[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Jag »

Roundover. Ik moet wel zeggen, het is bij jou wel redelijk hoog frequent, suggereert dat het wellicht meer met de aansluiting van driver op hoorn te maken heeft.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door dre »

Roundover=afrondfrees.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Jag schreef:
Roundover. Ik moet wel zeggen, het is bij jou wel redelijk hoog frequent, suggereert dat het wellicht meer met de aansluiting van driver op hoorn te maken heeft.
De aansluiting van de flens op de hals is naadloos, het is puur diffractie van wat boven de 10lhz zit bij het begin van de hoornhals, in ieder geval dat denk ik, plus dat de AD0160 van zichzelf al een piek bij 14khz heeft zitten. Gehoormatig is het voor mijn eigen oren geen probleem, hoe dan ook heb ik een paar 0.05 mh spoeltjes besteld om een LCR te maken voor de 14khz piek. To be continued. 8)
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door metabaron »

Ik heb ook die dayton hoorns met de mrd-34pa.
En dat bij mij de aansluiting tussen hoorn en driver niet goed was kreeg ik wat pieken in het gebied rond de 7khz.

Als je die piek rond 14khz niet hoort of stoort waarom zou je er dan geld aan uitgeven voor een lcr?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

metabaron schreef:
Ik heb ook die dayton hoorns met de mrd-34pa.
En dat bij mij de aansluiting tussen hoorn en driver niet goed was kreeg ik wat pieken in het gebied rond de 7khz.
7khz is dan ook weer behoorlijk laag, en onregelmatigheden zullen dan zeker opvallen.

metabaron schreef:
Als je die piek rond 14khz niet hoort of stoort waarom zou je er dan geld aan uitgeven voor een lcr?
Goede vraag met meerdere antwoorden:
1. dat het mij niet stoort wil niet zeggen dat anderen het niet zullen opmerken, mijn tinittus zit ook in dat gebied...
2. ondanks mijn tinnittus ben ik erg benieuwd of het dempen van dat gebied met een LCR verbetering brengt, zie het als een "wetenschappelijk" onderzoek.
3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:
3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
arjank schreef:
3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
Dat is ook wel weer waar, het filter moet met zo min mogelijk componenten het maximale er uit zien halen.
We gaan het zien (horen) wat een LCR-etje voor de tweeter te weeg brengt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:
bas focal m180 schreef:
arjank schreef:
3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
Dat is ook wel weer waar, het filter moet met zo min mogelijk componenten het maximale er uit zien halen.
We gaan het zien (horen) wat een LCR-etje voor de tweeter te weeg brengt.
Klopt soms is het voordeel groter dan het nadeel, alleen proberen levert informatie waarmee je wat kan.
En de componenten zullen lage waardes hebben die kosten geen fortuin.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
arjank schreef:
meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driver :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
arjank schreef:
meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driver :mrgreen:
Kan wel natuurlijk, maar dat zuigt :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

pappaleo schreef:
Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driver :mrgreen:
Kan wel natuurlijk, maar dat zuigt :mrgreen:
Waarschijnlijk wordt het een "parallel LCR-etje" welke in serie staat met de tweeter :-"
Een "serie LCR", welke parallel op de tweeter zou staan, kan de impedantie boven de 10khz rond de 2ohm brengen al naar gelang hoe groot R is.... (heb wat simulaties in Boxsim gedaan)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door pappaleo »

arjank schreef:
pappaleo schreef:
Henkjan schreef:
gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driver :mrgreen:
Kan wel natuurlijk, maar dat zuigt :mrgreen:
Waarschijnlijk wordt het een "parallel LCR-etje" welke in serie staat met de tweeter :-"
Een "serie LCR", welke parallel op de tweeter zou staan, kan de impedantie boven de 10khz rond de 2ohm brengen al naar gelang hoe groot R is.... (heb wat simulaties in Boxsim gedaan)
Kan heel goed hoor, zie het filter van de mission impossible. Het is wel zo dat je met een serie LCR, parallel aan je tweeter meer effect kan bereiken.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

pappaleo schreef:
arjank schreef:
pappaleo schreef:
Kan wel natuurlijk, maar dat zuigt :mrgreen:
Waarschijnlijk wordt het een "parallel LCR-etje" welke in serie staat met de tweeter :-"
Een "serie LCR", welke parallel op de tweeter zou staan, kan de impedantie boven de 10khz rond de 2ohm brengen al naar gelang hoe groot R is.... (heb wat simulaties in Boxsim gedaan)
Kan heel goed hoor, zie het filter van de mission impossible. Het is wel zo dat je met een serie LCR, parallel aan je tweeter meer effect kan bereiken.
Inderdaad, het wordt hoogstwaarschijnlijk een LCR zoals jij die in de mission impossible hebt.
Ik ga gewoon eesrst de "parallel LCR" (Saugkreis = zuigkreng :lol:) uit proberen op die 14khz piek.
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door prepre »

Hoi arjank,

Hoe ziet je filter er nu eigenlijk uit?
Ben je nu weer terug gegaan naar 6dB/oct voor het laag?
Je had het over een spoelwaarde van 4,8mH , lijkt me wat hoog voor een 12dB filter .
Ben toch razend benieuwd.
Moet ze ook maar weer gaan bouwen, had dat in het verleden ook gedaan met het oude filter 3mH voor het laag 0.39mH en 6,8uF voor het hoog.
Klonk erg goed op zolder maarja op een gegeven moment wil je wat anders he. :think: ](*,)
Speakers heb ik nog steeds liggen dus...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

prepre schreef:
Hoi arjank,

Hoe ziet je filter er nu eigenlijk uit?
Ben je nu weer terug gegaan naar 6dB/oct voor het laag?
Je had het over een spoelwaarde van 4,8mH , lijkt me wat hoog voor een 12dB filter .
Ben toch razend benieuwd.
Moet ze ook maar weer gaan bouwen, had dat in het verleden ook gedaan met het oude filter 3mH voor het laag 0.39mH en 6,8uF voor het hoog.
Klonk erg goed op zolder maarja op een gegeven moment wil je wat anders he. :think: ](*,)
Speakers heb ik nog steeds liggen dus...
Het overname punt ligt bij mijn ontwerp op 1.4khz, het laagdoorlaat filter is 18db/oct. De 1e spoel is 4,7mh en de 2e is 1mh, de condensator weet ik zo ff niet uit mijn hoofd.... :D
Kom je 28mei ook naar Breda? dan kun je ze horen 8)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

IMG_0771.JPG
IMG_0770.JPG
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Teigetje »

Super gedaan! =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Shadow »

Echt mooi! Te horen in Breda?
Edit, ja dus!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door pappaleo »

Mooi hoor, ik ben benieuwd !
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Bedankt allemaal!

Ik hoop dat ik voor zondag ook nog het korrectie-netwerkje voor de 14khz piek kan implementeren, de onderdelen heb ik liggen, nu nog meten en fine-tunen 8)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Toch maar weer eens nadenken over een naam voor deze luidspreker, ik kom toch weer terug op Piet Gouw. Hij was product manager bij Philips (1969 - 1981), in die periode zijn de luidsprekers, die in mijn ontwerp zitten, in productie geweest. Dit ontwerp is daarom een ode aan Philips en de heer Gouw.

De naam voor dit project wordt daarom "Philips Gouw" 8)
Laatst gewijzigd door arjank op wo 24 mei 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door pappaleo »

Mooi, goede naam.

Even je titel aanpassen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

pappaleo schreef:
Mooi, goede naam.

Even je titel aanpassen
De hoofdtitel heb ik wel aangepast, ik zie m alleen nog terug komen boven ieder bericht... :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

die wordt gelijk aan het voorafgaande gezet met Re: er voor

Bericht door Henkjan »

arjank schreef:
pappaleo schreef:
Mooi, goede naam.

Even je titel aanpassen
De hoofdtitel heb ik wel aangepast, ik zie m alleen nog terug komen boven ieder bericht... :think:
titel van t bericht staat per bericht opgeslagen, en die titel van het eerste bericht wordt de draad titel
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Bericht door arjank »

Henkjan schreef:
arjank schreef:
pappaleo schreef:
Mooi, goede naam.

Even je titel aanpassen
De hoofdtitel heb ik wel aangepast, ik zie m alleen nog terug komen boven ieder bericht... :think:
titel van t bericht staat per bericht opgeslagen, en die titel van het eerste bericht wordt de draad titel
Helder O:)
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”