Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Barry2001 »

Dat is een pad die in het gnd vlak ligt. Ondanks dat dit hier correct is gedaan (met een zgn thermal relief, dus niet massief in het koper) moet er iets meer warmte worden aangevoerd om hier de tin te laten vloeien, met dat extra koper erbij. Oplossing: bout alleen hier even wat warmer zetten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Als printen langer liggen worden ze meestal slechter soldeerbaar omdat het aanwezige tinlaagje oxideert. Beste kun je het printje voordat je begint met wat afwasmiddel en een schuursponsje weer vet en oxidevrij maken. Kun je alsnog doen ook al zitten er al wat componenten op. Ook extra fluxpasta helpt. En ook wat Barry schreef speelt een rol. Het koper is dubbeldik en neemt daardoor meer warmte op dan normaal. Dat ga je ook merken bij de collector van T1 en T4. Beste kun je die "massa" eilandjes dan met minimaal een 3,2mm stift solderen en wat heter op 320 - 350 graden. Wel zo snel mogelijk anders verbrandt het vloeimiddel. Maar wel zo dat het goed doorvloeit. Dus eerst fixeren op de gewone eilandjes en als laatste de massa eilandjes. Ook de wat grotere elco's kun je beter met een wat grotere soldeerstift doen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door sander1238 »

Het is inmiddels gelukt met een grotere punt (standaard 0.8 )
Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Ondertussen heeft de versterker hier aardig wat uurtjes staan spelen en de klank is nu heel fraai!
In het begin kom ik de klank soms wat te clean vinden,maar nu is het aan de warme kant van neutraal.
Prima plaatsing,detail en dynamiek.
Tevens is de versterker echt heel stabiel,een 3-weg weet e zelfs heel fraai aan te sturen.

Ik ben er dik tevreden mee in ieder geval. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Mooi André, dat is een mooi compliment.Toch is hij echt hartstikke neutraal en trekt hij als versterker zich absoluut niets aan van de aangesloten speakers.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Ivm ziektewet nu eindelijk tijd voor mijn tweede CA versterker, vordert aardig. Hij is eigenlijk gewoon klaar maar ik mis stekkertjes om de input aan te sluiten en heb even geen passend schroefje om de ground aan het chassis te bevestigen.

edit: pff plaatjes te groot, nu verkleint ;)

Mvg Reinder
Bijlagen
Optimized-versterker 2.jpg
Optimized-versterker 1.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

En klaar, klinkt uiteraard goed, net als de vorige ;).

Mvg Reinder
Bijlagen
IMG_20170501_111311_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20170501_103045_Easy-Resize.com.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

\:D/ Mooi Reinder! Ik hoop wel dat je de montagebouten van de trafo's geïsoleerd hebt met die alu plaat (of wat is het?) er zo overheen geschroefd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

meiborg schreef:
Hij is eigenlijk gewoon klaar maar ik mis stekkertjes om de input aan te sluiten en heb even geen passend schroefje om de ground aan het chassis te bevestigen.
Met zo'n avatar heb je eigenlijk niet het recht om daar over te klagen. :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Nou, de trafos zitten tussen de bodemplaat en de bovenplaat geklemd, beiden van binnen met een rubber mat bekleed dus dat zou goed moeten gaan lijkt me :hide:.

Edit : typevouten en toch maar twee extra rubber matten ertussen gelegd, just to be sure.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Nou het gaat er meer om dat die bout een kern vormt...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
\:D/ Mooi Reinder! Ik hoop wel dat je de montagebouten van de trafo's geïsoleerd hebt met die alu plaat (of wat is het?) er zo overheen geschroefd.
'tJa, het blijft dwijlen met de kraan open, tegen de bierkaai of wat dan ook, helpt niks :o :lol:
Bodemplaat, bout omhoog, bovenplaat, bout naar benee, bodemplaat, leuke kortsluitlus :shock:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Het gaat er om dat die bouten geïsoleerd zijn. Anders krijg je een soort extra kortsluitwikkeling op de trafo's via de bouten en het chassis.

Zou wel net goed gaan Anne, als Reinder toevallig beide primaire wikkelingen in tegenfase heeft aangesloten. Maar dit moet wel anders.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

Zaten er dan bij de transformatoren dan niet de originele stalen schijven geleverd ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Zaten er dan bij de transformatoren dan niet de originele stalen schijven geleverd ?
Ik hoop dat je bedoeld ipv de bovenplaat ?
Pjotr schreef:
Zou wel net goed gaan Anne, als Reinder toevallig beide primaire wikkelingen in tegenfase heeft aangesloten. Maar dit moet wel anders.
Meestal 50% kans = 100% mis :(
Anne
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Nee het zijn 2e hands trafos, moest dus frobelen. De trafos zitten op de bodemplaat met stukken draadstaal, onder met moeren boven & onder de bodemplaat dus geen isolatie, bovenplaat wordt ook met moeren aangetrokken.

Dus draadstaal isoleren zowel boven als onder, logisch niet bij stil gestaan.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Zo, even nieuwe bouten gefröbeld en deze goed geïsoleerd, hoppa er in en klaar! Als hij aan staat hoor ik wel een héél lichte hummm van de trafo's, ik moet bijna mijn oor er in stoppen. Dat komt gok ik doordat ze niet in epoxy zijn gegoten?

P.S.

de glinstertjes in de gaatjes van de bevestigingsplaat zijn inderdaad stukjes ijzervijlsel, het zit aan de plaklaag van de rubber isolatie mat welke ik gebruik tussen de plaat en trafo. Omsta ik het er niet afgeborsteld kreeg heb ik overal maar een drupje secondelijm op gedruppeld om er voor te zorgen dat ze ook in de toekomst niet aan de wandel gaan door de behuizing.
Bijlagen
IMG_20170502_120734 (2)_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20170502_121423 (1)_Easy-Resize.com.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Overigens, met de versterker aan een set boston accoustic's gehangen en daar is de versterker totaal stil op de uitgangen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Das het betere werk! Je hebt een vrij grote bodemplaat die als klankbord werkt. Is die van ijzer? scheelt ook. Als je die verstevigt heb je denk ik al een stuk minder brom. Ik heb eigenlijk nooit mechanische brom met ringkernen die stevig gemonteerd zijn.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Goede tip! Het is sowieso bijna onhoorbaar, met de kust dicht onhoorbaar. Maar toch he, bitumen heb ik nog wel (ding weegt nu al heel wat haha).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Mooi zo'n ijzeren plaat!
Bij jou prima,maar bij was het bijna als prutswerk bestempeld........ :roll:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Je ziet hem niet als de kast dicht is, kan me dus geen reet schelen ;)

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Mooi zo'n ijzeren plaat!
Bij jou prima,maar bij was het bijna als prutswerk bestempeld........ :roll:
Die plaat absoluut niet, maar het magnetisch koppelen van je trafo's door de bouten in eerste instantie niet te isoleren van die platen wél!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door meiborg »

Haha en terecht!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Heb je wel wat rubber tussen de bovenkant trafo en plaat?
Het rubber is niet voor de Isolatie maar om de druk op de trafo en plaat te verdelen.
En daardoor beschadiging van de wikkelingen te voorkomen.
Plaats reactie