Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Ik zou ze iets te groot kunnen laten zagen en dan kunnen bijwerken met een vijl/houtrasp, hoewel dat al snel meer werk is dan op de hand zagen. Aan de andere kant, vergeleken met de drie à vier jaar die ik al met die DAC bezig ben, is het al snel verwaarloosbaar.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Pappaleo laat zijn hout overmaats zagen, en maakt het vervolgens exact op maat met de bovenfrees.
Maar ik neem aan dat je daar ook niet over beschikt ?
Maar ik neem aan dat je daar ook niet over beschikt ?
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Ik had er zelfs nog nooit van gehoord; wel van een frees, maar niet van een bovenfrees.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Heb je de plannen al een beetje op een rijtje?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Ik frees dat dat hetzelfde is. Het is mijns inziens een gewone frees, maar op de doos staat oberflachfräse. Ik denk dat elke frees met een zoolplaat en bovenfrees genoemd kan worden.MarcelvdG schreef:Ik had er zelfs nog nooit van gehoord; wel van een frees, maar niet van een bovenfrees.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
pappaleo schreef:...
Ik frees dat dat hetzelfde is. Het is mijns inziens een gewone frees, maar op de doos staat oberflachfräse. Ik denk dat elke frees met een zoolplaat en bovenfrees genoemd kan worden.
Dit is een bovenfrees: Dit is een onderfrees:
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Vergeet de dwarsfrezen nietKappa7 schreef:i
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Lijkt er zo meer opray5150 schreef:en kennen jullie de vingerfrees ook al ?
Anne
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Ja, Anne. die had ik moeten zien aankomen.
Maarre, om weer even terug te keren naar het kastje voor de TS, met een vijl of rasp ga je dat natuurlijk never nooit zo strak krijgen als met een cirkelzaag. en dan blijf je natuurlijk eeuwig rondcirkelen in dat kringetje van aan elkaar geplakte plankjes, sigarenkistjes, en conservenblikken met de voor de hand liggende lage WAF.
Dus misschien is het wel eens een idee om wat rond te kijken voor wat elektrisch gereedschap ?
Hoeft helemaal natuurlijk niet gelijk een Festo of zo van 400 euro te zijn, kijk eens wat rond op Marktplaats kom je vaak zat leuke (soms licht ) gebruikte machientjes tegen vanaf een paar tientjes.
Wat eigenlijk nog niet goed ter sprake zijn gekomen zijn de kasten van onze Italiaanse vrienden : https://www.modushop.biz/site/
Kan met niet goed voorstellen dat er niet iets bijzit dat je vrouw niet aantrekkelijk vind...
Maarre, om weer even terug te keren naar het kastje voor de TS, met een vijl of rasp ga je dat natuurlijk never nooit zo strak krijgen als met een cirkelzaag. en dan blijf je natuurlijk eeuwig rondcirkelen in dat kringetje van aan elkaar geplakte plankjes, sigarenkistjes, en conservenblikken met de voor de hand liggende lage WAF.
Dus misschien is het wel eens een idee om wat rond te kijken voor wat elektrisch gereedschap ?
Hoeft helemaal natuurlijk niet gelijk een Festo of zo van 400 euro te zijn, kijk eens wat rond op Marktplaats kom je vaak zat leuke (soms licht ) gebruikte machientjes tegen vanaf een paar tientjes.
Wat eigenlijk nog niet goed ter sprake zijn gekomen zijn de kasten van onze Italiaanse vrienden : https://www.modushop.biz/site/
Kan met niet goed voorstellen dat er niet iets bijzit dat je vrouw niet aantrekkelijk vind...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Mijn fronten:
https://www.modushop.biz/site/index.php ... y&path=187
Ze kunnen ook digitaal printen op de kasten.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Als hij de "overmaatse" methode toepast dan is er in Haarlem toch wel iemand met een boven/tussen/zij/achter-frees die Marcel even kan helpen 
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Je kunt toch gewoon plankjes opmaat laten zagen bij de bouwmarkt.
Een latje aan de binnenzijde lijmen om een sponning te creëren en je kunt al snel een dergelijk kastje maken zonder dat je een bovenfrees nodig hebt.
Met een zaag en een verstek bak kom je al een heel eind.
Een latje aan de binnenzijde lijmen om een sponning te creëren en je kunt al snel een dergelijk kastje maken zonder dat je een bovenfrees nodig hebt.
Met een zaag en een verstek bak kom je al een heel eind.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
De woorden "bouwmarkt" en "op maat laten zagen" in één zin ?

- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Als je ze vraagt wat parallellogrammen zijn, dan kijken ze je niet begrijpend aan. Maar ze zagen ze dagelijks.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Hallo allemaal,
Uiteindelijk heeft mijn partner erop aangedrongen dat we een elektrische decoupeerzaag zouden kopen, nadat ze gehoord had hoeveel en hoe lang ik lawaai maakte bij het handmatig zagen.
Met de decoupeerzaag en het al beschikbare gereedschap heb ik uiteindelijk een grenenhouten kastje met vurenhouten verstevigingsbalkjes in elkaar geknutseld. Hoewel, kastje... Het ding is 63,6 cm breed, 33,6 cm diep en 20 cm hoog. Veel kleiner kon ook niet vanwege de afmetingen van de DAC.
Ik heb geprobeerd het met beits meer op notenhout te laten lijken, maar dat was geen succes. Het kreeg er de kleur van te heet bewaarde pure chocolade van. Van de kanten die het meeste in het zicht staan heb ik het weer afgeschaafd en vervangen door grenenhoutkleurige beits. Dat ging een stuk beter.
De kast moest stevig genoeg zijn voor een kat van 5,8 kg om eroverheen te lopen. Dat is gelukt, zoals de foto aantoont.
Nu de belangrijkste vraag: past hij in het interieur? Ik weet nog niet wat mijn partner ervan vindt (ze heeft 'm nog niet zien staan want ik heb 'm net vanavond af gekregen), maar ik vind hem eigenlijk veel te groot geworden. Hij valt nogal op bovenop de kast, en dat was nou net niet de bedoeling. Wel een goed excuus om nu een miniatuurversie te gaan ontwerpen natuurlijk (-;
Met vriendelijke groeten,
Marcel
Uiteindelijk heeft mijn partner erop aangedrongen dat we een elektrische decoupeerzaag zouden kopen, nadat ze gehoord had hoeveel en hoe lang ik lawaai maakte bij het handmatig zagen.
Met de decoupeerzaag en het al beschikbare gereedschap heb ik uiteindelijk een grenenhouten kastje met vurenhouten verstevigingsbalkjes in elkaar geknutseld. Hoewel, kastje... Het ding is 63,6 cm breed, 33,6 cm diep en 20 cm hoog. Veel kleiner kon ook niet vanwege de afmetingen van de DAC.
Ik heb geprobeerd het met beits meer op notenhout te laten lijken, maar dat was geen succes. Het kreeg er de kleur van te heet bewaarde pure chocolade van. Van de kanten die het meeste in het zicht staan heb ik het weer afgeschaafd en vervangen door grenenhoutkleurige beits. Dat ging een stuk beter.
De kast moest stevig genoeg zijn voor een kat van 5,8 kg om eroverheen te lopen. Dat is gelukt, zoals de foto aantoont.
Nu de belangrijkste vraag: past hij in het interieur? Ik weet nog niet wat mijn partner ervan vindt (ze heeft 'm nog niet zien staan want ik heb 'm net vanavond af gekregen), maar ik vind hem eigenlijk veel te groot geworden. Hij valt nogal op bovenop de kast, en dat was nou net niet de bedoeling. Wel een goed excuus om nu een miniatuurversie te gaan ontwerpen natuurlijk (-;
Met vriendelijke groeten,
Marcel
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Waarom heb je dan ook niet een stuk fineer op het front geplakt ?
Voor een paar knaken heb je een stuk mahonie of Noten.
Had je er ook compactere transformatoren ingebouwd ?
Voor een paar knaken heb je een stuk mahonie of Noten.
Had je er ook compactere transformatoren ingebouwd ?
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Een witte kanten sluier eromheen die vastgehouden wordt met een roze strik, succes verzekerd.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Bijna dezelfde kleur als de kat, dus als ze die mooi vindt ...MarcelvdG schreef:Ik heb geprobeerd het met beits meer op notenhout te laten lijken, maar dat was geen succes. Het kreeg er de kleur van te heet bewaarde pure chocolade van. Van de kanten die het meeste in het zicht staan heb ik het weer afgeschaafd en vervangen door grenenhoutkleurige beits. Dat ging een stuk beter.
Nu de belangrijkste vraag: past hij in het interieur? Ik weet nog niet wat mijn partner ervan vindt (ze heeft 'm nog niet zien staan want ik heb 'm net vanavond af gekregen). Hij valt nogal op bovenop de kast, en dat was nou net niet de bedoeling.
Anne
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Ik heb er twee ringkerntrafo's van 50 VA in ingebouwd, een voor de hoogspanning (2 keer 115 V in serie) en een voor de gloeispanning en het digitaal (2 keer 7 V, een wikkeling voor het digitaal en een voor de gloei). Daarnaast zit er een Raspberry Pi in met zijn eigen USB-voeding.
Mijn partner en ik zijn het overigens roerend eens: we vinden het allebei geen gezicht. Dat ligt niet aan de kleur, maar puur aan de afmetingen van de kast.
Mijn partner en ik zijn het overigens roerend eens: we vinden het allebei geen gezicht. Dat ligt niet aan de kleur, maar puur aan de afmetingen van de kast.
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
En laat nou eens wat foto's zien van hoe de boel ingebouwd is ?
We weten nu niet of het er een beetje strak inzit, of dat er een zee aan loze ruimte is...
(dit is natuurlijk wel heel erg de andere kant op : http://www.ebay.com/itm/PCM2706-USB-DAC ... SwoudW-iIg
)
We weten nu niet of het er een beetje strak inzit, of dat er een zee aan loze ruimte is...
(dit is natuurlijk wel heel erg de andere kant op : http://www.ebay.com/itm/PCM2706-USB-DAC ... SwoudW-iIg
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Marcel,
Allereerst leuk begin met je kast
Krijg je een beetje het gevoel wat de bedoeling is.
Wil je de Max. WAF er uit halen,bij hout,zou ik maximaal 9cm (met minimaal 35cm lengte) hoog gaan,wat je dan meer nodig hebt aan ruimte zou ik dan in de lengte zoeken,,maak kast langer,,.
Boven de 9cm hoogte wordt het ervaren als ,,grof,,vet,,theekist etc. en WAF wil niet vergeleken worden met iets waar de verhoudingen niet kloppen
Dus niet hoger als 9cm met evt.. wat componenten er bovenop,die je niet in de kast kwijt kunt.(bloempotje op de speakers wordt nl. ook als WAF
bevorderlijk gezien ,dus geen probleem
) 
Voor gevorderden is 8cm hoogte ook een optie,alleen zweef je dan op de lijn tussen,,ik laat zien dat de kast van hout is,,robuust zoals de WAF het graag ziet
,,en een ,,My little Pony,,sieraden kistje.
Om de hoogte nog verder te verlagen,heeft in mijn ogen geen zin,,het hout komt niet meer tot zijn recht en dan had je beter andere materialen kunnen gebruiken,,kunstof,,metaal etc.
UIt eindelijk maakt het niet uit,als je het maar in het geheel kwijt kunt,,in je rek,of op je kast,zolang het maar niet ,,de hele,, op het eerste gezicht aandacht trekt,,DAT VINDT DE WAF NIET LEUK! ,want het olifantje er naast is ook leuk.............
Allereerst leuk begin met je kast
Krijg je een beetje het gevoel wat de bedoeling is.
Wil je de Max. WAF er uit halen,bij hout,zou ik maximaal 9cm (met minimaal 35cm lengte) hoog gaan,wat je dan meer nodig hebt aan ruimte zou ik dan in de lengte zoeken,,maak kast langer,,.
Boven de 9cm hoogte wordt het ervaren als ,,grof,,vet,,theekist etc. en WAF wil niet vergeleken worden met iets waar de verhoudingen niet kloppen
Dus niet hoger als 9cm met evt.. wat componenten er bovenop,die je niet in de kast kwijt kunt.(bloempotje op de speakers wordt nl. ook als WAF
bevorderlijk gezien ,dus geen probleem
Voor gevorderden is 8cm hoogte ook een optie,alleen zweef je dan op de lijn tussen,,ik laat zien dat de kast van hout is,,robuust zoals de WAF het graag ziet
Om de hoogte nog verder te verlagen,heeft in mijn ogen geen zin,,het hout komt niet meer tot zijn recht en dan had je beter andere materialen kunnen gebruiken,,kunstof,,metaal etc.
UIt eindelijk maakt het niet uit,als je het maar in het geheel kwijt kunt,,in je rek,of op je kast,zolang het maar niet ,,de hele,, op het eerste gezicht aandacht trekt,,DAT VINDT DE WAF NIET LEUK! ,want het olifantje er naast is ook leuk.............
Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap
Hij had inderdaad wat minder hoog gekund als ik de lengte en/of breedte nog groter had gemaakt. Vanwege de veiligheid van de kat wil ik wel graag alle onderdelen erin hebben, en daarmee wordt 9 cm onhaalbaar. De hoogste onderdelen zijn EF80's van 67,3 mm inclusief pootjes. Daaronder heb je dan een paar millimeter voor de buisvoet (laten we zeggen 3 mm) en 1,6 mm voor de print. De print staat echter 2 cm verhoogd opgesteld vanwege de FPGA-module die aan de onderkant zit (om redenen van afscherming wil ik die graag aan de onderkant van de print hebben). Met 18 mm dikte van de houten onderplaat en 5 mm ruimte boven de EF80 en 1 mm dikte van de geperforeerd aluminium bovenplaat zit ik dan op 1 mm + 5 mm + 67,3 mm + 3 mm + 1,6 mm + 20 mm + 18 mm = 11,59 cm.
Wil je de aluminium bovenplaat nog wat verzonken hebben, dan wordt het dus minstens 12 cm. Het is nu 20 cm zodat chassisdelen, signaallamphouders, zekeringhouders, knoppen en dergelijke erin passen zonder dat de lengte en breedte verder omhoog hoeven.
Wil je de aluminium bovenplaat nog wat verzonken hebben, dan wordt het dus minstens 12 cm. Het is nu 20 cm zodat chassisdelen, signaallamphouders, zekeringhouders, knoppen en dergelijke erin passen zonder dat de lengte en breedte verder omhoog hoeven.
