Woord klok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woord klok

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
3 x 3 led's bedoel je dan denk ik? 4 x 4 red je niet op een 100 x 100mm bordje.
Waarom niet? Komt dat niet meer uit met wat Kees al gefreesd heeft? Dat zou jammer zijn. Voor zover ik kan zien is je lay-out 10 x11 leds, dus 4 x 4 leds per bordje. Eventueel zo lay-outen dat je later teveel nog kunt afzagen mocht dat zo uitkomen. Standaard seriële drivers zijn of 8 outputs of 16 outputs.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Nee, zal het ingezoomde led bordje nog een keer laten zien:
Led_maten.JPG
Kom je op 3 x 3 led's als je dit op een 100 x 100mm bordje wil plaatsen. Kom je ook weer op meer connectoren, (flat) kabels, etc. Denk dat 4 borden nog steeds het meest praktisch is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woord klok

Bericht door Pjotr »

Tja, blijft een lastige puzzel.

P.s. Je hoeft alleen de datalijn maar te daisy chainen, de rest staat parallel, Als je de datalijn slim lay-out heb je maar 1 connector nodig per bordje
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Woord klok

Bericht door Ah!buis »

Dit is wel een mooie, en niet zo duur :D
16led.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woord klok

Bericht door Pjotr »

Welke ik zelf veel gebruikt heb: http://nl.mouser.com/ProductDetail/ON-S ... X2Wg%3d%3d

2 per bordje en geen gemultiplex. Ledstroom is analoog in te stellen met een weerstandje of stroombron gestuurd vanuit de MCU
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Woord klok

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Welke ik zelf veel gebruikt heb: http://nl.mouser.com/ProductDetail/ON-S ... X2Wg%3d%3d

2 per bordje en geen gemultiplex. Ledstroom is analoog in te stellen met een weerstandje of stroombron gestuurd vanuit de MCU
Is zo goed als 't zelfde, zelfs iets goedkoper :D
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Spijkerplankje.
2016-12-27 12.43.48.jpg
2016-12-27 12.43.58.jpg
Dit is een matrix zoals íe straks 4 x in de klok zal komen, van 6 x 5 led´s. Op een MAX7219 dient op pin 18 de ISET ingesteld te worden met een weerstand. De led´s die ik gebruik hebben een Forward current van 20mA en voltage van 2.9 / 3.6V, wat een weerstand (tabel datasheet) oplevert van 22k. Ik kan nu naar hartelust experimenteren, ook met helderheid zonder dat ik bang hoef te zijn de led's op te blazen. In eerste instantie wil ik inzicht krijgen in hoe ik de led's aanstuur vanuit arduino naar de led driver, en ga nu eens wat met de software spelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

PS volgens dit schema, van http://playground.arduino.cc/Main/MAX72XXHardware:
MAX7219.JPG
Oja, GND en +5V Arduino en led driver moeten nog gelijk, ga ik nog even doen :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Woord klok

Bericht door Ah!buis »

Misschien best in de +5 naar de MAX een kleine smoorspoel om het schakelgeweld uit de arduino te houden.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woord klok

Bericht door Pjotr »

Zal wel mee vallen. Moderne ledjes, en zeker witte, geven met een paar mA al een flinke bak licht. Voor zo'n klok heb je niet veel nodig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Met alle 30 led´s op 1 bord aan is de stroom 100mA, valt erg mee. Had een aansluiting voor een externe voeding gemaakt, maar is niet nodig.

Inmiddels is het eerste doel van het spijkerplankje bereikt, ik heb inzicht in hoe ik de led´s moet aansturen en helderheid kan regelen via de MAX drivers, dit werkt.
2016-12-29 12.48.14.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Heb de LDR op een analoge ingang aangesloten, en lees deze uit. In 15 intensiteiten stuur ik de led's hiermee aan, zodat deze zich aanpassen aan het omgevingslicht.



De camera corrigeert nog wat voor de veranderende intensiteit waardoor het wat lastig is te zien, maar het werkt mooi zo. Misschien dat de waarden nog wat moeten worden aangepast als alles zit ingebouwd straks, even zien hoe het in de praktijk uitpakt straks.

Oja, nog even for the record, die MAX drivers komen default op in shutdown mode, die moet je eerst activeren met een lc.shutdown(0,false) , waarin 0 de MAX driver is (ik gebruik er maar 1 op m'n plankje). Scheelt zoeken, duurde even voor ik dat in de gaten had :mrgreen:

Verder gaat het eigenlijk wel voorspoedig zo, Arduino is perfect voor een programmeernoob als ik, het is op het web erg goed gedocumenteerd en het is eigenlijk best wel gaaf ermee bezig te zijn... Biedt mogelijkheden voor toekomstige projecten.

Volgende stap, eigenlijk zou ik wel graag met de RTC klok bezig gaan, en wat met DCF spelen. De RTC gaat overigens aan de I2C bus hangen, ipv SPI. Aan de andere kant weet ik nu dat de opstelling met de led drivers naar de led's toe werkt zo, misschien is het verstandig nu eerst de driver/led pcb's te tekenen zodat ik ze kan bestellen, en wellicht voor chinees nieuwjaar binnen heb, denk dat dat maar eerst gaat gebeuren. Miv volgende week explodeert het nogal met werk, heb dan wat minder tijd om hieraan te besteden.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 30 dec 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Woord klok

Bericht door Zweitse »

Mooi project Barry, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Laptop, Asus Zenbook?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Tnx!

De PC is deze: https://tweakers.net/pricewatch/348514/ ... ificaties/ Heb 'm al weer een paar jaar, gebruik 'm niet zo heel veel. Neem 'm altijd mee op vakantie, lekker klein. Is er zo 1 met afneembaar toetsenbord, net iets handiger dan een tablet. En Windows, was toendertijd 1 van de eerste die dit had.
1384522861.jpeg
1384522861.jpeg (12.31 KiB) 1210 keer bekeken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door hannesie »

Grappig, ik ben net bezig dan weer de voorganger van die op Android 6 te krijgen.

Het rooten is al wel gelukt.
https://www.youtube.com/watch?v=79Dx4sK3TKs

Maar goed, weer terug ontopic. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Ach, ik ben een simpele pc gebruiker Hans, maar wil wel overal bij kunnen :mrgreen: En bv eens een pcb layout gerelateerd tooltje draaien als dat nodig mocht zijn. 'Gewone' tablets vallen dan af, dit ding kwam als 1 vd eerste met Windows toendertijd.
Scherm is touch, afneembaar toetsenbord, wel een handig ding... maar zoals gezegd echt heel veel gebruik ik 'm ook weer niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woord klok

Bericht door Pjotr »

Leuk hè, met wat typewerk lampjes laten knipperen :mrgreen:
Barry2001 schreef:
Verder gaat het eigenlijk wel voorspoedig zo, Arduino is perfect voor een programmeernoob als ik, het is op het web erg goed gedocumenteerd en het is eigenlijk best wel gaaf ermee bezig te zijn... Biedt mogelijkheden voor toekomstige projecten.
Ja het is leuk speelgoed. Hou er wel rekening mee dat het elektronica Lego is, opgezet door hobbyisten en meer niet. Grote stappen snel thuis :) Wil je er later iets substantieel groters mee (professioneel en zo) dan loop je er snel mee vast. Het bezwaar is dan ook dat het op hobby niveau blijft en je er geen gestructureerde (professionele) programmeer vaardigheden mee leert.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door hannesie »

Ik ben dat ook wel, maar het is ook wel leuk om er mee te stoeien, hij lag stof te verzamelen.

Ik wilde eens zien of ik er nog wat mee kon doen, en dan is het vaak dat de versie de beperking is.
Hier zit dan een oude 4.01 op, en ik zag dat bij toeval op het net voorbij komen, dus lol, en weer van de straat. :lol:
En dan kan ik weer ROON hier mee bedienen, de ROON app vraagt veel van de accu.
Vanmorgen de telefoon en Tablet leeg. :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Leuk hè, met wat typewerk lampjes laten knipperen :mrgreen:
Barry2001 schreef:
Verder gaat het eigenlijk wel voorspoedig zo, Arduino is perfect voor een programmeernoob als ik, het is op het web erg goed gedocumenteerd en het is eigenlijk best wel gaaf ermee bezig te zijn... Biedt mogelijkheden voor toekomstige projecten.
Ja het is leuk speelgoed. Hou er wel rekening mee dat het elektronica Lego is, opgezet door hobbyisten en meer niet. Grote stappen snel thuis :) Wil je er later iets substantieel groters mee (professioneel en zo) dan loop je er snel mee vast. Het bezwaar is dan ook dat het op hobby niveau blijft en je er geen gestructureerde (professionele) programmeer vaardigheden mee leert.
Oh weet ik niet, in 'professionele' code kun je er ook best een puinhoop van maken. Verder, geen aspiratie die kant op, wel geinig om eens te doen. In dit project en mogelijke toekomstige wel handig, als ik dit met logica bouwsteentjes wil doen wordt het een stuk complexer. Arduino bied je de mogelijkheid simpel iets op te zetten, en alles is voor weinig als add-on te koop. En eigenlijk alles is op de Wiki te vinden.
Gevleugelde uitspraak van een collega: "Vroeger, als je een steekje los had werd je dorpsgek. Tegenwoordig word je programmeur." :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Woord klok

Bericht door Pjotr »

Dat is geen excuus hè :lol: Ik heb er genoeg verslaafd aan zien raken :rofl: Zijn dan op den duur weken bezig met iets wat er niet mee kan........ :roll: Maar zo'n klok moet makkelijk kunnen.

Uiteindelijk is het niet moeilijker om zelf een ATmaga processortje op een stukkie bread board te klussen en de gratis ontwikkelomgeving (IDE) van Atmel zelf te gebruiken. De meesten komen wel op dat punt. Alleen is het dan erg moeilijk om aangeleerde slechte Arduino gewoonten weer af te leren. Mijn grootste bezwaar is eigenlijk dat je wel veel kant en klaar librairies hebt maar dat die door eveneens beginnende hobbyisten geschreven zijn en vaak erg braak.

Neem het ter kennisgeving en laat je er niet door ontmoedigen. Zo'n klok zal beslist geen probleem zijn, maar onderdelen voor een 3D printer.... ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Woord klok

Bericht door knuisje »

Mee eens, ik heb direct de Atmel C-route genomen. Ik heb veel gehad aan een goed gestructureerde en gedocumenteerde voorbeeld applicatie. Maar met een Arduino is de instap inderdaad makkelijker.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Wie weet, voor een volgend project. Ik houd het in gedachten, eerst hier maar even mee verder.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Printen getekend waar de led's op komen, met elke print een eigen led driver. Besteld, en vanmiddag op de deurmat.
WK 001.jpg
WK 002.jpg
WK.jpg
Kan aan de slag.. :relax:

Heb trouwens wat zitten experimenteren met de Conrad DCF ontvanger. Conclusie, ding is zo doof als wat, gaat 'm niet worden. Met veel pijn en moeite voor het raam bij alle stoorbronnen vandaan lukt het heel af en toe.

@Peter, ik ga de module van HKW proberen die je voorstelde, moet het ding nog bestellen trouwens. Wat ik het mooiste zou vinden is de klok te laten draaien op een RTC, die af en toe, misschien 1x p/dag ofzo synced met DCF. Zodat er verder geen knoppen nodig zijn.
Als blijkt dat ook de HKW module niet lekker werkt, door het multiplexen van de MAX led drivers, of door storing van de processor bv ga ik over op een andere techniek, bv door 50Hz van het lichtnet te gaan gebruiken waarvan ik weet dat het betrouwbaar is, zie IN12 nixie klok. Maar DCF heeft voorkeur dus, auto zomer- wintertijd, nooit omkijken naar. Natuurlijk wordt de storing niet anders met de HKW module, maar wellicht dat íe wat gevoeliger en vooral ook selectiever is.

Komt dus nog een printje bij met in elk geval de processor en RTC, moet even aan het proberen wat de juiste weg is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door Barry2001 »

Heb de printen bestukt, en met elkaar verbonden. Omdat ik 4 gelijke printen gebruik (kostenaspect) heb ik de printen zo ontworpen dat ik met 0 Ohm weerstandjes het 'pad' kan instellen voor de SPI clock en datalijnen, zodat deze niet nutteloos over het hele bord zwabberen (MAX led drivers staan in daisy chain).

Ziet er zo uit:
WK 006.jpg
WK 005.jpg
Omdat dit in z'n geheel zo wat fragiel is voor het verdere testen, padjes waar de printen mee aan elkaar zitten breken zo af natuurlijk, heb ik de printen op een plankje geschroefd. Spijkerplank 2.0 zeg maar :relax:
WK 008.jpg
Aangesloten en tegen de muur gezet, zodat íe me verder op tafel niet in de weg ligt. Sap erop, werkt :D Ik kan alle 4 de MAX led drivers adresseren, ziet er allemaal goed uit. Even willekeurig wat posities aangeroepen, dit is de uiteindelijke matrix van 11 x 10 letters:
WK 009.jpg
Dan ben ik nu op het punt gekomen dat de led's met aansturing (+aanpassen aan omgevingslicht) helemaal werken, ik ga nu bezig met de klok en vooral ook DCF.

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Woord klok

Bericht door hannesie »

Leuk man, grappig dat je dit zo oplost..... :goeie: :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”