 20 keer en dat ge-echo veroorzaakt een behoorlijk interferentieprobleem. Kijk voor de lol eens in het topic van de Mission Impossible vanaf onderaan pagina 13 en verder. Daar worstelde ik met grotere problemen dan het tijdsverschil.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door carbon »

markbakk schreef:
En alles onder de 12k dat van de rand van de conus komt is ook eerder bij je oor dan wat van de stofkap komt...
Daar zeg je zowat :rofl: zit ik me druk te maken om 6 ms
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter vertragen?

Bericht door markbakk »

Microseconde hè! Microseconde.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”