Woord klok
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Kan het vrij eenvoudig proberen, zou het wel jammer vinden het zonder dcf te moeten doen. De bedoeling is dat de electronika in ingefreesde uitsparingen komt in mdf achter de frontplaat, maw dit is vrij homogeen. En dan de klok strak tegen de betonnen muur gemonteerd, doet ontvangst ook geen goed.Henkjan schreef:mijn DCF wekker doet alleen zo tegen 2 uur 's nachts syncen.
maar als het alleen de LEDs zijn, dan kan je t toch wel zo programmeren dat de klok ff uitgaat, dan de DCF sync, en dan weer aan?
Nu kent de klok geen 24h notatie, heb dit omgebouwd naar 12h. De 24h tijd wordt vanuit de RTC serieel weggeschreven, en dit lees ik vanuit een string weer in. Hierna gebruik ik een if uur => 12 {uur = uur -12} om 12 uurs notatie te maken zodat ik de bewerkingen naar multplexers toe maar 12 x per etmaal hoef te doen ipv 24. Voor dat ik dit doe kan ik een if statement gebruiken om 's nachts voor mijn part een uur de multiplexers uit te zetten om dcf te laten synchroniseren.
En dan de dcf ontvanger + antenne ergens aan de rand monteren, bij de ucontroller vandaan, neem ook aan dat jij dat bedoelt met je opmerking RJ
Ga ik proberen
Re: Woord klok
Op je DCF ontvanger zit een PIC controller. Qua storing vergelijkbaar met je Atmel. Dus daar zal het niet zitten. Wat betreft je antenne, die moet je een beetje uit de buurt van de metalen plaat houden omdat je antenne anders (te?) veel gedempt wordt.
Re: Woord klok
Nee daar was mijn opmerking niet voor. Voor het frontpaneel had ik een ander idee in plaats van het met de hand te boren/frezen en al maar dat gaat niet passen de machine is veel te klein die ik heb. Frezen met behulp van een computer gaat wel erg mooi trouwensBarry2001 schreef:En dan de dcf ontvanger + antenne ergens aan de rand monteren, bij de ucontroller vandaan, neem ook aan dat jij dat bedoelt met je opmerking RJ(de frontplaat is 46cm in het vierkant, de printen totaal 34cm in het vierkant dus daar is ruimte zat)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Woord klok
En dan wel even syncen na 3 uur s'nachts, anders gaat het nog fout met de zomer/wintertijd.
Re: Woord klok
Ik vraag mij af hoe het zit met de software in het PIC controllertje op de ontvanger. Die doet alle decodeerwerk maar hoe en wanneer synct dat met DCF? Lijkt mij wel nuttig om te weten wat die precies allemaal doet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Woord klok
Als bijv om 24:00 synct, zal je zomer/wintertijd omschakeling pas 24 uur later komen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Woord klok
Van Wikipedia:
Een interessante situatie ontstaat bij de overgang tussen zomer- en wintertijd en als er een schrikkelseconde wordt ingelast. Deze afwijkingen worden een uur vooraf aangekondigd met bit 16 respectievelijk 19. De ontvanger ontvangt dus een uur lang elke minuut een aankondiging. Die aankondiging kan dus haast niet gemist worden – zelfs niet als de ontvangst af en toe wegvalt. Zou deze aankondiging er niet zijn, dan zou de tijd onverwacht verspringen. De ontvanger zou dat als een ontvangststoring beschouwen en er pas met enige vertraging op reageren. Dankzij de aankondiging kan de ontvanger weten dat de tijd straks, op het hele uur, zal verspringen. Het gaat zelfs goed als er juist op het moment van de overgang een ontvangststoring is.
Een interessante situatie ontstaat bij de overgang tussen zomer- en wintertijd en als er een schrikkelseconde wordt ingelast. Deze afwijkingen worden een uur vooraf aangekondigd met bit 16 respectievelijk 19. De ontvanger ontvangt dus een uur lang elke minuut een aankondiging. Die aankondiging kan dus haast niet gemist worden – zelfs niet als de ontvangst af en toe wegvalt. Zou deze aankondiging er niet zijn, dan zou de tijd onverwacht verspringen. De ontvanger zou dat als een ontvangststoring beschouwen en er pas met enige vertraging op reageren. Dankzij de aankondiging kan de ontvanger weten dat de tijd straks, op het hele uur, zal verspringen. Het gaat zelfs goed als er juist op het moment van de overgang een ontvangststoring is.
Re: Woord klok
Jawel, maar Barry doet dat decoderen niet zelf, dus daar heeft ie niets aan. Hij is afhankelijk wat dat PICje doet.
Re: Woord klok
Tja,zo is het op de middag ook nul uurBarry2001 schreef:Nu kent de klok geen 24h notatie, heb dit omgebouwd naar 12h. De 24h tijd wordt vanuit de RTC serieel weggeschreven, en dit lees ik vanuit een string weer in. Hierna gebruik ik een if uur => 12 {uur = uur -12} om 12 uurs notatie te maken zodat ik de bewerkingen naar multplexers toe maar 12 x per etmaal hoef te doen ipv 24.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Het middaguur moet ook 0 zijn, ik declareer uur 0 t/m 11. Als ik >12 neem is uur 12 een spookuur en gebeurd er niks op de klok totdat het 13:00 is. => 12 is juist.Ah!buis schreef:Tja,zo is het op de middag ook nul uurBarry2001 schreef:Nu kent de klok geen 24h notatie, heb dit omgebouwd naar 12h. De 24h tijd wordt vanuit de RTC serieel weggeschreven, en dit lees ik vanuit een string weer in. Hierna gebruik ik een if uur => 12 {uur = uur -12} om 12 uurs notatie te maken zodat ik de bewerkingen naar multplexers toe maar 12 x per etmaal hoef te doen ipv 24.En als je enkel >12 neemt is het middernacht 12 ipv nul uur
Geen spookuur meer
![]()
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Wat een idee is RJ is een een kleine uitvoering maken als je dat met jou gereedschap (wat is dat trouwens?) wel kunt maken. Op de website van Qclock waar dit hele idee vandaan komt staat wel een kleienere uitvoering, als wekker bv. Principe is hetzelfde, zelfs het aantal led's kun je gelijk houden, zet je ze alleen dichter bij elkaar. Welke afmeting kun je aan?rjmulder schreef:Nee daar was mijn opmerking niet voor. Voor het frontpaneel had ik een ander idee in plaats van het met de hand te boren/frezen en al maar dat gaat niet passen de machine is veel te klein die ik heb. Frezen met behulp van een computer gaat wel erg mooi trouwensBarry2001 schreef:En dan de dcf ontvanger + antenne ergens aan de rand monteren, bij de ucontroller vandaan, neem ook aan dat jij dat bedoelt met je opmerking RJ(de frontplaat is 46cm in het vierkant, de printen totaal 34cm in het vierkant dus daar is ruimte zat)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Welke metalen plaat? er zit geen metalen plaat in dit project. En een antenne wordt nooit gedempt, hooguit verstemd door externe factoren. Maar denk eerlijk gezegd dat de selectiviteit van de ontvanger, nog meer dan gevoeligheid je ontvangst bepaald.Pjotr schreef:Op je DCF ontvanger zit een PIC controller. Qua storing vergelijkbaar met je Atmel. Dus daar zal het niet zitten. Wat betreft je antenne, die moet je een beetje uit de buurt van de metalen plaat houden omdat je antenne anders (te?) veel gedempt wordt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Heb een paar mooie screenshots hiervan, kan ik hier even niet bij, kom ik nog op terug.Pjotr schreef:Ik vraag mij af hoe het zit met de software in het PIC controllertje op de ontvanger. Die doet alle decodeerwerk maar hoe en wanneer synct dat met DCF? Lijkt mij wel nuttig om te weten wat die precies allemaal doet.
Re: Woord klok
Ok, dacht dat de letters uit alu plaat uitgefreesd waren. Maar geleidend metaal in de buurt van de antenne vormt a.h.w. een soort van kortsluitwikkeling en de printsporen voor de leds zijn toch van koper?Barry2001 schreef:Welke metalen plaat? er zit geen metalen plaat in dit project. En een antenne wordt nooit gedempt, hooguit verstemd door externe factoren. Maar denk eerlijk gezegd dat de selectiviteit van de ontvanger, nog meer dan gevoeligheid je ontvangst bepaald.Pjotr schreef:Op je DCF ontvanger zit een PIC controller. Qua storing vergelijkbaar met je Atmel. Dus daar zal het niet zitten. Wat betreft je antenne, die moet je een beetje uit de buurt van de metalen plaat houden omdat je antenne anders (te?) veel gedempt wordt.
Re: Woord klok
Met de luisterdag had ik al gezegd dat ik aan het kijken was naar een CNC machine en heb er nu 1 staanBarry2001 schreef:Wat een idee is RJ is een een kleine uitvoering maken als je dat met jou gereedschap (wat is dat trouwens?) wel kunt maken. Op de website van Qclock waar dit hele idee vandaan komt staat wel een kleienere uitvoering, als wekker bv. Principe is hetzelfde, zelfs het aantal led's kun je gelijk houden, zet je ze alleen dichter bij elkaar. Welke afmeting kun je aan?rjmulder schreef:Nee daar was mijn opmerking niet voor. Voor het frontpaneel had ik een ander idee in plaats van het met de hand te boren/frezen en al maar dat gaat niet passen de machine is veel te klein die ik heb. Frezen met behulp van een computer gaat wel erg mooi trouwensBarry2001 schreef:En dan de dcf ontvanger + antenne ergens aan de rand monteren, bij de ucontroller vandaan, neem ook aan dat jij dat bedoelt met je opmerking RJ(de frontplaat is 46cm in het vierkant, de printen totaal 34cm in het vierkant dus daar is ruimte zat)
Is een chinees model 3040 en dat is tevens de afmeting wat die aankan ongeveer 30x40cm.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Heb je die gekocht ja? Gaaf! Kwalitatief wat je verwacht had? Heb je een picje/linkje?
Re: Woord klok
Ja ik kon het niet laten
Deze heb ik http://www.ebay.nl/itm/262334218507?_tr ... EBIDX%3AIT
Zoals de bekabeling was stond mij niet aan en hoe de controller in elkaar zat ook niet (Chinese standaarden) maar de machine zelf na een beetje olie en vet loopt die niet verkeert.
De controller en bekabeling pas ik dan ook volledig aan. Printje frezen en boren gaat mooi, MDF is ook geen probleem alleen wel erg stoffig
en aluminium weet ik nog niet heb daar de goede freesjes nog niet voor binnen.
Deze heb ik http://www.ebay.nl/itm/262334218507?_tr ... EBIDX%3AIT
Zoals de bekabeling was stond mij niet aan en hoe de controller in elkaar zat ook niet (Chinese standaarden) maar de machine zelf na een beetje olie en vet loopt die niet verkeert.
De controller en bekabeling pas ik dan ook volledig aan. Printje frezen en boren gaat mooi, MDF is ook geen probleem alleen wel erg stoffig
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Woord klok
Leuk zeg
zou 'm wel eens willen zien, keertje afspreken? Kan wel via pb verder.
Re: Woord klok
Ziet er goed uit zeg. En voor dat geld! Vroegâh had je op je werk al dat spul staan en mocht je er in eigen tijd voor jezelf op "Beunen" als je een beetje met de baas op kon schieten. Dat eerste nog steeds maar dat beunen is er tegenwoordig helaas vrijwel niet meer bij.
Re: Woord klok
Dat was de reden ook om hem aan te schaffen, eerste idee was zelfbouw maar dan ga je dat niet redden voor die prijs en het is helemaal nieuw voor mij dat was ook een reden om er niet meteen bakken met geld tegen aan te gooien.
Geen probleem bespreken we via PB, op dit moment ligt de controller volledig uit elkaar dus werken doet die nu even niet.Barry2001 schreef:Leuk zegzou 'm wel eens willen zien, keertje afspreken? Kan wel via pb verder.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Woord klok
rjmulder schreef:Geen probleem bespreken we via PB, op dit moment ligt de controller volledig uit elkaar dus werken doet die nu even niet.
Re: Woord klok
Zou je juist de klok besturing eigenlijk wel moeten in pakken in metaal zo dat de DCF daar geen romel van kan oppikken?Pjotr schreef:Ok, dacht dat de letters uit alu plaat uitgefreesd waren. Maar geleidend metaal in de buurt van de antenne vormt a.h.w. een soort van kortsluitwikkeling en de printsporen voor de leds zijn toch van koper?Barry2001 schreef:Welke metalen plaat? er zit geen metalen plaat in dit project. En een antenne wordt nooit gedempt, hooguit verstemd door externe factoren. Maar denk eerlijk gezegd dat de selectiviteit van de ontvanger, nog meer dan gevoeligheid je ontvangst bepaald.Pjotr schreef:Op je DCF ontvanger zit een PIC controller. Qua storing vergelijkbaar met je Atmel. Dus daar zal het niet zitten. Wat betreft je antenne, die moet je een beetje uit de buurt van de metalen plaat houden omdat je antenne anders (te?) veel gedempt wordt.Dat levert beslist verlies. Ik merk het hier b.v. aan het betonijzer in de muur, stukje er vanaf en gelijk meer signaal. Juist een behoorlijke Q-factor daar is wel wenselijk. Niet alleen voor de selectiviteit maar ook voor de gevoeligheid. Maar zonder twijfel krijg je die DCF wel aan de praat
Re: Woord klok
Het is 77,5 kHz en dat heeft een grote golflengte. Je kunt moeilijk het hele display inblikken, dan werkt het niet meer. Dat zou iets van transparant metaal moeten zijn, dus dat biedt geen soelaas. Bovendien komt er dan nog teveel rommel via de voeding naar binnen. Die antennesignalen zijn maar uV. Gewoon syncen 's-nachts ergens werkt prima. Barry moet er alleen een software oplossing voor bedenken, lijkt mij niet zo'n probleem. Als al die goedkope <€10 Chinaklokkies het kunnen... 
Re: Woord klok
Ik kwam vandaag via het Linux magazine een artikeltje tegen over een klok zonder cijfers.
https://www.conrad.nl/nl/informatie-tip ... clock.html
En dan zoek je dus wat en kom je dit ook tegen.
https://www.conrad.nl/nl/dcf-ontvanger- ... %20Results
En dan zoek je dus wat en kom je dit ook tegen.
https://www.conrad.nl/nl/dcf-ontvanger- ... %20Results
