Scan speak Vertigo met extern filter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Wim P »

Vind de kasten mooi met het fineer.
Ik heb bij mij thuis 50gr twaron achter de woofer gestopt, dit is i.c.m met mijn akoestiek een verbetering
Omdat de woofer vrij hoog doorloopt

Even sterk overdreven zonder twaron klinkt het laag iets onrustiger, iets holler, met twaron is het laag wat beter volgbaar,

Had eerst de twaron onder in de kast gelegd maar dan hoor ik totaal geen verschil
Direct achter de woofer is het mooi, ik denk dat de toch hoge reflecties 650hz beter gedempt worden op deze manier
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door dre »

Tja,wie heeft er nu gelijk...... :rofl:

Dit is een smaak kwestie.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Wim P »

dre schreef:
Tja,wie heeft er nu gelijk...... :rofl:

Dit is een smaak kwestie.

Dre ik denk dat het altijd een kwestie van smaak is, en niet wie er gelijk heeft meer wat beter matcht met een ruimte
Zou niet weten wat je zonder de factor "smaak" zou moeten beginnen
Muziek genre is al een kwestie van smaak
Ontwerp van een speaker is smaak

Elke speaker is uit eindelijk een kwestie van smaak, anders zou er aan 1 model wel voldoende zijn


maar het is meer de akoestiek in mijn huiskamer die deze tweak toelaat.

Ik mag er vanuit gaan dat elko vertigo mits niet van het filter afgeweken wordt , in een dode kamer het zelfde klinkt

Dus kan alleen de akoestiek roet in het eten gooien, wellicht zal dan de ene vertigo bij iemand thuis anders klinken dan de andere

Ik zelf ervaar totaal niet de veel genoemde kreet, dat het laag te zacht is, maar dat komt wellicht ook door de plaatsing
Ze kunnen bij mij niet ver van de muur afstaan.

Met twaron is het hier mooier
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kalimba »

Ik heb 2 stukjes BAF in de poort gedaan. Verschillende maten geprobeerd totdat ik de juiste had.
Het laag is hier goed onder controle. Persoonlijk had het van mij ook iets droger/ strakker gemogen.
Ik vind de Vertigo verder echt helemaal perfect en kan me geen mooiere luidspreker wensen.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Ouwebok »

Mooi project!

En alles super gedaan incl. TRI-Ref condensator voor je tweeter.
Gezien je een aparte kast gebruikt voor je filter:
doe je dat omdat het filter beter verder weg van de speaker-magneten kan worden geplaatst,
of wil je nog evt gemakkelijk kunnen tweaken?

Naar mijn mening IIG niet veranderen = Sovereign set...mooiiii...
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Ouwebok schreef:
Mooi project!

En alles super gedaan incl. TRI-Ref condensator voor je tweeter.
Gezien je een aparte kast gebruikt voor je filter:
doe je dat omdat het filter beter verder weg van de speaker-magneten kan worden geplaatst,
of wil je nog evt gemakkelijk kunnen tweaken?

Naar mijn mening IIG niet veranderen = Sovereign set...mooiiii...
Dank je!!!

Het filter is a: beter om het buiten de kast te laten, b: mooi om naar te kijken :bakkie:
Ga niet meer tweaken, der is wel wat winst te halen met nog "betere" onderdelen voor het mid en hoog, maar dan wordt het wel een prijzige upgrade, dan zou ik gaan voor duelund onderdelen, maar aangezien die onbetaalbaar zijn, laat ik het hierbij :dank:

Over de Sovereign set, dat is een blijvertje, wat een autoriteit, als er een versterker is die het onder controle heeft, dan is het deze meneer.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kalimba »

De upgrade die je gedaan hebt vind ik ook al aan de prijzige kant. Toch zo'n €300 extra maar twijfel om het te proberen.

Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen:
$_12.jpg
Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door SARK »

Kalimba schreef:
... Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Ow???? Heb je een of meerdere linkjes naar deze kastjes?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kalimba »

SARK schreef:
Kalimba schreef:
... Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Ow???? Heb je een of meerdere linkjes naar deze kastjes?
Jazeker. Kijk maar eens:
http://stores.ebay.nl/minishow0328/Alum ... 34.c0.m322

http://stores.ebay.nl/sepstore168/chass ... 4422092013

http://stores.ebay.nl/hifioriginalaudio/
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kappa7 »

Mooi project geworden en ziet er keurig uit.
En je Sovereign versterker is helemaal supper.
Al jaren een favoriet van mij.
Mijn complimenten. :goedzo:
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Kappa7 schreef:
Mooi project geworden en ziet er keurig uit.
En je Sovereign versterker is helemaal supper.
Al jaren een favoriet van mij.
Mijn complimenten. :goedzo:

Dank je!!! :dank:
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Kalimba schreef:
De upgrade die je gedaan hebt vind ik ook al aan de prijzige kant. Toch zo'n €300 extra maar twijfel om het te proberen.

Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen:
$_12.jpg

Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Donders dat zijn wel mooie kastjes, wel jammer dat je dan niks van het filter ziet :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door bas focal m180 »

Herbix schreef:
Kalimba schreef:
De upgrade die je gedaan hebt vind ik ook al aan de prijzige kant. Toch zo'n €300 extra maar twijfel om het te proberen.

Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen:
$_12.jpg

Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Donders dat zijn wel mooie kastjes, wel jammer dat je dan niks van het filter ziet :lol:
Bovenkant plexiglas.
Homeaudiosiep
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 feb 2017, 11:52

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Homeaudiosiep »

Vraagje aan een van de leden in mijn scanspeak Vertigo heb ikvoor het Mid de 47 Uf Vervangen door een Obligato 47Uf en voor het hoog de 3.3Uf reference vervangen door een 3.3Uf Treu Copper maar het klint voor geen meter Iemand een idee hoe dit kan komen Midden en hoog overheersen nu nogal. ben al wat aan het dempen gegaan met weerstandjes maar ben er nog niet uit
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Henkjan »

Hallo Siep, welkom hier.

Dus als ik het goed begrijp is de basisklank (tonaal) veranderd na de condensator wissel? Dat zou niet mogen als je de zelfde waarden hebt gebruikt. Dubbel check eens of alles wel goed zit, want het eerste waar ik aan denk is iets als dat een van de nieuwe condensatoren die niet goed gesoldeerd is
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Barry2001 »

Pcies, kan helemaal niet zo'n groot verschil in zitten, als je het al hoort. Maw zeer vermoedelijk heb je iets fout gedaan, kun je een foto posten?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door dre »

Hoeveel luistertijd heb je er op zitten?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Jamesblond »

Klankmatig vind ik de vertigo, met uitzondering van het laag een prima systeem. Erg gedetailleerd en open in hoog en midden. Maar waarom is die kast in het ontwerp maar zo minimaal verstevigd? Da's een flinke plak hout die in het laag staat te zwabberen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door wouter »

Zwabberhout?

Slaan sommige zelfbouwers vaak niet een beetje door. Omdat ze van ontwerpen weinig kaas hebben gegeten en ter compensatie overal maar overdreven veel mdf een loodbitumen tegenaan gooien? ;-)

Zo dacht ik vroeger dat een upgrade betekende alles vervangen voor audyn cap plus, tritec en mox :-)
Homeaudiosiep
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 feb 2017, 11:52

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Homeaudiosiep »

Ik weet niet zeker wat er nu aan de hand was waarschijnlijk tijdens in de kast plaatsen ergens iets niet goed gegaan
maar heb nu weer de Mundorf MKP 47Uf terug geplaats voor de mid sectie en de zaken klinken weer in balans ??

Ga nu eerst eens Filter netjes buiten de kast monteren en dan weer eens opnieuw proberen Ben trouwens ook wat meer aan het dempen met het Hoog komt bij mij nogal fors door ( Betonen muren en Plavuizen) heb nu 2.7 ipv de 1 Ohm en voor de 3.3Uf een 0,86 Ohm in serie geplaatst
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kalimba »

Jamesblond schreef:
Klankmatig vind ik de vertigo, met uitzondering van het laag een prima systeem. Erg gedetailleerd en open in hoog en midden. Maar waarom is die kast in het ontwerp maar zo minimaal verstevigd? Da's een flinke plak hout die in het laag staat te zwabberen.
Ik denk dat je de eerste versie bedoeld van de Vertigo. Ik ken weinig kasten die zo dood zijn eerlijk gezegd.
De zijwanden zijn 25mm mdf, dubbele laag bitumen en 3 braces.
vertigo-b.jpg
Homeaudiosiep
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 feb 2017, 11:52

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Homeaudiosiep »

Heb ondertussen de Obligato er weer tussen zitten en dat Klinkt nu ook Normaal :D
Heb nog een vraagje over berekenen van de Impedantie moet je daarin ook de Spoel die over de Tweeter heen staan meerekenen ?
Ik vermoed van niet maar wilde het zeker weten .

Gr Siep
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Henkjan »

voor het berekenen van impedanties van een speaker-filter combinatie kom je toch uit bij een simulatie pakket dat filters kan simuleren, bv boxsim, dat is niet iets dat je met de rekenlineaal / zakjapanner / excel kan doen helaas
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door anonamemouse »

Herbix schreef:
Sommige hebben het over het laag van deze speaker, maar ik denk dat dat meer door "hun" versterker komt, high end speakers verdienen een high end versterker...... dit aansturen met een Marantz of Sony ES is echt niet voldoende. Om over buizen maar helemaal te zwijgen, er zijn maar weinig buizen versterkers die het laag echt onder controle hebben, zoals een Jadis oid. Maar daar hangt ook een fijn prijskaartje aan. :think:

Deze combi heeft er in ieder geval geen moeite mee,
IMG_0355.JPG

http://www.6moons.com/audioreviews/sovereign/glory.html
OooOOOooohhh... Nog iemand met een Sovereign! Ik dacht dat ik hier de enige was!
Mocht je iets raars horen, aan je versterking ligt het in elk geval niet. :rock:
Ik heb een nieuwere versie van de Director. Supervoorversterker, die gaat echt nooit meer weg. Tenzij ze met een betere komen en ik de huidige met een goede deal kan inruilen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”