Ja dat kan evt ook. Is de backup optie. Bevestiging komt wel goed op zich. Dat ga ik net zo maken als ik in mijn vorige zelfbouw set (helaas dat die set zo groot is, denk er met weemoed aan terughannesie schreef:Als het experimenteel is wel en je hebt geen connecties, of opties die kant op.
Maar het definitief hebben van een gipsen waveguide in een luidspreker, en dan de bevestiging?
Hoe doe je dat dan weer.
Je kunt dan ook een baffle volledig op maat kunnen maken.
Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Eerste resultaten binnen! Zoals alles in dit huis, begon zelfs de proefbaffle te schimmelen door het vocht uit het gips
Tijd om hem uit elkaar te halen ondanks dat ie na 8dgn nog niet volledig gedroogd was!
Bij het loshalen van de achterzijde, waar een klein stuk van de waveguide doorheen steekt (dit heeft te maken met dat de compression driver van binnenuit bevestigd dient te worden), brak een kleine ring af
Het resultaat is samenvattend wel ruw te noemen
Echter, de metingen zijn zeer bemoedigend. De amplitude respons op 0 graden (zwarte lijn), belangrijk voor het passief kunnen filteren, is net zo goed als met de Dayton waveguide (groene lijn) (de 16KHz piek zal wel door de TA2024 komen die voor deze meting is gebruikt).
Echter dan met een polar die veel breder is dan de Dayton (die ongeveer 40-50 graden openingshoek had) Kleine beetjes diffractie zie je nog wel, echter de baffle waar hij nu in zit heeft nog geen afronding (die wordt 3cm radius) En de throat is ook nog rommelig. Elektrische figuur zaag is binnen, volgende stap is het bijwerken van dit profiel, kijken of iets netter ook beter is.
Bij het loshalen van de achterzijde, waar een klein stuk van de waveguide doorheen steekt (dit heeft te maken met dat de compression driver van binnenuit bevestigd dient te worden), brak een kleine ring af
Het resultaat is samenvattend wel ruw te noemen
Echter dan met een polar die veel breder is dan de Dayton (die ongeveer 40-50 graden openingshoek had) Kleine beetjes diffractie zie je nog wel, echter de baffle waar hij nu in zit heeft nog geen afronding (die wordt 3cm radius) En de throat is ook nog rommelig. Elektrische figuur zaag is binnen, volgende stap is het bijwerken van dit profiel, kijken of iets netter ook beter is.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Helemaal los gegaan met de figuurzaag (best groot apparaat om op te slaan in je schuur
)
Morgen verder
Morgen verder
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Als je de randen van het hout dan wel wat kunt afronden, daar waar het gips moet los komen, zul je ook wat minder last hebben van sliertjes e.d.
Vroeger gebruikten wij ook wel eens gemalen koffie om wat kleur toe te voegen, wordt het wel aardig smakelijk...

Vroeger gebruikten wij ook wel eens gemalen koffie om wat kleur toe te voegen, wordt het wel aardig smakelijk...
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Afgerond was het al. Nu ook nog wat gladder geschuurd en ingespoten met een blanke lak. Gaat het hopelijk minder van hechten. Langer laten drogen zal ook wel helpen.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Nieuwe versie van de waveguide. Helaas nog steeds wat problemen met de throat waar een randje van afbreekt bij het eraf halen van het achterste plaatje. Maar toch wel het resultaat waar ik op hoopte: iets minder brede afstraling vergeleken met de vorige proef versie, en iets minder bundeling in het bovenste octaaf (boven de 16K kan ik niet nauwkeurig meten).
Ik ga de throat nog wat herstellen, dan meten of het daar nog iets beter van wordt. En dan de volgende stap is het afmaken van de proef baffle: afronding eraan fresen met grote radius van 30mm.
Ik ga de throat nog wat herstellen, dan meten of het daar nog iets beter van wordt. En dan de volgende stap is het afmaken van de proef baffle: afronding eraan fresen met grote radius van 30mm.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Als je het schuurt met een fijne korrel, is er dan nog een ander gedrag te meten?
Of heb je de oude, 1e waveguide al in stukken liggen.
Edit: ik zie net dat je dat al hebt gedaan.
Of heb je de oude, 1e waveguide al in stukken liggen.
Edit: ik zie net dat je dat al hebt gedaan.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Hou niet zoveel tijd over naast mijn baan/promotie/hardloop aspiraties/audio klusjes
. Daarom gaat het project langzaam, edoch gestaag door. Ik heb een frees machine gekocht via ebay met 12mm schacht en grote afrond frezen. De waveguide ben ik tevreden over, die ga ik uit gips maken. Het plan is wel iets gewijzigd, namelijk dat ik fineer wil gebruiken voor zijkanten en baffle. Naast dat ik geen fineer ervaring heb, kan ik ook niet zo goed bedenken hoe ik het aan moet pakken, daar kan ik wel wat advies voor gebruiken.
Ik heb namelijk een baffle waarin een waveguide moet komen en een 10inch woofer. Het maken van de waveguide moet in de baffle. De woofer wordt van achter tegen de baffle gemonteerd met een afronding ervoor die ik zwart wil maken. Het lijkt me erg lastig om twee ronde gaten naderhand in het fineer te maken precies op de juiste plek. Dus dan zou ik eerst het fineer op de baffle tijdelijk moeten klemmen/bevestigen, ronde gaten frezen voor woofer en waveguide, fineer eraf, waveguide erin en afronding woofer+zwart maken, en dan fineer erop plakken. Iemand andere suggestie?
Ik heb namelijk een baffle waarin een waveguide moet komen en een 10inch woofer. Het maken van de waveguide moet in de baffle. De woofer wordt van achter tegen de baffle gemonteerd met een afronding ervoor die ik zwart wil maken. Het lijkt me erg lastig om twee ronde gaten naderhand in het fineer te maken precies op de juiste plek. Dus dan zou ik eerst het fineer op de baffle tijdelijk moeten klemmen/bevestigen, ronde gaten frezen voor woofer en waveguide, fineer eraf, waveguide erin en afronding woofer+zwart maken, en dan fineer erop plakken. Iemand andere suggestie?
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Mooi project en technisch zeer interessant. Chapeau voor jouw experimenteerdrift !
Van diverse houtbewerkers, meubelmakers, botenbouwers etc. heb ik begrepen dat je, afhankelijk van het type fineer ('hardheid' index), prima door fineer heen kan boren. Dus wellicht is markeren van de gaten, plakken en boren (klein boortje uiteraard) een optie?
Van diverse houtbewerkers, meubelmakers, botenbouwers etc. heb ik begrepen dat je, afhankelijk van het type fineer ('hardheid' index), prima door fineer heen kan boren. Dus wellicht is markeren van de gaten, plakken en boren (klein boortje uiteraard) een optie?
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Thx, motiverende reactieRo808 schreef:Mooi project en technisch zeer interessant. Chapeau voor jouw experimenteerdrift !
Van diverse houtbewerkers, meubelmakers, botenbouwers etc. heb ik begrepen dat je, afhankelijk van het type fineer ('hardheid' index), prima door fineer heen kan boren. Dus wellicht is markeren van de gaten, plakken en boren (klein boortje uiteraard) een optie?
Vandaag testkastje voor woofer in elkaar geknutseld. Per abuis ook waveguide wat beschadigd, dus die ben ik nu weer aan het bijgipsen.
Vervolg:
sleuven in zijkanten van woofer behuizing, vullen met akortherm, en net zo lang varieren tot de polar mooie cardiode is. Daarna eerste ontwerp passief filter en definitieve versie van baffles met waveguide maken. Fineren zie ik vanaf, te lastig met die afrondingen. Dus ik hou het bij multiplex en beits.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Sta je nou een Dutch & Dutch 8C te maken meteen 10" 
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Even je topic doorgebladerd! Heel mooi bezig! Ik ben momenteel ook aan het werken aan mijn cardioide waveguide project. Heb je ook nagedacht over cardioide sublaag? je hebt genoeg woofers.. Met welk spul heb je de openingen aan de zijkant van je speaker bedekt? Gewoon speakerdoek of iets sterkers?
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
De 1e cardioide speaker van Martin m was idd wel de aanleiding om dit ook te proberen. Verder heb ik nu dus ook een kortere waveguide met grotere openingshoek. Ik hoop dat de experimenten met sleuven en akortherm vlot verlopen, kunnen we daarna naar de volgende stap een passief filter maken. Ik hoop dat ik nog steeds welkom benwouter schreef:Sta je nou een Dutch & Dutch 8C te maken meteen 10"
Zeker, en het kwam er bij ongeveer op neer dat je prima cardiode sub kan maken door dipool en monopool te combineren. Echter leverde het bij mij thuis geen betere inroom response op link. Wat dat betreft ben ik een volledige Tool adept geworden: laag in kleine ruimtes is gewoon luisteren naar de verzameling resonanties. Je sub slingert alleen de resonanties in iets andere verhouding aan afhankelijk van waar je hem neerzet. De enige oplossing die consequent werkt is het aantal laagbronnen vergroten en dan ook nog een optimaal individueel filter berekenen (of eigenlijk simuleren).Martijn H schreef:Even je topic doorgebladerd! Heel mooi bezig! Ik ben momenteel ook aan het werken aan mijn cardioide waveguide project. Heb je ook nagedacht over cardioide sublaag? je hebt genoeg woofers.. Met welk spul heb je de openingen aan de zijkant van je speaker bedekt? Gewoon speakerdoek of iets sterkers?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Uiteraard welkom!
Gister nog een filter voor een passieve speaker gemaakt (bascabinet) en dat is dan in een uurtje wel gedaan als je de individuele metingen hebt en target respons ingevoerd hebt. Dus ik denk nog steeds dat het goed gaat lukken. Alleen hoop je om een correcte fase bij de gekozen hellingen, maar door de invloed van het filter kan dat net anders uitkomen dan je hoopt.
Gister nog een filter voor een passieve speaker gemaakt (bascabinet) en dat is dan in een uurtje wel gedaan als je de individuele metingen hebt en target respons ingevoerd hebt. Dus ik denk nog steeds dat het goed gaat lukken. Alleen hoop je om een correcte fase bij de gekozen hellingen, maar door de invloed van het filter kan dat net anders uitkomen dan je hoopt.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Nou eerste meetresultaten van de woofer in de test kast. Eerst sleuven gefreesd.
Akotherm op maat gemaakt
Woofer compartiment gevuld
Meten (vriendin is duidelijk niet thuis
)
Polar
Uh ja, meteen klaar
dat had ik niet verwacht
Akotherm op maat gemaakt
Woofer compartiment gevuld
Meten (vriendin is duidelijk niet thuis
Polar
Uh ja, meteen klaar
dat had ik niet verwacht
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Dat ziet er wel erg mooi uit! Daar kan menig fabrikant een puntje aan zuigen, chapeau
Dat zal wel een heel stabiel stereo beeld opleveren.
Gerrit
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
En we zijn weer verder met de uiteindelijke versie
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Respect voor het werk! Ben benieuwd hoe het gaat klinken.. Wij zijn even ver met de bouw!
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Hoe krijg je dat ineens nu zo mooi?
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Die waveguide van gips gaat redelijk gemakkelijk. Gips werkt prettig. De nauwkeurigheid van de throat is wel een uitdaging. Meten laat nog even op zich wachten, had nog uitdaging met monteren van driver.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Wordt wel tijd voor een nieuwe avatar
Door weer zo'n mooi project kriebelt het hier inmiddels ook weer behoorlijk!
Door weer zo'n mooi project kriebelt het hier inmiddels ook weer behoorlijk!
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Ja leuk. Het is gewoon doable dus. Zowel cardiode midlaag als zelf een waveguide knutselen. Maar idd, tijd voor een nieuwe polar. Wellicht vanavond, maar dan moet het wel mee zitten. Tis nog even afwachten of de uiteindelijke polar net zo mooi wordt als gehoopt. We gaan het zien. En de afwerking ben ik ook nog niet over uit 
