Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Jag »

Lekker bezig Sander! Lijkt me heerlijk om zo'n ruimte te hebben. Ga je nog een paar dsp kanalen inzetten voor de subs?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Jag schreef:
Lekker bezig Sander! Lijkt me heerlijk om zo'n ruimte te hebben. Ga je nog een paar dsp kanalen inzetten voor de subs?
Subs krijgen een Velodyne SMS-1, of de A/V receiver z'n ingebouwde DSP moet goede resultaten geven, dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Jag »

Een Eq voor alle subs? Mocht je daarmee de response onvoldoende gelijkmatig krijgen, is het het overwegen waard om de subs afzonderlijk dsp te geven en te optimaliseren. Is een goede tool voor.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Jag schreef:
Een Eq voor alle subs? Mocht je daarmee de response onvoldoende gelijkmatig krijgen, is het het overwegen waard om de subs afzonderlijk dsp te geven en te optimaliseren. Is een goede tool voor.
Ik heb twee stuks SMS-1, maar ga zeker andere opties bekijken als het resultaat daarmee niet bevredigend is. Wat voor tool bedoel je precies?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Leeuwarden »

Is zo'n SMS-1 net zoiets als een DSpeaker 8033?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Is zo'n SMS-1 net zoiets als een DSpeaker 8033?
Die DSpeaker ken ik niet, de Velodyne meet de karateristiek op de luisterplek dmv. een meetmicrofoon waarna hij automatisch of handmatig e.e.a. kan aanpassen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Leeuwarden »

Zoiets doet die 8033 ook...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Zoiets doet die 8033 ook...
Ik moet eerlijk gezegd nog een subwoofer management systeem vinden dat betere features biedt dan de inmiddels al 10 jaar oude Velodyne SMS-1, maar ik sta open voor suggesties, en nee, MiniDSP is geen optie, da's broddelwerk.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Leeuwarden »

Wat maakt dat jij denkt dat ik jou of wie dan ook Minidspé zou aanraden?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Jag »

SSassen schreef:
Jag schreef:
Een Eq voor alle subs? Mocht je daarmee de response onvoldoende gelijkmatig krijgen, is het het overwegen waard om de subs afzonderlijk dsp te geven en te optimaliseren. Is een goede tool voor.
Ik heb twee stuks SMS-1, maar ga zeker andere opties bekijken als het resultaat daarmee niet bevredigend is. Wat voor tool bedoel je precies?
multisub optimizer, zie het software forum. Daarmee kan je de parameters van de individuele dsp kanalen mee optimaliseren. Dus de beste gain, delay en Eq voor elke sub vinden. Is wel ff een klusje hoor om te leren/doen. Maar behulpzaam voor als het niet makkelijk goede te krijgen is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Wat maakt dat jij denkt dat ik jou of wie dan ook Minidspé zou aanraden?
Ik zat je te plagen Jan :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Leeuwarden »

Dat weet ik...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door markbakk »

Je kunt een forum gebruiken voor potjes verplassen. Je kunt ook samenwerken. Hoe eigenwijs je ook wilt zijn. Overigens staat op de site van TU Delft een hele mooie handleiding over ruimte-akoestiek voor niet-akoestici. En er is op het web veel te vinden over het inrichten van 'studio control rooms'. En sluit ik me aan bij de tip van Jag over de multisub optimizer tool. De meeste 'zelf inregelende systemen' zullen m.i. de mist in gaan bij meerdere bronnen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Staande golven ga je krijgen, ook al is de ruimte volgens de gulden snede afmetingen. Met een roommode calculator kun je redelijk zien waar de problemen kunnen ontstaan, maar de werkelijkheid kan behoorlijk afwijken ( een groot raam of glaspui kan een behoorlijk effectieve paneelabsorber zijn). Dit moet je echt met metingen controleren en aanpakken. De geeigende plek is absorbers in de hoeken, maar zoals mijn metingen uitwijzen is een breedband met steenwol niet effectief genoeg. Dus getunede absorbers erin.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Jag »

@mark plus dat de meeste inregelsystemen ook niks doen aan variatie door de ruimte verminderen. Ze passen alleen maar globale Eq toe.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Vandaag weer flink met de kwast en roller in de weer geweest, plafond was niet wit-wit, meer een soort grijs-wit omdat ik door de gaten in het Rigitone plafond de latex er niet dik op kan zetten, want dan stop je de gaten ook gelijk vol, dus dat is een eindeloos trapje-op-trapje-af verhaal met een roller in de hand de boel per m^2 rollen. Na de 2e keer (en 1.5 uur verder, het is tenslote zo'n 35m^2) was 't nog steeds niet wit, dus zat er niets anders op dan voor de derde keer de boel te schilderen.

Ook kwam ik er al snel achter dat de donkere muur wel héél vlekgevoelig is, één veeg erover met je vinger en er staat een streep op die je ook met een vochtige doek lastig wegkrijgt en dan meteen een glimmende plek achterlaat. Vervelend, omdat ik toch echt een blik veegvaste muurverf had gekocht van Flexa, voor 10-euro de liter. Kortom, ook die muur heb ik vandaag opnieuw geschilderd en daar gaat morgen een extra-matte muurvernis overheen, dan ben ik tenminste van 't gezeur af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
:foto:
Morgen, vandaag geen foto's gemaakt, niet volledig dekkend plafond zie je nauwelijks op de foto, idem voor de vlekken op de donkere muur.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig Sander.
Een mooie plek waar oor extra demping is achter je filmdoek.
Kan je mooi onzichtbaar wegwerken.
Tevens is dat voor de opstelling van je speakers ook wel prettig om een wand achter zich te hebben die niet zo hard is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ray5150 »

Ben benieuwd wat voor apparatuur erin komt te staan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ben benieuwd wat voor apparatuur erin komt te staan.
Zo iets. :mrgreen:
https://www.crestron.com
Zal Sander vast leuk speelgoed vinden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Dat is voor mensen die met teveel geld nooit meer van hun bank af willen komen. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Kappa7 »

Leek me wel toepasselijk in en home theater.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Leuk, maar overbodig in mijn optiek even los van wat het allemaal kosten moet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ray5150 »

Kom, kom. Een man van een paar losse centen laat zich niet zo snel kennen...
Plaats reactie