[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
Moderator: Beheerdersteam
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Roundover. Ik moet wel zeggen, het is bij jou wel redelijk hoog frequent, suggereert dat het wellicht meer met de aansluiting van driver op hoorn te maken heeft.
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Roundover=afrondfrees.
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
De aansluiting van de flens op de hals is naadloos, het is puur diffractie van wat boven de 10lhz zit bij het begin van de hoornhals, in ieder geval dat denk ik, plus dat de AD0160 van zichzelf al een piek bij 14khz heeft zitten. Gehoormatig is het voor mijn eigen oren geen probleem, hoe dan ook heb ik een paar 0.05 mh spoeltjes besteld om een LCR te maken voor de 14khz piek. To be continued.Jag schreef:Roundover. Ik moet wel zeggen, het is bij jou wel redelijk hoog frequent, suggereert dat het wellicht meer met de aansluiting van driver op hoorn te maken heeft.
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ik heb ook die dayton hoorns met de mrd-34pa.
En dat bij mij de aansluiting tussen hoorn en driver niet goed was kreeg ik wat pieken in het gebied rond de 7khz.
Als je die piek rond 14khz niet hoort of stoort waarom zou je er dan geld aan uitgeven voor een lcr?
En dat bij mij de aansluiting tussen hoorn en driver niet goed was kreeg ik wat pieken in het gebied rond de 7khz.
Als je die piek rond 14khz niet hoort of stoort waarom zou je er dan geld aan uitgeven voor een lcr?
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
7khz is dan ook weer behoorlijk laag, en onregelmatigheden zullen dan zeker opvallen.metabaron schreef:Ik heb ook die dayton hoorns met de mrd-34pa.
En dat bij mij de aansluiting tussen hoorn en driver niet goed was kreeg ik wat pieken in het gebied rond de 7khz.
Goede vraag met meerdere antwoorden:metabaron schreef:Als je die piek rond 14khz niet hoort of stoort waarom zou je er dan geld aan uitgeven voor een lcr?
1. dat het mij niet stoort wil niet zeggen dat anderen het niet zullen opmerken, mijn tinittus zit ook in dat gebied...
2. ondanks mijn tinnittus ben ik erg benieuwd of het dempen van dat gebied met een LCR verbetering brengt, zie het als een "wetenschappelijk" onderzoek.
3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.arjank schreef:3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Dat is ook wel weer waar, het filter moet met zo min mogelijk componenten het maximale er uit zien halen.bas focal m180 schreef:Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.arjank schreef:3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
We gaan het zien (horen) wat een LCR-etje voor de tweeter te weeg brengt.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Klopt soms is het voordeel groter dan het nadeel, alleen proberen levert informatie waarmee je wat kan.arjank schreef:Dat is ook wel weer waar, het filter moet met zo min mogelijk componenten het maximale er uit zien halen.bas focal m180 schreef:Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.arjank schreef:3. meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
We gaan het zien (horen) wat een LCR-etje voor de tweeter te weeg brengt.
En de componenten zullen lage waardes hebben die kosten geen fortuin.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driverbas focal m180 schreef:Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.arjank schreef:meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Kan wel natuurlijk, maar dat zuigtHenkjan schreef:gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driverbas focal m180 schreef:Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.arjank schreef:meet technisch wil je natuurlijk dat het "klopt"
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Waarschijnlijk wordt het een "parallel LCR-etje" welke in serie staat met de tweeterpappaleo schreef:Kan wel natuurlijk, maar dat zuigtHenkjan schreef:gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driverbas focal m180 schreef:Psychisch en in praktijk wil je zo min mogelijk componenten in serie met je driver.
Een "serie LCR", welke parallel op de tweeter zou staan, kan de impedantie boven de 10khz rond de 2ohm brengen al naar gelang hoe groot R is.... (heb wat simulaties in Boxsim gedaan)
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Kan heel goed hoor, zie het filter van de mission impossible. Het is wel zo dat je met een serie LCR, parallel aan je tweeter meer effect kan bereiken.arjank schreef:Waarschijnlijk wordt het een "parallel LCR-etje" welke in serie staat met de tweeterpappaleo schreef:Kan wel natuurlijk, maar dat zuigtHenkjan schreef:gelukkig komt zo'n rcl zuigkringetje niet in serie met de driver
Een "serie LCR", welke parallel op de tweeter zou staan, kan de impedantie boven de 10khz rond de 2ohm brengen al naar gelang hoe groot R is.... (heb wat simulaties in Boxsim gedaan)
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Inderdaad, het wordt hoogstwaarschijnlijk een LCR zoals jij die in de mission impossible hebt.pappaleo schreef:Kan heel goed hoor, zie het filter van de mission impossible. Het is wel zo dat je met een serie LCR, parallel aan je tweeter meer effect kan bereiken.arjank schreef:Waarschijnlijk wordt het een "parallel LCR-etje" welke in serie staat met de tweeterpappaleo schreef:Kan wel natuurlijk, maar dat zuigt
Een "serie LCR", welke parallel op de tweeter zou staan, kan de impedantie boven de 10khz rond de 2ohm brengen al naar gelang hoe groot R is.... (heb wat simulaties in Boxsim gedaan)
Ik ga gewoon eesrst de "parallel LCR" (Saugkreis = zuigkreng
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Hoi arjank,
Hoe ziet je filter er nu eigenlijk uit?
Ben je nu weer terug gegaan naar 6dB/oct voor het laag?
Je had het over een spoelwaarde van 4,8mH , lijkt me wat hoog voor een 12dB filter .
Ben toch razend benieuwd.
Moet ze ook maar weer gaan bouwen, had dat in het verleden ook gedaan met het oude filter 3mH voor het laag 0.39mH en 6,8uF voor het hoog.
Klonk erg goed op zolder maarja op een gegeven moment wil je wat anders he.
Speakers heb ik nog steeds liggen dus...
Hoe ziet je filter er nu eigenlijk uit?
Ben je nu weer terug gegaan naar 6dB/oct voor het laag?
Je had het over een spoelwaarde van 4,8mH , lijkt me wat hoog voor een 12dB filter .
Ben toch razend benieuwd.
Moet ze ook maar weer gaan bouwen, had dat in het verleden ook gedaan met het oude filter 3mH voor het laag 0.39mH en 6,8uF voor het hoog.
Klonk erg goed op zolder maarja op een gegeven moment wil je wat anders he.
Speakers heb ik nog steeds liggen dus...
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Het overname punt ligt bij mijn ontwerp op 1.4khz, het laagdoorlaat filter is 18db/oct. De 1e spoel is 4,7mh en de 2e is 1mh, de condensator weet ik zo ff niet uit mijn hoofd....prepre schreef:Hoi arjank,
Hoe ziet je filter er nu eigenlijk uit?
Ben je nu weer terug gegaan naar 6dB/oct voor het laag?
Je had het over een spoelwaarde van 4,8mH , lijkt me wat hoog voor een 12dB filter .
Ben toch razend benieuwd.
Moet ze ook maar weer gaan bouwen, had dat in het verleden ook gedaan met het oude filter 3mH voor het laag 0.39mH en 6,8uF voor het hoog.
Klonk erg goed op zolder maarja op een gegeven moment wil je wat anders he.![]()
![]()
Speakers heb ik nog steeds liggen dus...
Kom je 28mei ook naar Breda? dan kun je ze horen
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Echt mooi! Te horen in Breda?
Edit, ja dus!
Edit, ja dus!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Mooi hoor, ik ben benieuwd !
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Bedankt allemaal!
Ik hoop dat ik voor zondag ook nog het korrectie-netwerkje voor de 14khz piek kan implementeren, de onderdelen heb ik liggen, nu nog meten en fine-tunen
Ik hoop dat ik voor zondag ook nog het korrectie-netwerkje voor de 14khz piek kan implementeren, de onderdelen heb ik liggen, nu nog meten en fine-tunen
[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
Toch maar weer eens nadenken over een naam voor deze luidspreker, ik kom toch weer terug op Piet Gouw. Hij was product manager bij Philips (1969 - 1981), in die periode zijn de luidsprekers, die in mijn ontwerp zitten, in productie geweest. Dit ontwerp is daarom een ode aan Philips en de heer Gouw.
De naam voor dit project wordt daarom "Philips Gouw"
De naam voor dit project wordt daarom "Philips Gouw"
Laatst gewijzigd door arjank op wo 24 mei 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
Mooi, goede naam.
Even je titel aanpassen
Even je titel aanpassen
Re: [vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
De hoofdtitel heb ik wel aangepast, ik zie m alleen nog terug komen boven ieder bericht...pappaleo schreef:Mooi, goede naam.
Even je titel aanpassen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
die wordt gelijk aan het voorafgaande gezet met Re: er voor
titel van t bericht staat per bericht opgeslagen, en die titel van het eerste bericht wordt de draad titelarjank schreef:De hoofdtitel heb ik wel aangepast, ik zie m alleen nog terug komen boven ieder bericht...pappaleo schreef:Mooi, goede naam.
Even je titel aanpassen
[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
HelderHenkjan schreef:titel van t bericht staat per bericht opgeslagen, en die titel van het eerste bericht wordt de draad titelarjank schreef:De hoofdtitel heb ik wel aangepast, ik zie m alleen nog terug komen boven ieder bericht...pappaleo schreef:Mooi, goede naam.
Even je titel aanpassen
