Helder, en een warmtewisselaar met zonneboiler is ook niet zo effectief zeker.
Misschien inmiddels wel maar een jaar of 5 geleden moest bij mij de ketel worden vervangen. Ik heb er toen naar gekeken maar toen was het nog erg duur en vrijwel niet rendabel te krijgen (en dan bedoel ik de eerste 20 jaar niet) Het kan nu anders zijn. De panelen en vooral regelingen worden steeds goedkoper.
Terugverdientijd is altijd een probleem. Maar een veel groter probleem is om met bestaande bouw over te gaan op alternatieve energiebronnen. Dit zijn altijd lage temperatuursystemen en vereisen vloerverwarming. Bijkans onmogelijk bij oude huizen met houten vloeren. Ben benieuwd hoe de overheid dat in de toekomst gaat oplossen als ze van het gas af willen. Het enige alternatief zou een palletketel kunnen zijn, maar hoe schoon is dat?
Yep, het budget van de Nam liet een warmtepomp niet toe..........
Nog niet van ISDE subsidie gehoord? Ik heb hier recent mijn gasketel vervangen door een warmtepomp. Als je zo'n ding uit spanje of frankrijk importeert dan blijft er onderaan de streep niet veel meer over! Terugverdientijd is vrij kort!
Een aantal weken geleden hebben ze hier de gasaansluiting weggehaald!
Yep, het budget van de Nam liet een warmtepomp niet toe..........
Nog niet van ISDE subsidie gehoord? Ik heb hier recent mijn gasketel vervangen door een warmtepomp. Als je zo'n ding uit spanje of frankrijk importeert dan blijft er onderaan de streep niet veel meer over! Terugverdientijd is vrij kort!
Een aantal weken geleden hebben ze hier de gasaansluiting weggehaald!
Ook met een beperkte terugverdientijd van een half jaar en vnl in de zomer?
Yep, het budget van de Nam liet een warmtepomp niet toe..........
Nog niet van ISDE subsidie gehoord? Ik heb hier recent mijn gasketel vervangen door een warmtepomp. Als je zo'n ding uit spanje of frankrijk importeert dan blijft er onderaan de streep niet veel meer over! Terugverdientijd is vrij kort!
Een aantal weken geleden hebben ze hier de gasaansluiting weggehaald!
Ook met een beperkte terugverdientijd van een half jaar en vnl in de zomer?
Hoe bedoel je? In een half jaar ga je hem niet terugverdiend hebben. Tenzij je stookt op propaan, dan gaat het harder.
De investering kan in ieder geval wel beter renderen dan het geld op de spaarrekening....Maar als jij liever gas stookt....
Het is maar tijdelijke woonruimte hoor, voor een half jaar en eventueel voor calamiteiten of als we weer het huis uit moeten voor bouwkundig versterken. Daar ga ik echt geen alternatief systeem terugverdienen.
Gisteren het plafond maar eens dicht gemaakt ( moest toch nog), marginale verbetering.
Dus het hok maar even helemaal leeg op 1 laagkast na. Even de toonfiets op 60Hz en door de ruimte lopen. Duidelijk een staande golf met ophoping in de hoeken. En dan is wel handig dat de laagkast op wieltjes staan, dus lekker rond rollen met dat ding. Beste positie? strak in de hoek en ik heb opeens overal laag behalve in de hoek waar de andere luidspreker zou moeten staan. Een meter van de muur is dus een ramp. Volgende stap? Afgestemde hoekabsorbers:
Prutser, pak nu gewoon die ruimte aan, je woont toch in een huis dat nog half gebouwd moet worden, dus gewoon even doorpakken, al het andere is lapmiddelen.
Zoals gewoonlijk heb je weer een zeer constructieve opmerking Sander. Omdat ik te maken heb met gebintpoten, die ik niet midden in een ruimte wil hebben staan, heb ik te maken met een ruimtelijke verdeling die bijna vierkant zijn. En dat is dus een gegarandeerd succes op een drama.
Je hebt die keuze toch zelf gemaakt met de indeling van de ruimtes? Trek je d'r toch een wand uit en schuif je 'm een paar meter op en/of pak je 't plafond aan door gebruik te maken van platen glaswol en akoestisch (deels) transparant gips, c.q. een spanplafond? Waar een wil is is een weg.