Buizenversterker bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

Dag iedereen,

Misschien kennen jullie me nog van het Needle project

(http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... e#p1820333)

Ik ben zeer tevreden met deze speakers en vond vooral het zelf bouwen erg leuk. Maar ja, klaar is klaar en dan moet er weer iets nieuws komen. Ik ben al een tijdje aan het kijken om een buizenversterker te maken. Vooral omdat ik het leuk vind om te doen (denk ik), maar ervaring heb ik niet.

Ik heb verschillende sites bekeken met bouwtekeningen, schema's, voorbeelden etc. maar vond de prijs (voor een eerste keer) best wel tegenvallen. Een collega van mij is zelnd ammateur en die kwam met een schema van de "klompenboer".

http://www.klompenboer.nl/Techniek/Sche ... /Index.htm

Dit is een versterken met zendbuizen, maar dat is niet erg, want bij het zenden liggen de frequenties vele malen hoger dan bij audio. De buis zou het dus makkelijk moeten kunnen doen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie technisch commentaar op dit schema... (de buizen heb ik al, dus niet te negatief hoor... :-# )

Maar het is denk ik een relatief makkelijk schema wat voor een beginner goed te doen is.

kom maar op... :hide:
Versterker%20met%20QQE06-40%20versie%202.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Ah!buis »

evertpap schreef:
Ik heb verschillende sites bekeken met bouwtekeningen, schema's, voorbeelden etc. maar vond de prijs (voor een eerste keer) best wel tegenvallen.
Ja leuk, weer een buizenbouwer :D Iets dergeijks had ik hier ook al 's voorgesteld :o ,met de bedoeling dat 't niet duur zou uitvallen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1802931
Dit is een versterken met zendbuizen, maar dat is niet erg, want bij het zenden liggen de frequenties vele malen hoger dan bij audio. De buis zou het dus makkelijk moeten kunnen doen.
Die redenering klopt niet, voor audio worden andere eisen gesteld zoals lineariteit, zal bij klasseC zenders een zorg zijn.Dat wil niet zeggen dat er niet iets aardigs mee te doen is.
Van dezelfde buis is er ook russische uitvoering, GU-17.
Daar doen ze er zoiets mee, heeft gebalanceerde ingang O:)
Anne
Bijlagen
Gu-17verst.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door OpaBert »

Ik heb jaren op VHF met een 0640 lol gehad in klasse C maar ook in AB en dan in SSB
Een handelaar waar ik die 1624 van heb Willy Vervoort heeft nog een paar QQE06-40 vertelde hij me
Er zijn er een paar die met een 06-40 een Buizenversterker hebben gebouwd
Een ervan weet ik nog zijn nickname Klompenboer
http://www.klompenboer.nl/Techniek/Sche ... %2020watt/
Doe je voordeel er mee :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Muug »

Mijn eerste buizending ooit was de Annastasia. Nul komma nul % ervaring. De leden hun oren tuiten nog steeds van de vele vragen. :-) Meteen goed. Om maar te zeggen dat het echt wel kan!
Heel af en toe steekt nog eens het idee om een SE te maken maar ik kan me haast niet voorstellen dat die nog beter zou kunnen klinken.
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

Ik ben in het bezit van de russische versie. Hagetje nieuw. De ecc81 heb ik ook al, dus rest mij nog de trafo's. Ik denk een setje van Amplimo voor de uitgangstraf's en een gewone bliktrafo voor de voeding...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door OpaBert »

Hier nog een met de 829b is een vervanger voor de 0640
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... d-amp.html
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

Jaa leuk, dank je wel!
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Dalojan »

Zelf denk ik dat buizen als een QQE 06/40 en dus ook de 829b niet zo geschikt zijn voor LF, daar zijn ze zeker ook niet voor ontworpen. Het zijn tetrodes en hebben dus een gebied met negative Ri en als je daar terecht kom is het echt ellende. Ik zou zelf eerder een paar EL34 of 6550 of eventueel een paar EL84 eindbuizen gebruiken afhankelijk van het gewenste vermogen. Dat zijn buizen die prima audio resultaten mogelijk maken.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door metabaron »

+1
Gewoon een schema zoeken met ecc83 en El84 en dat is goed genoeg om mee te beginnen.
Dit zijn prachtige buisjes.
Dit is ook financieel nog te doen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door sander1238 »

metabaron schreef:
+1
Gewoon een schema zoeken met ecc83 en El84 en dat is goed genoeg om mee te beginnen.
Dit zijn prachtige buisjes.
Dit is ook financieel nog te doen.
HF10 is goed te doen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Ah!buis »

evertpap schreef:
... (de buizen heb ik al, dus niet te negatief hoor... :-# )
:shock: Anne
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Dalojan »

Het is natuurlijk een leuk experiment om een QQE 06/40 als eindbuis te gebruiken en het gaat ook wel muziek maken. Maar als de kwaliteit tegenvalt dan is het mede debet aan de keuze van de eindbuizen. Echt heel mooi en ook betaalbaar zijn een setje EL84 eindbuisjes. Die leveren in klasse AB en ultralineair instelling ruim 10 Watt en dat is normaal meer dan zat in een woonkamer. Daar is highend kwaliteit makkelijk mee haalbaar mits je goede uitgangs trafo's gebruikt. De uitgangs trafo's zijn over het algemeen eerder de kosten post dan de buizen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door AatV »

Dalojan schreef:
Zelf denk ik dat buizen als een QQE 06/40 en dus ook de 829b niet zo geschikt zijn voor LF, daar zijn ze zeker ook niet voor ontworpen. Het zijn tetrodes en hebben dus een gebied met negative Ri en als je daar terecht kom is het echt ellende.
In het datasheet van de QQE 06/40 geeft Philips zelf een aantal instellingen voor (weliswaar B-klasse) PP laagfrequent instellingen.
In de gepubliceerde curves kan ik persoonlijk geen deuk en zeker geen negatieve Ri ontdekken.
Wel letten op roosterstroom en de gevolgen daarvan voor de voortrap!
qqe.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Barry2001 »

QQE / 0640, daar gaat het oude piraathart toch sneller van kloppen :hide: Was wel DE buis in die tijd. Kort erna gevolgd door het zandwerk als de MRF en BLY serie (en BLX voor wie het kon betalen), wie kent het nog :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door OpaBert »

relativerend
Buizenversterkers Vervorming in kleine %
Transistor dingen vervorming 0.1 % of nog minder zelfs
de Luidsprekers vervorming in dikke %
Misschien een paar tiende extra % uit een ongebruikelijke buis , geeft toch niks :hide:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Kappa7 »

Als het maar mooie vervorming is kan het zelfs erg aangenaam zijn.
Wat extra 2e harmonische is zelfs niets mis mee :hide:
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door MuijsP »

Nooit geweten dat u allen nog zo enthousiast is over de glazen gloeiers.
Voor mijn oude hoofd toch jaren terug.
De tijd dat men toch meerdere malen een opwindende opdonder kreeg.
Tegenwoordig heet dat 'dodelijk'.

Blijkbaar heb ik veel levens.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door OpaBert »

MuijsP schreef:
Nooit geweten dat u allen nog zo enthousiast is over de glazen gloeiers.
Voor mijn oude hoofd toch jaren terug.
De tijd dat men toch meerdere malen een opwindende opdonder kreeg.
Tegenwoordig heet dat 'dodelijk'.

Blijkbaar heb ik veel levens.
Ik wil niets anders het geeft me positieve energie O:)
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

Ik heb besloten om er gewoon mee door te gaan. bijgevoegd een plaatje van een nieuwe versterker met de QQE.
Verder een paar foto's van het begin van de bouw :-)
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

plaatje.jpg
IMG_1057.JPG
IMG_1058.JPG
IMG_1059.JPG
De voeding wil ik appart maken.
1. ik vind een grote voedingstrafo niet mooi in het zicht en het schijnt beter te zijn voor invoeden...
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door metabaron »

Ok nou met een beetje hulp moet dat goed kunnen komen. Ik weet niet wat je hebt?
Maar kwam op mp een advertentie tegen waar je misschien wat aan hebt.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =lr&pos=50.
Wel even vragen of het pp of se is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door OpaBert »

metabaron schreef:
Ok nou met een beetje hulp moet dat goed kunnen komen. Ik weet niet wat je hebt?
Maar kwam op mp een advertentie tegen waar je misschien wat aan hebt.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =lr&pos=50.
Wel even vragen of het pp of se is.
De UGT zijn PP 8K
De man heeft een soort zakelijke onderneming in de audio business en kan elke trafo op maat laten maken in Zuid Europa.
Heb het maar gewoon gevraagd :bakkie:
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

Zo, zaterdag meer weer even bezig geweest...
Ik wou graag een mooi stukje hout, maar zunnig als ik ben vond ik €50,- voor een plankje van een meter te veel. Mijn vrouw ik moesten 's middags even naar de Action en daar zag ik mooie snijplanken liggen voor toch wel €4,70.Daar heb ik twee van meegenomen en we krijgen nu een buizenversterker van bamboe hout \:D/

Vanavond ga ik het aluminium boren, daarvan volgen de foto's spoedig...
Verder is ook het tweede printje gereed, maar dat is na de eerste niet meer zo bijzonder.
Bijlagen
IMG_1061.JPG
IMG_1063.JPG
IMG_1069.JPG
IMG_1062.JPG
IMG_1065.JPG
IMG_1066.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door Barry2001 »

Inventief met die snijplankjes, kan prima zo :goedzo: weet je al welke connectoren je gaat gebruiken van de externe voeding naar de versterker toe?
evertpap
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 14:44

Re: Buizenversterker bouwen

Bericht door evertpap »

Ik heb deze connector in gedachten. Voldoet aan het aantal polen en de amperage is ruim voldoende. Andere suggesties zijn welkom, want ik vond het lastig om een geschikte stekker te vinden.
Bijlagen
multiconnector.PNG
Plaats reactie