Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Lekker bezig Sander! Lijkt me heerlijk om zo'n ruimte te hebben. Ga je nog een paar dsp kanalen inzetten voor de subs?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Subs krijgen een Velodyne SMS-1, of de A/V receiver z'n ingebouwde DSP moet goede resultaten geven, dat zal de praktijk moeten uitwijzen.Jag schreef:Lekker bezig Sander! Lijkt me heerlijk om zo'n ruimte te hebben. Ga je nog een paar dsp kanalen inzetten voor de subs?
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Een Eq voor alle subs? Mocht je daarmee de response onvoldoende gelijkmatig krijgen, is het het overwegen waard om de subs afzonderlijk dsp te geven en te optimaliseren. Is een goede tool voor.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik heb twee stuks SMS-1, maar ga zeker andere opties bekijken als het resultaat daarmee niet bevredigend is. Wat voor tool bedoel je precies?Jag schreef:Een Eq voor alle subs? Mocht je daarmee de response onvoldoende gelijkmatig krijgen, is het het overwegen waard om de subs afzonderlijk dsp te geven en te optimaliseren. Is een goede tool voor.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Die DSpeaker ken ik niet, de Velodyne meet de karateristiek op de luisterplek dmv. een meetmicrofoon waarna hij automatisch of handmatig e.e.a. kan aanpassen.Leeuwarden schreef:Is zo'n SMS-1 net zoiets als een DSpeaker 8033?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik moet eerlijk gezegd nog een subwoofer management systeem vinden dat betere features biedt dan de inmiddels al 10 jaar oude Velodyne SMS-1, maar ik sta open voor suggesties, en nee, MiniDSP is geen optie, da's broddelwerk.Leeuwarden schreef:Zoiets doet die 8033 ook...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Wat maakt dat jij denkt dat ik jou of wie dan ook Minidspé zou aanraden?
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
multisub optimizer, zie het software forum. Daarmee kan je de parameters van de individuele dsp kanalen mee optimaliseren. Dus de beste gain, delay en Eq voor elke sub vinden. Is wel ff een klusje hoor om te leren/doen. Maar behulpzaam voor als het niet makkelijk goede te krijgen is.SSassen schreef:Ik heb twee stuks SMS-1, maar ga zeker andere opties bekijken als het resultaat daarmee niet bevredigend is. Wat voor tool bedoel je precies?Jag schreef:Een Eq voor alle subs? Mocht je daarmee de response onvoldoende gelijkmatig krijgen, is het het overwegen waard om de subs afzonderlijk dsp te geven en te optimaliseren. Is een goede tool voor.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik zat je te plagen JanLeeuwarden schreef:Wat maakt dat jij denkt dat ik jou of wie dan ook Minidspé zou aanraden?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Je kunt een forum gebruiken voor potjes verplassen. Je kunt ook samenwerken. Hoe eigenwijs je ook wilt zijn. Overigens staat op de site van TU Delft een hele mooie handleiding over ruimte-akoestiek voor niet-akoestici. En er is op het web veel te vinden over het inrichten van 'studio control rooms'. En sluit ik me aan bij de tip van Jag over de multisub optimizer tool. De meeste 'zelf inregelende systemen' zullen m.i. de mist in gaan bij meerdere bronnen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Staande golven ga je krijgen, ook al is de ruimte volgens de gulden snede afmetingen. Met een roommode calculator kun je redelijk zien waar de problemen kunnen ontstaan, maar de werkelijkheid kan behoorlijk afwijken ( een groot raam of glaspui kan een behoorlijk effectieve paneelabsorber zijn). Dit moet je echt met metingen controleren en aanpakken. De geeigende plek is absorbers in de hoeken, maar zoals mijn metingen uitwijzen is een breedband met steenwol niet effectief genoeg. Dus getunede absorbers erin.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
@mark plus dat de meeste inregelsystemen ook niks doen aan variatie door de ruimte verminderen. Ze passen alleen maar globale Eq toe.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Vandaag weer flink met de kwast en roller in de weer geweest, plafond was niet wit-wit, meer een soort grijs-wit omdat ik door de gaten in het Rigitone plafond de latex er niet dik op kan zetten, want dan stop je de gaten ook gelijk vol, dus dat is een eindeloos trapje-op-trapje-af verhaal met een roller in de hand de boel per m^2 rollen. Na de 2e keer (en 1.5 uur verder, het is tenslote zo'n 35m^2) was 't nog steeds niet wit, dus zat er niets anders op dan voor de derde keer de boel te schilderen.
Ook kwam ik er al snel achter dat de donkere muur wel héél vlekgevoelig is, één veeg erover met je vinger en er staat een streep op die je ook met een vochtige doek lastig wegkrijgt en dan meteen een glimmende plek achterlaat. Vervelend, omdat ik toch echt een blik veegvaste muurverf had gekocht van Flexa, voor 10-euro de liter. Kortom, ook die muur heb ik vandaag opnieuw geschilderd en daar gaat morgen een extra-matte muurvernis overheen, dan ben ik tenminste van 't gezeur af.
Ook kwam ik er al snel achter dat de donkere muur wel héél vlekgevoelig is, één veeg erover met je vinger en er staat een streep op die je ook met een vochtige doek lastig wegkrijgt en dan meteen een glimmende plek achterlaat. Vervelend, omdat ik toch echt een blik veegvaste muurverf had gekocht van Flexa, voor 10-euro de liter. Kortom, ook die muur heb ik vandaag opnieuw geschilderd en daar gaat morgen een extra-matte muurvernis overheen, dan ben ik tenminste van 't gezeur af.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Morgen, vandaag geen foto's gemaakt, niet volledig dekkend plafond zie je nauwelijks op de foto, idem voor de vlekken op de donkere muur.ds23man schreef:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Goed bezig Sander.
Een mooie plek waar oor extra demping is achter je filmdoek.
Kan je mooi onzichtbaar wegwerken.
Tevens is dat voor de opstelling van je speakers ook wel prettig om een wand achter zich te hebben die niet zo hard is.
Een mooie plek waar oor extra demping is achter je filmdoek.
Kan je mooi onzichtbaar wegwerken.
Tevens is dat voor de opstelling van je speakers ook wel prettig om een wand achter zich te hebben die niet zo hard is.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ben benieuwd wat voor apparatuur erin komt te staan.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Zo iets.ray5150 schreef:Ben benieuwd wat voor apparatuur erin komt te staan.
https://www.crestron.com
Zal Sander vast leuk speelgoed vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Dat is voor mensen die met teveel geld nooit meer van hun bank af willen komen. 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Leuk, maar overbodig in mijn optiek even los van wat het allemaal kosten moet.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Kom, kom. Een man van een paar losse centen laat zich niet zo snel kennen...
