Eind mei is prima, alleen kan ik dus niet mee doen met de Vintage wedstrijd...want waar is de voorronder?Henkjan schreef:Breda is meestal eind mei pas. als t goed is, hebben we dan ook de finale van de Vintage wedstrijd
[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
die is online op t forumarjank schreef:Eind mei is prima, alleen kan ik dus niet mee doen met de Vintage wedstrijd...want waar is de voorronder?Henkjan schreef:Breda is meestal eind mei pas. als t goed is, hebben we dan ook de finale van de Vintage wedstrijd
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Cool, beide drivers zijn uit de jaren 70Henkjan schreef:die is online op t forumarjank schreef:Eind mei is prima, alleen kan ik dus niet mee doen met de Vintage wedstrijd...want waar is de voorronder?Henkjan schreef:Breda is meestal eind mei pas. als t goed is, hebben we dan ook de finale van de Vintage wedstrijd
zijn de units oud genoeg dan ben je de voorronde al door
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ga je een klok bouwen?

Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Bijna goed!ds23man schreef:Ga je een klok bouwen?![]()
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
En daar dan een tractrix hoorn op? Ga je die ook zelf maken of prefab kopen?
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Yep, de tractrix komt er boven op, zie pagina 1 en 2, het is een prefab van Dayton.Jag schreef:En daar dan een tractrix hoorn op? Ga je die ook zelf maken of prefab kopen?
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ah ja, die heb ik ook gebruikt in de vorige iteratie van mijn cardioide/waveguide project. Ik heb er zelf, met aanpassing van de throat, een b&c de250 op gezet. Zeer keurige directivity, zei het zeer smal: 60 graden (1Khz) tot 40graden (16KHz).
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Moet zeggen dat de spreiding gehoormatig prima was. De throat heb ik op de flens van de AD0160 gelijmd en met plamuur gezorgd dat de overgang netjes verloopt, de curve is onder 15 graden echt heel erg netjes (zie pagina 3).Jag schreef:Ah ja, die heb ik ook gebruikt in de vorige iteratie van mijn cardioide/waveguide project. Ik heb er zelf, met aanpassing van de throat, een b&c de250 op gezet. Zeer keurige directivity, zei het zeer smal: 60 graden (1Khz) tot 40graden (16KHz).
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Response ziet er echt keurig uit idd. Mooi werk. Sja, die spreiding, je moet er niet te dicht op willen zitten. Een longthrow PA kast zou zich er niet voor schamen zo'n throw
.
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Tot onder een hoek van 30 graden gaat het prima, een grotere hoek heb ik destijds ook niet gemeten maar dat komt wel als ik het huidige ontwerp ga meten. De luisterafstand is straks ca. 2.5mtr, dat gaat prima, zeker omdat de driver nog redelijk dicht bij elkaar zitten en het overname punt op 1.6khz komt te liggen. Kan niet wachten tot deze eerste kast klaar is! Aankomend weekend ga ik het testfilter maken en metenJag schreef:Response ziet er echt keurig uit idd. Mooi werk. Sja, die spreiding, je moet er niet te dicht op willen zitten. Een longthrow PA kast zou zich er niet voor schamen zo'n throw.
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Het blijft een mooi project. fraai uiterlijk ook met die ronde bovenkant en daar een hoorn bovenop.
Over die hoorn gesproken, heb je enig idee wat voor rendement je haalt met deze tweeter gekoppeld aan de hoorn?
Over die hoorn gesproken, heb je enig idee wat voor rendement je haalt met deze tweeter gekoppeld aan de hoorn?
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Het netto* rendement ligt rond de 93db (2.83 v/mtr).Heatside schreef:Het blijft een mooi project. fraai uiterlijk ook met die ronde bovenkant en daar een hoorn bovenop.
Over die hoorn gesproken, heb je enig idee wat voor rendement je haalt met deze tweeter gekoppeld aan de hoorn?
*netto is met filter. De hoorn verhoogt het rendement het meest tussen de 1 en 3khz (bijna 15dB), bij ca 13khz is het rendementsvoordeel van de hoorn afgelopen. De hoorn heeft dus twee voordelen t.o.v. alleen de tweeter, 1. na filtering is de vervorming dusdanig laag dat een overname punt van 1.6khz geen probleem is. 2. de spreiding is meer uniform en sluit rond het overname punt beter aan op die van de grote woofer.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Als aan de hand is wat ik denk dat aan de hand is, dan is dat zwaar kl*te, man!arjank schreef:Het gaat nu ECHT gebeuren, de tweeweg met de AD12100 en de AD0160 + 8" tractrix hoorn wordt binnenkort gebouwd!!! Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
Er is maar één manier om dat leed te verzachten: speakers bouwen! En als WAF toch geen issue meer is, zou ik ook meteen die dubbel 12" baskasten bouwen! Heel bruut!
F*ck it!
Laatst gewijzigd door Jamesblond op wo 18 jan 2017, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Stofkap eruit snijden en een grotere, luchtdoorlatende stofkap erop, zeker als je toch in het diepe laag wil gaan spelen. Dan ben je ook (optisch) die lelijke draad-doervoer kwijt.arjank schreef:Hier een beter plaatje van de AD12100/M8, toch?
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Yeah, that's the spirit!!!Jamesblond schreef:Als aan de hand is wat ik denk dat aan de hand is, dan is dat zwaar kl*te, man!arjank schreef:Het gaat nu ECHT gebeuren, de tweeweg met de AD12100 en de AD0160 + 8" tractrix hoorn wordt binnenkort gebouwd!!! Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
Er is maar één manier om dat leed te verzachten: speakers bouwen! En als WAF toch geen issue meer is, zou ik ook met een die dubbel 12" baskasten bouwen! F*ck it!![]()
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ja en nee.Jamesblond schreef:Stofkap eruit snijden en een grotere, luchtdoorlatende stofkap erop, zeker als je toch in het diepe laag wil gaan spelen. Dan ben je ook (optisch) die lelijke draad-doervoer kwijt.arjank schreef:Hier een beter plaatje van de AD12100/M8, toch?
Ik heb nog kleine stofkapje liggen (50mm luchtdoorlatend) maar ik wil eigenlijk niets op de konus plakken. De huidige luchtdoorlatende stofkappen zitten rechtstreeks op de spreekspoeldrager, ik verwacht dat dit de beste optie blijft ook al loopt de driver straks tot maar 1.6khz.
verder komt de AD12100 straks achter een mooi zwart strechtstofje te zitten, deze trek ik aan de voorzijde over het chassis heen. De montage van de driver gebeurd dan ook niet met schroeven aan de voorzijde, aan de magneet zitten drie draadeinden waar ik een plaat op monteer. In het midden van deze plaat komt dan weer een stuk draadeind die dan door de achterwand van de behuizing loopt zodat ik de driver met een vleugelmoer netjes kan vastdraaien
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Oja, je wilde de 18" bascabinet nog eens uitproberen he? Mooie gelegenheid. Mocht je WAF op afstand willen pesten, we hebben er 3 dus dan kom je richting de 140dBarjank schreef:Yeah, that's the spirit!!!Jamesblond schreef:Als aan de hand is wat ik denk dat aan de hand is, dan is dat zwaar kl*te, man!arjank schreef:Het gaat nu ECHT gebeuren, de tweeweg met de AD12100 en de AD0160 + 8" tractrix hoorn wordt binnenkort gebouwd!!! Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
Er is maar één manier om dat leed te verzachten: speakers bouwen! En als WAF toch geen issue meer is, zou ik ook met een die dubbel 12" baskasten bouwen! F*ck it!![]()
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ai, 3x18 (Oberton?) een drietal flinke amps erachter en je kan je huis slopenwouter schreef:Oja, je wilde de 18" bascabinet nog eens uitproberen he? Mooie gelegenheid. Mocht je WAF op afstand willen pesten, we hebben er 3 dus dan kom je richting de 140dBarjank schreef:Yeah, that's the spirit!!!Jamesblond schreef:Als aan de hand is wat ik denk dat aan de hand is, dan is dat zwaar kl*te, man!
Er is maar één manier om dat leed te verzachten: speakers bouwen! En als WAF toch geen issue meer is, zou ik ook met een die dubbel 12" baskasten bouwen! F*ck it!![]()
Re: [vintage projext #4] Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Man, man, heb ff snel een test filter in elkaar geflanst maar wat klinkt het nu al goed, verslavend hoe direct en live het klinkt.
