Nixie IN-12 klokje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Ray, de laatste keer dat ik bij Schaeffer bestelde hadden ze geen PayPal en heb ik met credit card betaald. Goedkoop is het ook niet, wel altijd retestrak... alternatief is misschien zelf zagen/vijlen, of Freeskees?
Re: Nixie IN-12 klokje
Ik heb net even de laatste versie van Front Panel Designer erop gezet, vervolgens het door jou aangemaakt bestandje ingeladen en ik kom voor de voorkant uit op 21,16 euro excl verzendkosten.
Niet heel goedkoop, maar ik kan er zelf niet voor gaan zagen en vijlen. dat word nooit zo strak...
Freeskees is ook een mogelijkheid, Kees, mocht je dit lezen : slik jij ook .FPD bestanden ?
Niet heel goedkoop, maar ik kan er zelf niet voor gaan zagen en vijlen. dat word nooit zo strak...
Freeskees is ook een mogelijkheid, Kees, mocht je dit lezen : slik jij ook .FPD bestanden ?
Re: Nixie IN-12 klokje
Als ie gewoon de maten heeft draait freeskees hier zijn hand niet voor om. Gewoon uitgefreesd in standaard geanodiseerd alu ziet er erg netjes uit vind ik.ray5150 schreef:Freeskees is ook een mogelijkheid, Kees, mocht je dit lezen : slik jij ook .FPD bestanden ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
en Kees kan ook met laser de text in t paneel zetten.
en ik kan me niet voorstellen dat die Schaefer aardiger is dan Kees
en ik kan me niet voorstellen dat die Schaefer aardiger is dan Kees
Re: Nixie IN-12 klokje
Ik durf het bijna niet te zeggen, maarre...
De nixie's zijn binnen.
Nu vermoed ik dat ze uit Juli 1979 stammen, in die tijd was Brenzev nog Secretaris-Generaal van het Politburo...
Ik schrok wel even toen ik die gietdruppel van het glas tussen de pinnen zag, gelukkig had Barry daarin al voorzien door een gat in de PCB te laten fabriceren. ze passen dan ook perfect op de print.
De nixie's zijn binnen.
Nu vermoed ik dat ze uit Juli 1979 stammen, in die tijd was Brenzev nog Secretaris-Generaal van het Politburo...
Ik schrok wel even toen ik die gietdruppel van het glas tussen de pinnen zag, gelukkig had Barry daarin al voorzien door een gat in de PCB te laten fabriceren. ze passen dan ook perfect op de print.
Re: Nixie IN-12 klokje
ik denk dat de man ze te voet gaat brengen
ze zijn dan ook deze week bezorgd
4 augustus tot 5 october moet hij niet te lang treuzelen dan is hij weer met de kerst thuis
ze zijn dan ook deze week bezorgd
4 augustus tot 5 october moet hij niet te lang treuzelen dan is hij weer met de kerst thuis
Re: Nixie IN-12 klokje
De kerstvakantie staat voor de deur, dus maar een even hier een slinger aan geven.
Dus de laatste versie van de voeding leg ik hier even ter goedkeuring neer.
Dus de laatste versie van de voeding leg ik hier even ter goedkeuring neer.
Re: Nixie IN-12 klokje
Kwestie van proberen, veel hangt van de trafo af. Komt er teveel spanning uit kun je altijd nog een elco weg laten. Kweet niet of het belangrijk is maar i.p.v. 1N4007 gebruik ik meestal de snelle UF4007. Die storen minder op de FM.
Re: Nixie IN-12 klokje
De trafo is deze : https://www.reichelt.de/Printtrafos-10- ... ANGUAGE=EN
Re: Nixie IN-12 klokje
Heb hem even uitgeprint maar weet verder ook niet hoe ik hem dan aan moet sluiten...ray5150 schreef:De trafo is deze : https://www.reichelt.de/Printtrafos-10- ... ANGUAGE=EN
Re: Nixie IN-12 klokje
Vermoedelijk komt er ruim 200V uit met de twee 18V in serie.Evt. de serieweerstanden van de nixie's vergroten.Pjotr schreef:Kwestie van proberen, veel hangt van de trafo af. Komt er teveel spanning uit kun je altijd nog een elco weg laten.
Met een elco weglaten ben je zo 100V kwijt of je moet de min verleggen naar andere kant van trafo.Verlies je rond 50V, is ook wat veel.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Jawel, maar nullast leveren dat soort trafo'tjes aanzienlijk meer spanning. Vandaar: Proberen!
Re: Nixie IN-12 klokje
Maarre, hoeveel Volt is er dan eigenlijk nodig om dat klokje behoorlijk zijn werk te laten doen ?
Re: Nixie IN-12 klokje
Het klokje doet't al bij 5volt.Gaat om de nixies, die moeten voldoende hoge spanning krijgen om te ontsteken.Daarna zakt de spanning over het buisje in, en wat er over blijft geeft stroom door de serieweerstand.Ik meen dat (niet nagezien) ze rond 130V ontsteken, daarmee werkt 't wel maar weinig licht.De serieweerstanden in het schema vermeld zijn voor ong.170volt voeding bedoeld.Mag wel wat meer, wordt de stroom ook groter, met 200volt lijkt me nog geen man overboord.
Anne
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Yup, ergens tussen de 170V en 200V met 10mA belasting (voor 4 nixies) Mag wel meer spanning maar dan moet je de stroombegrenzing weerstand wat hoger maken.
Ik mis trouwens de voeding voor de 5V. Beetje onzin om dat uit de 200V te halen. Kan met een enkele diode gelijkrichter vanaf de 18V en een elco'tje van 47u
Ik mis trouwens de voeding voor de 5V. Beetje onzin om dat uit de 200V te halen. Kan met een enkele diode gelijkrichter vanaf de 18V en een elco'tje van 47u
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 17 dec 2016, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nixie IN-12 klokje
Ik heb de boel wat door elkaar gehaald
Wat ik me herinnerde was de nixie uitlezing voor de volume bij Barry.
De klok wordt gevoed vanuit 115V net, met aanpassing voor 230V zonder afvlak-C.De seriewerstanden zijn dan daar ook voor, moet best gaan met zoals je hier hebt.
Ja, die 5volt.De eerste 18volt van de trafo zit aan de (gemeenschappelijke)min, dan vanaf de doorverbinding naar de andere 18volt een aftakking met er een diode en 4k7 (R1+R2) in serie naar zener D1.
R11+R12 ook naar de aftakking met totaal 330k ipv 2x1M en C5 (1n) iets van 5nF.(is de 50Hz tijdbasis voor de klok)
Anne
Wat ik me herinnerde was de nixie uitlezing voor de volume bij Barry.
De klok wordt gevoed vanuit 115V net, met aanpassing voor 230V zonder afvlak-C.De seriewerstanden zijn dan daar ook voor, moet best gaan met zoals je hier hebt.
Ja, die 5volt.De eerste 18volt van de trafo zit aan de (gemeenschappelijke)min, dan vanaf de doorverbinding naar de andere 18volt een aftakking met er een diode en 4k7 (R1+R2) in serie naar zener D1.
R11+R12 ook naar de aftakking met totaal 330k ipv 2x1M en C5 (1n) iets van 5nF.(is de 50Hz tijdbasis voor de klok)
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Mmmm, da's lekker dan. ik heb vanmiddag de print al geëtst...maar eens kijken of er iets gefröbeld kan worden om er een extra diode en elco bij te zetten.Pjotr schreef:
Ik mis trouwens de voeding voor de 5V. Beetje onzin om dat uit de 200V te halen. Kan met een enkele diode gelijkrichter vanaf de 18V en een elco'tje van 47u
Re: Nixie IN-12 klokje
Dank U, ik neem aan de nieuwe waardes in rood zijn aangegeven ?Ah!buis schreef:Zoiets dus, nix.jpg Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Ja hoor, die 4k7 is een natte vingerwerk moet misschien nog iets kleiner en de C over de zener dubbel (220µF).ray5150 schreef:Dank U, ik neem aan de nieuwe waardes in rood zijn aangegeven ?
Aan de print hoeft toch niks veranderd ? Enkel een draadje aan de trafo.De diode kan ipv de tweede weerstand daar (was dubbel wegens de eerst hoge spanning).
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Zo erg is het nou ook weer niet. Die tellers gebruiken vrijwel geen stroom. Dus het kan wel vanuit de 200V DC zoals het oorspronkelijk zat direct vanuit de 220V bij Barry.
Re: Nixie IN-12 klokje
Mja, grootste verbruik zijn de basisweerstanden voor de transistors aan de nixies.Maar je hebt toch de verbinding met de trafo nodig voor de 50Hz en er is al plaats voor een diode ipv de tweede weerstand.Pjotr schreef:Zo erg is het nou ook weer niet. Die tellers gebruiken vrijwel geen stroom. Dus het kan wel vanuit de 200V DC zoals het oorspronkelijk zat direct vanuit de 220V bij Barry.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Ja, mijn voorkeur zou ook de 18V zijn voor de 5V voeding. Zo'n zenertje voelt zich ook op zijn lekkerst bij een 5mA.
