Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Ik vind dit heel interessant en ben benieuwd hoe het uitpakt. Hoe groot is het effect en hoeveel heb je dus ongeveer nodig bij een bepaald volume van de ruimte en kracht van de staande golf.
Wat ik me wel afvraag: is de berekening correct gedaan. De calculator gaat ervan uit dat de gaten gelijk verdeeld zijn over het oppervlak met een spacing waarvoor je 300mm hebt gebruikt. Dan zou ik verwachten dat je ruimte tot aan de randen van 150mm moet toepassen, wat betekent 4 gaten in de hoogte en 2 in de breedte. Dus niet 3 maar 8 gaten van 50mm of misschien 7 gaten afhankelijk van hoeveel oppervlak je verliest door de wanden. Je zou er gemakkelijk nog 4 gaten mooi verdeeld bij kunnen maken nu. Maar dan moet je wel die bracings aanpassen. Je moet kijken naar het percentage oppervlak dat je doorlatend maakt. In jouw berekening moet dat 2,18% zijn en je zit nu pas op iets van 0,7%.
Hopelijk ben ik nog op tijd met deze post voor dat je die voorplaat ertegenaan lijmt.
Wat ik me wel afvraag: is de berekening correct gedaan. De calculator gaat ervan uit dat de gaten gelijk verdeeld zijn over het oppervlak met een spacing waarvoor je 300mm hebt gebruikt. Dan zou ik verwachten dat je ruimte tot aan de randen van 150mm moet toepassen, wat betekent 4 gaten in de hoogte en 2 in de breedte. Dus niet 3 maar 8 gaten van 50mm of misschien 7 gaten afhankelijk van hoeveel oppervlak je verliest door de wanden. Je zou er gemakkelijk nog 4 gaten mooi verdeeld bij kunnen maken nu. Maar dan moet je wel die bracings aanpassen. Je moet kijken naar het percentage oppervlak dat je doorlatend maakt. In jouw berekening moet dat 2,18% zijn en je zit nu pas op iets van 0,7%.
Hopelijk ben ik nog op tijd met deze post voor dat je die voorplaat ertegenaan lijmt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
De voorplaat zit er al op Jeroen. Dat met die spacing vroeg ik me ook al af, de calculator is daar niet duidelijk over. Overigens hoeven de gaten niet regelmatig verdeeld te zijn, maar in de calculator gaan ze uit van geperforeerde plaat. Maar onder het motto: een paar gaten extra maken is makkelijker dan weer dicht stoppen. Zo meteen dat ding even in een hoek plaatsen en kijken of daar dan de drukophoping rond 60Hz weg is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Ik gebruik eerst even mijn oortjes, als dit functioneert zal ik morgen even naar de gammel om nog 3 te bouwen.
Maar waarom zou het niet functioneren? Wordt toch veel in studio's gebruikt, de vraag is even hoeveel ik van die dingen nodig heb.
Maar waarom zou het niet functioneren? Wordt toch veel in studio's gebruikt, de vraag is even hoeveel ik van die dingen nodig heb.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
En ik zit er niet eens veel naast: ding is nu getuned op 70Hz. Als ik beetje gas geef met de JBL begint de front van de absorber behoorlijk te resoneren en voel je een luchtstroom door de gaten.
Zal 1 gat dichtmaken en dan kijken waar ie op resoneert.
Zal 1 gat dichtmaken en dan kijken waar ie op resoneert.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Dat is wel typisch. Ik zou verwachten op basis van wat je nu hebt gedaan dat het eerder rond 40Hz zou liggen. Blijkbaar wordt het toch anders als je weinig grote gaten gebruikt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Overigens is ie nu zo gebouwd:
Dit naar aanleiding van een beetje spelen met de maten en de dikte van de steenwol die ik had liggen ( 9cm x2=18cm)
Dit naar aanleiding van een beetje spelen met de maten en de dikte van de steenwol die ik had liggen ( 9cm x2=18cm)
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Goed bezig.
Maar heb je nu al een indruk hoeveel zo een paneel nu af vangt en hoeveel je er moet plaatsen om het goed te krijgen?
Dit lijkt mij overigens wel een veel mooiere mannier om de ruimte aan te pakken dan het compenseren van de zaak en het bij plaatsen van extra laag kastjes.
Maar heb je nu al een indruk hoeveel zo een paneel nu af vangt en hoeveel je er moet plaatsen om het goed te krijgen?
Dit lijkt mij overigens wel een veel mooiere mannier om de ruimte aan te pakken dan het compenseren van de zaak en het bij plaatsen van extra laag kastjes.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Jeroen had toch gelijk met die gaten:
Dus er 5 gaten extra gemaakt.
Dus er 5 gaten extra gemaakt.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Dat heb je met die jagers zo voor de kerst. Maar wel een beetje laf.ds23man schreef:...het is me in de rug geschoten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Ik zei al tegen mijn vriendin: waarom doe je dat nou....richard schreef:Dat heb je met die jagers zo voor de kerst. Maar wel een beetje laf.ds23man schreef:...het is me in de rug geschoten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
@Gerhard,
Die Helmholtz resonatoren zijn natuurlijk een aanwinst als ze goed werken, echter als je glas/steenwol gebruikt voor de vulling loop je wel fijne glas/steenwol vezels je ruimte in te blazen, da's niet bevordelijk voor je gezondheid. Je zou voor de grap eens een zaklamp voor één van de openingen moeten zetten en 't licht uitdoen, dan zie je de vezels schitteren in 't licht. Dus in 't belang van je gezondheid zou ik een ander dempingsmateriaal gebruiken.
Die Helmholtz resonatoren zijn natuurlijk een aanwinst als ze goed werken, echter als je glas/steenwol gebruikt voor de vulling loop je wel fijne glas/steenwol vezels je ruimte in te blazen, da's niet bevordelijk voor je gezondheid. Je zou voor de grap eens een zaklamp voor één van de openingen moeten zetten en 't licht uitdoen, dan zie je de vezels schitteren in 't licht. Dus in 't belang van je gezondheid zou ik een ander dempingsmateriaal gebruiken.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Als er naast Gerhard ook andere mensen in die ruimte aanwezig gaan zijn, zou ik toch oppassen met die glassteenwol in open behuizingen, geef dan iets meer uit aan veilig materiaal van bijv. Merford...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Eeen keer blootstaan aan dat soort materialen/stoffen ga je echt niet dood aan, maar in deze vorm dagelijks en dan vele vele jaren lang dan bestaat er dus een verhoogd risico op enge ziektes / medische problemen.Walt schreef:Als er naast Gerhard ook andere mensen in die ruimte aanwezig gaan zijn, zou ik toch oppassen met die glassteenwol in open behuizingen, geef dan iets meer uit aan veilig materiaal van bijv. Merford...
Safe spelen en aan passen, of als je op leeftijd bent en je schat in dat je toch binnen een decennia komt te overlijden dan lekker zo laten
Dan te weten dat dit soort spul vaker in speakers zat, een Jamo bassreflex die ik heb gehad daar zat glaswol in, wist ik als kind veel dat het kut spul is als je dat op je handen krijgt.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Ik heb ook als 15 jarige asbest cement platen (Eternit) staan zagen, en het is naar mijn idee dat ik meer last heb van COPD door het roken, en dat werd juist erger toen ik er mee stopte.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Gaan we weer met de steenwol discussie, spul is volkomen veilig en het moet wel heel erg in beweging komen om vezels los te laten. En even een doekje ervoor, is er al helemaal geen probleem meer.
Moet trouwens zeggen dat er nog geen enkele bouwvakker dood is gegaan aan het werken met dat spul sinds het gebruik in de woningbouw.
Moet trouwens zeggen dat er nog geen enkele bouwvakker dood is gegaan aan het werken met dat spul sinds het gebruik in de woningbouw.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Akoestiek kan soms wel verrassend zijn. Vandaag mijn opstelling omgedraaid naar de andere zijde. Ze stonden voor een wand waar ook een schuin dak zit. In deze opstelling ( luidsprekers dicht tegen muur, luisterpositie iets voor achterwand) al een stuk beter. Voor de grap de pakken steenwol weer naar binnen gesjouwd en in de hoeken van de achterwand geplaatst....
Hallelujah en er was laag

Hallelujah en er was laag
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Nog even de Helmholtz absorber in een hoek achter een luidspreker gezet, weer een stuk beter. Het laag begint weer druk op te bouwen.
Woensdag toch maar naar de Gammel.
Woensdag toch maar naar de Gammel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Vanochtend even wat metingen gedaan en tot mijn verrassing is de dip verschoven naar de 100Hz in deze opstelling.
Gemeten op luisterpositie en beide woofers aangestuurd.
Rood= geen demping
Blauw= pak rockwool in de hoeken wand luisterpositie
Groen= rockwool en 1 helmholtzabsorber in de hoek achter 1 woofer.
Testje absorber: microfoon er boven en dan even met de vuist exciteren..
Die zit dus rond de berekende frequentie.
Gemeten op luisterpositie en beide woofers aangestuurd.
Rood= geen demping
Blauw= pak rockwool in de hoeken wand luisterpositie
Groen= rockwool en 1 helmholtzabsorber in de hoek achter 1 woofer.
Testje absorber: microfoon er boven en dan even met de vuist exciteren..
Die zit dus rond de berekende frequentie.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Volgende stap, de absorber naar 100Hz tunen. Heb berekend dat er 10 gaten bij moeten. Daarna het effect meten en nog 3 bouwen.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Gerhard, was dat vorige diagram ook een meting? Als je de modale verdeling in een luisterruimte wilt achterhalen zet je de bron in een hoek en de meetmicrofoon in een andere. Vervolgens herhaal je dat met andere hoeken, zeker wanneer je ruimte niet van het type schoenendoos is. Meten op de luisterpositie is minder zinvol.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Welke bedoel je?
En inderdaad is de ruimte geen schoenendoos. Aan 1 zijde zit een schuin dak, gipsplaat op tengels wat heftig resoneert als je 60Hz in de ruimte loslaat. Een niet bedoelde membraamabsorber waar de luidsprekers eerst onder stonden.
En inderdaad is de ruimte geen schoenendoos. Aan 1 zijde zit een schuin dak, gipsplaat op tengels wat heftig resoneert als je 60Hz in de ruimte loslaat. Een niet bedoelde membraamabsorber waar de luidsprekers eerst onder stonden.
