Edit: Okee, 4 snarig met effectjes is ook prima:
Heb even een bestaand kastje gepakt, van 'vroeggah' en even aangepast. Drivers zo geplaatst dat er zelfs 4x3" in past. Ja, met een fikse stack is er zelfs een 3" fridge te bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Een joodse? Met een apart vriesvak voor vis en een aparte voor beef?wouter schreef:Ja, met een fikse stack is er zelfs een 3" fridge te bouwen
Ik vind die impedantie meting er heel dubieus uitzien.wouter schreef:nd91-4 dubbel pr 2.png
Hier nog even de meting van een 3 liter basreflex met 1x de Peerless SLS 3.5" in de meting, maar de Aurasound deed daarin vrijwel hetzelfde:
download/file.php?id=115706&mode=view
Dit dubbel bouwen in 1 behuizing met een jetset 50 poort zou een alternatief zijn voor een PR, al zie ik de kniestukjes niet zitten...
Nergens overheen gelezen, maar 'dubbel' is in dit geval nogal verwarrend.wouter schreef:Het is ook de impedantiemeting van 1x de sls3.5
Overheen gelezen?
Edit: hier de imp curve van de ND91-4 in de cube. Helaas niet solo correct te meten, aangezien ze de ruimte delen. Maar als je er dan doorheen kijkt zit die curve er weer precies tussenin.
nd91-4 dubbel pr 4.png
b_force schreef:Nu zit er vaak wel iets van tolerantie in die waardes (±10-15%), maar dit is wel heel bizar.
Het idee is nu op 15mm populier door hetzelfde CNC freesprogramma te laten doen (van de grote 53x53x40 onderkast), met op de buitendelen van de kast tot 1 cm rondom vanaf de rand een infrezing van 1 mm te maken, zeg maar 90% van de oppervlakte 1mm ingefreesd. Daarin 1mm alu plaat. Dit maakt volgens mij een gewicht ongeveer gelijk aan 22mm populier, maar qua stootbelasting een fors stuk degelijker. En daarover hotspray/polyurea, dat hecht op alles. Lijkt me een mooie lichtgewicht sandwich kast met compacte looks.wouter schreef:Exact, op populier werkt een PU coating/warnex spuitwerk ook niet echt. Te zacht. Weet iemand nog een spuiter voor dat werk? Wil dit niet met roller afwerken.
En met popier en carpet maken we in 2017 een 4x10 van ca 16kg
Gesloten kun je uiteraard makkelijk elektrisch compenseren (Linkwitz-Transform).Tom Magchielse schreef:Nog een opmerking over de "compound" oplossing:
Bij gelijke afstemming (of gesloten, en in het geheel geen afstemming) geven beide oplossingen bij gelijke spanning ook gelijke geluiddruk. Er wordt wel 2x zoveel vermogen opgenomen, maar het enige dat je daar voor koopt, is dat Qes wordt gehalveerd. Dat kan handig zijn bij een basreflex ontwerp.
vr groet,
Tom
Tja, op papier kan alles. Op papier zie je dan ook de conusuitslag onder de BR frequentie. Dat kan op papier zonder enig bezwaar. In een kist getimmerd zijn er toch weinig echte speakers te vinden die aan de papieren kunnen tippen dan.b_force schreef:Gesloten kun je uiteraard makkelijk elektrisch compenseren (Linkwitz-Transform).
Op papier zou dat volgens mij ook met een BR moeten kunnen?
Dan heb je geen twee woofers nodig, maar corrigeer je het gewoon elektrisch?
(Het is immers de Qes)
Volume van de unit ook.ds23man schreef:De volume van de pijp gaat inderdaad van de kastvolume af.