HBM 600-A Formaatzaag

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Onverwoestbare constructie.
je onderschat jezelf, gewoon beter je best doen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
ds23man schreef:
Nee, is wel een essentieel onderdeel. Wat is die gebruiksaanwijzing ruk zeg, ook qua drukkwaliteit. Lijkt wel of ie van een stencilmachine is gelopen.
Schrale troost; Bij een 5-assige Biesse Rover CNC-freesmachine van 150.000 euro zitten soortgelijke gare handleidingen. Automatisch vertaald vanuit het Italiaans naar Suomi, en via Swahili terug naar Nederlands.

Met andere woorden; gewoon zelf wat proberen dus. :mrgreen:
Ik denk dat dit te maken heeft met dat (op wereldniveau gezien) het Nederlandse taalgebied heel erg klein is.
Zeg maar 25 miljoen mensen, inclusief Vlaanderen, dat staat voor een Chinese of Amerikaanse fabrikant gelijk aan een land als Ivoorkust of Zaïre.
Dus is het goed laten vertalen van een tekst in hun optiek weggegooid geld.

( Het Swahili wordt trouwens door 2 x zoveel mensen gesproken als het Nederlands, dit ter vergelijking. )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

Eerste zaagtest gedaan, het wachten was even op een verloop voor mijn garagestofzuiger.

Op de roltafel is haaks 89,9 graden, niet slecht voor een eerste grove instelling met de digitale zwaaihaak. :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

En dan is zo'n formaatzaag toch verdomde handig als wat beukenhouten dorpels op maat moet maken:
_DSC1763.JPG
_DSC1764.JPG
Verbeterpunten ? Ja:

Aanslag staat niet helemaal haaks op de geleider:
_DSC1766.JPG
0 graden aanslag op de roltafel maken:
_DSC1767.JPG
Stang van de materiaalklem zit straks in de weg voor de Wixeley digital fence readout:
_DSC1768.JPG
Maar dat is allemaal naar mijn eigen smaak aan te passen.

Mijn afzuiger met 3 motoren:
_DSC1765.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door dre »

Je mag wel eens en hoes voor de auto kopen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Je mag wel eens en hoes voor de auto kopen. :mrgreen:
Dan wordt de hoes weer stoffig.......
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Barry2001 »

Dus je staat te zagen in dezelfde ruimte als waar de auto's staan kerel :shock: Wat een armoe :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Kappa7 »

Ach hij hij moet nu ook al in de schuur gaan wonen.
Sort van multifunctionele ruimte. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door dre »

Barry2001 schreef:
Dus je staat te zagen in dezelfde ruimte als waar de auto's staan kerel :shock: Wat een armoe :mrgreen:
:lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Shadow »

Meer ruimte = meer troep
Die theorie blijft onverminderd waar :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

De stof die op de Audi ligt is nog afkomstig van de bouw van de woonruimte. Ding is geschorst, dus wat maakt het uit. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door wouter »

Wat ik me altijd afvraag bij deze machine: hoe bevalt nou het verschuiven van je hout over de zaagmachine? Bij vrijwel alle formaatzagen ligt het hout op volledig op de roltafel. Zeker kleinere stukjes duw je hier met de dwarsgeleider langs de zaag :think:

Vandaag heb ik mijn formaatzaag naar zolder gebracht, na 2 jaar onder de carport buiten te hebben laten staan. Voor stofafzuiging lijkt me deze een goede/betaalbare optie, wellicht heeft iemand hier daarover nog een mening. Het lijkt me dat een het uitblazen van fijnstof niet wenselijk is, ik zoek daarvoor een oplossing...
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nstallatie
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door bas focal m180 »

Barry2001 schreef:
Dus je staat te zagen in dezelfde ruimte als waar de auto's staan kerel :shock: Wat een armoe :mrgreen:
Nou dat is nog niet het ergste wat ik zie.
DS23.jpg
Roest op een ds23 :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door sander1238 »

wouter schreef:
Wat ik me altijd afvraag bij deze machine: hoe bevalt nou het verschuiven van je hout over de zaagmachine? Bij vrijwel alle formaatzagen ligt het hout op volledig op de roltafel. Zeker kleinere stukjes duw je hier met de dwarsgeleider langs de zaag :think:

Vandaag heb ik mijn formaatzaag naar zolder gebracht, na 2 jaar onder de carport buiten te hebben laten staan. Voor stofafzuiging lijkt me deze een goede/betaalbare optie, wellicht heeft iemand hier daarover nog een mening. Het lijkt me dat een het uitblazen van fijnstof niet wenselijk is, ik zoek daarvoor een oplossing...
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nstallatie
Ik heb als stofafzuiging zo'n ding aangeschaft(ebay)
9dcbb6cb-01c6-ce5c-83ce-aadd1a9ca40f.jpg
Op een houtenvat geschroefd met een simpele huis stofzuiger. Zuigslang van 50mm eraan. Werkt echt geweldig
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
Wat ik me altijd afvraag bij deze machine: hoe bevalt nou het verschuiven van je hout over de zaagmachine? Bij vrijwel alle formaatzagen ligt het hout op volledig op de roltafel. Zeker kleinere stukjes duw je hier met de dwarsgeleider langs de zaag :think:
De roltafel zit 22cm van het zaagblad, dus 30cm stukken is wel te doen. Als je smaller wil, kun je de geleider aan de andere kant gebruiken of een offerplaat op de roltafel leggen. Belangrijkste van een roltafel is dat je altijd zuiver haaks kan zagen, ook al is je plaat niet haaks. ( en dat komt vaker voor dan je denkt).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Henkjan »

@Sander: heb je nog een linkje naar die cycloon?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Barry2001 »

Kerst komt eraan, tijd van verzoening, Gerhard butst z'n naam om naar Sander :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door Henkjan »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door sander1238 »

Barry2001 schreef:
Kerst komt eraan, tijd van verzoening, Gerhard butst z'n naam om naar Sander :mrgreen:
:relax: :relax: :relax: :relax: :relax:


hier heb ik hem vandaan, ik heb gebruik gemaakt van een houtenbak voor de stofopvang, een stevige plastic emmer heb ik ook geprobeerd maar die zoog gelijk vacuüm. Wat ik ook wel eens gezien heb is de optie om een 60liet stalen vat te nemen, als het vat maar 100% luchtdicht is.
Hieronder mijn creatie.
20161212_112759.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door sander1238 »

:lucht: :lucht: :lucht:
Die prijs :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door pappaleo »

sander1238 schreef:
:lucht: :lucht: :lucht:
Die prijs :rofl: :rofl: :rofl:
Wat is er mis met de prijs?
Sanderzegt.jpg
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: HBM 600-A Formaatzaag

Bericht door sander1238 »

pappaleo schreef:
sander1238 schreef:
:lucht: :lucht: :lucht:
Die prijs :rofl: :rofl: :rofl:
Wat is er mis met de prijs?
Sanderzegt.jpg

:rofl: :rofl:
Pfff
:rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”