Indeling pre amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

Hallo,

Ik ben aan het stoeien met de indeling van mijn voorversterker. Het wordt een vrij compacte behuizing van 255mm breed, 300mm diep en 80mm hoog.
Het lastige is dat de dcb1hotrod gekoeld moet worden waardoor er in de kast een heatsink komt. Verder komt er de RelaiXed passive volumeregeling en een riaa trap met voeding in. De volumeregelingprint zou ik nog kunnen delen in een losse voedingsprint en de uiteindelijke volumeregeling.
Op de foto staat maar 1 riaa trap, dit moeten er 2 worden maar die kan ik boven elkaar zetten.
Oh ja er moet ook nog een trafo voor de riaa in.

Wie heeft er tips zodat ik straks geen last heb van rare bijgeluiden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Indeling pre amp

Bericht door Henkjan »

Joost1975 schreef:
Op de foto
:think: wat vergeten? :think:
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

Krijg de foto niet toegevoegd. Geeft http fout
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Indeling pre amp

Bericht door Barry2001 »

Ff kleiner maken, mag max 1MB zijn.
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

20170208_214835 (Kopie).jpg
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

Dat dacht ik wel maar dat verkleinen kreeg ik op de telefoon niet voor elkaar. Dus toch maar even de laptop gepakt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Indeling pre amp

Bericht door ray5150 »

In de eerste post van dit topic staan 2 Pdf's waarin staat aangegeven hoe je brom kunt voorkomen en oplossen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Indeling pre amp

Bericht door Ah!buis »

Joost1975 schreef:
Wie heeft er tips zodat ik straks geen last heb van rare bijgeluiden?
Een fatsonlijke voeding gebruiken ? :o Iets wat geen kacheltje als extra heeft :rofl: , zodat er een kleinere trafo, minder dikke elco's en meer ruimte vrijkomt.
En ook één voeding voor alles ipv voor elk ding weer een trafo+aanhang.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Indeling pre amp

Bericht door Kappa7 »

Wat al helpt is de behuizing als koellichaam gebruiken.
Voordeel is dat je dan de warmte aan de buitenkant kwijtraakt en niet in de kast.
Als je de salas niet te hoog instelt is dat geen enkel probleem.
Verder zou ik de voeding in een aparte behuizing zetten.
Daar dan ook de gelijkrichter plaatsen en de eerste elco bank.
Daarna kan je die dan ook van je print laten vervallen.
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

Om de voeding in een losse behuizing te plaatsen is een oplossing waar ik ook aan heb gedacht.....maar dat viel hier in huis niet goed. Nog een kastje op het dressoir.
En ik vind €120,-voor nog een extra behuizing ook wel prijzig worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Indeling pre amp

Bericht door Kappa7 »

Tja zo een kastje hoef je natuurlijk niet in het zicht te plaatsen en dan voldoet een kastje van een paar tientjes ook prima.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Indeling pre amp

Bericht door ray5150 »

Maak even een (wat grotere) foto van de bodemplaat en PCB's met waar je de aansluitingen wilt gaan plaatsen.
Dan kan "men" wat beter een advies geven.

Wat is trouwens de bedoeling met dat die eindtrap half buitenboord moet komen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Indeling pre amp

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Wat is trouwens de bedoeling met dat die eindtrap half buitenboord moet komen ?
Da's geen eindtrap :o , maar het Salas-kacheltje :-&
Kan je beter helemaal buiten zwieren :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Indeling pre amp

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Wat is trouwens de bedoeling met dat die eindtrap half buitenboord moet komen ?
Da's geen eindtrap :o , maar het Salas-kacheltje :-&
Kan je beter helemaal buiten zwieren :lol:
Anne
Toch wel fijn die opbouwende kritiek.
Kan je echt wat mee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Indeling pre amp

Bericht door ray5150 »

Wacht even, het gaat uiteindelijk om een van Eindhoven passive attenuator en een RIAA voorversterkertje.
Wat gaat dat gebruiken aan stroom ? een paar 100 mA op z'n hoogst lijkt me.
Waarom dan een transformator van zo op het oog een kleine 100 VA, en een joekel van een voeding ?
Kan aan mij liggen, maar de verhouding ligt geloof ik een beetje scheef. :think: :think:
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

Eigenlijk heel simpel, die heb ik nog 1 liggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Indeling pre amp

Bericht door Kappa7 »

Je bent in je lijstje de dcb1 in hotrod style vergeten.
http://www.diyaudio.com/forums/blogs/te ... -dcb1.html
Een dingetje waar meneer buis een soort van allergie voor voor heeft.
Niet de b1 opzich maar wel weer het geval met de salas shunts.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Indeling pre amp

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Wat is trouwens de bedoeling met dat die eindtrap half buitenboord moet komen ?
Da's geen eindtrap :o , maar het Salas-kacheltje :-&
Kan je beter helemaal buiten zwieren :lol:
Anne
Toch wel fijn die opbouwende kritiek.
Kan je echt wat mee.
Hè jammer, heb ik 't weer niet goed gezegd :(
Het was helemaal niet als opbouwend bedoeld :o , sectes en de bijbehorende verschijnselen kun je niet genoeg afbreken/uitroeien :twisted:
Kan haast niet wachten op de volgende gelegenheid, toch nog ergens goed voor :rofl:
Joost1975 schreef:
Eigenlijk heel simpel, die heb ik nog 1 liggen.

Een steen erover ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Indeling pre amp

Bericht door Joost1975 »

Ik zal van het weekend een betere foto maken waar alles beter zichtbaar op is.
De dcb1 hotrod heeft een voeding nodig van tussen de 50-100VA. Zeker als je de "hotrodfunctie" gaat gebruiken mag de voeding wat zwaarder zijn. Ik heb er nu weerstanden van 5R inzitten waardoor de stroom 600mA bedraagt.
Op het printje van Jos zit al een voeding voor de volume regeling. Alleen voor de Riaa moet er nog een trafo in.

De dcb1 komt in elk geval aan 1 van de buitenzijdes te zitten zodat ik gebruik kan maken van de heatsink aan de buitenzijde.
Voor de rest heb ik de componenten gewoon op de bodem gelegd om te kijken of het allemaal wel zou passen in de behuizing. De behuizing is dezelfde, het oog wil tenslotte ook wat, kleine (255x300) behuizing (mini dissipante van Modu) als die van mijn eindversterker. De volumeprint is te delen in 2 stukken zodat de voeding en volumeregeling te scheiden zijn van elkaar.

Aan de voorzijde komt de encoder en een oled display te zitten. Aan de achterzijde komt dan een iec een 4 tal ingangen en uiteraard de uitgangen welke naar de eindversterker gaan. Maar de plaats van al deze in- en uitgangen bepaal ik pas als ik weet waar alle componenten komen te zitten in de behuizing.
Plaats reactie