Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

hannesie schreef:
Als het experimenteel is wel en je hebt geen connecties, of opties die kant op.

Maar het definitief hebben van een gipsen waveguide in een luidspreker, en dan de bevestiging?
Hoe doe je dat dan weer.

Je kunt dan ook een baffle volledig op maat kunnen maken.
Ja dat kan evt ook. Is de backup optie. Bevestiging komt wel goed op zich. Dat ga ik net zo maken als ik in mijn vorige zelfbouw set (helaas dat die set zo groot is, denk er met weemoed aan terug 8-[ ). Baffle bestaat uit 3 lagen. Laag 2 en 3 maak ik het rond gat min of meer vierkant. En het heeft gewoon een achterzijde van hout (dit soort dingen is altijd een stuk makkelijker om te zien ipv in tekst uit te leggen). Dus dan zit het gips zowel aan voor- als achterzijde klem. Dat is het minste probleem. Groter probleem is de schoonheidscommissie die per se de baffle houtkleurig wil houden ipv lekker zwart warnexen :mrgreen:. Dat betekent dat het gips uit de baffle moet kunnen zonder randjes die afbreken, los afgewerkt / gelakt worden, en dan een baffle uit (weer dat pl**r*s) meranti hardhout maken, nu al zin in :sure: Zoals ik al zei, het kent nog een hoop onzekerheden!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Eerste resultaten binnen! Zoals alles in dit huis, begon zelfs de proefbaffle te schimmelen door het vocht uit het gips :lol: Tijd om hem uit elkaar te halen ondanks dat ie na 8dgn nog niet volledig gedroogd was!

Bij het loshalen van de achterzijde, waar een klein stuk van de waveguide doorheen steekt (dit heeft te maken met dat de compression driver van binnenuit bevestigd dient te worden), brak een kleine ring af
Proefbaffle achterzijde.jpg
Het resultaat is samenvattend wel ruw te noemen :mrgreen:
ProfielA ruw.jpg
ProfielA ruw2.jpg
Echter, de metingen zijn zeer bemoedigend. De amplitude respons op 0 graden (zwarte lijn), belangrijk voor het passief kunnen filteren, is net zo goed als met de Dayton waveguide (groene lijn) (de 16KHz piek zal wel door de TA2024 komen die voor deze meting is gebruikt).
Amplitude response.png
Echter dan met een polar die veel breder is dan de Dayton (die ongeveer 40-50 graden openingshoek had)
Sonogram.png
Kleine beetjes diffractie zie je nog wel, echter de baffle waar hij nu in zit heeft nog geen afronding (die wordt 3cm radius)
Overlay.png
En de throat is ook nog rommelig. Elektrische figuur zaag is binnen, volgende stap is het bijwerken van dit profiel, kijken of iets netter ook beter is.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Helemaal los gegaan met de figuurzaag (best groot apparaat om op te slaan in je schuur :rofl: )
Figuurzaag.jpg
Morgen verder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door hannesie »

Als je de randen van het hout dan wel wat kunt afronden, daar waar het gips moet los komen, zul je ook wat minder last hebben van sliertjes e.d.
Vroeger gebruikten wij ook wel eens gemalen koffie om wat kleur toe te voegen, wordt het wel aardig smakelijk... =; :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Afgerond was het al. Nu ook nog wat gladder geschuurd en ingespoten met een blanke lak. Gaat het hopelijk minder van hechten. Langer laten drogen zal ook wel helpen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Nieuwe versie van de waveguide. Helaas nog steeds wat problemen met de throat waar een randje van afbreekt bij het eraf halen van het achterste plaatje. Maar toch wel het resultaat waar ik op hoopte: iets minder brede afstraling vergeleken met de vorige proef versie, en iets minder bundeling in het bovenste octaaf (boven de 16K kan ik niet nauwkeurig meten).
Sonogram.png
Ik ga de throat nog wat herstellen, dan meten of het daar nog iets beter van wordt. En dan de volgende stap is het afmaken van de proef baffle: afronding eraan fresen met grote radius van 30mm.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door hannesie »

Als je het schuurt met een fijne korrel, is er dan nog een ander gedrag te meten?
Of heb je de oude, 1e waveguide al in stukken liggen.

Edit: ik zie net dat je dat al hebt gedaan. :hide:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Hou niet zoveel tijd over naast mijn baan/promotie/hardloop aspiraties/audio klusjes :lol:. Daarom gaat het project langzaam, edoch gestaag door. Ik heb een frees machine gekocht via ebay met 12mm schacht en grote afrond frezen. De waveguide ben ik tevreden over, die ga ik uit gips maken. Het plan is wel iets gewijzigd, namelijk dat ik fineer wil gebruiken voor zijkanten en baffle. Naast dat ik geen fineer ervaring heb, kan ik ook niet zo goed bedenken hoe ik het aan moet pakken, daar kan ik wel wat advies voor gebruiken.

Ik heb namelijk een baffle waarin een waveguide moet komen en een 10inch woofer. Het maken van de waveguide moet in de baffle. De woofer wordt van achter tegen de baffle gemonteerd met een afronding ervoor die ik zwart wil maken. Het lijkt me erg lastig om twee ronde gaten naderhand in het fineer te maken precies op de juiste plek. Dus dan zou ik eerst het fineer op de baffle tijdelijk moeten klemmen/bevestigen, ronde gaten frezen voor woofer en waveguide, fineer eraf, waveguide erin en afronding woofer+zwart maken, en dan fineer erop plakken. Iemand andere suggestie?
Ro808
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 16:06

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Ro808 »

Mooi project en technisch zeer interessant. Chapeau voor jouw experimenteerdrift !
Van diverse houtbewerkers, meubelmakers, botenbouwers etc. heb ik begrepen dat je, afhankelijk van het type fineer ('hardheid' index), prima door fineer heen kan boren. Dus wellicht is markeren van de gaten, plakken en boren (klein boortje uiteraard) een optie?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Ro808 schreef:
Mooi project en technisch zeer interessant. Chapeau voor jouw experimenteerdrift !
Van diverse houtbewerkers, meubelmakers, botenbouwers etc. heb ik begrepen dat je, afhankelijk van het type fineer ('hardheid' index), prima door fineer heen kan boren. Dus wellicht is markeren van de gaten, plakken en boren (klein boortje uiteraard) een optie?
Thx, motiverende reactie :)

Vandaag testkastje voor woofer in elkaar geknutseld. Per abuis ook waveguide wat beschadigd, dus die ben ik nu weer aan het bijgipsen.
IMG_20170128_163214.jpg
Vervolg:
sleuven in zijkanten van woofer behuizing, vullen met akortherm, en net zo lang varieren tot de polar mooie cardiode is. Daarna eerste ontwerp passief filter en definitieve versie van baffles met waveguide maken. Fineren zie ik vanaf, te lastig met die afrondingen. Dus ik hou het bij multiplex en beits.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Sta je nou een Dutch & Dutch 8C te maken meteen 10" ;-)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Martijn H »

Even je topic doorgebladerd! Heel mooi bezig! Ik ben momenteel ook aan het werken aan mijn cardioide waveguide project. Heb je ook nagedacht over cardioide sublaag? je hebt genoeg woofers.. Met welk spul heb je de openingen aan de zijkant van je speaker bedekt? Gewoon speakerdoek of iets sterkers?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Martijn M »

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

wouter schreef:
Sta je nou een Dutch & Dutch 8C te maken meteen 10" ;-)
De 1e cardioide speaker van Martin m was idd wel de aanleiding om dit ook te proberen. Verder heb ik nu dus ook een kortere waveguide met grotere openingshoek. Ik hoop dat de experimenten met sleuven en akortherm vlot verlopen, kunnen we daarna naar de volgende stap een passief filter maken. Ik hoop dat ik nog steeds welkom ben :). Het is er wel makkelijker op geworden nu woofer en compression driver qua akoestische centra ongeveer gelijk zijn.
Martijn H schreef:
Even je topic doorgebladerd! Heel mooi bezig! Ik ben momenteel ook aan het werken aan mijn cardioide waveguide project. Heb je ook nagedacht over cardioide sublaag? je hebt genoeg woofers.. Met welk spul heb je de openingen aan de zijkant van je speaker bedekt? Gewoon speakerdoek of iets sterkers?
Zeker, en het kwam er bij ongeveer op neer dat je prima cardiode sub kan maken door dipool en monopool te combineren. Echter leverde het bij mij thuis geen betere inroom response op link. Wat dat betreft ben ik een volledige Tool adept geworden: laag in kleine ruimtes is gewoon luisteren naar de verzameling resonanties. Je sub slingert alleen de resonanties in iets andere verhouding aan afhankelijk van waar je hem neerzet. De enige oplossing die consequent werkt is het aantal laagbronnen vergroten en dan ook nog een optimaal individueel filter berekenen (of eigenlijk simuleren).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Uiteraard welkom!

Gister nog een filter voor een passieve speaker gemaakt (bascabinet) en dat is dan in een uurtje wel gedaan als je de individuele metingen hebt en target respons ingevoerd hebt. Dus ik denk nog steeds dat het goed gaat lukken. Alleen hoop je om een correcte fase bij de gekozen hellingen, maar door de invloed van het filter kan dat net anders uitkomen dan je hoopt.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Nou eerste meetresultaten van de woofer in de test kast. Eerst sleuven gefreesd.
20170204_135425.jpg
Akotherm op maat gemaakt
20170204_155744.jpg
Woofer compartiment gevuld
20170204_173430.jpg
Meten (vriendin is duidelijk niet thuis :rock: )
20170204_185654.jpg
Polar
5d_40_fullspace.png
Uh ja, meteen klaar :lol: :bakkie:
dat had ik niet verwacht :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Gerrit »

:rock: :rock: :rock:
Dat ziet er wel erg mooi uit! Daar kan menig fabrikant een puntje aan zuigen, chapeau :goedzo:

Dat zal wel een heel stabiel stereo beeld opleveren.

Gerrit
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

En we zijn weer verder met de uiteindelijke versie
2.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Martijn H »

Respect voor het werk! Ben benieuwd hoe het gaat klinken.. Wij zijn even ver met de bouw!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

20170402_193931.jpg
Morgen verder!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door hannesie »

Hoe krijg je dat ineens nu zo mooi?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Martijn M »

Netjes hoor! Hoe meet dat?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Die waveguide van gips gaat redelijk gemakkelijk. Gips werkt prettig. De nauwkeurigheid van de throat is wel een uitdaging. Meten laat nog even op zich wachten, had nog uitdaging met monteren van driver.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door markbakk »

Wordt wel tijd voor een nieuwe avatar :bakkie:
Door weer zo'n mooi project kriebelt het hier inmiddels ook weer behoorlijk! :goedzo:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Ja leuk. Het is gewoon doable dus. Zowel cardiode midlaag als zelf een waveguide knutselen. Maar idd, tijd voor een nieuwe polar. Wellicht vanavond, maar dan moet het wel mee zitten. Tis nog even afwachten of de uiteindelijke polar net zo mooi wordt als gehoopt. We gaan het zien. En de afwerking ben ik ook nog niet over uit :think:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”