Stofmasker

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Stofmasker

Bericht door grimoire »

Tot nu toe gebruikte ik altijd van die wegwerp stofmaskertjes van de lokale bouwmarkt
Maar zou wel iets willen wat lekkerder zit en beter aansluit.

Wat gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Stofmasker

Bericht door dre »

3m heeft erg mooie maskers die redelijk betaalbaar zijn.

Bijvoorbeeld de 3m 6941.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Stofmasker

Bericht door Arno »

Ik gebruik nu de 3M 8833 en ben daar erg over te spreken. Is wel een 'wegwerpmasker', maar je kunt wel heel lang met zo'n maskertje doen als je het gewoon netjes opbergt.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Stofmasker

Bericht door dre »

da's een betere prijs!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Stofmasker

Bericht door Dan »

Ik gebruik deze:
https://www.unishorebedrijfskleding.nl/ ... sker/8000/

Is wel even een investering maar ik doe er nu al een jaar of vier mee.
De koolstoffilters zitten in een aparte bewaaremmer en het fijnstoffilter is nog steeds het eerste setje.
Koolstof en partikelfilter passen op elkaar dus dat is ideaal.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door grimoire »

Mooie tips allemaal, hier kan ik wat mee!

Ook de wegwerpertjes zien er beter uit dan wat ik had, maar zon 20 euro voor een halfgelaatsmasker valt me ook mee. Wel warm om te dragen lijkt me
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Stofmasker

Bericht door Dan »

Het gaat om je gezondheid natuurlijk. Maar het valt mee hoor. Alleen op hele warme dagen. Voordeel is dat je bril niet beslaat.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door grimoire »

Zeker, dus die paar tientjes is het meer dan waard!
Vóór mn volgende project zon halfgelaatsmasker bestellen :-#

Je hebt vaak verschillende filteropzetstukken, voor stof zijn er blijkbaar 3 gradaties
P2 lijkt mij voldoende voor frees en schuurwerk?
P1 stofmasker
Een P1 stofmasker helpt alleen tegen grove deeltjes stof. Het is een masker wat doorgaans het meeste voorkomt, maar het minste bescherming biedt. Dit masker is alleen geschikt voor hinderlijke stoffen zoals steengruis, houtsplinters. Een P1 stofmasker geeft geen honderd procent garantie voor het tegenhouden van ziektekiemen. Heerst er een gevaarlijk virus dan is het raadzamer om een beter masker te dragen, zoals een P3 masker. Over het algemeen zorgt een P1 stofmasker dus dat we ruwe delen stof niet inademen, in vaktermen is het masker maximaal te dragen tot ongeveer vier keer de MAC/BG-waarde voor (stof)deeltjes.

P2 stofmasker
Een P2 stofmasker geeft al meer bescherming dan een P1 stofmasker. Ook een P2 stofmasker biedt geen honderd procent bescherming, maar biedt vooral bescherming tegen schadelijke stoffen. Over het algemeen geeft een mondkapje van P2 80% bescherming en geeft een masker met filter ongeveer 95% bescherming. De bescherming is voornamelijk voor diverse soorten stof. Deze stof kan afkomstig zijn van stenen, gips, kwarts, etc. Een P2 stofmasker is maximaal te dragen tot ongeveer tien keer MAC/BG-waarde voor (stof)deeltjes.

P3 stofmasker
Een P3 stofmasker is de meest veilige vorm van de gangbare masker en biedt bescherming tegen giftige stoffen. Ook hier geldt dat een masker met ventiel (het liefst twee) het meest veilig is. Dit masker biedt bescherming tegen fijnstof, diverse ziektekiemen en zelfs ook gasdampen, bijvoorbeeld ammoniak. Een P3 stofmasker is maximaal te dragen tot ongeveer dertig keer MAC/BG-waarde voor (stof)deeltjes
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Stofmasker

Bericht door Berre »

Ik heb ooit een longinfectie gehad veroorzaakt doo stof van teak. Dat wil je niet meemaken. Sindsdien draag ik altijd het 3M half masker.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Stofmasker

Bericht door FR_Aad »

Ik hoop dat je hem nu ook op hebt :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
Ik hoop dat je hem nu ook op hebt :mrgreen:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofmasker

Bericht door Pjotr »

Balsahout is ook hardhout hè :D

Arno schreef:
Ik gebruik nu de 3M 8833 en ben daar erg over te spreken. Is wel een 'wegwerpmasker', maar je kunt wel heel lang met zo'n maskertje doen als je het gewoon netjes opbergt.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Dit blijft overigens de gouden tip!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door grimoire »

Pjotr schreef:
Balsahout is ook hardhout hè :D

Arno schreef:
Ik gebruik nu de 3M 8833 en ben daar erg over te spreken. Is wel een 'wegwerpmasker', maar je kunt wel heel lang met zo'n maskertje doen als je het gewoon netjes opbergt.
Aan de binnenkant zit een rand van een heel soepele kunststof die ervoor zorgt dat het maskertje heel goed aansluit.
Dit blijft overigens de gouden tip!
Uiteindelijk niet meer van gekomen, maar met een nieuw projectje in aantocht toch deze maskertjes eens halen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofmasker

Bericht door Pjotr »

Yup, goeie keus, gebruik ik ook al jaren. Is P3 klasse en gaan lang mee. Door het ademventiel geen last van een beslagen stofbril.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door grimoire »

Fijn masker kan ik nu uit ervarig zeggen. Geen beslagrn bril meer en comforrabel en goed aansluitend door de soepele binnenrand. Dat laatste zie je pas als je hem in huis hebt
IMG_20191020_140034.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door pappaleo »

Kan iemand dit prijsverschil uitleggen?
Screenshot_20191020-192107.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Stofmasker

Bericht door John P »

Een setje van 10 misschien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofmasker

Bericht door Pjotr »

Yep... Per stuk of per 10 stuks. Gangbare prijs is rond de 4 - 5€/st. incl. btw per doos van 10 stuks.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door pappaleo »

Dan noemen ze bij sommige zaken een verpakking van 10 stuks gewoon 1 stuk.

En anders vind ik de verschillen nog groot.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Stofmasker

Bericht door hrscharft »

3m Masker.
ook te gebruiken met koolstoffilters ideaal voor het werken met epoxyspul. De ronde die je op de foto ziet zijn pure stof filters.
DSC_0120.JPG
masker kost 14.50 eu.
https://stofmasker-shop.nl/halfgelaatsm ... cgQAvD_BwE

setje filters welke erg lang mee gaan kost 6.95
https://stofmasker-shop.nl/stoffilter-p ... stuks.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door Henkjan »

hoe weet je welke maat je moet hebben? ik zie in de 3M pdf met productinfo daar niets over staan.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Stofmasker

Bericht door hrscharft »

eerlijk gezegd geen idee (de mijne kwam destijds mee in een set PBM's van de baas).
Ik denk een M bestellen, passen en indien niet goed ruilen voor maat groter of kleiner.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door rjmulder »

Korte zoektocht op internet om te bepalen welke maat je nodig bent
Meetmaatje half- en stofmaskers algemeen.pdf
(1.05 MiB) 61 keer gedownload
Zelf heb ik een 3M halfgelaat masker maat L aangeschaft op advies van de verkoper.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door Henkjan »

Bedankt'
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stofmasker

Bericht door Joeps »

Mijn mening: GEEN 3M kopen. Is in vergelijking met andere, wat minder gangbare merken, echt niet beter in prijs/kwaliteit verhouding.
Ik ben meubelmaker, en gebruik al 4 jaar de Moldex 7002. Elastieken blijven véél langer goed in vergelijking met 3M, en zit gegoten.
En belangrijkste: stuk voordeliger dan 3M.

https://www.starxx.nl/p/moldex-7002-hal ... LwEALw_wcB
Plaats reactie