keuze type condensator voor passief filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

keuze type condensator voor passief filter

Bericht door Hans Nootdorp »

Voor een passief filter moet steeds een keuze worden gemaakt uit de verschillende typen condensatoren, die te koop zijn. Er zijn verschillende merken en ieder merk heeft weer meerdere types. Ook is er een (bij vele bekende) website, HumbleHomemadeHifi.nl) waarop de eigenaar (Tony Gee) zijn oordeel over vele typen condensatoren (+ rapportcijfer) geeft. Daarnaast is prijs natuurlijk ook niet onbelangrijk.
Om een keuze te maken voor mijn LS-filter(s) heb ik voor mijzelf voor een selectie van populaire condensatoren een overzichtje gemaakt van prijs en het rapportcijfer van de site van HumbleHomemadeHifi.nl.
De prijs (momentopname) geldt voor de waarde van 1,5 uF, maar voor andere waarden denk ik dat de onderlinge verhouding wel ongeveer hetzelfde zal blijven.
Wie weet hebben anderen er ook iets aan bij het kiezen van een condensator-type voor hun filter.
condensatoren.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 10 jan 2017, 22:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: keuze type condensator voor passief filter

Bericht door Olaf Analogue »

Ik kies doorgaans voor de Audyn MKP plus, deze komt niet in je lijstje voor maar is erg goed.
dre

Bericht door dre »

Welke tweeter had je ook al weer?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

http://shop.speakerenco.nl/150-f-tri-ref-600v-audyn-1, ook een leuke, gebruik ik dan in een andere waarde dan wel.
sander1238

Bericht door sander1238 »

je zou voor de grap een blindtest moeten doen, ben benieuwd of de "beste" er ook een is uit de bovenste rij.
er zal best verschil in zitten onderling. al heb ik wel het idee dat een hoop mensen mundorf geil zijn of naar het prijskaartje kijken.

Maar ja, dat denk ik , die Clarity cab PWA gebruikt.
Hans Nootdorp

Tri-reference en Mkp plus staan er er bij. Goede tips!
richard

Bericht door richard »

https://www.youtube.com/watch?v=BnR_DLd1PDI
Misschien een interessant filmpje als je de 'pareltjes' op de juiste manier in het filter wilt bouwen. In ieder geval van belang bij de bouw van versterkers.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hans Nootdorp schreef:
Voor een passief filter moet steeds een keuze worden gemaakt uit de verschillende typen condensatoren, die te koop zijn.
De prijs (momentopname) geldt voor de waarde van 1,5 uF, maar voor andere waarden denk ik dat de onderlinge verhouding wel ongeveer hetzelfde zal blijven.
Wie weet hebben anderen er ook iets aan bij het kiezen van een condensator-type voor hun filter.
condensatoren.JPG
Deze zien er heel bruikbaar uit,
X2_B32921_928.pdf
(658.47 KiB) 224 keer gedownload
En kost niet veel https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/1 ... epcos.html
Anne
Hans Nootdorp

De Epcos X2 + nog een aantal types van Audyn staan er nu ook bij. Epcos X2 160 v is (nog?) niet door Tony Gee getest/beoordeeld.
En voor de compleetheid die peperdure Supreme silver/gold oil ook maar er bij gezet.
Prijs van Duelund kan ik zo snel niet vinden.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 10 jan 2017, 22:26, 4 keer totaal gewijzigd.
AatV

Bericht door AatV »

Hans Nootdorp schreef:
Epcos X2 160 v is (nog?) niet door Tony Gee getest/beoordeeld.
Gewoon je eigen gehoor vertrouwen! :mrgreen:

groet,
Aat
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ach, het is maar net met welke pet je er naar kijkt.
De Audiofiel zal bijna automatisch zeggen dat de duurste het beste is. (maar Deulund staat er niet bij.)
De ene techneut zal zich verbazen dat er van het meerendeel van de (wat duurdere) componenten geen datasheet beschikbaar is.
De andere techneut zal zich afvragen waarom je een condensator met een maximale werkspanning van 600 of wel 800 Volt zal gebruiken om een signaal van een paar Volt doorheen te sturen.
En er zullen mensen zijn die zeggen dat een MKT ook wel voldoet.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sander1238 schreef:
je zou voor de grap een blindtest moeten doen, ben benieuwd of de "beste" er ook een is uit de bovenste rij.
er zal best verschil in zitten onderling. al heb ik wel het idee dat een hoop mensen mundorf geil zijn of naar het prijskaartje kijken.

Maar ja, dat denk ik , die Clarity cab PWA gebruikt.
ClarityCap PWA is nu juist een prima condensator als je een neutraal warm geluid wil hebben en voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Is een van mijn favorieten en zou dat ook voor Tony moeten zijn naar mijn mening.

Maar als de de PWA ook voor je tweeter zet, dan doe je de speaker tekort daar waar een tientje meer voor een ESA exemplaar het niveau duidelijk omhoog tilt. Zo niet, dan is er fundamenteel iets fout aan het ontwerp of de aansturing.
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb goede ervaringen met (van goed tot beste):

Audyn plus
Mundorf Supreme
Mundorf silver oil
Audyn tri reference
Mundorf silver gold oil
Duelund RS

Waarbij de laatste 2 redelijk gelijk zijn in kwaliteit maar geheel ander karakter. De Duelund zeer neutraal, de SGO meer tophoog.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik dacht al, waar blijft Walter? :lol: :lol:
RNacoustics
Contacteer:

Bericht door RNacoustics »

Wat veel belangrijker is, dat de filterschakeling moet kloppen in frequentie en fase response :!:
Daarna kan je pas tunen op smaak en karakter eigenschappen van een willekeurig condensator.
Een goedkope condensator met de juiste waarde klinkt veel beter dan een dure Mundorf supreme SGO met de verkeerde waarde :mrgreen:
Vele begaan de valkuil dat een (dure)condensator,weerstand of exotisch spoel zaligmakend is.
Walt

Bericht door Walt »

Klopt, maar als je eenmaal de goede waarde kent, is het wel extra genieten met een top condensator!
satefan

Bericht door satefan »

Okay, er is uiteraard al veel gesproken over het nut van een exotische cap etc. Maar...als er bijvoorbeeld staat dat een bepaalde cap 'beter top hoog' geeft, dan is zoiets toch meetbaar neem ik aan? Zijn deze verschillen in een FR meting waar te nemen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

beter <> meer
AatV

Bericht door AatV »

satefan schreef:
. Maar...als er bijvoorbeeld staat dat een bepaalde cap 'beter top hoog' geeft, dan is zoiets toch meetbaar neem ik aan? Zijn deze verschillen in een FR meting waar te nemen?
Nee.

groet,
Aat
richard

Bericht door richard »

Ik had eens een seriefilter zonder de luidsprekerunits aan de versterker hangen; je kon duidelijk de muziek uit de componenten horen komen. Dit zijn volgens mij verliezen die niet ten goede komen aan het geluid uit de luidsprekers zelf.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

richard schreef:
Ik had eens een seriefilter zonder de luidsprekerunits aan de versterker hangen; je kon duidelijk de muziek uit de componenten horen komen. Dit zijn volgens mij verliezen die niet ten goede komen aan het geluid uit de luidsprekers zelf.
Dan zou ik hetzelfde nog eens proberen met de luidsprekers vervangen door weerstanden. Je zult dan horen dat de filtercomponenten geen herrie maken.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
Dat kan je niet zondermeer stellen. De luidsprekerunit is een onontbeerlijk onderdeel van het filter. Zonder de unit gedraagt een filter zich anders. De stromen door de onderdelen en de vermeende verliezen zijn anders dan mét luidsprekerunits.

Enige verliezen heb je overigens altijd: de frequenties die je niet bij je unit wilt hebben verstook je deels in het filter. Het SPL uit de gezamenlijke units is met filter altijd lager dan uit de gezamenlijke units zonder filter bij gelijke input.

Edit: Ja, wat Gerhard zegt komt in grote lijnen op hetzelfde neer.
Hans Nootdorp

ds23man schreef:
richard schreef:
Dan zou ik hetzelfde nog eens proberen met de luidsprekers vervangen door weerstanden. Je zult dan horen dat de filtercomponenten geen herrie maken.
Gerhard, zeg je dat uit ervaring of op basis van theorie? Op basis van theorie zou ik verwachten dat met weerstanden (als simulatie van de drivers) de filtercomponenten eerder meer dan minder geluid gaan maken. Zoals Leo al aangaf zijn immers de stromen door de filteronderdelen anders met aangesloten drivers/weerstanden; bij serieC/L groter volgens mij. En bij grotere stromen zou eerder meer verliezen, dus meer geluid verwachten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Nee, dat klopt niet. Met weerstand loopt een groot deel van de stroom door de weerstand. Die plegen geen geluid te maken. Met heel exotische weerstanden heb ik geen ervaring; misschien dat die wel ontworpen zijn om geluid te produceren.
Hans Nootdorp

Door serieC/L loopt er toch wel een grotere stroom als je de driver/weerstand aansluit? Totale filteringangsimpedantie is dan nl. lager.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”