Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

ik ben toch meer van de 5-snarige bas, op een of andere manier lekkerder. Hoor maar:

:mrgreen:

Edit: Okee, 4 snarig met effectjes is ook prima:

Heb even een bestaand kastje gepakt, van 'vroeggah' en even aangepast. Drivers zo geplaatst dat er zelfs 4x3" in past. Ja, met een fikse stack is er zelfs een 3" fridge te bouwen :yeah:
Bijlagen
IMG-20170114-WA0037.jpeg
IMG-20170114-WA0033.jpeg
IMG-20170114-WA0035.jpeg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Is het gebruikelijk dat een PR meer volume nodig heeft dan BR en dan ook nog eens 2 tot 4 dB spl max inlevert rond de afstemming?
nd91-4 dubbel pr 3.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Ja, met een fikse stack is er zelfs een 3" fridge te bouwen :yeah:
Een joodse? Met een apart vriesvak voor vis en een aparte voor beef? :lagge:

Leuk kastje geworden zo! :sure: Overigens zou ikzelf zoiets eerder ontwerpen op een GD met zo min mogelijk hobbels dan zo laag mogelijk frequentiebereik.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
nd91-4 dubbel pr 2.png

Hier nog even de meting van een 3 liter basreflex met 1x de Peerless SLS 3.5" in de meting, maar de Aurasound deed daarin vrijwel hetzelfde:
download/file.php?id=115706&mode=view

Dit dubbel bouwen in 1 behuizing met een jetset 50 poort zou een alternatief zijn voor een PR, al zie ik de kniestukjes niet zitten...
Ik vind die impedantie meting er heel dubieus uitzien.
De ND91-4 heeft een DC weerstand van ongeveer 4.3ohm.
Dat betekent ook dat de impedantie grafiek naar de waarde moet gaan richting de '0 Hz' (of lagere frequenties).
Of te wel, met twee in serie richting de 8.6 ohm of 2.15 ohm in parallel.

Nu zit er vaak wel iets van tolerantie in die waardes (±10-15%), maar dit is wel heel bizar.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het is ook de impedantiemeting van 1x de sls3.5 ;-)

Overheen gelezen?

Edit: hier de imp curve van de ND91-4 in de cube. Helaas niet solo correct te meten, aangezien ze de ruimte delen. Maar als je er dan doorheen kijkt zit die curve er weer precies tussenin.
nd91-4 dubbel pr 4.png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
Het is ook de impedantiemeting van 1x de sls3.5 ;-)

Overheen gelezen?

Edit: hier de imp curve van de ND91-4 in de cube. Helaas niet solo correct te meten, aangezien ze de ruimte delen. Maar als je er dan doorheen kijkt zit die curve er weer precies tussenin.
nd91-4 dubbel pr 4.png
Nergens overheen gelezen, maar 'dubbel' is in dit geval nogal verwarrend.
Zeker als er ook nog, 'units in serie' en 'units in pallel' bij staat.
Ook waarom de impedantie dan ineens onder de 2ohm zakt is dan raar.
Ook de verhoudingen van bv de impedantie pieken klopt niet meer.
(dat geldt volgens mij ook voor het 2e plaatje, maar dat is heel lastig te zien)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

nd91-4 dubbel pr 5.png
Okee, nou. Ik kan je daarop geen antwoord geven. In Ajhorn krijg ik bij een enkele driver een 5 Ohm situatie rond 300 Hz en die meet ik ook als ik 1 van beide units meet (uiteraard heb je dan 2 passieve membranen in beeld, daar kunnen we wel even langsheen kijken)

Ik zie als imp minimum 2,7 Ohm bij de parallel situatie. Nergens gaat de grafiek onder 2 Ohm.

En in deze: download/file.php?id=115706&mode=view
Staat zelfs in de grafiek wat de minimale impedantie is: 4,01 Ohm @ 444 Hz
b_force schreef:
Nu zit er vaak wel iets van tolerantie in die waardes (±10-15%), maar dit is wel heel bizar.
:think:
Waarop doel jij dan?

Edit:
Qua looks wil ik denk ik een beetje richting de Marschal Acton of Killburn.

Ik twijfel nog hoe groot ik het wil maken. Aangezien de 6,5" PR echt nodig blijkt zit ik vast aan een formaat van 175mm in diameter wat een beetje onopvallend weggewerkt moet worden. De Reckhorn D-2.0 geeft redelijk veel vermogen (icm interface), maar met een echte basgitaarversterker kwam er een stuk dieper laag uit dezelfde basgitaar. Ik wil de achterzijde toch vrijhouden voor evt. een versterker/batterijhouder.

De PR verhuist dan naar onder en het geheel komt op pootjes. Omdat ik ook muziek wil kunnen afspelen denk ik aan dit ontwerp:
nd91-4 dubbel pr 6.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Okee, toen bleef het stil. Maar intussen wel wat gedaan aan de looks...
20170122_155623.jpg
20170122_155715.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

tg9 3fe22.png
Even een tip voor wie een gevoelige 3" zoekt...

Ik had een witte vifa/peerless TG9 4 ohm in gebruik omdat ik voldoende hoog nodig had. De impedantie zakte onder 4 Ohm nominaal (echt te veel er onder) en ik ben uitgekomen op de Faitalpro 3FE22. Deze unit is er in 4, 8 en 16 Ohm en heeft een opgegeven gevoeligheid van 91dB voor alle 3 de varianten.
Het is duidelijk dat bij dezelfde stand van de volume regeling de Faitalpro een stuk luider klinkt dan de TG9. Mooi dingetje, die 3FE22 en beide units zijn ca 25,- euro. De Faitalpro heeft een mooie neodym magneet en foam op voor- en achterzijde van de korf. Helaas geen fraaie korf maar zwart op zwart is voor een bascabinet beter dan een plastic kort en witte conus.

Het huidige type heeft een 75mm poort, Jetset 70 flares. De buitenflare is maximaal bijgewerkt.
IMG-20170127-WA0024.jpeg
Een nette SPL curve heb ik niet toegevoegd, de flinke rand vlak naast de 3" driver verstoort de meting flink. Het ging me om het controleren of een 8 Ohm driver een fors hogere gevoeligheid kon hebben dan de TG in 4 Ohm. Ja dus :mrgreen:
sls 65 blank.png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja leuk heh, gevoeligheid doet een hoop meer dan vermogen.
Dat krijg je met een 10 log, dat schiet niet op.

Ik heb die Faital pros al een paar keer gebruikt in diverse projecten. Leuke drivertjes.
Als goedkoper alternatief zou je ook voor SICA kunnen gaan.
Iets lagere gevoeligheid, maar nog steeds goed te doen.
Wel een hoger toelaatbaar vermogen.

In zulk soort applicaties is het een beetje een compromis, gevoeligheid vs vermogen (beiden zou nog beter zijn).
Vermogen is voornamelijk wenselijk ivm hoge dynamisch bereik -> om de pieken op te kunnen vangen.
De Visaton FRS8M schijnt het op papier ook goed te doen.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ver ik de specs kan geloven, met een voice coil van maar 20mm.
Meestal kom je nmlk zulke specs tegen bij >25mm voice coils en voldoende ventilatie.

Wat ik wel mooi vind aan dit project is dat je heel duidelijk kan zien dat de prioriteiten best wel anders liggen dan home hifi.
Het hangt allemaal zo erg af van de applicatie en context; een ideaal ontwerp/design/oplossing bestaat niet!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Exact, op populier werkt een PU coating/warnex spuitwerk ook niet echt. Te zacht. Weet iemand nog een spuiter voor dat werk? Wil dit niet met roller afwerken.

En met popier en carpet maken we in 2017 een 4x10 van ca 16kg ;-)
Het idee is nu op 15mm populier door hetzelfde CNC freesprogramma te laten doen (van de grote 53x53x40 onderkast), met op de buitendelen van de kast tot 1 cm rondom vanaf de rand een infrezing van 1 mm te maken, zeg maar 90% van de oppervlakte 1mm ingefreesd. Daarin 1mm alu plaat. Dit maakt volgens mij een gewicht ongeveer gelijk aan 22mm populier, maar qua stootbelasting een fors stuk degelijker. En daarover hotspray/polyurea, dat hecht op alles. Lijkt me een mooie lichtgewicht sandwich kast met compacte looks.

15mm populier (max 400 kg/m3) geeft ca 9.6kg. (Dat wordt zelfs 14mm), en daar komt het alu weer bij: 2,05 kg (4x 38x50cm) = minder dan 11,65 dus 12 kg.
22mm zou geven (40x53 x4 in 22mm plus 3x 50x50 in 15mm) ongeveer 12 kg (11.84)
20170312_140747.jpg
Vandaag heb ik de Baltisch/Russisch Berken kasten naar Line-X in almere gebracht voor een mooie duurzame coating.
MuijsP

Bericht door MuijsP »

Kast populieren maken en beplaten met stevig ander type multiplex (berken/meranti).
Bijvoorbeeld 18mm populieren + 3mm ander.

Zelfde kan met aluminium, maar aluminium is lastig bewerken.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Gewoonlijk volg ik dit soort onderwerp niet :oops: , maar nu viel mijn oog er op. Het verhaal loopt al een hele tijd, maar een paar opmerkingen zijn misschien nog te maken.
Als ik de verschillende simulatie-pogingen goed begrijp, dan is het zoeken naar een HiFi woofer, die als "musical Instrument "-luidspreker kan dienen.
Bij deze toepassing gelden echter een paar andere vereisten dan bij laagweergave in de huiskamer. De belangrijkste is wel een hoge continue belastbaarheid, en bestand zijn tegen oversturing met impulsen.
Een hoge continue belastbaarheid ontstaat niet alleen maar door een grote spreekspoeldiameter, maar daarvoor is ook een goede afvoer van de warmte in de spreekspoel nodig. Dit type speaker heeft daarom een uitgekiend thermisch ontwerp, met verbeterde koeling via de poolplaat en de omliggende magneetstructuur. Bij HiFi-woofers spelen andere overwegingen dan koeling een hoofdrol. (Vervorming en lineaire uitslag).
Wat betreft de oversturing met impulsen, daar kunnen we te maken krijgen met de beruchte "cone jump-out".
Als de spreekspoel de grenzen van het magneetveld bereikt, wordt het BL-product duidelijk lager. De door de spreekspoelstroom opgewekte kracht wordt dan evenredig kleiner. Op dit punt, waar de spreekspoel de grenzen van het veld bereikt heeft, zou je de conus van richting willen laten omkeren, door de stroomrichting in de spreekspoel om te keren. Maar als de conussnelheid groot genoeg is (basimpulsen), en het BL-product flink kleiner is geworden, dan kan de spreekspoel deze omkering niet meer volbrengen, zodat de conus + spreekspoel zijn oorspronkelijke beweging voortzet, waarbij de spreekspoel compleet uit de luchtspleet kan raken. Een lange spreekspoel helpt hier niet, maar verplaatst het probleem alleen maar naar grotere uitslagen.
Het enige wat hier helpt, is mechanisch afremmen. De meest toegepaste truc is dan een zgn. progressieve ophanging. Deze heeft een stijfheid die bij grotere uitslagen snel toeneemt, en aldus remt. Geen ideale oplossing vanuit HiFi oogpunt, maar wel effectief.
Samenhangend hiermee is de basreflexkast, die bij lage frequenties ( onder de afstemming) geen remmende werking heeft, ook geen ideale oplossing.
groet, Tom
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Nog een opmerking over de "compound" oplossing:
Bij gelijke afstemming (of gesloten, en in het geheel geen afstemming) geven beide oplossingen bij gelijke spanning ook gelijke geluiddruk. Er wordt wel 2x zoveel vermogen opgenomen, maar het enige dat je daar voor koopt, is dat Qes wordt gehalveerd. Dat kan handig zijn bij een basreflex ontwerp.
vr groet,
Tom
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Tom Magchielse schreef:
Nog een opmerking over de "compound" oplossing:
Bij gelijke afstemming (of gesloten, en in het geheel geen afstemming) geven beide oplossingen bij gelijke spanning ook gelijke geluiddruk. Er wordt wel 2x zoveel vermogen opgenomen, maar het enige dat je daar voor koopt, is dat Qes wordt gehalveerd. Dat kan handig zijn bij een basreflex ontwerp.
vr groet,
Tom
Gesloten kun je uiteraard makkelijk elektrisch compenseren (Linkwitz-Transform).
Op papier zou dat volgens mij ook met een BR moeten kunnen?
Dan heb je geen twee woofers nodig, maar corrigeer je het gewoon elektrisch?
(Het is immers de Qes)

Wat betreft verschillende type woofers voor gitaar/professioneel gebruik, klopt het helemaal wat je zegt.
Veel meer geoptimaliseerd voor koeling. Gek genoeg bedenkt dat vaak juist MINDER koelingsgaten in de motor.
Hierdoor krijg je direct meer vervorming.
Hoewel je tegenwoordig wel echt sterke verandering ziet in de pro-wereld.
Gemiddeld presteren speakers een stuk beter dan 15 jaar terug.
Om dezelfde reden zijn er genoeg home-hifi speakers met een xpeak/damage van 1.5 tot 2 keer de xmax.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Gesloten kun je uiteraard makkelijk elektrisch compenseren (Linkwitz-Transform).
Op papier zou dat volgens mij ook met een BR moeten kunnen?
Dan heb je geen twee woofers nodig, maar corrigeer je het gewoon elektrisch?
(Het is immers de Qes)
Tja, op papier kan alles. Op papier zie je dan ook de conusuitslag onder de BR frequentie. Dat kan op papier zonder enig bezwaar. In een kist getimmerd zijn er toch weinig echte speakers te vinden die aan de papieren kunnen tippen dan.

(P.s. Begin steeds meer van mikekiwi's Avatar en onderschrift te snappen :bakkie: )
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dit weekend een PAasprojectje gemaakt :-)
Voor mijn bassist maatje een 10" wedge gemaakt voor basgitaar. Oberton 10", fb 50hz in ca 20 liter.
Filtering komt (na) deze week hopelijk, wanneer ik wat tijd heb voor metingen.
Er gingen toch wat meer uurtjes in zitten omdat het zo krap was. En de verjaardag was gister, de warnex was net een paar uur droog, haha. Fullrange al even getest, rammelvrij, gecontroleerd laag en ondanks de 30x40 baffle maat een heel potent cabinetje.

De overgangsfrequentie komt rond 2khz te liggen.
Bijlagen
Screenshot_2017-04-17-20-11-09.png
Screenshot_2017-04-17-20-12-01.png
IMG-20170415-WA0006.jpeg
IMG-20170415-WA0002.jpeg
IMG-20170415-WA0000.jpeg
IMG-20170415-WA0025.jpeg
IMG-20170416-WA0011.jpeg
IMG-20170416-WA0013.jpeg
IMG-20170416-WA0019.jpeg
IMG-20170416-WA0015.jpeg
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Inderdaad krapjes met die pijp, maar het eindresultaat ziet er fraai uit! :)
MGA

Bericht door MGA »

Als beginner in luidspreker design én bassist, vind ik deze thread echt interessant.
Ik ben van plan zelf wat te experimenteren met de Oberton 10B200 (na het zien van de topics van Arjank op Talkbass).
Wat ik me echter afvraag: (misschien domme vraag, maar ik weet het niet) het volume van de box is 20l. Moet je het volume van de pijp, wat in dit geval wel groot is, daar van aftrekken, of maakt dat niet uit?

Mvg,
Mark
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De volume van de pijp gaat inderdaad van de kastvolume af.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
De volume van de pijp gaat inderdaad van de kastvolume af.
Volume van de unit ook.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Klopt helemaal. Maar dat is tegelijk ook theoretisch, in de praktijk komt het er op neer dat je de unit er niet hoeft al te trekken en een kleine poort ook niet. Door verliezen op diverse plekken en door demping gaat het virtueel volume redelijk richting de bruto kastinhoud (zonder aftrekken van driver- en poortvolume).

In dit geval is de poort erg fors in verhouding tot het kastvolume, dus zeker meenemen in berekening.
De poort eindigt 2,5 cm voor de wand. Dit verlengt de poort, fb kwam uit op 50 hz. Gelet op de lengte zou dit ca 22 liter simuleren... das nou net ook de bruto kastinhoud ;-)

Poort is virtueel langer, demping erbij etc.
De benodigde 17 liter heeft hij dus "ruim". De 48hz ideale poortafstemming net niet, maar feitelijk heeft mijn exemplaar een te harde ophanging. 13hz te hoog, en fors hoger dan de 10b200 van bassguitar (forumlid). Kortom, gaat allemaal wel goed zo. Voor basgitaar is de poortafstemming rond of onder 50 hz minstens zo belangrijk
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eerste filterontwerp is gedaan, op basis van axiale metingen (t.o.v. baffle) op ca 75 cm afstand. Het filter grijpt minder in dan bij een normale 2-weg luidspreker. Enerzijds is dit minder gewenst bij een muziekluidspreker, anderzijds is het concept van een vloermonitor iets waarin bafflestepcompensatie minder nodig is. Misschien bouw je een vloermonitor het liefst zelfs vrijwel vlak met de vloer. Anyway; het filter was redelijk standaard, echter een 1-1/8e" dometweeter voor PA inzetten onder de 2kHz is een dingetje. Even kijken of het prettig blijft klinken en heel blijft. Bij basgitaar verwacht ik geen enkel probleem.

Op 700Hz zit er een piek in de meting, dit kwam door de nog losse basreflexpoort. Die piek ga ik niet filteren in dit concept. De cone breakup van 2800 Hz wilde ik wel wegfilteren, vandaar de lage overgangsfrequentie. De drivers hebben beide 93dB gevoeligheid. Het hoog is ca 2,5dB teruggenomen dus het zal neerkomen op 90-91 dB systeemgevoeligheid.
BW-113 filtering.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Morgen (vandaag) een filter aanmeten voor 10"/4" faital pro units... heel benieuwd. Mooi spul, die fullrangers ook.
Custom project, compact en echt forse diepgang (voor bascabinet). Het heeft dezelfde afstemming als de 18" onderkast, maar is verder een FAST 2-weg met neo 4"
Bijlagen
IMG-20170428-WA0015.jpeg
IMG-20170428-WA0013.jpeg
IMG-20170428-WA0007.jpeg
Laatst gewijzigd door wouter op zo 30 apr 2017, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje

Bericht door toetertje »

ik hoop dat je ook nog aan de philips toekomt. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”