Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Anne, R16 en R18 verkleind naar 18k2, dit is het resultaat:
ongeveer +1dB, ik denk het hier bij te laten, het regelgebied lijkt voldoende.
Ondanks de minieme verandering in de grafiek blijkt de aanpassing toch direct hoorbaar te zijn.
Ondanks de minieme verandering in de grafiek blijkt de aanpassing toch direct hoorbaar te zijn.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
update: De versterker staat regelmatig te spelen in de werkplaats, maar ik heb hem nog niet volledig kunnen afwerken. De eiken zijpanelen ontbreken nog, die zou mijn buurman in zijn schrijnwerkerij even maken maar dat zal blijkbaar pas voor binnen een week zijn
.
Om de vlam er nog even in te houden, enkele tussentijdse foto's van de assemblage
:
... en de klank blijft me nog steeds verbazen, met momenten van kippenvel
...
Ondertussen ben ik al klaar met de ontwerpen, t/m de printen, van de CTA 5.0 welke -als kers op de taart- mijn laatste bouwsel moet worden: de CTA2.1 als basis, uitgebreid met de ECC83 baxandall-toonregeling. Waarschijnlijk volgende week start ik dat nieuwe topic.
Om de vlam er nog even in te houden, enkele tussentijdse foto's van de assemblage
... en de klank blijft me nog steeds verbazen, met momenten van kippenvel
Ondertussen ben ik al klaar met de ontwerpen, t/m de printen, van de CTA 5.0 welke -als kers op de taart- mijn laatste bouwsel moet worden: de CTA2.1 als basis, uitgebreid met de ECC83 baxandall-toonregeling. Waarschijnlijk volgende week start ik dat nieuwe topic.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Dat ziet er weer knap uit Willy!
Ter overweging voor je nieuwe ontwerp:
-maak UL en/of CFB schakelbaar dat scheelt in het maximale uitgangsvermogen en de buizenklank.
-de gestabiliseerde 300V en APL's moeten blijven!
-de gloei- en bias-spanning kan je eenvoudig met een SMPS van de hoogspanning afleiden, zodat je minder trafo's nodig hebt.
Ter overweging voor je nieuwe ontwerp:
-maak UL en/of CFB schakelbaar dat scheelt in het maximale uitgangsvermogen en de buizenklank.
-de gestabiliseerde 300V en APL's moeten blijven!
-de gloei- en bias-spanning kan je eenvoudig met een SMPS van de hoogspanning afleiden, zodat je minder trafo's nodig hebt.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik ga het volgen Willy
Dank voor je mooie creaties en geweldige tekeningen schema,s zodat we er allemaal van mee kunnen genieten
Dank voor je mooie creaties en geweldige tekeningen schema,s zodat we er allemaal van mee kunnen genieten
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Had het niet beter kunnen zeggen.Dank voor je mooie creaties en geweldige tekeningen schema,s zodat we er allemaal van mee kunnen genieten
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
@Willy,
Respecteer je wel kruipafstanden en isolatie? Ik zie namelijk kale aansluitpinnen e.d. dichtbij het chassis en aansluitpinnen zonder enige vorm van isolatie.
Respecteer je wel kruipafstanden en isolatie? Ik zie namelijk kale aansluitpinnen e.d. dichtbij het chassis en aansluitpinnen zonder enige vorm van isolatie.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Kan je wat preciezer zijn: waar? welke pennen?
Als je met de kale aansluitpinnen dichtbij het chassis de pennen met bedrading onder de hoofdprint bedoelt, dat is de gloeidraadvoorziening die toch nog een paar mm van het chassis blijft en geen extra isolatie behoeft.
De 220-net bedrading zit aan het front, op de schakelaar, volledig geïsoleerd aangesloten.
De 220 van de net-connector achteraan zit blank aangesloten omdat daar nooit moet gewerkt, gemeten worden tijdens bedrijf. Idem voor de aansluiting van de TDK-Lambda voeding tegen de achterkant.
Tenslotte is alles reglementair geaard en komt bij de afwerken nog een volledige overkapping over de versterker, tussen 2 houten zijpanelen.
Als je met de kale aansluitpinnen dichtbij het chassis de pennen met bedrading onder de hoofdprint bedoelt, dat is de gloeidraadvoorziening die toch nog een paar mm van het chassis blijft en geen extra isolatie behoeft.
De 220-net bedrading zit aan het front, op de schakelaar, volledig geïsoleerd aangesloten.
De 220 van de net-connector achteraan zit blank aangesloten omdat daar nooit moet gewerkt, gemeten worden tijdens bedrijf. Idem voor de aansluiting van de TDK-Lambda voeding tegen de achterkant.
Tenslotte is alles reglementair geaard en komt bij de afwerken nog een volledige overkapping over de versterker, tussen 2 houten zijpanelen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik zie schroefklemmen links en rechts die of 220V AC voeren of DC voltages voor de eindtrap, die wil je wel voorzien van afdoende isolatie, denk aan plastic afdekkappen oid. Ik geef deze reactie overigens voor je eigen veiligheid, met wat eenvoudige maatregelen valt hier veel te winnen wat dat betreft.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Eindelijk, de foto's van de afgewerkte versterker:
Op de achterkant wordt foutievelijk 2x 20W vermeld terwijl dat 2x 7W moet zijn. Front- en achterpaneel zijn al maanden geleden ontworpen en besteld, toen ging ik er nog van uit dat 2xEL84 20W zou opleveren (uiteraard is dat enkel in gewone PushPull max. mogelijk, zonder UL en CFB).
Het luisterplezier is identiek met de CTA2.1, het vermogen is zowat gelijk maar deze versterker heeft niet meer die vervelende, harde klik bij het uitzetten wat bij de CTA te wijten was aan de (in uitbreiding) gebruikte toonregeling met LM1036. Nu is een baxandall toonregeling met buizen gebruikt, welke in alle opzichten voldoet.
Als de versterker niet muisstil is, is dat omdat er op dat ogenblik zuivere volle muziek wordt geproduceerd
.
Morgen post ik alle ontwerpfiles en viewers.
Op de achterkant wordt foutievelijk 2x 20W vermeld terwijl dat 2x 7W moet zijn. Front- en achterpaneel zijn al maanden geleden ontworpen en besteld, toen ging ik er nog van uit dat 2xEL84 20W zou opleveren (uiteraard is dat enkel in gewone PushPull max. mogelijk, zonder UL en CFB).
Het luisterplezier is identiek met de CTA2.1, het vermogen is zowat gelijk maar deze versterker heeft niet meer die vervelende, harde klik bij het uitzetten wat bij de CTA te wijten was aan de (in uitbreiding) gebruikte toonregeling met LM1036. Nu is een baxandall toonregeling met buizen gebruikt, welke in alle opzichten voldoet.
Als de versterker niet muisstil is, is dat omdat er op dat ogenblik zuivere volle muziek wordt geproduceerd
Morgen post ik alle ontwerpfiles en viewers.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ziet er voor een afgeronde zaak wel hoekig uit
Mooi uiterlijk zo, oude stijl
, tot je naarbinnen kijkt, zo'n ringkern zag je vroeger niet
.
Anne
Mooi uiterlijk zo, oude stijl
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ziet er netjes uit, maar wel ontzettend jammer dat je dergelijke klemaansluitingen gebruikt, banaanstekkers zijn toch echt de standaard.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
De aansluitingen passen juist wel bij de mooie vintage look.
Klankmatig zal het weinig uitmaken.
Klankmatig zal het weinig uitmaken.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik krijg een zip groter dan 1Mb (met de ontwerpfiles en viewers) niet gepost
ik zal eens moeten nadenken hoe ik dit ga omzeilen
Ik start mijn laatste (?) versterkerontwerp in: CTA 5.1 Mijn final touch van de CTA buizenversterker
Ik start mijn laatste (?) versterkerontwerp in: CTA 5.1 Mijn final touch van de CTA buizenversterker
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Verdelen over meerdere zip bestanden 
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Willy,mooi geworden
Ja, lijkt een beetje op mijn Marshall top gitaarbak
Vraagje , hoe heb je die belettering op de front- en achterplaat gezet?
Ja, lijkt een beetje op mijn Marshall top gitaarbak
Vraagje , hoe heb je die belettering op de front- en achterplaat gezet?
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
De front- en achterplaat aanmaken in Coreldraw volgens de regels van TubeTown, je vindt hier alle nodige uitleg. Ik heb hier al meerdere keren platen laten maken en ik ben er 100% tevreden over.democles schreef:Willy,mooi geworden![]()
Ja, lijkt een beetje op mijn Marshall top gitaarbak![]()
Vraagje , hoe heb je die belettering op de front- en achterplaat gezet?
zie ook: EL34-topic
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 30 dec 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Het bestand met de schema's en composities in sPlan is al >26Mb en na zippen nog steeds quasi gelijk, de enige oplossing zou zijn van alle composities er uit te halen maar waar zijn we dan nog mee bezig.Kappa7 schreef:Verdelen over meerdere zip bestanden
De viewers kunnen ook niet onder de 1Mb gezipt worden.
Ik heb Henkjan om een oplossing gevraagd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik zou ze gewoon ter beschikking stellen aan geinteresseerden, dat men bij jou aangeeft de files te willen hebben. Die zou je ze dan met Wetransfer oid kunnen toesturen, of je public map in Dropbox als je dat gebruikt.
26Mb krijg je op geen enkele manier via dit forum gedistribueerd.
26Mb krijg je op geen enkele manier via dit forum gedistribueerd.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Op dit vernieuwde forum inderdaad niet, maar daarvoor was het geen enkel probleem:Barry2001 schreef:Ik zou ze gewoon ter beschikking stellen aan geinteresseerden, dat men bij jou aangeeft de files te willen hebben. Die zou je ze dan met Wetransfer oid kunnen toesturen, of je public map in Dropbox als je dat gebruikt.
26Mb krijg je op geen enkele manier via dit forum gedistribueerd.
- het CTA2.1-topic: - het EL34-topic: Het is logisch dat de bestanden (afbeeldingen) die in de tekst weergegeven worden gelimiteerd worden naar 1Mb, voor een bijlage die enkel gedownload kan worden niet.
Een A3-schema dat je in de tekst weergeeft kan wel eens minder goed leesbaar zijn indien kleiner dan 1Mb maar dat zou je dan ook ter download kunnen aanbieden in betere kwaliteit (>1Mb).
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 30 dec 2016, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Was me ook opgevallen, het is nu best irritant dat ook als je een picje wil plaatsen je het 9 vd 10 keer eerst kleiner moet maken. Geen idee of het nog weer komt, je kunt in dit geval misschien beter een berichtje naar Marp sturen, bemoeit zich meer met dit soort zaken.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Door je bestanden om te zetten in pdfjes moet het toch wel lukken om je schema's en overige te posten.
Hoef je ook geen viewer bij te plakken.
Maakt het voor een ieder wel zo prettig
Hoef je ook geen viewer bij te plakken.
Maakt het voor een ieder wel zo prettig
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Voilà, hier de zip met alle ontwerpfiles inclusief viewers vanuit Google drive 
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Handig die bestanden zo.
Kan je alleen op een windhoos pc wat mee.
Kan je alleen op een windhoos pc wat mee.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
...daarvoor een beknopte pdfKappa7 schreef:Handig die bestanden zo.
Kan je alleen op een windhoos pc wat mee.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ziet er keurig uit.
Erg mooi gedocumenteerd.
Erg mooi gedocumenteerd.
