digitale versterking

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

digitale versterking

Bericht door Wim P »

ik was bij een klant vorige week die een volledige digitale versterker had
zeg maar digitaal tot aan de LS klem, net voor de LS wordt het signaal omgezet naar analoog
volgens de eigenaar was dit een voordeel, ik ken deze man als een echte "buis" freak
vandaar mijn vraag of hij van zijn geloof was afgestapt? :lol:
wacht maar tot je iets gehoord heb zei hij.........
het is een heel piep klein versterkertje denon pma-50, waar hij toch wel aardige speakers mee ging aansturen

maar echt mijn bek viel open van verbazing wat een sound, kraakhelder, zelfs de zachte passages waren rijk aan detail, het midden gedeelte is echt subliem
ik kan nu nog de indruk die dit geluidsbeeld op me maakte nog niet echt kwijtraken, ben aan het denken om ook zo'n versterker te gaan kopen
want qua prijs/kwaliteit kan dit nooit geen belemmering zijn.
ik heb gevraagd of ik de versterker 1x even mag lenen om te kijken of hij mijn Vertigo's ook kan hebben.......
op huiskamer luister niveau is dit geen enkel probleem ondanks het bescheiden aantal watts.
maar nu ik me nog wat zit in te lezen valt het me op hoe weinig ervaring met full digital is
het meeste komt van de fabrikanten dus niet echt objectief
nu weet ik wat ik zelf gehoord heb dus is dat voor mijn veel belangrijker dan welke recensie dan ook
maar is dit fenomeen nog betrekkelijk nieuw?? full digital?
ik bedoel de prijs kan niet de reden zijn dat er nog zo weinig mensen hier mee draaien.
of is het een ander manco wat de reden kan zijn?
hebben jullie hier wat ervaring mee?
elke input is welkom
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: digitale versterking

Bericht door dre »

Dat is toch echt een kwestie van proberen......
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: digitale versterking

Bericht door Kappa7 »

Ik heb al weer even geleden een volledig digitale setup van Linn gehoord maar dat viel behoorlijk tegen.
In die set zit de dac in de 8 kanaals eindversterker en de dsp in de voorversterker / streamer.
Zo lang dergelijke merken het digitale gebeuren nog niet goed beheersen zal het in de consumenten audio niet echt wat worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: digitale versterking

Bericht door ds23man »

De digitale eindversterker bestaat niet. Klasse D is net zo analoog als A, A/B versterker.

http://www.audioholics.com/audio-amplif ... amplifiers
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: digitale versterking

Bericht door ray5150 »

Waarom zou iedereen ineens moeten overschakelen als een fabrikant een nieuw idee eruit gooit ?
Het audio kerkhof ligt vol met systemen die helemaal je-van-het waren, maar het toch niet gered hebben...

Ook raar, op de Denon site staat een white-paper, als je die opent krijg je een stuk van Marantz te zien. :think: :think:

https://www.denon-hifi.nl/nl/product/hi ... fier/pma50
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: digitale versterking

Bericht door MarcelvdG »

Je hebt tegenwoordig wel mixed-signal klasse-D versterkers. De overgang naar analoog vindt dan halverwege de versterker plaats en tegenkoppelen gebeurt met een ADC. In theorie kun je natuurlijk eenvoudigweg het digitale signaal in een twee- of driewaardig sigma-deltamodulaat omzetten en dan een klasse-D-eindtrap als vermogens-DAC gebruiken zonder enige tegenkoppeling eromheen, maar dat werkt erg slecht vanwege de extreme eisen die dan aan de voeding van de eindtrap gesteld moeten worden. Dat is dan namelijk feitelijk de spanningsreferentie van de DAC geworden.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: digitale versterking

Bericht door Wim P »

uiteraard zullen er voor en tegens zijn

maar waarom klinkt het zoveel mooier dan een "normale klasse D??

om het even wat duidelijker te maken de persoon waar bij ik ben wezen luisteren heeft een audiopark staan van vele tientallen duizenden euro's

en toch dit kleine versterkertje speelt gedetailleerder en mooier dan zijn eigen versterker van rond de 10.000,-


en is het wel een klasse D die Denon?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: digitale versterking

Bericht door hannesie »

Het is ook geen Class-D naar mijn idee.
Maar volgens mij kan het een directe digitale omzetting van digitale signaal naar PWM
Pulse wide Modulation

NAD heeft ook zo een versterker.
En ik heb er 1 op de Raspberry. 2 x 25 W
http://blog.son-video.com/en/2015/03/re ... on-pma-50/
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: digitale versterking

Bericht door erik1977 »

Klinkt dat een beetje, zo'n versterkertje op de Pi?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: digitale versterking

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: digitale versterking

Bericht door Pjotr »

Dugitale FB of niet, het blijft gewoon klasse-D hoor Hans. Klasse-D is een algemene aanduiding voor PWM, al dan niet met feedback.
ds23man schreef:
TI maakt vergelijkbare chips: http://www.ti.com/product/TAS5760M/datasheet Ze hebben ook een versies met ingebouwde DSP.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: digitale versterking

Bericht door MarcelvdG »

hannesie schreef:
Het is ook geen Class-D naar mijn idee.
Maar volgens mij kan het een directe digitale omzetting van digitale signaal naar PWM
Pulse wide Modulation

NAD heeft ook zo een versterker.
En ik heb er 1 op de Raspberry. 2 x 25 W
http://blog.son-video.com/en/2015/03/re ... on-pma-50/
Als je dat zonder tegenkoppeling (via een ADC) doet, heb je er hetzelfde probleem mee als met een sigma-deltamodulaat: de voeding is de referentie van de DAC en moet dus extreem constant blijven, ook al worden er ampères aan signaalstroom uit getrokken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: digitale versterking

Bericht door hannesie »

erik1977 schreef:
Klinkt dat een beetje, zo'n versterkertje op de Pi?
We hebben het even geprobeerd bij de Breedbander van Zweitze, ( SOLO? in Hengelo even terug 2015?) en toen kon ik het volume niet omlaag krijgen, had dat destijds in Squeezebox vast gezet, dus die stond volle pond te spelen, maar de indruk van de klank was zeker niet verkeerd, voor zover je dat dan kon beoordelen.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: digitale versterking

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Kan best zijn, maar de Denon klinkt in ieder geval vele male beter gedetaileerder dan een analoge D versterking
Dus er moet ergens verschil ontstaan?
ook al met het signaal 1 keer ook bij full digital worden omgezet naar analoog.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: digitale versterking

Bericht door dre »

Heb je ze allemaal beluisterd? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: digitale versterking

Bericht door Pjotr »

Het maakt ook niet echt uit hoe de kok kookt, het is wat jij in het resultaat beleefd. Daarvoor is het vaak wel belangrijk om juist niet in de keuken te gaan kijken. Het is altijd moeilijk om uitspraken te doen. Soms klinkt iets op het eerste gehoor imponerend. Maar of dat ook op de lange duur beklijft of juist niet moet nog maar blijken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: digitale versterking

Bericht door ds23man »

Wim P schreef:
ds23man schreef:
Kan best zijn, maar de Denon klinkt in ieder geval vele male beter gedetaileerder dan een analoge D versterking
Dus er moet ergens verschil ontstaan?
ook al met het signaal 1 keer ook bij full digital worden omgezet naar analoog.
Blijkbaar heb je de link in mijn post ( 4) niet gelezen. Verder zijn de spaarzame specificaties die opgegeven worden inferieur t.o.v. een Ncore.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: digitale versterking

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
Het maakt ook niet echt uit hoe de kok kookt, het is wat jij in het resultaat beleefd. Daarvoor is het vaak wel belangrijk om juist niet in de keuken te gaan kijken. Het is altijd moeilijk om uitspraken te doen. Soms klinkt iets op het eerste gehoor imponerend. Maar of dat ook op de lange duur beklijft of juist niet moet nog maar blijken.
Prima post!

Mijn ervaring met dit soort versterker is dat je toch vaak wat resolutie mist,vooral in het tophoog.
Het lijkt allemaal enorm gedetailleerd,maar als je langer luistert mis je toch wat verfijning.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: digitale versterking

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Blijkbaar heb je de link in mijn post ( 4) niet gelezen. Verder zijn de spaarzame specificaties die opgegeven worden inferieur t.o.v. een Ncore.
Je moet juist niet lezen "niet in de keuken kijken" volgens Pjotr :o
Wat zijn slechte versterkers toch makkelijk :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: digitale versterking

Bericht door SSassen »

Digitale versterking bestaat niet, ergens zul je de vertaalslag moeten maken van 't digitale naar 't analoge domein, oplossingen met ADC/DAC en tegenkoppeling in 't digitale domein zijn knutseloplossingen voor een probleem dat alleen bestaat bij de marketingsafdeling of de ingenieur die zich nog onvoldoende in de interactie tussen luidspreker en versterker heeft verdiept.

Klasse-D heeft vooral nut als je compact veel vermogen wilt kunnen leveren en complexiteit geen bezwaar is. Zonder uitzondering zijn dit versterkers die dmv. puls breedte modulatie en een vaste of variabele schakelfrequentie analoge versterking leveren niet veel anders dan hoe een SMPS dit doet voor een vaste uitgangsspanning. Beter dan een goede klasse-A/B? Hangt volledig van de implementatie af, in de regel niet, zeker niet als 't hebt over de gangbare ontwerpen gebaseerd op ICs van NXP, TI, Tripath, etc. etc.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: digitale versterking

Bericht door Wim P »

het is lastig vergelijk, ik heb deze sound gehoord en normaal heb ik altijd zoiets van het zal wel, in de regel hoor ik hiet zo erg al die geclaimde verschillen tussen versterkers.
Maar dit sprong er echt tussen uit, een toename van detail met namen in het midden.
Wellicht zoals reeds eerder opgemerkt ga je uit eindelijk de verfijning missen in het hoog, omdat de nadruk op het mid ligt.
Ik zou eigenlijk zo'n versterkertje eens een hele week in huis moeten hebben om een echt vergelijk met mijn eigen setup te kunnen maken.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: digitale versterking

Bericht door ief »

Lijkt dit niet op waar psaudio al een tijdje mee aan de weg probeerd te timmeren? (staan op youtube een aantal dingetjes, echt begrijpen doe ik het niet)

Die claimen ook een behoorlijke geluidsverbetering maar dat zou ook een wij van wceend kunnen zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: digitale versterking

Bericht door Pjotr »

Wim hoort een opvallend goed klinkende kasse-D versterker voor ook nog eens een schappelijke prijs. Het heeft weinig nut om daar over te gaan discussiëren, dat is een gegeven. Interessant wordt dan wel hoe men dat voor elkaar heeft gekregen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 07 mar 2017, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: digitale versterking

Bericht door ds23man »

Laat Denon eerst maar eens serieuze meetgegevens zien. De paar spec's op de website van de chipfabrikant zijn niet hoopgevend, de uitgangsruis ligt op 60 uV. De Ncore 30..........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: digitale versterking

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Laat Denon eerst maar eens serieuze meetgegevens zien. De paar spec's op de website van de chipfabrikant zijn niet hoopgevend, de uitgangsruis ligt op 60 uV. De Ncore 30..........
Stuur ze een dwangbevel zou ik zeggen :rofl:

In Breda een AB vergelijk met NCores?

:bakkie:
Plaats reactie