Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat is een pad die in het gnd vlak ligt. Ondanks dat dit hier correct is gedaan (met een zgn thermal relief, dus niet massief in het koper) moet er iets meer warmte worden aangevoerd om hier de tin te laten vloeien, met dat extra koper erbij. Oplossing: bout alleen hier even wat warmer zetten.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Als printen langer liggen worden ze meestal slechter soldeerbaar omdat het aanwezige tinlaagje oxideert. Beste kun je het printje voordat je begint met wat afwasmiddel en een schuursponsje weer vet en oxidevrij maken. Kun je alsnog doen ook al zitten er al wat componenten op. Ook extra fluxpasta helpt. En ook wat Barry schreef speelt een rol. Het koper is dubbeldik en neemt daardoor meer warmte op dan normaal. Dat ga je ook merken bij de collector van T1 en T4. Beste kun je die "massa" eilandjes dan met minimaal een 3,2mm stift solderen en wat heter op 320 - 350 graden. Wel zo snel mogelijk anders verbrandt het vloeimiddel. Maar wel zo dat het goed doorvloeit. Dus eerst fixeren op de gewone eilandjes en als laatste de massa eilandjes. Ook de wat grotere elco's kun je beter met een wat grotere soldeerstift doen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Het is inmiddels gelukt met een grotere punt (standaard 0.8 )
Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ondertussen heeft de versterker hier aardig wat uurtjes staan spelen en de klank is nu heel fraai!
In het begin kom ik de klank soms wat te clean vinden,maar nu is het aan de warme kant van neutraal.
Prima plaatsing,detail en dynamiek.
Tevens is de versterker echt heel stabiel,een 3-weg weet e zelfs heel fraai aan te sturen.
Ik ben er dik tevreden mee in ieder geval.
In het begin kom ik de klank soms wat te clean vinden,maar nu is het aan de warme kant van neutraal.
Prima plaatsing,detail en dynamiek.
Tevens is de versterker echt heel stabiel,een 3-weg weet e zelfs heel fraai aan te sturen.
Ik ben er dik tevreden mee in ieder geval.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Mooi André, dat is een mooi compliment.Toch is hij echt hartstikke neutraal en trekt hij als versterker zich absoluut niets aan van de aangesloten speakers.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ivm ziektewet nu eindelijk tijd voor mijn tweede CA versterker, vordert aardig. Hij is eigenlijk gewoon klaar maar ik mis stekkertjes om de input aan te sluiten en heb even geen passend schroefje om de ground aan het chassis te bevestigen.
edit: pff plaatjes te groot, nu verkleint
Mvg Reinder
edit: pff plaatjes te groot, nu verkleint
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
En klaar, klinkt uiteraard goed, net als de vorige
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Met zo'n avatar heb je eigenlijk niet het recht om daar over te klagen.meiborg schreef:Hij is eigenlijk gewoon klaar maar ik mis stekkertjes om de input aan te sluiten en heb even geen passend schroefje om de ground aan het chassis te bevestigen.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nou, de trafos zitten tussen de bodemplaat en de bovenplaat geklemd, beiden van binnen met een rubber mat bekleed dus dat zou goed moeten gaan lijkt me
.
Edit : typevouten en toch maar twee extra rubber matten ertussen gelegd, just to be sure.
Mvg Reinder
Edit : typevouten en toch maar twee extra rubber matten ertussen gelegd, just to be sure.
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
'tJa, het blijft dwijlen met de kraan open, tegen de bierkaai of wat dan ook, helpt niksPjotr schreef:Mooi Reinder! Ik hoop wel dat je de montagebouten van de trafo's geïsoleerd hebt met die alu plaat (of wat is het?) er zo overheen geschroefd.
Bodemplaat, bout omhoog, bovenplaat, bout naar benee, bodemplaat, leuke kortsluitlus
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Het gaat er om dat die bouten geïsoleerd zijn. Anders krijg je een soort extra kortsluitwikkeling op de trafo's via de bouten en het chassis.
Zou wel net goed gaan Anne, als Reinder toevallig beide primaire wikkelingen in tegenfase heeft aangesloten. Maar dit moet wel anders.
Zou wel net goed gaan Anne, als Reinder toevallig beide primaire wikkelingen in tegenfase heeft aangesloten. Maar dit moet wel anders.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Zaten er dan bij de transformatoren dan niet de originele stalen schijven geleverd ?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik hoop dat je bedoeld ipv de bovenplaat ?ray5150 schreef:Zaten er dan bij de transformatoren dan niet de originele stalen schijven geleverd ?
Meestal 50% kans = 100% misPjotr schreef:Zou wel net goed gaan Anne, als Reinder toevallig beide primaire wikkelingen in tegenfase heeft aangesloten. Maar dit moet wel anders.
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nee het zijn 2e hands trafos, moest dus frobelen. De trafos zitten op de bodemplaat met stukken draadstaal, onder met moeren boven & onder de bodemplaat dus geen isolatie, bovenplaat wordt ook met moeren aangetrokken.
Dus draadstaal isoleren zowel boven als onder, logisch niet bij stil gestaan.
Mvg Reinder
Dus draadstaal isoleren zowel boven als onder, logisch niet bij stil gestaan.
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Zo, even nieuwe bouten gefröbeld en deze goed geïsoleerd, hoppa er in en klaar! Als hij aan staat hoor ik wel een héél lichte hummm van de trafo's, ik moet bijna mijn oor er in stoppen. Dat komt gok ik doordat ze niet in epoxy zijn gegoten?
P.S.
de glinstertjes in de gaatjes van de bevestigingsplaat zijn inderdaad stukjes ijzervijlsel, het zit aan de plaklaag van de rubber isolatie mat welke ik gebruik tussen de plaat en trafo. Omsta ik het er niet afgeborsteld kreeg heb ik overal maar een drupje secondelijm op gedruppeld om er voor te zorgen dat ze ook in de toekomst niet aan de wandel gaan door de behuizing.
P.S.
de glinstertjes in de gaatjes van de bevestigingsplaat zijn inderdaad stukjes ijzervijlsel, het zit aan de plaklaag van de rubber isolatie mat welke ik gebruik tussen de plaat en trafo. Omsta ik het er niet afgeborsteld kreeg heb ik overal maar een drupje secondelijm op gedruppeld om er voor te zorgen dat ze ook in de toekomst niet aan de wandel gaan door de behuizing.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Overigens, met de versterker aan een set boston accoustic's gehangen en daar is de versterker totaal stil op de uitgangen.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Das het betere werk! Je hebt een vrij grote bodemplaat die als klankbord werkt. Is die van ijzer? scheelt ook. Als je die verstevigt heb je denk ik al een stuk minder brom. Ik heb eigenlijk nooit mechanische brom met ringkernen die stevig gemonteerd zijn.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Goede tip! Het is sowieso bijna onhoorbaar, met de kust dicht onhoorbaar. Maar toch he, bitumen heb ik nog wel (ding weegt nu al heel wat haha).
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Mooi zo'n ijzeren plaat!
Bij jou prima,maar bij was het bijna als prutswerk bestempeld........
Bij jou prima,maar bij was het bijna als prutswerk bestempeld........
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Je ziet hem niet als de kast dicht is, kan me dus geen reet schelen
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Die plaat absoluut niet, maar het magnetisch koppelen van je trafo's door de bouten in eerste instantie niet te isoleren van die platen wél!dre schreef:Mooi zo'n ijzeren plaat!
Bij jou prima,maar bij was het bijna als prutswerk bestempeld........
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Heb je wel wat rubber tussen de bovenkant trafo en plaat?
Het rubber is niet voor de Isolatie maar om de druk op de trafo en plaat te verdelen.
En daardoor beschadiging van de wikkelingen te voorkomen.
Het rubber is niet voor de Isolatie maar om de druk op de trafo en plaat te verdelen.
En daardoor beschadiging van de wikkelingen te voorkomen.
