[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

FR_Aad schreef:
arjank schreef:
Te gek! Ja, die oude Philips drivers zijn juweeltjes, nooit weg doen!
Ik heb hier ook nog een setje AD12100 op de kast liggen. :mrgreen:
Volgens mij komen die allemaal van Olaf vandaan en heeft iedereen er een setje van liggen behalve hijzelf nog.

Nog even en we kunnen binnen het forum een philips clubje starten. :rock:
Naast de grote breedbanders zijn er ook nog personen met de kleinere philips breedbanders aan de slag.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
arjank schreef:

Gezien ik een tweeweg ga maken heb ik geen sperkring/zuigkring netwerkje nodig. Heb de AD12100 al eens met een correctienetwerkje in z'n eentje geprobeerd, niet verkeerd wat je daar mee kunt bereiken.
De whizzer van de AD12100/M8 ga ik weghalen met de hoop de oplopende curve vanaf 1.3khz weg te krijgen, zou in ieder geval flink moeten helpen om de filtering rond 1.3khz zo glad mogelijk te laten verlopen. Yep, het overname punt wordt 1.3khz, dit kan prima met de AD0160 aan die 8" hoorn 8)
1.3khz is volgens mij niet ''alleen'' de whizzer maar de unit zelf.

Jammer dat je de tweet zo vroeg erin laat komen, het domein van deze grote breedbanders is juist het laag tot ver in het midden gebied.
Dat ie niet linear is jammer, dat ie bundelt helaas, het zei 'm allemaal vergeven.

Dat er in het hoog een en ander te verbeteren is door aanvulling met een tweet ben ik het mee eens.
Aanvullen met een tweet zoals bartarie boven de 10khz gaf bij mij echt problemen.
Bas, ik begrijp je standpunt, echter, ik wil het maximum uit de AD12100/M8 en de AD0160 halen. Dit betekent dat de AD12100/M8 niet al te ver door gaat lopen, je zou kunnen zeggen dat dit jammer is maar deze 12" heeft ook zijn kwaliteiten in het laag en mid. Ik stond met name te kijken van het lichtvoetige en gedetailleerde karakter in het laag (in die 70liter basreflex kast afgestemd op 38hz). De AD0160 in combinatie met die 8"hoorn is gewoon helemaal te gek, zeker als het overname punt wat lager wordt gekozen. De overgang naar de 12" is op die manier een stuk beter.
Dit gaat gewoon een super combi worden die denk ik erg lekker gaat klinken met een kleine buizen amp.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

FR_Aad schreef:
arjank schreef:
Te gek! Ja, die oude Philips drivers zijn juweeltjes, nooit weg doen!
Ik heb hier ook nog een setje AD12100 op de kast liggen. :mrgreen:
Top!

Ik heb ook nog een stuk of wat AD0160's liggen, dus....moet je alleen nog aan zo'n 8"tractrix hoorn zien te komen.
Maar goed, eerst ff afwachten hoe het project gaat uitpakken.
Als het projekt klaar is wil ik best voor deze of gene een luistersessie bij mij thuis geven 8)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:


Bas, ik begrijp je standpunt, echter, ik wil het maximum uit de AD12100/M8 en de AD0160 halen. .
Ik zal het je vergeven omdat je een philips tweet gebruikt.
arjank schreef:
.
Als het projekt klaar is wil ik best voor deze of gene een luistersessie bij mij thuis geven 8)
Breda?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Ik zal het je vergeven omdat je een philips tweet gebruikt.
:sure: :lol:
bas focal m180 schreef:
arjank schreef:
.
Als het projekt klaar is wil ik best voor deze of gene een luistersessie bij mij thuis geven 8)
Breda?
Goed plan 8)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door FR_Aad »

bas focal m180 schreef:
Volgens mij komen die allemaal van Olaf vandaan en heeft iedereen er een setje van liggen behalve hijzelf nog.

Nog even en we kunnen binnen het forum een philips clubje starten. :rock:
Naast de grote breedbanders zijn er ook nog personen met de kleinere philips breedbanders aan de slag.
De mijne komen niet via het forum. Maar met Olaf weet je het natuurlijk nooit. :mrgreen:
arjank schreef:

Top!

Ik heb ook nog een stuk of wat AD0160's liggen, dus....moet je alleen nog aan zo'n 8"tractrix hoorn zien te komen.
Maar goed, eerst ff afwachten hoe het project gaat uitpakken.
Als het projekt klaar is wil ik best voor deze of gene een luistersessie bij mij thuis geven 8)
Ik vrees dat ze voorlopig nog heel lang op de kast blijven liggen. Het wordt hier een beetje krap in de kamer. :(
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

FR_Aad schreef:
arjank schreef:

Top!

Ik heb ook nog een stuk of wat AD0160's liggen, dus....moet je alleen nog aan zo'n 8"tractrix hoorn zien te komen.
Maar goed, eerst ff afwachten hoe het project gaat uitpakken.
Als het projekt klaar is wil ik best voor deze of gene een luistersessie bij mij thuis geven 8)
Ik vrees dat ze voorlopig nog heel lang op de kast blijven liggen. Het wordt hier een beetje krap in de kamer. :(
Ik geloof nooit dat die AD12100/M8's voor altijd op die kast blijven liggen :sure:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Alright, de plannen zijn bijna klaar. Het wordt in ieder geval een concept waarbij de tweeter+hoorn boven op de behuzing komt te staan. De behuzing zelf krijg een ronde bovenkant, zeg maar een halve cilinder boven op de kast als je begrijpt wat ik bedoel. Heb nu geen cad tekening o.i.d. maar een concept kast zal binnenkort klaar zijn 8)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

MDF besteld, vanavond ophalen en GO! :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

No way back! 8)

Een van de twee AD12100/M8's is al ontdaan van zijn whizzer :beer:
Bijlagen
Ad12100M8 zonder whizzer.png
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

Besnijdenis uitgevoerd. :mrgreen:

Gelukkig niet bij een zeldzaam exemplaar, de AD12100/M8's staan nagenoeg altijd wel eens te koop

De grote vraag hoe meet ie nu.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Besnijdenis uitgevoerd. :mrgreen:

Gelukkig niet bij een zeldzaam exemplaar, de AD12100/M8's staan nagenoeg altijd wel eens te koop

De grote vraag hoe meet ie nu.
Goede vraag, ik hoop er op dat het gedraag tot aan 1.6khz nu iets netter verloopt, we gaan het zien :D
Hieronder een mooier plaatje, heb het stof er vanaf gehaald en de broze randen.
Bijlagen
Ad12100M8 zonder whizzer_02.png
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Olaf Analogue »

Nu nog even een knappe camera in huis halen waar wat knappere foto's mee te maken is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door ds23man »

Die zijn inderdaad ruk. :lol:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Nu nog even een knappe camera in huis halen waar wat knappere foto's mee te maken zijn.
Lol, 't is ook een beetje donker nu, maar gaat goed komen 8)
Nu verder met de behuizing!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door ds23man »

arjank schreef:
Nu verder met de behuizing van de camera obscura!
:mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

ds23man schreef:
arjank schreef:
Nu verder met de behuizing van de camera obscura!
:mrgreen:
:rofl: :proost:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hier een beter plaatje van de AD12100/M8, toch?
Bijlagen
Ad12100M8 zonder whizzer_03.png
Laatst gewijzigd door arjank op wo 18 jan 2017, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is een nette foto inderdaad, het resultaat van het schoonmaken van de rand is netjes, wel is de driver bijna onherkenbaar geworden zonder de wizzer, haha.
Ik ben heel benieuwd naar wat dit gaat brengen zo.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Dat is een nette foto inderdaad, het resultaat van het schoonmaken van de rand is netjes, wel is de driver bijna onherkenbaar geworden zonder de wizzer, haha.
Ik ben heel benieuwd naar wat dit gaat brengen zo
.
Inderdaad, hij is nagenoeg onherkenbaar.
Wat het gaat brengen? in het tweeweg concept met de AD0160 verwacht ik een minder problematische overgang tussen de twee drivers, overname punt wordt ca. 1.6khz.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

straks gaat iedereen zijn philips breedbanders besnijden..
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

DKM schreef:
straks gaat iedereen zijn philips breedbanders besnijden..
LOL, eerst maar ff zien hoe dit uitpakt :lol: Maar ik verwacht dat het helemaal goed komt 8)
Is er dit jaar weer een ZBA dag? Dan gaat dit project natuurlijk mee :rock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Henkjan »

arjank schreef:
DKM schreef:
straks gaat iedereen zijn philips breedbanders besnijden..
LOL, eerst maar ff zien hoe dit uitpakt :lol: Maar ik verwacht dat het helemaal goed komt 8)
Is er dit jaar weer een ZBA dag? Dan gaat dit project natuurlijk mee :rock:
over 3 weken in Hengelo :yeah:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Henkjan schreef:
arjank schreef:
DKM schreef:
straks gaat iedereen zijn philips breedbanders besnijden..
LOL, eerst maar ff zien hoe dit uitpakt :lol: Maar ik verwacht dat het helemaal goed komt 8)
Is er dit jaar weer een ZBA dag? Dan gaat dit project natuurlijk mee :rock:
over 3 weken in Hengelo :yeah:
Crap, dat ga ik niet redden.....
Ik dacht we krijgen weer een ZBA in Breda rond april :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Henkjan »

:relax: Breda is meestal eind mei pas. als t goed is, hebben we dan ook de finale van de Vintage wedstrijd
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”