Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Geen bassist die met een verzoek in deze richting kwam, maar ik snap je gedachte. Warnex of hotspray hoort zwart, antraciet of wit. Iets anders vind ik geen gezicht. Het voorstel wit voor de kleine werd me niet in dank afgenomen. Qua vormgeving ben ik liever een (ouder type) audi dan iets achterlijk Japans (lexus of toyota moet echt blinde mensen met linealen aan het werk hebben...) Okee, ik hou er niet zo van... :D

Ik vind persoonlijk Orange erg leuk, en Ashdown, met van die vintage Tygan doek voor de baffle. Maar ik doe het product, en we denken na over de productie. Andere kleurtjes dan zwart... denk T Ford :mrgreen:

Vanderkley heeft een typerende rode baffle, contrasterend met een zwarte kast. Dat is nog acceptabel maar ik kan niet in de toekomst kijken wat werkt dus we houden het even op zwart ben ik bang. In het echt ziet dat er best netjes uit.

Edit: TC electronics RS serie vind ik ook erg fraai, Mesa/Boogie Subway ook: https://www.youtube.com/watch?v=lxojJXBWJmQ
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nieuwe kastjes zijn terug, nog afronden en een dop maken die op het einde van de baspoort komt. Handgrepen positioneren en infrezen.
Warnex er op, filter er in en eens kijken hoe de eerste CNC gefreesde kastjes het doen.
De woofers van de voorkant monteren is een stuk handiger dan het prototype, ook was dat heel krap en rommelig met de poorten.
Nu lopen die samen door de bracing, deze kast is geen 23,5 cm intern maar 25 cm. En 50 cm breed (intern).
De kastjes voelen niet heel zwaar, jammer dat de units daar direct een einde aan maken, met units weegt het meteen al redelijk wat als geheel.
Bijlagen
20161008_142718.jpg
20161008_142525.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Voor dagelijks ' on the road' gebruik is fins berken multiplex 13 laags wel aan te bevelen boven MDF...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Berken mpx had aanvankelijk ook mijn voorkeur. Maar dit kwam beter uit met het cnc frezen, mdf freest lekkerder en geeft minder (slijtage)kosten. Toch is dit voor mij ook nieuw, het bouwen uitbesteden. Gelukkig is het echt heel netjes, want goedkoop is het niet.
Het is nu even de feedback van praktijkgebruik afwachten.
1 gaat portable, de andere komt 'vast' op een podium.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

MDF geeft minder slijtagekosten voor de frees? Wat is dat nou weer voor geneuzel.........

De reden is eerder dat je met multiplex niet onder verstek werkt maar met een sponning en je aangeleverde tekeningen omgewerkt moeten worden. en meer freesmeters gemaakt moeten worden.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik ben geen cnc frezer, ik kreeg dit te horen toen ik vroeg of mdf en mpx uitwisselbaar was.
Mpx kan toch ook onder verstek
Walt

Bericht door Walt »

Beetje raar om de keuze voor het materiaal te laten bepalen door de timmerman, ik zou zeggen die keuze wordt door de ontwerper bepaald, voor PA gebruik is berken multiplex veel beter, MDF houdt het echt geen 20 jaar vol, berken wel.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
Ik ben geen cnc frezer, ik kreeg dit te horen toen ik vroeg of mdf en mpx uitwisselbaar was.
Mpx kan toch ook onder verstek
Dubbele sponning icm lijm en nieten is gewoon sterker, heb je trouwens al eens een W bin onder verstek in elkaar gelijmd? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag

Bericht door Jag »

Volgens mij wordt er wel vaker berken multiplex ge CNC-ed. En idd is dat wel de norm voor PA kastjes.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Enige waarom iemand niet multiplex zou willen gebruiken, zijn de kosten.
Ook afwerken KAN soms wat moeilijker zijn. Maar dat kun je bv prima oplossen met beplaten.
Als je toch Warnex of andere dikke coating gaat gebruiken, maakt het allemaal niet uit.

Kan je uit ervaring vertellen dat MDF leuk is voor thuis, maar niet voor serieuzere bouwprojecten.
Die vallen op den duur van ellende (door misbruik/vocht en andere dingen) uit elkaar.

Ik heb al ongelooflijk vaak multiplex onder CNC gebruikt. Gaat helemaal prima.
Walt

Bericht door Walt »

Helemaal mee eens!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

22 mei was er al gewerkt aan deze CNC gefreesde MDF kast, maar ik begrijp nu de algemene stelling dat MPX toch echt een betere keuze is.
Nou had ik dat zelf ook wel op 1 staan, maar met de lokale CNC frezer kwamen we hier op uit. Berken is duurder, en de totaalprijs zou verder oplopen.

Persoonlijk geloof ik niet zo in het verval van MDF bij normaal gebruik, een bassist gooit niet met z'n gitaar, noch met de rest van z'n spullen. En 20 jaar, als iets zo lang mee gaat heb je geen goed business model ;-) Dan koopt iedereen 1 product en kun je de deuren sluiten. Zonder gekheid:
Ik zit met de pre-productie fase en loop nog tegen allerlei dingen aan. De montage van de grille bijvoorbeeld, maak daarvoor maar eens een 20-jaar oplossing voor :-( En ik heb sowieso al een hoop dingen gelezen in dit topic:

Het kastje zou niet lang leven, een 50 cm2 poort is voldoende, de breedbander of tweeter zou te veel voor z'n kiezen krijgen, als ik bij al die dingen gestopt zou zijn zou ik niet staan waar ik nu sta. Maar 1 ding is zeker, ik ga direct de mogelijkheden voor een MPX kast onderzoeken, dat betekent waarschijnlijk andere adressen om offertes vragen. Dus bedankt voor de input, intussen gaan deze kastjes kilometers maken.
weekend.jpg
weekend.jpg (45.76 KiB) 925 keer bekeken
Vorig weekend een trainingsweekend voor de band(s) gehad. De kleine 6.5/3.3" cab was mee en de nieuwe 3". Naast dat de bassisten die 6.5" erg prettig vonden was de hammond speler erg enthousiast. Had eigenlijk nooit iets kunnen vinden dat nog inspirerend klonk, op de grote leslie boxen na dan.
Hij speelde er een uurtje op en was nog enthousiaster, voor orgel sound dan. De Rhodes en Piano klanken waren niet echt verfijnd. Z'n KRK's was hij na 1 noot altijd al zat zei hij, dus wellicht is er in die wereld ook nog wat te ontdekken. De 3" speelde 's avonds leuk mee toen ivm nachtrust het volume drastisch omlaag moest. Echt een geinig ding die 3" :rofl: (50 cm poort van 10cm2, 1,7 liter BR behuizing er voor, afstemfrequentie 54 Hz, -6dB @ 48Hz)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Beetje raar om de keuze voor het materiaal te laten bepalen door de timmerman, ik zou zeggen die keuze wordt door de ontwerper bepaald, voor PA gebruik is berken multiplex veel beter, MDF houdt het echt geen 20 jaar vol, berken wel.
Inmiddels worden ze gebouwd van Russisch Berken Multiplex. Goede niet trillende handvatten bleek nog lastig. Verder ben ik nog met 'carpet' afwerking bezig geweest, binnenkort foto's. Dat lijkt wel heel typsisch bascabinet-achtig. Met van die enorme hoekbeschermers :mrgreen:
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Russisch berken multiplex kan prima zijn. Enige om in de gaten te houden is dat alle lagen even dik zijn. Soms heb je een haardun buitenste laagje. Dat zit er om cosmetische redenen: mooie buitenkant. Nadeel is dat lijm daar niet ver in dringt en je dus enkel aan dat papierdunne laagje verlijmd. Minder sterk dan een verbinding op goede kwaliteit multiplex. Hoe dan ook veel beter dan MDF, prima keus.

Persoonlijk heb ik liever geen carpet afwerking: er pakt makkelijk vuil en stof aan. Haren van huisdieren zijn nog veel erger. Katten zien het als de overtreffende trap van een krabpaal. De lucht van verschraalt bier en sigarettenrook gaat er moeilijk uit. Een voordeel van carpet afwerking is dat de afwerking van het hout niet zo nauw luistert.
John P

Bericht door John P »

Ik had begrepen dat in verband met sancties Russisch berken erg schaars was geworden. Bij de gewone bouwmarkt zie je ook geen berken multiplex meer maar alleen nog "inheems" populier om die reden. Ik zou daarom even navragen hoe het staat met lever garantie in de toekomst. Heb je trouwens al eens aan HPL plaat gedacht als afwerking?
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Populier is een stuk zachter dan berken, dus sneller deukjes erin. Daarom minder geschikt voor PA/muzikanten luidsprekers die veel vervoerd worden. Voor carpet afwerking is populier wel goed te doen - dan zie je kleine deukjes toch niet. Het is sterk genoeg en bovendien een stuk lichter dan berken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Exact, op populier werkt een PU coating/warnex spuitwerk ook niet echt. Te zacht. Weet iemand nog een spuiter voor dat werk? Wil dit niet met roller afwerken.

En met popier en carpet maken we in 2017 een 4x10 van ca 16kg ;-)
architect

Bericht door architect »

epoxy impregneer erop maakt de buitenkant een stuk sterker
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dan is een laag verdunde houtlijm goedkoper.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:mrgreen: misschien dat ik warnex erop kan lijmen...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vanavond een hoop lol gehad met de Dayton NS91-4 3" units, icm een Dayton SD175-PR. In een kastje van 20x20x20cm wat ik had liggen gaf het een afstemming van de pr van 57hz ongeveer.

Dit weekend wordt getest of het voor basgitaar geschikt is. De huidige amp is de Reckhorn D-2.0 en op 8xAA gaat het al heerlijk;-)

De 6.5" PR is de zwakste schakel, die bereikt z'n 8mm xmech voordat de 3"-jes hun max bereiken, wie had dat gedacht ;-) haha
Screenshot_2017-01-14-01-09-36.png
Screenshot_2017-01-14-01-09-36.png
Bijlagen
Screenshot_2017-01-14-01-23-01.png
Screenshot_2017-01-14-01-23-21.png
John P

Bericht door John P »

En ik maar op die play button duwen, ik denk dat het bedtijd is.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hahaha, ik zie 2x dezelfde foto dus was ook wel aan nachtrust toe. Jammer dat filmpjes hier niet zo makkelijk te plaatsen zijn, dit kastje schuift gewoon op de beat naar voren ;-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Even wat metingen gedaan vandaag. De afstemming in de kubus van ext. 20x20x20 en intern ca 17,5 is 58 Hz. Met de PR zonder toevoeging van gewicht geeft WinISD aan dat het dan een volume van 6,6 liter inhoud moet zijn. De rekensom geeft 5,4 liter ongeveer. Met PR een liter erbij ipv liters er af voor de poort, dat lijkt gunstig. Echter, de PR loopt in de simulatie achter op de basreflex. Dit wil ik klankmatig nog wel even onderzoeken, maar wat opviel is dat de PR en de 3" in alle rust hun werk doen totdat de uitslagen echt groot worden. En poortruis was hiervoor echt mijn grootste vijand, zelfs met 10cm2 poortoppervlak, mede vanwege de knikken en knik bij de opening naar buiten toe.
nd91-4 dubbel pr 3.png
Wat meer ideale/WinISD voorstellen...
nd91-4 dubbel pr 1.png
nd91-4 dubbel pr 2.png
Hier nog even de meting van een 3 liter basreflex met 1x de Peerless SLS 3.5" in de meting, maar de Aurasound deed daarin vrijwel hetzelfde:
download/file.php?id=115706&mode=view

Dit dubbel bouwen in 1 behuizing met een jetset 50 poort zou een alternatief zijn voor een PR, al zie ik de kniestukjes niet zitten...
Laatst gewijzigd door wouter op za 14 jan 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”