Ah, een Pass B1. Ik had hierboven al ergens B1 zien passeren. Dé Nelson Pass dus. Daar heb ik al een paar keer over gelezen. A man with a mission.
voorversterker/bronselecteerapparaat bouwen : ideetjes?
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Contacteer:
Re: voorversterker/bronselecteerapparaat bouwen : ideetjes?
December 2014 was de laatste keer dat ik daar had ingelogd
Ah, een Pass B1. Ik had hierboven al ergens B1 zien passeren. Dé Nelson Pass dus. Daar heb ik al een paar keer over gelezen. A man with a mission.
Effe grasduinen in die topic. Thanks !
Ik heb al eens naar een B1 kitje gekeken. Maar de verzendkosten waren hoger dan de prijs van het kitje.
In een vlaag van vrekkigheid heb ik het niet besteld.
- Muug
- Contacteer:
Ik vind hier op ZBA diverse topics van mensen die deze al gebouwd hebben. 
- Muug
- Contacteer:
FR_Aad schreef:Ik heb al eens naar een B1 kitje gekeken. Maar de verzendkosten waren hoger dan de prijs van het kitje.
Ik heb hier nog een B1 buffer liggen...hij zou t zomaar nog kunnen doen denk ik...als ik er iemand blij mee kan maken dan hoor ik t wel 
Als Muug daar geen interesse in heeft, zou ik hem wel willen proberen.satefan schreef:Ik heb hier nog een B1 buffer liggen...hij zou t zomaar nog kunnen doen denk ik...als ik er iemand blij mee kan maken dan hoor ik t wel
Ho ho, ik sloot al achter jou aan.
Bovendien jij hebt toch nog geen versterkers.
- Muug
- Contacteer:
schaakmattoetertje schreef:Ho ho, ik sloot al achter jou aan.
Aangezien TS het leidend voorwerp hier is, doneer ik m graag aan Muug. In het kader van 'geven is het nieuwe krijgen' stel ik de B1 buffer belangeloos ter beschikking van de wetenschap. Het forum geeft me veel plezier en de hulp door anderen wordt door mij altijd bijzonder gewaardeerd, dus op deze manier doe ik even iets terug. Muug is in dit geval de enige belanghebbende (PB verkeer loopt natuurlijk reeds). Voor de rest, rest een foto van de B1 in huidige staat
Satefan
Satefan
- sander1238
Idd. netjes maar ook raar, met al die onderdelen aan de koperzijde.metabaron schreef:![]()
netjes hoor
In stijl met 't ontwerp zullen we maar zeggen
Anne
Probeer ik hier effe de positivo en 'feel good guy' uit te hangen, gaan we zeuren over t ontwerp van de B1...iets met paard en mond enzoAh!buis schreef:Idd. netjes maar ook raar, met al die onderdelen aan de koperzijde.metabaron schreef:![]()
netjes hoor
In stijl met 't ontwerp zullen we maar zeggen![]()
Anne
- Muug
- Contacteer:
klauwzeer?
ah, 't is de aard van 't beestje
ah, 't is de aard van 't beestje
Gaat niet om de bouw en de goeie bedoeling enz., dat zit wel (meer dan) snorsatefan schreef:Probeer ik hier effe de positivo en 'feel good guy' uit te hangen, gaan we zeuren over t ontwerp van de B1...iets met paard en mond enzo
Maar die B1 (werkt wel goed met de nodige moeite), stel veel te dikke elco's, een weerstand van 5W bij een ding dat zelfs op batterijen kan gebruikt, moeilijk te krijgen fets die liefst nog uitgezocht moeten worden.Niet bepaald een modelontwerp.
Heeft ook wel voordelen, niet erg moeilijk en het houdt de hobbyist bezig.
Anne
- Leeuwarden
Die B1 werkt zonder de nodige moeite. Wat maakt dat jij denkt dat dat niet zo is. Die fets gewoon bij de plaatselijke shop gekocht. Niet gematcht, klinkt prima.
Maar even voor de leek, de b1 is alleen een buffer toch? Dat heeft dan nog niets te maken
met de topic titel. Wat is eigenlijk het nut van de buffer, behalve bufferen?
met de topic titel. Wat is eigenlijk het nut van de buffer, behalve bufferen?
Het kan best 's meevallen.De fet aan de +kant moet liefst van een grotere stroomklasse zijn dan die vanonder.Anders maak je kans dat het poortje waarlangs het signaal binnenkomt in doorlaatrichting komt en topt een kant af.Lekker veel even harmonischenLeeuwarden schreef:Die B1 werkt zonder de nodige moeite. Wat maakt dat jij denkt dat dat niet zo is. Die fets gewoon bij de plaatselijke shop gekocht. Niet gematcht, klinkt prima.
Wat betreft het nut van de buffer (behalve bezigheids-thrapie
De B1 is ook makkelijk te veranderen voor wat versterking als dat nodig mocht zijn.
Anne
- Muug
- Contacteer:
De buffer buffert, maar blijkbaar kan je er toch op zeer eenvoudige wijze kanaalkeuze en volumecontrole aan toevoegen, zoals je in de mooie foto's van dit kitch-doosje kan zien. (of hoe je iets mooi kan verknoeien door overdaad).
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=4766.0
Er staan diverse ontwerpjes met deze print.
Hier staat wat uitleg over de noodzaak om te bufferen tussen ingang en uitgang : https://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=4766.0
Er staan diverse ontwerpjes met deze print.
Hier staat wat uitleg over de noodzaak om te bufferen tussen ingang en uitgang : https://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf
Mooie uitleg, met "dit zit erin maar zet er in naar smaak en inzicht (of omgekeerd)"
Waarbij ze ook die 15000µ door bijv.1000µ voorstellen.Een voorzichtige manier om te zeggen rare boel.
De potmeter met 25k is in tegenspraak met de bedoeling een lichtere belasting aan de ingang te krijgen.Is in dezelfde orde als van veel versterkers, 100k is meer zinvol.
En zo zijn er meer onzinnige waarden aangegeven.Jammer, want de schakeling op zich is niet slecht.
Anne
Waarbij ze ook die 15000µ door bijv.1000µ voorstellen.Een voorzichtige manier om te zeggen rare boel.
De potmeter met 25k is in tegenspraak met de bedoeling een lichtere belasting aan de ingang te krijgen.Is in dezelfde orde als van veel versterkers, 100k is meer zinvol.
En zo zijn er meer onzinnige waarden aangegeven.Jammer, want de schakeling op zich is niet slecht.
Anne
Ik moet zeggen dat zo'n B1 bij mij ook wel begint te kriebelen. 
Misschien moet ik maar een versie van Anne bouwen.
Misschien moet ik maar een versie van Anne bouwen.
Alleen worden de gebruikte fets al een tijdje niet meer gemaakt. 
Yep en als je toch met de B1 aande gang wil kijk dan ook eens naar de Dcb1.
Kunnen best andere in.Hier een aangepaste versie, in 't rood de aanpassingen. Als er van die fet's enkel de B of C uitvoering is te krijgen, geen nood.Met de poort tegen een van de andere aansluitingen (hindert niet welke, ze zijn symetrisch) op de ohmmeter.Die met de kleinste weerstand vanboven.(wel op de polariteit letten, samengenomen pootjes aan de min)FR_Aad schreef:Alleen worden de gebruikte fets al een tijdje niet meer gemaakt.
Anne