GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Oef, da's één . Nog negen gaatjes te gaan ...
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Wat mis ik hier? je kunt die buisvoet toch ook gewoon vasthouden en dan de gaten aftekenen zonder gaatjes in munten te gaan boren :?:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Dit gaat veel makkelijker als vast houden,dit verschuift niet en de buispositie is beter te bepalen.

Het verschil met andere buisvoeten is,dat deze op de plaat ligt en dus niet in een gat valt en zichzelf als het ware centreert.

Zoals op de bijgevoegde foto,s te zien is.
Bijlagen
k.jpg
DS8.jpg
c15.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Heb dan nu ,door deze methode te gebruiken, de buisvoeten gelijk staan,probeer dit maar eens uit de losse pols met het handje.......... :proost:
Bijlagen
D69.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Even weer tijd gehad om wat aan dit project te doen.......... :mrgreen:

Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.

Verder bezig met het indelen van de ruimte in de kast d.m.v. alu schotjes,die ook het subframe op zijn plaats houd en tevens dient als bevestiging/afscherming/koeling voor de rest van de printen.
Bijlagen
11.jpg
22.jpg
33.jpg
44.jpg
55.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

democles schreef:
Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.
Barry kan dit waarderen :goedzo:

Maar ehh, mannen van de kale vlakte enzo, altijd buiten aan het werk, wordt dat niet wat frisjes :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien komt er schot in de zaak :D
Moeten er niet wat gaten in om draden door te laten ?
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
democles schreef:
Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.
Barry kan dit waarderen :goedzo:

Maar ehh, mannen van de kale vlakte enzo, altijd buiten aan het werk, wordt dat niet wat frisjes :hide:
Had hier vanochtend het ijs op de rioolpijpen staan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Moeten er niet wat gaten in om draden door te laten ?
Ja de gaten voor de bedrading moeten nog.

Kijk er eerst een tijdje tegenaan voordat ik ze boor.............. :mrgreen:

En ja, fris was het wel :?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door MarcelvdG »

Links in de houten kast zit zo te zien een snap-in-schakelaar. Hoe krijg je die nu op een nette manier aan zo'n dik houten paneel bevestigd?

Of algemener, hoe monteer je potmeters, schakelaars, signaallamphouders en dergelijke die bedoeld zijn voor metalen panelen van een paar millimeter dik netjes aan een veel dikker houten paneel?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Weet niet hoe demo het hier heeft gedaan, 2 voorbeelden hoe ik het ooit eens heb gedaan (natuurlijk niet gezegd dat dat de juiste weg is :idea: ) :

Drukschakelaar die-daar-eigenlijk-niet-voor-bedoelt-is in een 10mm dik front, lijmen. Dan ga je er vanuit dat íe nooit stuk gaat en er nooit weer uit hoeft :D
DSC00506.jpg
DSC00506.jpg (21.22 KiB) 448 keer bekeken
DSC00507.jpg
DSC00507.jpg (13.75 KiB) 448 keer bekeken
Mooiere oplossing, stukje uitzagen / frezen uit de houten kast en een alu plaatje bevestigen waar de connectoren / schakelaars inzitten:
DSC00837.jpg
DSC00837.jpg (29.02 KiB) 448 keer bekeken
DSC00838.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Links onderin zit de netantre,geen schakelaar dus.

Voor de rest doe ik het meestal als Barry al omschreef,,gat maken en plaatje er op met de onderdelen.

De eigenlijke schakelaar voor de 230v net, zit links onderin,,dat groene ding,,

Via een verleng stangetje zal de schakelaar aan de voorkant bedient worden.

Dit geeft het voordeel dat de 230v wisselstroom niet eerst door de halve kast hoeft te lopen als je een schakelaar op het frontje zou monteren.

Plaats later wel meer foto,s,maar ben nu eerst bezig de verschillende printen te bevestigen op het subframe,rekening houdend met de bedradings doorvoeren en de opstellingen. :think:
Bijlagen
a1.jpg
A2.jpg
A3.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Aan/uit........ :mrgreen:

Het stangetje wordt later bevestigd aan de schakelaar m.b.v. een stukje krimpkous .

Heb voor die bevestiging ook wel eens schroef busjes gebruikt ,maar dan moet het stangetje echt loodrecht op de schakelaar staan voor een spanningsvrije werking,met krimpkous los je dat probleem op. :D

Zie laatste foto van mijn dac,waar ik hetzelfde gedaan heb met krimpkous.
Bijlagen
A4.jpg
A5.jpg
b.jpg
Laatst gewijzigd door democles op wo 14 dec 2016, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Het word steeds strakker van opzet, en mede door de schotjes, heb je wel weer meer plaats om het daar ook te bevestigen.
:think: Er is over nagedacht.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
Aan/uit........ :mrgreen:

Het stangetje wordt later bevestigd aan de schakelaar m.b.v. een stukje krimpkous .

Heb voor die bevestiging ook wel eens schroef busjes gebruikt ,maar dan moet het stangetje echt loodrecht op de schakelaar staan voor een spanningsvrije werking,met krimpkous los je dat probleem op. :D

Zie laatste foto van mijn dac,waar ik hetzelfde gedaan heb met krimpkous.
Knap bedacht! Ik kende de methode met schroefbusjes wel uit apparatuur uit de jaren zeventig, toen bruingoed nog bruin was, maar dat je het ook met krimpkous kan doen om minder last te hebben van kleine afwijkingen van de positie van de stang had ik me nooit gerealiseerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
:mrgreen: Het word steeds strakker van opzet, en mede door de schotjes, heb je wel weer meer plaats om het daar ook te bevestigen.
:think: Er is over nagedacht.
Vind ik ook. Duidelijke evolutie te zien in de bouwsels van Demo, compliment daarvoor :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Knap bedacht! Ik kende de methode met schroefbusjes wel uit apparatuur uit de jaren zeventig, toen bruingoed nog bruin was, maar dat je het ook met krimpkous kan doen om minder last te hebben van kleine afwijkingen van de positie van de stang had ik me nooit gerealiseerd.
Alleen Bouwers begrijpen wat je schrijft,dank U :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Die schroefbúsjes daar sloopte ik een oude potmeter voor werkt perfect
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft. :evil:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Die schroefbúsjes daar sloopte ik een oude potmeter voor werkt perfect
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft. :evil:
En dan heb je nog assen van ¼" , 6mm en 4mm :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Die schroefbúsjes daar sloopte ik een oude potmeter voor werkt perfect
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft. :evil:
En dan heb je nog assen van ¼" , 6mm en 4mm :shock: :lol:
Anne
Gelukkig maakt het niet uit log lin :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Kappa7 »

MarcelvdG schreef:
Links in de houten kast zit zo te zien een snap-in-schakelaar. Hoe krijg je die nu op een nette manier aan zo'n dik houten paneel bevestigd?

Of algemener, hoe monteer je potmeters, schakelaars, signaallamphouders en dergelijke die bedoeld zijn voor metalen panelen van een paar millimeter dik netjes aan een veel dikker houten paneel?
Ik boor eerst met een 35mm vleugel boor van binnen naar de voorzijde tot er ongeveer nog een kleine cm aan hout over is.
Dan kan je het frontpaneel omdraaien en met de juiste maat door boren.
Het is dan wel zaak om eerst eens de lengte van je schacht op te meten zo dat je weet hoeveel materiaal je moet laten staan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Gaat goed als je de ruimte hebt om de boormachine+boor er recht op kan in zetten, binnenin de kast,dat wordt dan een grote kast, of alles van te voren boren en plannen,voordat de kast gedeuveld/geplakt wordt.

Met houten kasten, die handmatig in elkaar gezet worden is er meestal enige speling en is boren of bevestigen vanaf de buitenkant beter/flexibeler .

Dus prefereer ik ,,het gat met het plaatje,, voor de bevestigingen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Nog iets,nu we het over gaten boren hebben......... :mrgreen:

Stel je hebt je houten kast klaar =D>

En je moet een gat boren loodrecht op de kast?

Dan kun je een boorkolom gebruiken :-s

Maar dit heeft ook beperkingen,gebruik nu dit dingetje voor vlakke 90graden boringen en deuvels,werkt perfect. (kost weinig :D )

Zie de foto van de aan/uit stang op de schakelaar. Gat voor de doorvoer hier mee geboord. :D

Wat je allemaal doet voor het juiste gaatje :lol:
Bijlagen
DV_8_0989571_05_4c_AT_20121018092607.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Kappa7 »

democles schreef:
Gaat goed als je de ruimte hebt om de boormachine+boor er recht op kan in zetten, binnenin de kast,dat wordt dan een grote kast, of alles van te voren boren en plannen,voordat de kast gedeuveld/geplakt wordt.

Met houten kasten, die handmatig in elkaar gezet worden is er meestal enige speling en is boren of bevestigen vanaf de buitenkant beter/flexibeler .

Dus prefereer ik ,,het gat met het plaatje,, voor de bevestigingen.
Die gaten boor je toch voooor dat je de kast in elkaar gaat zetten.
Gewoon goed nadenken en uitwerken waar alles moet komen dan kan je het grootste deel van alle gaten al maken voor dat de montage begint.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ik probeer flexibel te blijven en zoek daarom naar andere mogelijkheden.
Vandaar deze aanpak.
Ik ben niet iemand die alles tot in de punten plant,en later tot de conclusie komt dat het anders moet,maar door de planning beperkt wordt hierin.

Vandaar, Democles en geen Damocles................ :mrgreen:
Plaats reactie