Nixie IN-12 klokje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Ray, de laatste keer dat ik bij Schaeffer bestelde hadden ze geen PayPal en heb ik met credit card betaald. Goedkoop is het ook niet, wel altijd retestrak... alternatief is misschien zelf zagen/vijlen, of Freeskees?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Ik heb net even de laatste versie van Front Panel Designer erop gezet, vervolgens het door jou aangemaakt bestandje ingeladen en ik kom voor de voorkant uit op 21,16 euro excl verzendkosten.
Niet heel goedkoop, maar ik kan er zelf niet voor gaan zagen en vijlen. dat word nooit zo strak...
Freeskees is ook een mogelijkheid, Kees, mocht je dit lezen : slik jij ook .FPD bestanden ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door OpaBert »

Ja en ik heb ze nog niet , maar projecten zat :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Freeskees is ook een mogelijkheid, Kees, mocht je dit lezen : slik jij ook .FPD bestanden ?
Als ie gewoon de maten heeft draait freeskees hier zijn hand niet voor om. Gewoon uitgefreesd in standaard geanodiseerd alu ziet er erg netjes uit vind ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Henkjan »

en Kees kan ook met laser de text in t paneel zetten.

en ik kan me niet voorstellen dat die Schaefer aardiger is dan Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Ik durf het bijna niet te zeggen, maarre...
De nixie's zijn binnen. :hide:
20161008_170336.jpg
20161008_170347.jpg
20161008_170524.jpg
Nu vermoed ik dat ze uit Juli 1979 stammen, in die tijd was Brenzev nog Secretaris-Generaal van het Politburo...
Ik schrok wel even toen ik die gietdruppel van het glas tussen de pinnen zag, gelukkig had Barry daarin al voorzien door een gat in de PCB te laten fabriceren. ze passen dan ook perfect op de print. :yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door OpaBert »

ik denk dat de man ze te voet gaat brengen
ze zijn dan ook deze week bezorgd
4 augustus tot 5 october moet hij niet te lang treuzelen dan is hij weer met de kerst thuis :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

De kerstvakantie staat voor de deur, dus maar een even hier een slinger aan geven.
Dus de laatste versie van de voeding leg ik hier even ter goedkeuring neer.
Clock voeding schema.png
Clock voeding layout.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Kwestie van proberen, veel hangt van de trafo af. Komt er teveel spanning uit kun je altijd nog een elco weg laten. Kweet niet of het belangrijk is maar i.p.v. 1N4007 gebruik ik meestal de snelle UF4007. Die storen minder op de FM.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Heb hem even uitgeprint maar weet verder ook niet hoe ik hem dan aan moet sluiten... :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Kwestie van proberen, veel hangt van de trafo af. Komt er teveel spanning uit kun je altijd nog een elco weg laten.
Vermoedelijk komt er ruim 200V uit met de twee 18V in serie.Evt. de serieweerstanden van de nixie's vergroten.
Met een elco weglaten ben je zo 100V kwijt of je moet de min verleggen naar andere kant van trafo.Verlies je rond 50V, is ook wat veel.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar nullast leveren dat soort trafo'tjes aanzienlijk meer spanning. Vandaar: Proberen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Maarre, hoeveel Volt is er dan eigenlijk nodig om dat klokje behoorlijk zijn werk te laten doen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Het klokje doet't al bij 5volt.Gaat om de nixies, die moeten voldoende hoge spanning krijgen om te ontsteken.Daarna zakt de spanning over het buisje in, en wat er over blijft geeft stroom door de serieweerstand.Ik meen dat (niet nagezien) ze rond 130V ontsteken, daarmee werkt 't wel maar weinig licht.De serieweerstanden in het schema vermeld zijn voor ong.170volt voeding bedoeld.Mag wel wat meer, wordt de stroom ook groter, met 200volt lijkt me nog geen man overboord.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Yup, ergens tussen de 170V en 200V met 10mA belasting (voor 4 nixies) Mag wel meer spanning maar dan moet je de stroombegrenzing weerstand wat hoger maken.

Ik mis trouwens de voeding voor de 5V. Beetje onzin om dat uit de 200V te halen. Kan met een enkele diode gelijkrichter vanaf de 18V en een elco'tje van 47u
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 17 dec 2016, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Ik heb de boel wat door elkaar gehaald :oops:
Wat ik me herinnerde was de nixie uitlezing voor de volume bij Barry.
De klok wordt gevoed vanuit 115V net, met aanpassing voor 230V zonder afvlak-C.De seriewerstanden zijn dan daar ook voor, moet best gaan met zoals je hier hebt.
Ja, die 5volt.De eerste 18volt van de trafo zit aan de (gemeenschappelijke)min, dan vanaf de doorverbinding naar de andere 18volt een aftakking met er een diode en 4k7 (R1+R2) in serie naar zener D1.
R11+R12 ook naar de aftakking met totaal 330k ipv 2x1M en C5 (1n) iets van 5nF.(is de 50Hz tijdbasis voor de klok)
Anne
Bijlagen
nix.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Zoiets dus,
nix.jpg
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:

Ik mis trouwens de voeding voor de 5V. Beetje onzin om dat uit de 200V te halen. Kan met een enkele diode gelijkrichter vanaf de 18V en een elco'tje van 47u
Mmmm, da's lekker dan. ik heb vanmiddag de print al geëtst...maar eens kijken of er iets gefröbeld kan worden om er een extra diode en elco bij te zetten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Zoiets dus, nix.jpg Anne
Dank U, ik neem aan de nieuwe waardes in rood zijn aangegeven ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ds23man »

Gevalletje a(h!)buis? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Dank U, ik neem aan de nieuwe waardes in rood zijn aangegeven ?
Ja hoor, die 4k7 is een natte vingerwerk moet misschien nog iets kleiner en de C over de zener dubbel (220µF).
Aan de print hoeft toch niks veranderd ? Enkel een draadje aan de trafo.De diode kan ipv de tweede weerstand daar (was dubbel wegens de eerst hoge spanning).
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Zo erg is het nou ook weer niet. Die tellers gebruiken vrijwel geen stroom. Dus het kan wel vanuit de 200V DC zoals het oorspronkelijk zat direct vanuit de 220V bij Barry.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zo erg is het nou ook weer niet. Die tellers gebruiken vrijwel geen stroom. Dus het kan wel vanuit de 200V DC zoals het oorspronkelijk zat direct vanuit de 220V bij Barry.
Mja, grootste verbruik zijn de basisweerstanden voor de transistors aan de nixies.Maar je hebt toch de verbinding met de trafo nodig voor de 50Hz en er is al plaats voor een diode ipv de tweede weerstand.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Ja, mijn voorkeur zou ook de 18V zijn voor de 5V voeding. Zo'n zenertje voelt zich ook op zijn lekkerst bij een 5mA.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”