GU-50 Monoblokken
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Wat mis ik hier? je kunt die buisvoet toch ook gewoon vasthouden en dan de gaten aftekenen zonder gaatjes in munten te gaan boren 
Re: GU-50 Monoblokken
Dit gaat veel makkelijker als vast houden,dit verschuift niet en de buispositie is beter te bepalen.
Het verschil met andere buisvoeten is,dat deze op de plaat ligt en dus niet in een gat valt en zichzelf als het ware centreert.
Zoals op de bijgevoegde foto,s te zien is.
Het verschil met andere buisvoeten is,dat deze op de plaat ligt en dus niet in een gat valt en zichzelf als het ware centreert.
Zoals op de bijgevoegde foto,s te zien is.
Re: GU-50 Monoblokken
Heb dan nu ,door deze methode te gebruiken, de buisvoeten gelijk staan,probeer dit maar eens uit de losse pols met het handje.......... 
Re: GU-50 Monoblokken
Even weer tijd gehad om wat aan dit project te doen..........
Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.
Verder bezig met het indelen van de ruimte in de kast d.m.v. alu schotjes,die ook het subframe op zijn plaats houd en tevens dient als bevestiging/afscherming/koeling voor de rest van de printen.
Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.
Verder bezig met het indelen van de ruimte in de kast d.m.v. alu schotjes,die ook het subframe op zijn plaats houd en tevens dient als bevestiging/afscherming/koeling voor de rest van de printen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Barry kan dit waarderendemocles schreef:Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.
Maar ehh, mannen van de kale vlakte enzo, altijd buiten aan het werk, wordt dat niet wat frisjes
Re: GU-50 Monoblokken
Zo te zien komt er schot in de zaak
Moeten er niet wat gaten in om draden door te laten ?
Anne
Moeten er niet wat gaten in om draden door te laten ?
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: GU-50 Monoblokken
Had hier vanochtend het ijs op de rioolpijpen staan.Barry2001 schreef:Barry kan dit waarderendemocles schreef:Om niet te veel schroefverbindingen op de bovenplaat te zien,maak ik gebruik van een ,,subframe,,,eigenlijk een tweede plaat onder de bovenplaat.![]()
Maar ehh, mannen van de kale vlakte enzo, altijd buiten aan het werk, wordt dat niet wat frisjes
Re: GU-50 Monoblokken
Ja de gaten voor de bedrading moeten nog.Moeten er niet wat gaten in om draden door te laten ?
Kijk er eerst een tijdje tegenaan voordat ik ze boor..............
En ja, fris was het wel
Re: GU-50 Monoblokken
Links in de houten kast zit zo te zien een snap-in-schakelaar. Hoe krijg je die nu op een nette manier aan zo'n dik houten paneel bevestigd?
Of algemener, hoe monteer je potmeters, schakelaars, signaallamphouders en dergelijke die bedoeld zijn voor metalen panelen van een paar millimeter dik netjes aan een veel dikker houten paneel?
Of algemener, hoe monteer je potmeters, schakelaars, signaallamphouders en dergelijke die bedoeld zijn voor metalen panelen van een paar millimeter dik netjes aan een veel dikker houten paneel?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Weet niet hoe demo het hier heeft gedaan, 2 voorbeelden hoe ik het ooit eens heb gedaan (natuurlijk niet gezegd dat dat de juiste weg is
) :
Drukschakelaar die-daar-eigenlijk-niet-voor-bedoelt-is in een 10mm dik front, lijmen. Dan ga je er vanuit dat íe nooit stuk gaat en er nooit weer uit hoeft
Mooiere oplossing, stukje uitzagen / frezen uit de houten kast en een alu plaatje bevestigen waar de connectoren / schakelaars inzitten:
Drukschakelaar die-daar-eigenlijk-niet-voor-bedoelt-is in een 10mm dik front, lijmen. Dan ga je er vanuit dat íe nooit stuk gaat en er nooit weer uit hoeft
Mooiere oplossing, stukje uitzagen / frezen uit de houten kast en een alu plaatje bevestigen waar de connectoren / schakelaars inzitten:
Re: GU-50 Monoblokken
Links onderin zit de netantre,geen schakelaar dus.
Voor de rest doe ik het meestal als Barry al omschreef,,gat maken en plaatje er op met de onderdelen.
De eigenlijke schakelaar voor de 230v net, zit links onderin,,dat groene ding,,
Via een verleng stangetje zal de schakelaar aan de voorkant bedient worden.
Dit geeft het voordeel dat de 230v wisselstroom niet eerst door de halve kast hoeft te lopen als je een schakelaar op het frontje zou monteren.
Plaats later wel meer foto,s,maar ben nu eerst bezig de verschillende printen te bevestigen op het subframe,rekening houdend met de bedradings doorvoeren en de opstellingen.
Voor de rest doe ik het meestal als Barry al omschreef,,gat maken en plaatje er op met de onderdelen.
De eigenlijke schakelaar voor de 230v net, zit links onderin,,dat groene ding,,
Via een verleng stangetje zal de schakelaar aan de voorkant bedient worden.
Dit geeft het voordeel dat de 230v wisselstroom niet eerst door de halve kast hoeft te lopen als je een schakelaar op het frontje zou monteren.
Plaats later wel meer foto,s,maar ben nu eerst bezig de verschillende printen te bevestigen op het subframe,rekening houdend met de bedradings doorvoeren en de opstellingen.
Re: GU-50 Monoblokken
Aan/uit........ 
Het stangetje wordt later bevestigd aan de schakelaar m.b.v. een stukje krimpkous .
Heb voor die bevestiging ook wel eens schroef busjes gebruikt ,maar dan moet het stangetje echt loodrecht op de schakelaar staan voor een spanningsvrije werking,met krimpkous los je dat probleem op.
Zie laatste foto van mijn dac,waar ik hetzelfde gedaan heb met krimpkous.
Het stangetje wordt later bevestigd aan de schakelaar m.b.v. een stukje krimpkous .
Heb voor die bevestiging ook wel eens schroef busjes gebruikt ,maar dan moet het stangetje echt loodrecht op de schakelaar staan voor een spanningsvrije werking,met krimpkous los je dat probleem op.
Zie laatste foto van mijn dac,waar ik hetzelfde gedaan heb met krimpkous.
Laatst gewijzigd door democles op wo 14 dec 2016, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GU-50 Monoblokken
Re: GU-50 Monoblokken
Knap bedacht! Ik kende de methode met schroefbusjes wel uit apparatuur uit de jaren zeventig, toen bruingoed nog bruin was, maar dat je het ook met krimpkous kan doen om minder last te hebben van kleine afwijkingen van de positie van de stang had ik me nooit gerealiseerd.democles schreef:Aan/uit........
Het stangetje wordt later bevestigd aan de schakelaar m.b.v. een stukje krimpkous .
Heb voor die bevestiging ook wel eens schroef busjes gebruikt ,maar dan moet het stangetje echt loodrecht op de schakelaar staan voor een spanningsvrije werking,met krimpkous los je dat probleem op.
Zie laatste foto van mijn dac,waar ik hetzelfde gedaan heb met krimpkous.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Vind ik ook. Duidelijke evolutie te zien in de bouwsels van Demo, compliment daarvoorhannesie schreef:Het word steeds strakker van opzet, en mede door de schotjes, heb je wel weer meer plaats om het daar ook te bevestigen.
Er is over nagedacht.
Re: GU-50 Monoblokken
Alleen Bouwers begrijpen wat je schrijft,dank UKnap bedacht! Ik kende de methode met schroefbusjes wel uit apparatuur uit de jaren zeventig, toen bruingoed nog bruin was, maar dat je het ook met krimpkous kan doen om minder last te hebben van kleine afwijkingen van de positie van de stang had ik me nooit gerealiseerd.
Re: GU-50 Monoblokken
Die schroefbúsjes daar sloopte ik een oude potmeter voor werkt perfect
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft.
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft.
Re: GU-50 Monoblokken
En dan heb je nog assen van ¼" , 6mm en 4mmBert61 schreef:Die schroefbúsjes daar sloopte ik een oude potmeter voor werkt perfect
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft.
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Gelukkig maakt het niet uit log linAh!buis schreef:En dan heb je nog assen van ¼" , 6mm en 4mmBert61 schreef:Die schroefbúsjes daar sloopte ik een oude potmeter voor werkt perfect
Wel met moer ,het lijkt of elke potmeter of toglle switch zijn eigen unieke schroefdraad heeft.![]()
![]()
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Ik boor eerst met een 35mm vleugel boor van binnen naar de voorzijde tot er ongeveer nog een kleine cm aan hout over is.MarcelvdG schreef:Links in de houten kast zit zo te zien een snap-in-schakelaar. Hoe krijg je die nu op een nette manier aan zo'n dik houten paneel bevestigd?
Of algemener, hoe monteer je potmeters, schakelaars, signaallamphouders en dergelijke die bedoeld zijn voor metalen panelen van een paar millimeter dik netjes aan een veel dikker houten paneel?
Dan kan je het frontpaneel omdraaien en met de juiste maat door boren.
Het is dan wel zaak om eerst eens de lengte van je schacht op te meten zo dat je weet hoeveel materiaal je moet laten staan.
Re: GU-50 Monoblokken
Gaat goed als je de ruimte hebt om de boormachine+boor er recht op kan in zetten, binnenin de kast,dat wordt dan een grote kast, of alles van te voren boren en plannen,voordat de kast gedeuveld/geplakt wordt.
Met houten kasten, die handmatig in elkaar gezet worden is er meestal enige speling en is boren of bevestigen vanaf de buitenkant beter/flexibeler .
Dus prefereer ik ,,het gat met het plaatje,, voor de bevestigingen.
Met houten kasten, die handmatig in elkaar gezet worden is er meestal enige speling en is boren of bevestigen vanaf de buitenkant beter/flexibeler .
Dus prefereer ik ,,het gat met het plaatje,, voor de bevestigingen.
Re: GU-50 Monoblokken
Nog iets,nu we het over gaten boren hebben.........
Stel je hebt je houten kast klaar
En je moet een gat boren loodrecht op de kast?
Dan kun je een boorkolom gebruiken
Maar dit heeft ook beperkingen,gebruik nu dit dingetje voor vlakke 90graden boringen en deuvels,werkt perfect. (kost weinig
)
Zie de foto van de aan/uit stang op de schakelaar. Gat voor de doorvoer hier mee geboord.
Wat je allemaal doet voor het juiste gaatje
Stel je hebt je houten kast klaar
En je moet een gat boren loodrecht op de kast?
Dan kun je een boorkolom gebruiken
Maar dit heeft ook beperkingen,gebruik nu dit dingetje voor vlakke 90graden boringen en deuvels,werkt perfect. (kost weinig
Zie de foto van de aan/uit stang op de schakelaar. Gat voor de doorvoer hier mee geboord.
Wat je allemaal doet voor het juiste gaatje
Re: GU-50 Monoblokken
Die gaten boor je toch voooor dat je de kast in elkaar gaat zetten.democles schreef:Gaat goed als je de ruimte hebt om de boormachine+boor er recht op kan in zetten, binnenin de kast,dat wordt dan een grote kast, of alles van te voren boren en plannen,voordat de kast gedeuveld/geplakt wordt.
Met houten kasten, die handmatig in elkaar gezet worden is er meestal enige speling en is boren of bevestigen vanaf de buitenkant beter/flexibeler .
Dus prefereer ik ,,het gat met het plaatje,, voor de bevestigingen.
Gewoon goed nadenken en uitwerken waar alles moet komen dan kan je het grootste deel van alle gaten al maken voor dat de montage begint.
Re: GU-50 Monoblokken
Ik probeer flexibel te blijven en zoek daarom naar andere mogelijkheden.
Vandaar deze aanpak.
Ik ben niet iemand die alles tot in de punten plant,en later tot de conclusie komt dat het anders moet,maar door de planning beperkt wordt hierin.
Vandaar, Democles en geen Damocles................
Vandaar deze aanpak.
Ik ben niet iemand die alles tot in de punten plant,en later tot de conclusie komt dat het anders moet,maar door de planning beperkt wordt hierin.
Vandaar, Democles en geen Damocles................
