Heb dit ding nagebouwd. 3mm dik alu is niet genoeg, de centerpen krijgt dan teveel speling. Strip aan de bovenkant klemt inderdaad veel beter dan carosseriering.Pjotr schreef:Verder het onderplaatje breder maken, kan best van 30 mm breed 3 mm alu strip zijn, ruimte zat daar en eenzelfde stukje strip aan de bovenkant wat je niet verzinkt.
Antonz'cirkelgeleider
Moderator: Beheerdersteam
Re: Antonz'cirkelgeleider
Re: Antonz'cirkelgeleider
Als je nog een Oude of goedkope frees hebt liggen om eenmalig die sleuf er uit te frezen zou je dit hele apparaat ook goed in aluminum kunnen bouwen. Dan zou je met een dikte van 6 of 8 mm toe kunnen. als je dan vervolgens in de schuif een boutje monteert met een "grote/brede" kop ben je ook je speling op je centerpin kwijt doordat je die tegen de plaat klemt.
Hmmm misschien moet ik dit even verduidelijken met een tekening.
Groet,
Harm.
Hmmm misschien moet ik dit even verduidelijken met een tekening.
Groet,
Harm.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Omdat hij niet de constructie heeft met de draadstangen die sommigen gebruiken, wordt hij ook niet in de lengte belast. Het geheel 2x zo breed laten zou dan ook weinig effect hebben, tenzij je heel erg aan je frees loopt te trekken.Pjotr schreef:Ja, wat ik niet snap waarom ie versmald is. Is wel mooi maar maakt het ook minder stevig.
Anyway, ik vond hem er heel handig uit zien en heb hem besteld. Voor dat geld kan je je geen buil vallen en aangezien ik die Boschfrees heb, komt dat perfect uit.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Heel erg bedankt voor deze ideeen voor een cirkelgeleider.
Ik schroefde zelf een dun plaatje onder de freeszool en boorde dan op de goede afstand een centerpunt, werkt goed, geen verloop, maar niet opnieuw instelbaar en moeilijk om precies de goede straal te frezen. Jullie oplossing, welke vorm het ook wordt, is een prima oplossing.
Ik schroefde zelf een dun plaatje onder de freeszool en boorde dan op de goede afstand een centerpunt, werkt goed, geen verloop, maar niet opnieuw instelbaar en moeilijk om precies de goede straal te frezen. Jullie oplossing, welke vorm het ook wordt, is een prima oplossing.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Was net even aan het surfen op internet, en vond deze link
http://www.popularmechanics.com/technol ... ps/4274625
Even een upload naar het forum voor een voorbeeld, mocht de link hierboven ooit niet meer werken
Opzich ook een leuke variant op het fenomeen cirkelgeleider
http://www.popularmechanics.com/technol ... ps/4274625
Even een upload naar het forum voor een voorbeeld, mocht de link hierboven ooit niet meer werken
Opzich ook een leuke variant op het fenomeen cirkelgeleider
Re: Antonz'cirkelgeleider
Ja, die heb ik ook al eens eerder gezien in een andere variant. Een cirkelvormige plaat met daarin een spiraal van gaatjes op steeds 0,5 mm verder van het center. Dat ging er dan vanuit dat je een spijker in het werkstuk slaat (en waarvan je de kop af knipt) waar omheen de freesmachine kan draaien. Heeft zoiets niet lang geleden in de K&T gestaan?
Re: Antonz'cirkelgeleider
Volgens mij is die Jasper Circle Jig gewoon te koop, of bij Madisound of bij Partsexpress.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Nadeel van die Jasper was meen ik dat hij er alleen in inch maten is en dat je je nog al snel in het juiste gaatje kon vergissen.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Heb deze gehad, maar was geen succes. Het is heel slecht te zien welke diameter er ingsteld staat. Verder nadeel is dat het plastic snel breekt waar de mal aan de freesvoet is gemonteerd. 
Re: Antonz'cirkelgeleider
Heb vanmiddag even een frees geleend bij een goede vriend van mij, ik heb gewoon een stuk multiplex van 6mm als onderkant gebruikt en even een stukje mdf er boven op gelijmt en wat spijker tags er in schoten, metalen pennen aftekenen die bij de normale geleider zaten en er tussen gezet.
Werkt perfect voor de 4 snedes die ik nodig was.
Werkt perfect voor de 4 snedes die ik nodig was.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Even een oud topic een schop geven. Ik heb ook een cirkel geleider gemaakt na dit topic gelezen te hebben 
Van het weekend ingezet voor het frezen van gaten voor 6,5inch woofers. En waar ik nog niet echt een sluitende oplossing voor had, was dat de freesmachine boven de center pin zit als je kleine gaten maakt. Dus eerst afstellen en dat vastzetten is er niet bij. Ik heb de positie maar afgetekend en dan vastgezet, maar toch komt dit de precisie niet ten goede (het kwam gelukkig precies goed). Iemand daar een slimme truc voor?
Van het weekend ingezet voor het frezen van gaten voor 6,5inch woofers. En waar ik nog niet echt een sluitende oplossing voor had, was dat de freesmachine boven de center pin zit als je kleine gaten maakt. Dus eerst afstellen en dat vastzetten is er niet bij. Ik heb de positie maar afgetekend en dan vastgezet, maar toch komt dit de precisie niet ten goede (het kwam gelukkig precies goed). Iemand daar een slimme truc voor?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Antonz'cirkelgeleider
Soms gebruik ik een passer en soms meet ik aan meerdere kanten van het centergaatje de straal af en zet een merkstreepje. Daarna zet ik de cirkelgeleider (weer) vast in het centergat en stel ik de afstand van de freesmachine in met gemonteerde frees. Dat controleer ik bij alle 3 of 4 de merkstreepjes door het ronddraaien van de cirkelgeleider.
Daarna frees ik pas. Altijd binnen een halve mm nauwkeurig. Even rustig de tijd voor nemen en niet te gehaast zijn is hier het devies.
Daarna frees ik pas. Altijd binnen een halve mm nauwkeurig. Even rustig de tijd voor nemen en niet te gehaast zijn is hier het devies.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Ik maak het benodigde gat altijd iets kleiner dan in nodig heb.
Meet dan het verschil en stel dat bij en maak dan de ring op de juiste maat en frees dan pas het gat door en door.
Dat kan met de instel schroef van de Metabo tot op 0.1mm nauwkeurig.
verstandig is dan nog om dat in 2x te doen dus eerst 2mm ongeveer laten staan dan 1mm groter (=0.5mm vertellen) meten en dan het verschil bij stellen dan heeft je frees de laatste 2 ronden de zelfde druk en dus ongeveer dezelfde afwijking.
Meet dan het verschil en stel dat bij en maak dan de ring op de juiste maat en frees dan pas het gat door en door.
Dat kan met de instel schroef van de Metabo tot op 0.1mm nauwkeurig.
verstandig is dan nog om dat in 2x te doen dus eerst 2mm ongeveer laten staan dan 1mm groter (=0.5mm vertellen) meten en dan het verschil bij stellen dan heeft je frees de laatste 2 ronden de zelfde druk en dus ongeveer dezelfde afwijking.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Ja zo geavanceerd is mijn cirkelgeleider niet
. Ik heb geen indicatie voor de straal erop. Dus ik meet eerst aan de onderzijde de straal op, probeer dat op een proefstukje, stel desnoods bij, en teken dat dan af op de cirkelgeleider. Vervolgens haal ik hem los en zet ik hem vast op het centerpunt en daarna zet ik hem op zijn makering vast. Omslachtig, maar het kwam wel binnen 1mm uit. Ik kan helaas ook niet goed meer zien wat er op de baffle afgetekend is met de cirkelgeleider erop.
Gelukkig zijn de volgende gaten allemaal 10inch (8x
), die zijn makkelijker.
Gelukkig zijn de volgende gaten allemaal 10inch (8x
-
barrymossel
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27
Re: Antonz'cirkelgeleider
Is er nog iemand die tegen geringe betaling een dergelijk apparaat wil maken en kan toesturen?
De mijne werkte. Twee keer. Maar het liefste zou ik er één van metaal hebben.
De mijne werkte. Twee keer. Maar het liefste zou ik er één van metaal hebben.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Wat dacht je hier van, niet van metaal, maar volgens mij wel degelijk.barrymossel schreef:Is er nog iemand die tegen geringe betaling een dergelijk apparaat wil maken en kan toesturen?
De mijne werkte. Twee keer. Maar het liefste zou ik er één van metaal hebben.
Cirkelgeleider
-
herbieferbie
- Ook commercieel actief
- Berichten: 76
- Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 14:22
Re: Antonz'cirkelgeleider
Hier mijn eigen versie, van 3 cm tot en met 60 cm, evt kan het ook nog onder een hoek, en tot 18 mm diep, als center een spijker van 2, 8 mm dus ff 2,5 voorboren en dan zit het perfect.
Ach het kan altijd beter maar hij werkt fijn is goed af te stellen en heeft nergens speling
Ach het kan altijd beter maar hij werkt fijn is goed af te stellen en heeft nergens speling
Re: Antonz'cirkelgeleider
Mooie oplossing zo
herbieferbie schreef:Hier mijn eigen versie, van 3 cm tot en met 60 cm, evt kan het ook nog onder een hoek, en tot 18 mm diep, als center een spijker van 2, 8 mm dus ff 2,5 voorboren en dan zit het perfect.
Ach het kan altijd beter maar hij werkt fijn is goed af te stellen en heeft nergens speling
Re: Antonz'cirkelgeleider
Ook al is de vraag al jaren oud, kennelijk geen antwoord nog
Yup door geen spijker als draaipunt te nemen maar een stalen draaipin van 10mm rond. Ik gebruik een ronde verlengmoer daarvoor die aan de cirkelgeleider vast geschroefd zit. In het werkstuk wat uitgefreesd moet worden een gat van 10mm boren waar de draaipin in valt. Je kunt nu heel nauwkeurig de mal instellen door tussen de frees en draaipin te meten met de schuifmaat. Zo lukt het mij wel op 0,2mm nauwkeurig kleine gaten te frezen in hout.Jag schreef:.................Iemand daar een slimme truc voor?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Antonz'cirkelgeleider
Jammer dat het projectje van meanman blijkbaar een beetje doodgebloed is... Ik ben ook in de markt voor een goede geleider, en denk dat het prototype dat hij had geweldig had gewerkt.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Zal het eens nieuw leven inblazen .anonamemouse schreef:Jammer dat het projectje van meanman blijkbaar een beetje doodgebloed is... Ik ben ook in de markt voor een goede geleider, en denk dat het prototype dat hij had geweldig had gewerkt.
Re: Antonz'cirkelgeleider
Of je neemt een plankje waar je een gat in boort voor de kopieerring en zet het plankje op de juiste afstand vast op het werkstuk.
Wanneer er te veel gaten in zitten of de uitsparing ruimer wordt pak je een nieuwe.
Wanneer er te veel gaten in zitten of de uitsparing ruimer wordt pak je een nieuwe.
