Stofmasker
Moderator: Beheerdersteam
Stofmasker
Tot nu toe gebruikte ik altijd van die wegwerp stofmaskertjes van de lokale bouwmarkt
Maar zou wel iets willen wat lekkerder zit en beter aansluit.
Wat gebruiken jullie?
Maar zou wel iets willen wat lekkerder zit en beter aansluit.
Wat gebruiken jullie?
Re: Stofmasker
3m heeft erg mooie maskers die redelijk betaalbaar zijn.
Bijvoorbeeld de 3m 6941.
Bijvoorbeeld de 3m 6941.
Re: Stofmasker
Ik gebruik nu de 3M 8833 en ben daar erg over te spreken. Is wel een 'wegwerpmasker', maar je kunt wel heel lang met zo'n maskertje doen als je het gewoon netjes opbergt.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Re: Stofmasker
Ik gebruik deze:
https://www.unishorebedrijfskleding.nl/ ... sker/8000/
Is wel even een investering maar ik doe er nu al een jaar of vier mee.
De koolstoffilters zitten in een aparte bewaaremmer en het fijnstoffilter is nog steeds het eerste setje.
Koolstof en partikelfilter passen op elkaar dus dat is ideaal.
https://www.unishorebedrijfskleding.nl/ ... sker/8000/
Is wel even een investering maar ik doe er nu al een jaar of vier mee.
De koolstoffilters zitten in een aparte bewaaremmer en het fijnstoffilter is nog steeds het eerste setje.
Koolstof en partikelfilter passen op elkaar dus dat is ideaal.
Re: Stofmasker
Mooie tips allemaal, hier kan ik wat mee!
Ook de wegwerpertjes zien er beter uit dan wat ik had, maar zon 20 euro voor een halfgelaatsmasker valt me ook mee. Wel warm om te dragen lijkt me
Ook de wegwerpertjes zien er beter uit dan wat ik had, maar zon 20 euro voor een halfgelaatsmasker valt me ook mee. Wel warm om te dragen lijkt me
Re: Stofmasker
Het gaat om je gezondheid natuurlijk. Maar het valt mee hoor. Alleen op hele warme dagen. Voordeel is dat je bril niet beslaat.
Re: Stofmasker
Zeker, dus die paar tientjes is het meer dan waard!
Vóór mn volgende project zon halfgelaatsmasker bestellen
Je hebt vaak verschillende filteropzetstukken, voor stof zijn er blijkbaar 3 gradaties
P2 lijkt mij voldoende voor frees en schuurwerk?
Vóór mn volgende project zon halfgelaatsmasker bestellen
Je hebt vaak verschillende filteropzetstukken, voor stof zijn er blijkbaar 3 gradaties
P2 lijkt mij voldoende voor frees en schuurwerk?
P1 stofmasker
Een P1 stofmasker helpt alleen tegen grove deeltjes stof. Het is een masker wat doorgaans het meeste voorkomt, maar het minste bescherming biedt. Dit masker is alleen geschikt voor hinderlijke stoffen zoals steengruis, houtsplinters. Een P1 stofmasker geeft geen honderd procent garantie voor het tegenhouden van ziektekiemen. Heerst er een gevaarlijk virus dan is het raadzamer om een beter masker te dragen, zoals een P3 masker. Over het algemeen zorgt een P1 stofmasker dus dat we ruwe delen stof niet inademen, in vaktermen is het masker maximaal te dragen tot ongeveer vier keer de MAC/BG-waarde voor (stof)deeltjes.
P2 stofmasker
Een P2 stofmasker geeft al meer bescherming dan een P1 stofmasker. Ook een P2 stofmasker biedt geen honderd procent bescherming, maar biedt vooral bescherming tegen schadelijke stoffen. Over het algemeen geeft een mondkapje van P2 80% bescherming en geeft een masker met filter ongeveer 95% bescherming. De bescherming is voornamelijk voor diverse soorten stof. Deze stof kan afkomstig zijn van stenen, gips, kwarts, etc. Een P2 stofmasker is maximaal te dragen tot ongeveer tien keer MAC/BG-waarde voor (stof)deeltjes.
P3 stofmasker
Een P3 stofmasker is de meest veilige vorm van de gangbare masker en biedt bescherming tegen giftige stoffen. Ook hier geldt dat een masker met ventiel (het liefst twee) het meest veilig is. Dit masker biedt bescherming tegen fijnstof, diverse ziektekiemen en zelfs ook gasdampen, bijvoorbeeld ammoniak. Een P3 stofmasker is maximaal te dragen tot ongeveer dertig keer MAC/BG-waarde voor (stof)deeltjes
Re: Stofmasker
Ik heb ooit een longinfectie gehad veroorzaakt doo stof van teak. Dat wil je niet meemaken. Sindsdien draag ik altijd het 3M half masker.
Re: Stofmasker
Balsahout is ook hardhout hè
Dit blijft overigens de gouden tip!Arno schreef:Ik gebruik nu de 3M 8833 en ben daar erg over te spreken. Is wel een 'wegwerpmasker', maar je kunt wel heel lang met zo'n maskertje doen als je het gewoon netjes opbergt.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Re: Stofmasker
Uiteindelijk niet meer van gekomen, maar met een nieuw projectje in aantocht toch deze maskertjes eens halenPjotr schreef:Balsahout is ook hardhout hè![]()
Dit blijft overigens de gouden tip!Arno schreef:Ik gebruik nu de 3M 8833 en ben daar erg over te spreken. Is wel een 'wegwerpmasker', maar je kunt wel heel lang met zo'n maskertje doen als je het gewoon netjes opbergt.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Re: Stofmasker
Yup, goeie keus, gebruik ik ook al jaren. Is P3 klasse en gaan lang mee. Door het ademventiel geen last van een beslagen stofbril.
Re: Stofmasker
Fijn masker kan ik nu uit ervarig zeggen. Geen beslagrn bril meer en comforrabel en goed aansluitend door de soepele binnenrand. Dat laatste zie je pas als je hem in huis hebt
Re: Stofmasker
Yep... Per stuk of per 10 stuks. Gangbare prijs is rond de 4 - 5€/st. incl. btw per doos van 10 stuks.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Stofmasker
Dan noemen ze bij sommige zaken een verpakking van 10 stuks gewoon 1 stuk.
En anders vind ik de verschillen nog groot.
En anders vind ik de verschillen nog groot.
Re: Stofmasker
3m Masker.
ook te gebruiken met koolstoffilters ideaal voor het werken met epoxyspul. De ronde die je op de foto ziet zijn pure stof filters.
masker kost 14.50 eu.
https://stofmasker-shop.nl/halfgelaatsm ... cgQAvD_BwE
setje filters welke erg lang mee gaan kost 6.95
https://stofmasker-shop.nl/stoffilter-p ... stuks.html
ook te gebruiken met koolstoffilters ideaal voor het werken met epoxyspul. De ronde die je op de foto ziet zijn pure stof filters.
masker kost 14.50 eu.
https://stofmasker-shop.nl/halfgelaatsm ... cgQAvD_BwE
setje filters welke erg lang mee gaan kost 6.95
https://stofmasker-shop.nl/stoffilter-p ... stuks.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Stofmasker
hoe weet je welke maat je moet hebben? ik zie in de 3M pdf met productinfo daar niets over staan.
Re: Stofmasker
eerlijk gezegd geen idee (de mijne kwam destijds mee in een set PBM's van de baas).
Ik denk een M bestellen, passen en indien niet goed ruilen voor maat groter of kleiner.
Ik denk een M bestellen, passen en indien niet goed ruilen voor maat groter of kleiner.
Re: Stofmasker
Korte zoektocht op internet om te bepalen welke maat je nodig bent
Zelf heb ik een 3M halfgelaat masker maat L aangeschaft op advies van de verkoper.
Re: Stofmasker
Mijn mening: GEEN 3M kopen. Is in vergelijking met andere, wat minder gangbare merken, echt niet beter in prijs/kwaliteit verhouding.
Ik ben meubelmaker, en gebruik al 4 jaar de Moldex 7002. Elastieken blijven véél langer goed in vergelijking met 3M, en zit gegoten.
En belangrijkste: stuk voordeliger dan 3M.
https://www.starxx.nl/p/moldex-7002-hal ... LwEALw_wcB
Ik ben meubelmaker, en gebruik al 4 jaar de Moldex 7002. Elastieken blijven véél langer goed in vergelijking met 3M, en zit gegoten.
En belangrijkste: stuk voordeliger dan 3M.
https://www.starxx.nl/p/moldex-7002-hal ... LwEALw_wcB
