Kist-/kratradio voor bassist
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Anders is er toch wel ergens een super betaalbare (2e hands) auto versterker te vinden?
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Autoversterker heb ik nog wel liggen, weet alleen niet wat de efficiëntie is, vandaar de eerste keus voor een tripath. Ik kan ze iig beide proberen. Ik ben nog even met de kastsimulatie bezig, als dat klaar is Rudy met een bestelling verblijden...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Ik was toevallig wat aan het rondkijken voor mezelf.
Na een beetje proberen kwam ik uit op de FaitalPro 8FE200-4 (dus de 4 ohm)
Met wat duwen en trekken, moet dat net kunnen.
25-28 liter BR, tuned op 52Hz.
Daarna nog wel even mooi trekken met een actieve HP op 55Hz en een Q van 1.3 (jawel).
Dan kun je niet helemaal mega laag, maar tis te doen.
VA max (dus vermogen) is iets van 30W (dus aan 4ohm)
MaxSPL is dan 108dB.
Na een beetje proberen kwam ik uit op de FaitalPro 8FE200-4 (dus de 4 ohm)
Met wat duwen en trekken, moet dat net kunnen.
25-28 liter BR, tuned op 52Hz.
Daarna nog wel even mooi trekken met een actieve HP op 55Hz en een Q van 1.3 (jawel).
Dan kun je niet helemaal mega laag, maar tis te doen.
VA max (dus vermogen) is iets van 30W (dus aan 4ohm)
MaxSPL is dan 108dB.
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Ik was in de veronderstelling dat je een gitaarman was. Ben jij ook basman?b_force schreef:Ik was toevallig wat aan het rondkijken voor mezelf.
...KNIP....
of bespeel je gewoon alles
30 w, 4 ohm kan met zo'n postzegel amp in PBTL ook nog wel op 15 volt accu maar die Faital is toch ruim 130 W?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Ik speel zowel bas als gitaar ja 
(en ik was op zoek naar een oplossing voor mijn elektrische nylon string gitaar)
Die 130W is zijn maximale vermogen, maar dat hoef je niet te gebruiken uiteraard.
(en ik was op zoek naar een oplossing voor mijn elektrische nylon string gitaar)
Die 130W is zijn maximale vermogen, maar dat hoef je niet te gebruiken uiteraard.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Ik ben ook aan het kijken en merk dat het verkrijgen van voldoende vermogen best lastig is.
Deze versterker heb ik op het oog: http://www.tinytronics.nl/shop/index.ph ... uct_id=250
Ik heb nu globaal 3 opties, de rest heeft gewoon geen zin wat mij betreft:
12V en 3Ah (zat voor te vinden maar kan bij voorkeur gewoon met oplaadbare C cellen of een gereedschap accu (3Ah wel duur)
15V (of 14,4) en 4Ah, dat wordt al snel een kostbare grap
2x 11,1 Volt RC accu's met 5Ah, zitten rond 60 per stuk, en dan dus 2 parallel.
12V/3Ah geeft 15 W @ 4Ohm
15V/4Ah geeft 25W @ 4 Ohm
22,2V geeft bij 5Ah 50 Watt. Dat 2x is voor mij het max haalbare en prijstechnisch niet heel grappig meer. Een vaste adapter van 24V en 5Ah is met 30 euro goed te doen.
Maxamp geeft aan dat hun versterker 22,5 W/ch kan leveren bij 14V en 10% vervorming, 17,5 W bij 14V en 1% vervorming. Dat scheelt minder dan 1 dB...
http://maxamp.nl/specificaties/
Ik wil ook het maximaal haalbare maar in een veel compacter formaat. Denk aan max 5 liter
Deze versterker heb ik op het oog: http://www.tinytronics.nl/shop/index.ph ... uct_id=250
Ik heb nu globaal 3 opties, de rest heeft gewoon geen zin wat mij betreft:
12V en 3Ah (zat voor te vinden maar kan bij voorkeur gewoon met oplaadbare C cellen of een gereedschap accu (3Ah wel duur)
15V (of 14,4) en 4Ah, dat wordt al snel een kostbare grap
2x 11,1 Volt RC accu's met 5Ah, zitten rond 60 per stuk, en dan dus 2 parallel.
12V/3Ah geeft 15 W @ 4Ohm
15V/4Ah geeft 25W @ 4 Ohm
22,2V geeft bij 5Ah 50 Watt. Dat 2x is voor mij het max haalbare en prijstechnisch niet heel grappig meer. Een vaste adapter van 24V en 5Ah is met 30 euro goed te doen.
Maxamp geeft aan dat hun versterker 22,5 W/ch kan leveren bij 14V en 10% vervorming, 17,5 W bij 14V en 1% vervorming. Dat scheelt minder dan 1 dB...
http://maxamp.nl/specificaties/
Ik wil ook het maximaal haalbare maar in een veel compacter formaat. Denk aan max 5 liter
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Wouter, ik kom echt veel goedkoper uit met accu's/laders etc. Vandaag spullen binnen gekregen. Ik zal later in mijn eigen topic wel even opgeven wat ik heb en wat het kost maar een 15V 5000mAh kost iets van 31 USD en transport valt erg mee vanuit EU warehouse. Ik heb een 2600mAh voor iets van 15€.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan die getallen komt?
Je kunt uitaraard accus's ook gewoon in serie/parallel zetten.
Een andere manier is een step converter te gebruiken (DC of AC)
Met een gebrugde versterker kom je op 24V dan uit op 70W aan 4 ohm.
Veel moderne car audio versterkers hebben zo'n step converter aan boord.
Op 14V zou de max rond 24W moeten liggen.
Heeft die bus niet gewoon deftige aanslutingen?
Dat is tegenwoordig behoorlijk standaard in touringbussen.
Je kunt uitaraard accus's ook gewoon in serie/parallel zetten.
Een andere manier is een step converter te gebruiken (DC of AC)
Met een gebrugde versterker kom je op 24V dan uit op 70W aan 4 ohm.
Veel moderne car audio versterkers hebben zo'n step converter aan boord.
Op 14V zou de max rond 24W moeten liggen.
Heeft die bus niet gewoon deftige aanslutingen?
Dat is tegenwoordig behoorlijk standaard in touringbussen.
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Welke zijn het uiteindelijk geworden? Is het de FaitalPro 8FE200-4Rody schreef:Speakers zijn net besteld bij Rudy (RumoH)...
Re: Kist-/kratradio voor bassist
SB Acoustics SB16PFC25-4indoubt schreef:Welke zijn het uiteindelijk geworden? Is het de FaitalPro 8FE200-4Rody schreef:Speakers zijn net besteld bij Rudy (RumoH)...
Vifa TC9-FD18/08 x2
BTW die Faital Pro is een mooie driver, ik wil alleen eerst kijken hoe ver ik kom met een 10L kastje...
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Drivers zijn binnen. Nu aan het design van de kast beginnen. Mijn NX10 op OSX werkt niet meer. Dus Sketchup geïnstalleerd. Na 2 seconden er al weer afgeflikkerd. Als je een echt CAD pakket gewend bent wordt je hier knettergek van, ik iig wel. Ga nu FreeCAD proberen... Wordt vervolgd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Rody schreef:Als je een echt CAD pakket gewend bent wordt je hier knettergek van, ik iig wel. Ga nu FreeCAD proberen...
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Mag ik je Draftsight voorstellen. Als je Autocad gewend bent dan kun je direct doorwerken.http://www.3ds.com/products-services/dr ... -download/
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Het is even geleden dat ik met AutoCad gewerkt heb (laatste versie was 14 geloof ik, maar wel complete constructies in 3D mee gemaakt plus tekeningen. Als je dan naar een parametrisch pakket overstapt is het alsof de hemel opengaat en engelen zingen). Ik wil eigenlijk niet terug naar 2D, alhoewel voor snelle schetsen het wellicht een interessant pakket is. Doe dat nu in PowerpointJohn P schreef:Mag ik je Draftsight voorstellen. Als je Autocad gewend bent dan kun je direct doorwerken.http://www.3ds.com/products-services/dr ... -download/
Tot nu toe is mijn indruk van FreeCAD dat ze een 10 voor de moeite krijgen, maar intuïtief is het zeker niet. Interface is dramatisch. Ik geef het denk ik nog een half uurtje en dan pak ik mijn Windows XP meetlaptopje en pleur ik er een NX7.5 op die ik nog ergens moet hebben liggen....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Ik gebruik zelf Freecad (vanwege gratis) om step modellen te checken, beperkt kun je ook verschillende step modellen embedden, zoals een pcb in een behuizing bv. Dat gaat al moeizaam, laat staan hier iets in tekenen. Is echt af te raden, is het gewoon te beperkt voor.
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Van Rainer (Indoubt) een TPA3118 versterkerprintje gedoneerd gekregen (dank!). Deze is mono. Aangezien ik wil gaan bi-ampen heb ik er een aantal bijbesteld. Ik had die TDA2024 die ik al heb kunnen inzetten voor het mid-hoog, maar gezien de prijs (E4/st met gratis verzending) en de mogelijkheid tot draaien op 24V leek me die tPA3118 een betere keuze.
Tevens een 2 kanaal crossover besteld http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-LR-mono-2 ... Sw-kdX07iY
Ik heb de frequentie op 200Hz laten zetten. Dit zorgt ervoor dat de Vifa's ~1 octaaf boven Fs beginnen af te vallen en ik blijven met het kantelpunt 1 octaaf onder de poortresonantie van de woofer. Leek me een schappelijk werkpunt.
Voor de input ga ik toch nog een preampje maken, een Sadowsky clone: http://tagboardeffects.blogspot.nl/2013 ... reamp.html
Als laatste heb ik het idee opgevat om de twee breedbanders voor de woofer te plaatsen (in een slank gesloten kastje van 2L), ala http://www.genzleramplification.com/pro ... Y12-3.html, of zoals Bill Fitzmaurice het vaak doet. Geloof niet dat je met 2 drivers van een line-array kunt spreken, maar doe het lekker toch
Wordt vervolgd.
Gr rOdy
Tevens een 2 kanaal crossover besteld http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-LR-mono-2 ... Sw-kdX07iY
Ik heb de frequentie op 200Hz laten zetten. Dit zorgt ervoor dat de Vifa's ~1 octaaf boven Fs beginnen af te vallen en ik blijven met het kantelpunt 1 octaaf onder de poortresonantie van de woofer. Leek me een schappelijk werkpunt.
Voor de input ga ik toch nog een preampje maken, een Sadowsky clone: http://tagboardeffects.blogspot.nl/2013 ... reamp.html
Als laatste heb ik het idee opgevat om de twee breedbanders voor de woofer te plaatsen (in een slank gesloten kastje van 2L), ala http://www.genzleramplification.com/pro ... Y12-3.html, of zoals Bill Fitzmaurice het vaak doet. Geloof niet dat je met 2 drivers van een line-array kunt spreken, maar doe het lekker toch
Wordt vervolgd.
Gr rOdy
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Rody, Die crossover lijkt alleen dual voltage te slikken, hoe ga je die maken vanuit een batterij?
Het begon ooit als een simpel mobiel baskistje, volgens mij ben je besmet met een audiovirus:)
Het begon ooit als een simpel mobiel baskistje, volgens mij ben je besmet met een audiovirus:)
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Omdat die TPA 24V slikt dacht ik 2 12V akku's te gebruiken. In serie heb ik dan 24V en met een tap in het midden dual voltage.... Toch?indoubt schreef:Rody, Die crossover lijkt alleen dual voltage te slikken, hoe ga je die maken vanuit een batterij?
Het begon ooit als een simpel mobiel baskistje, volgens mij ben je besmet met een audiovirus:)
Gr Rody
Ps dat audiovirus sluimert al lang hoor
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Graag een inhoudelijke reactie zodat ik er nog iets van kan leren. Dit soort reacties heeft niemand iets aan behalve jijzelf....ds23man schreef:Zal me een leuk vuurwerk geven.....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Wat denk je dat er gebeurt als jij die xover aansluit op je TPA. Je nul van de xover ligt op 12v tov de nul van de TPA.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kist-/kratradio voor bassist
Maar goed, ik dacht met een kleine hint dat je er zelf wel achter zou komen.Rody schreef:Graag een inhoudelijke reactie zodat ik er nog iets van kan leren. Dit soort reacties heeft niemand iets aan behalve jijzelf....ds23man schreef:Zal me een leuk vuurwerk geven.....
