Scan speak Vertigo met extern filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Vind de kasten mooi met het fineer.
Ik heb bij mij thuis 50gr twaron achter de woofer gestopt, dit is i.c.m met mijn akoestiek een verbetering
Omdat de woofer vrij hoog doorloopt
Even sterk overdreven zonder twaron klinkt het laag iets onrustiger, iets holler, met twaron is het laag wat beter volgbaar,
Had eerst de twaron onder in de kast gelegd maar dan hoor ik totaal geen verschil
Direct achter de woofer is het mooi, ik denk dat de toch hoge reflecties 650hz beter gedempt worden op deze manier
Ik heb bij mij thuis 50gr twaron achter de woofer gestopt, dit is i.c.m met mijn akoestiek een verbetering
Omdat de woofer vrij hoog doorloopt
Even sterk overdreven zonder twaron klinkt het laag iets onrustiger, iets holler, met twaron is het laag wat beter volgbaar,
Had eerst de twaron onder in de kast gelegd maar dan hoor ik totaal geen verschil
Direct achter de woofer is het mooi, ik denk dat de toch hoge reflecties 650hz beter gedempt worden op deze manier
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Tja,wie heeft er nu gelijk......
Dit is een smaak kwestie.
Dit is een smaak kwestie.
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
dre schreef:Tja,wie heeft er nu gelijk......![]()
Dit is een smaak kwestie.
Dre ik denk dat het altijd een kwestie van smaak is, en niet wie er gelijk heeft meer wat beter matcht met een ruimte
Zou niet weten wat je zonder de factor "smaak" zou moeten beginnen
Muziek genre is al een kwestie van smaak
Ontwerp van een speaker is smaak
Elke speaker is uit eindelijk een kwestie van smaak, anders zou er aan 1 model wel voldoende zijn
maar het is meer de akoestiek in mijn huiskamer die deze tweak toelaat.
Ik mag er vanuit gaan dat elko vertigo mits niet van het filter afgeweken wordt , in een dode kamer het zelfde klinkt
Dus kan alleen de akoestiek roet in het eten gooien, wellicht zal dan de ene vertigo bij iemand thuis anders klinken dan de andere
Ik zelf ervaar totaal niet de veel genoemde kreet, dat het laag te zacht is, maar dat komt wellicht ook door de plaatsing
Ze kunnen bij mij niet ver van de muur afstaan.
Met twaron is het hier mooier
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Ik heb 2 stukjes BAF in de poort gedaan. Verschillende maten geprobeerd totdat ik de juiste had.
Het laag is hier goed onder controle. Persoonlijk had het van mij ook iets droger/ strakker gemogen.
Ik vind de Vertigo verder echt helemaal perfect en kan me geen mooiere luidspreker wensen.
Het laag is hier goed onder controle. Persoonlijk had het van mij ook iets droger/ strakker gemogen.
Ik vind de Vertigo verder echt helemaal perfect en kan me geen mooiere luidspreker wensen.
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Mooi project!
En alles super gedaan incl. TRI-Ref condensator voor je tweeter.
Gezien je een aparte kast gebruikt voor je filter:
doe je dat omdat het filter beter verder weg van de speaker-magneten kan worden geplaatst,
of wil je nog evt gemakkelijk kunnen tweaken?
Naar mijn mening IIG niet veranderen = Sovereign set...mooiiii...
En alles super gedaan incl. TRI-Ref condensator voor je tweeter.
Gezien je een aparte kast gebruikt voor je filter:
doe je dat omdat het filter beter verder weg van de speaker-magneten kan worden geplaatst,
of wil je nog evt gemakkelijk kunnen tweaken?
Naar mijn mening IIG niet veranderen = Sovereign set...mooiiii...
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Dank je!!!Ouwebok schreef:Mooi project!
En alles super gedaan incl. TRI-Ref condensator voor je tweeter.
Gezien je een aparte kast gebruikt voor je filter:
doe je dat omdat het filter beter verder weg van de speaker-magneten kan worden geplaatst,
of wil je nog evt gemakkelijk kunnen tweaken?
Naar mijn mening IIG niet veranderen = Sovereign set...mooiiii...
Het filter is a: beter om het buiten de kast te laten, b: mooi om naar te kijken
Ga niet meer tweaken, der is wel wat winst te halen met nog "betere" onderdelen voor het mid en hoog, maar dan wordt het wel een prijzige upgrade, dan zou ik gaan voor duelund onderdelen, maar aangezien die onbetaalbaar zijn, laat ik het hierbij
Over de Sovereign set, dat is een blijvertje, wat een autoriteit, als er een versterker is die het onder controle heeft, dan is het deze meneer.
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
De upgrade die je gedaan hebt vind ik ook al aan de prijzige kant. Toch zo'n €300 extra maar twijfel om het te proberen.
Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen: Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen: Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Ow???? Heb je een of meerdere linkjes naar deze kastjes?Kalimba schreef:... Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Jazeker. Kijk maar eens:SARK schreef:Ow???? Heb je een of meerdere linkjes naar deze kastjes?Kalimba schreef:... Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
http://stores.ebay.nl/minishow0328/Alum ... 34.c0.m322
http://stores.ebay.nl/sepstore168/chass ... 4422092013
http://stores.ebay.nl/hifioriginalaudio/
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Mooi project geworden en ziet er keurig uit.
En je Sovereign versterker is helemaal supper.
Al jaren een favoriet van mij.
Mijn complimenten.
En je Sovereign versterker is helemaal supper.
Al jaren een favoriet van mij.
Mijn complimenten.
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Kappa7 schreef:Mooi project geworden en ziet er keurig uit.
En je Sovereign versterker is helemaal supper.
Al jaren een favoriet van mij.
Mijn complimenten.
Dank je!!!
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Donders dat zijn wel mooie kastjes, wel jammer dat je dan niks van het filter zietKalimba schreef:De upgrade die je gedaan hebt vind ik ook al aan de prijzige kant. Toch zo'n €300 extra maar twijfel om het te proberen.
Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen:
$_12.jpg
Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Bovenkant plexiglas.Herbix schreef:Donders dat zijn wel mooie kastjes, wel jammer dat je dan niks van het filter zietKalimba schreef:De upgrade die je gedaan hebt vind ik ook al aan de prijzige kant. Toch zo'n €300 extra maar twijfel om het te proberen.
Ben het helemaal met je eens dat het filter er ook mooier uitziet buiten de kast. Ik wil die van mij vervangen. Een nieuwe bouwen en ook met plexi glas afdekken of zoiets aanschaffen:
$_12.jpg
Kosten zo'n €30 per stuk en zijn er in vele soorten en maten te krijgen.
-
Homeaudiosiep
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 26 feb 2017, 11:52
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Vraagje aan een van de leden in mijn scanspeak Vertigo heb ikvoor het Mid de 47 Uf Vervangen door een Obligato 47Uf en voor het hoog de 3.3Uf reference vervangen door een 3.3Uf Treu Copper maar het klint voor geen meter Iemand een idee hoe dit kan komen Midden en hoog overheersen nu nogal. ben al wat aan het dempen gegaan met weerstandjes maar ben er nog niet uit
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Hallo Siep, welkom hier.
Dus als ik het goed begrijp is de basisklank (tonaal) veranderd na de condensator wissel? Dat zou niet mogen als je de zelfde waarden hebt gebruikt. Dubbel check eens of alles wel goed zit, want het eerste waar ik aan denk is iets als dat een van de nieuwe condensatoren die niet goed gesoldeerd is
Dus als ik het goed begrijp is de basisklank (tonaal) veranderd na de condensator wissel? Dat zou niet mogen als je de zelfde waarden hebt gebruikt. Dubbel check eens of alles wel goed zit, want het eerste waar ik aan denk is iets als dat een van de nieuwe condensatoren die niet goed gesoldeerd is
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Pcies, kan helemaal niet zo'n groot verschil in zitten, als je het al hoort. Maw zeer vermoedelijk heb je iets fout gedaan, kun je een foto posten?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Klankmatig vind ik de vertigo, met uitzondering van het laag een prima systeem. Erg gedetailleerd en open in hoog en midden. Maar waarom is die kast in het ontwerp maar zo minimaal verstevigd? Da's een flinke plak hout die in het laag staat te zwabberen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Zwabberhout?
Slaan sommige zelfbouwers vaak niet een beetje door. Omdat ze van ontwerpen weinig kaas hebben gegeten en ter compensatie overal maar overdreven veel mdf een loodbitumen tegenaan gooien?
Zo dacht ik vroeger dat een upgrade betekende alles vervangen voor audyn cap plus, tritec en mox
Slaan sommige zelfbouwers vaak niet een beetje door. Omdat ze van ontwerpen weinig kaas hebben gegeten en ter compensatie overal maar overdreven veel mdf een loodbitumen tegenaan gooien?
Zo dacht ik vroeger dat een upgrade betekende alles vervangen voor audyn cap plus, tritec en mox
-
Homeaudiosiep
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 26 feb 2017, 11:52
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Ik weet niet zeker wat er nu aan de hand was waarschijnlijk tijdens in de kast plaatsen ergens iets niet goed gegaan
maar heb nu weer de Mundorf MKP 47Uf terug geplaats voor de mid sectie en de zaken klinken weer in balans ??
Ga nu eerst eens Filter netjes buiten de kast monteren en dan weer eens opnieuw proberen Ben trouwens ook wat meer aan het dempen met het Hoog komt bij mij nogal fors door ( Betonen muren en Plavuizen) heb nu 2.7 ipv de 1 Ohm en voor de 3.3Uf een 0,86 Ohm in serie geplaatst
maar heb nu weer de Mundorf MKP 47Uf terug geplaats voor de mid sectie en de zaken klinken weer in balans ??
Ga nu eerst eens Filter netjes buiten de kast monteren en dan weer eens opnieuw proberen Ben trouwens ook wat meer aan het dempen met het Hoog komt bij mij nogal fors door ( Betonen muren en Plavuizen) heb nu 2.7 ipv de 1 Ohm en voor de 3.3Uf een 0,86 Ohm in serie geplaatst
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Ik denk dat je de eerste versie bedoeld van de Vertigo. Ik ken weinig kasten die zo dood zijn eerlijk gezegd.Jamesblond schreef:Klankmatig vind ik de vertigo, met uitzondering van het laag een prima systeem. Erg gedetailleerd en open in hoog en midden. Maar waarom is die kast in het ontwerp maar zo minimaal verstevigd? Da's een flinke plak hout die in het laag staat te zwabberen.
De zijwanden zijn 25mm mdf, dubbele laag bitumen en 3 braces.
-
Homeaudiosiep
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 26 feb 2017, 11:52
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
Heb ondertussen de Obligato er weer tussen zitten en dat Klinkt nu ook Normaal
Heb nog een vraagje over berekenen van de Impedantie moet je daarin ook de Spoel die over de Tweeter heen staan meerekenen ?
Ik vermoed van niet maar wilde het zeker weten .
Gr Siep
Heb nog een vraagje over berekenen van de Impedantie moet je daarin ook de Spoel die over de Tweeter heen staan meerekenen ?
Ik vermoed van niet maar wilde het zeker weten .
Gr Siep
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
voor het berekenen van impedanties van een speaker-filter combinatie kom je toch uit bij een simulatie pakket dat filters kan simuleren, bv boxsim, dat is niet iets dat je met de rekenlineaal / zakjapanner / excel kan doen helaas
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Scan speak Vertigo met extern filter
OooOOOooohhh... Nog iemand met een Sovereign! Ik dacht dat ik hier de enige was!Herbix schreef:Sommige hebben het over het laag van deze speaker, maar ik denk dat dat meer door "hun" versterker komt, high end speakers verdienen een high end versterker...... dit aansturen met een Marantz of Sony ES is echt niet voldoende. Om over buizen maar helemaal te zwijgen, er zijn maar weinig buizen versterkers die het laag echt onder controle hebben, zoals een Jadis oid. Maar daar hangt ook een fijn prijskaartje aan.![]()
Deze combi heeft er in ieder geval geen moeite mee,
IMG_0355.JPG
http://www.6moons.com/audioreviews/sovereign/glory.html
Mocht je iets raars horen, aan je versterking ligt het in elk geval niet.
Ik heb een nieuwere versie van de Director. Supervoorversterker, die gaat echt nooit meer weg. Tenzij ze met een betere komen en ik de huidige met een goede deal kan inruilen
