Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Ik zou ze iets te groot kunnen laten zagen en dan kunnen bijwerken met een vijl/houtrasp, hoewel dat al snel meer werk is dan op de hand zagen. Aan de andere kant, vergeleken met de drie à vier jaar die ik al met die DAC bezig ben, is het al snel verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Pappaleo laat zijn hout overmaats zagen, en maakt het vervolgens exact op maat met de bovenfrees.
Maar ik neem aan dat je daar ook niet over beschikt ?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Ik had er zelfs nog nooit van gehoord; wel van een frees, maar niet van een bovenfrees.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door dre »

Heb je de plannen al een beetje op een rijtje?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pappaleo »

MarcelvdG schreef:
Ik had er zelfs nog nooit van gehoord; wel van een frees, maar niet van een bovenfrees.
Ik frees dat dat hetzelfde is. Het is mijns inziens een gewone frees, maar op de doos staat oberflachfräse. Ik denk dat elke frees met een zoolplaat en bovenfrees genoemd kan worden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door SARK »

pappaleo schreef:
...
Ik frees dat dat hetzelfde is. Het is mijns inziens een gewone frees, maar op de doos staat oberflachfräse. Ik denk dat elke frees met een zoolplaat en bovenfrees genoemd kan worden.
[-( stelletje prutsers, jullie snappen er weer niets van [-(

Dit is een bovenfrees:
Bovenfrees.jpg
Dit is een onderfrees:
Onderfrees.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Kappa7 »

:rofl: i
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
:rofl: i
Vergeet de dwarsfrezen niet :-s
dwars.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Thomox »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

en kennen jullie de vingerfrees ook al ? :mrgreen:
naamloos.png
naamloos.png (9.67 KiB) 1311 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
en kennen jullie de vingerfrees ook al ?
aauw.png
aauw.png (10.82 KiB) 1307 keer bekeken
Lijkt er zo meer op :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Ja, Anne. die had ik moeten zien aankomen. :lol:

Maarre, om weer even terug te keren naar het kastje voor de TS, met een vijl of rasp ga je dat natuurlijk never nooit zo strak krijgen als met een cirkelzaag. en dan blijf je natuurlijk eeuwig rondcirkelen in dat kringetje van aan elkaar geplakte plankjes, sigarenkistjes, en conservenblikken met de voor de hand liggende lage WAF.

Dus misschien is het wel eens een idee om wat rond te kijken voor wat elektrisch gereedschap ?
Hoeft helemaal natuurlijk niet gelijk een Festo of zo van 400 euro te zijn, kijk eens wat rond op Marktplaats kom je vaak zat leuke (soms licht ) gebruikte machientjes tegen vanaf een paar tientjes.

Wat eigenlijk nog niet goed ter sprake zijn gekomen zijn de kasten van onze Italiaanse vrienden : https://www.modushop.biz/site/
Kan met niet goed voorstellen dat er niet iets bijzit dat je vrouw niet aantrekkelijk vind...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:

Mijn fronten:

https://www.modushop.biz/site/index.php ... y&path=187

Ze kunnen ook digitaal printen op de kasten.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door SARK »

Als hij de "overmaatse" methode toepast dan is er in Haarlem toch wel iemand met een boven/tussen/zij/achter-frees die Marcel even kan helpen :?:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Kappa7 »

Je kunt toch gewoon plankjes opmaat laten zagen bij de bouwmarkt.
Een latje aan de binnenzijde lijmen om een sponning te creëren en je kunt al snel een dergelijk kastje maken zonder dat je een bovenfrees nodig hebt.
Met een zaag en een verstek bak kom je al een heel eind.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

De woorden "bouwmarkt" en "op maat laten zagen" in één zin ?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door pappaleo »

Als je ze vraagt wat parallellogrammen zijn, dan kijken ze je niet begrijpend aan. Maar ze zagen ze dagelijks. :rofl: :rofl:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Hallo allemaal,

Uiteindelijk heeft mijn partner erop aangedrongen dat we een elektrische decoupeerzaag zouden kopen, nadat ze gehoord had hoeveel en hoe lang ik lawaai maakte bij het handmatig zagen.

Met de decoupeerzaag en het al beschikbare gereedschap heb ik uiteindelijk een grenenhouten kastje met vurenhouten verstevigingsbalkjes in elkaar geknutseld. Hoewel, kastje... Het ding is 63,6 cm breed, 33,6 cm diep en 20 cm hoog. Veel kleiner kon ook niet vanwege de afmetingen van de DAC.

Ik heb geprobeerd het met beits meer op notenhout te laten lijken, maar dat was geen succes. Het kreeg er de kleur van te heet bewaarde pure chocolade van. Van de kanten die het meeste in het zicht staan heb ik het weer afgeschaafd en vervangen door grenenhoutkleurige beits. Dat ging een stuk beter.

De kast moest stevig genoeg zijn voor een kat van 5,8 kg om eroverheen te lopen. Dat is gelukt, zoals de foto aantoont.
DonnyopDAC_klein.jpg
Nu de belangrijkste vraag: past hij in het interieur? Ik weet nog niet wat mijn partner ervan vindt (ze heeft 'm nog niet zien staan want ik heb 'm net vanavond af gekregen), maar ik vind hem eigenlijk veel te groot geworden. Hij valt nogal op bovenop de kast, en dat was nou net niet de bedoeling. Wel een goed excuus om nu een miniatuurversie te gaan ontwerpen natuurlijk (-;

Met vriendelijke groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

Waarom heb je dan ook niet een stuk fineer op het front geplakt ?
Voor een paar knaken heb je een stuk mahonie of Noten.

Had je er ook compactere transformatoren ingebouwd ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door John P »

Een witte kanten sluier eromheen die vastgehouden wordt met een roze strik, succes verzekerd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Ik heb geprobeerd het met beits meer op notenhout te laten lijken, maar dat was geen succes. Het kreeg er de kleur van te heet bewaarde pure chocolade van. Van de kanten die het meeste in het zicht staan heb ik het weer afgeschaafd en vervangen door grenenhoutkleurige beits. Dat ging een stuk beter.

Nu de belangrijkste vraag: past hij in het interieur? Ik weet nog niet wat mijn partner ervan vindt (ze heeft 'm nog niet zien staan want ik heb 'm net vanavond af gekregen). Hij valt nogal op bovenop de kast, en dat was nou net niet de bedoeling.
Bijna dezelfde kleur als de kat, dus als ze die mooi vindt ... :D :lol:
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb er twee ringkerntrafo's van 50 VA in ingebouwd, een voor de hoogspanning (2 keer 115 V in serie) en een voor de gloeispanning en het digitaal (2 keer 7 V, een wikkeling voor het digitaal en een voor de gloei). Daarnaast zit er een Raspberry Pi in met zijn eigen USB-voeding.

Mijn partner en ik zijn het overigens roerend eens: we vinden het allebei geen gezicht. Dat ligt niet aan de kleur, maar puur aan de afmetingen van de kast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door ray5150 »

En laat nou eens wat foto's zien van hoe de boel ingebouwd is ?
We weten nu niet of het er een beetje strak inzit, of dat er een zee aan loze ruimte is...



(dit is natuurlijk wel heel erg de andere kant op : http://www.ebay.com/itm/PCM2706-USB-DAC ... SwoudW-iIg :lol: )
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door democles »

Marcel,

Allereerst leuk begin met je kast :goedzo:

Krijg je een beetje het gevoel wat de bedoeling is.

Wil je de Max. WAF er uit halen,bij hout,zou ik maximaal 9cm (met minimaal 35cm lengte) hoog gaan,wat je dan meer nodig hebt aan ruimte zou ik dan in de lengte zoeken,,maak kast langer,,. :mrgreen:

Boven de 9cm hoogte wordt het ervaren als ,,grof,,vet,,theekist etc. en WAF wil niet vergeleken worden met iets waar de verhoudingen niet kloppen :D


Dus niet hoger als 9cm met evt.. wat componenten er bovenop,die je niet in de kast kwijt kunt.(bloempotje op de speakers wordt nl. ook als WAF
bevorderlijk gezien ,dus geen probleem :yeah: ) :D

Voor gevorderden is 8cm hoogte ook een optie,alleen zweef je dan op de lijn tussen,,ik laat zien dat de kast van hout is,,robuust zoals de WAF het graag ziet :rofl: ,,en een ,,My little Pony,,sieraden kistje. :shock:

Om de hoogte nog verder te verlagen,heeft in mijn ogen geen zin,,het hout komt niet meer tot zijn recht en dan had je beter andere materialen kunnen gebruiken,,kunstof,,metaal etc.

UIt eindelijk maakt het niet uit,als je het maar in het geheel kwijt kunt,,in je rek,of op je kast,zolang het maar niet ,,de hele,, op het eerste gezicht aandacht trekt,,DAT VINDT DE WAF NIET LEUK! ,want het olifantje er naast is ook leuk............. :mrgreen:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Bericht door MarcelvdG »

Hij had inderdaad wat minder hoog gekund als ik de lengte en/of breedte nog groter had gemaakt. Vanwege de veiligheid van de kat wil ik wel graag alle onderdelen erin hebben, en daarmee wordt 9 cm onhaalbaar. De hoogste onderdelen zijn EF80's van 67,3 mm inclusief pootjes. Daaronder heb je dan een paar millimeter voor de buisvoet (laten we zeggen 3 mm) en 1,6 mm voor de print. De print staat echter 2 cm verhoogd opgesteld vanwege de FPGA-module die aan de onderkant zit (om redenen van afscherming wil ik die graag aan de onderkant van de print hebben). Met 18 mm dikte van de houten onderplaat en 5 mm ruimte boven de EF80 en 1 mm dikte van de geperforeerd aluminium bovenplaat zit ik dan op 1 mm + 5 mm + 67,3 mm + 3 mm + 1,6 mm + 20 mm + 18 mm = 11,59 cm.

Wil je de aluminium bovenplaat nog wat verzonken hebben, dan wordt het dus minstens 12 cm. Het is nu 20 cm zodat chassisdelen, signaallamphouders, zekeringhouders, knoppen en dergelijke erin passen zonder dat de lengte en breedte verder omhoog hoeven.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”