Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)
Hi Ray,
Was je nog in de gelegenheid geweest de docs bij elkaaar te zoeken?
Thx,
Eric
Was je nog in de gelegenheid geweest de docs bij elkaaar te zoeken?
Thx,
Eric
Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)
Ach ja, da's waar ook, helemaal vergeten.
Wel staat er een post van mij een aantal pagina's terug een aantal mapjes met schema's, firmware en dat soort dingen, had je die al ?
Wel staat er een post van mij een aantal pagina's terug een aantal mapjes met schema's, firmware en dat soort dingen, had je die al ?
Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)
jep, je post op pag 7, maar de discussie die volgt met Hardy maakt dat ik niet weet wat nu de juiste is....
gr. Eric
gr. Eric
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ik had behoefte om wat dingetjes aan te passen en te moderniseren.
Als eerste de loopwerk en controller voeding. was oorspronkelijk 2 x 78S05 en 1 x 78S12.
Gaat nu worden 3 x de LM317 met extra RCRC filtering in de afvlakking.
Gewoon, omdat het kan.
De machine staat er nu zo bij, maar er gaat het een en ander aan veranderen :
Als eerste de loopwerk en controller voeding. was oorspronkelijk 2 x 78S05 en 1 x 78S12.
Gaat nu worden 3 x de LM317 met extra RCRC filtering in de afvlakking.
Gewoon, omdat het kan.
De machine staat er nu zo bij, maar er gaat het een en ander aan veranderen :
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Leuk dat je hem weer aanpakt! Wat verwacht je te verbeteren met deze modificatie? Of had je gewoon tijd over?
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Een paar jaar terug had ik de speler bij me in Breda. Jan / Wowly had zijn Teac VRDS20 meegenomen.
Op zeker moment hebben we ze eens letterlijk naast elkaar gezet om 1:1 te vergelijken.
Conclusie was dat de Teac wat gedetailleerder klonk. dat bracht mij op het idee dat er nog wat meer uit te halen moet zijn.
Op zich niet zo heel vreemd, de Teac kost ongeveer 10 keer zoveel, en er was (dacht ik) ook het een en ander aan versleutelt.
Ik meen dat er een tentklock in gemonteerd was.
Op zeker moment hebben we ze eens letterlijk naast elkaar gezet om 1:1 te vergelijken.
Conclusie was dat de Teac wat gedetailleerder klonk. dat bracht mij op het idee dat er nog wat meer uit te halen moet zijn.
Op zich niet zo heel vreemd, de Teac kost ongeveer 10 keer zoveel, en er was (dacht ik) ook het een en ander aan versleutelt.
Ik meen dat er een tentklock in gemonteerd was.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Of moet het eerst nog even inspelen
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Nee, deze ligt zeker tot de kerstvakantie uit elkaar...
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ga je nog meer aanpakken dan?
Wat zijn je plannen?
Wat zijn je plannen?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ik zie nog een bruin draadje los hangen, ook door de katten aangevreten?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Diverse zaken waarvan ik jullie de komende tijd deelgenoot zal maken, van de week word het audiofiel.Kappa7 schreef:Ga je nog meer aanpakken dan?
Wat zijn je plannen?
Neuh, de hoofdschakelaar moest eruit om de voedingsprint te kunnen monteren...Shadow schreef:Ik zie nog een bruin draadje los hangen, ook door de katten aangevreten?
(knappe kat die die kast opengeschroefd krijgt, iets van 14 schroefjes, en dubbele deksels.)
Dan is het volgende puntje een nieuwe gloeispanningsvoeding. de oude voldeed welliswaar uitstekend, maar paste goed niet op de toegewezen plek. want een tikje te groot. dus even een redesing gedaan. het relais is bedoelt om de op de RCA uitgangen te kunnen omschakelen tussen buizentrapje en opamp van de DAC. dit zat eerder op een stukje gaatjesprint op de achterwand.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Ik heb zelf een VRDS9 die nog es open moet, zo aan het gewicht te voelen ben ik dan ook de sjaak... 
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
De kasten van de hele VRDS serie zijn inderdaad erg degelijk gebouwd.
Waarom zou die van jou openmoeten, regulier onderhoud of is er iets defect ?
Waarom zou die van jou openmoeten, regulier onderhoud of is er iets defect ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Wat moet je nog met een cd speler? Alles is streaming tegenwoordig en je oude cd collectie valt langzaam ten prooi aan de bekende CD rot.......
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
De kick van het zelf bouwen, zeker bij Ray maar ook bij mij, en ook nog fysiek muziek in je hand te hebben, streamen is gewoon niet leuk met zo'n app op je tablet of telefoon (dozen schuif muziek), ben hier overigens zelf ook al een tijd mee bezig, maar dan ook weer zo veel mogelijk zelfbouw, Raspberry met zelfbouw i2s dac en upsampling, maar toch even een CD zoeken met het boekje erbij of een LP opzetten geef ook mij vaak meer voldoening.
Hardy
Hardy
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Klopt, Hardy. meneer dient dan ook de daad bij het woord te voegen en zijn gehele Revox collectie in de shredder te proppen, met foto's natuurlijk.
En wat de CD rot betreft, tot op heden heb ik dat met welgeteld 1 schijfje gehad, en dat was een merkloze CD-R....
Ik heb er plaatjes bij zitten die al zeker 25 jaar oud zijn, en het nog steeds doen.
Draai de zaken eens om, van welk huidig (en dus ook digitaal) opslag-medium weet je nu zeker dat het over minstens 25 jaar nog functioneert ?
En wat de CD rot betreft, tot op heden heb ik dat met welgeteld 1 schijfje gehad, en dat was een merkloze CD-R....
Ik heb er plaatjes bij zitten die al zeker 25 jaar oud zijn, en het nog steeds doen.
Draai de zaken eens om, van welk huidig (en dus ook digitaal) opslag-medium weet je nu zeker dat het over minstens 25 jaar nog functioneert ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Als je wat in handen wilt hebben, pak dan vinyl.....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
25 jaar?ray5150 schreef:Klopt, Hardy. meneer dient dan ook de daad bij het woord te voegen en zijn gehele Revox collectie in de shredder te proppen, met foto's natuurlijk.![]()
En wat de CD rot betreft, tot op heden heb ik dat met welgeteld 1 schijfje gehad, en dat was een merkloze CD-R....
Ik heb er plaatjes bij zitten die al zeker 25 jaar oud zijn, en het nog steeds doen.
Draai de zaken eens om, van welk huidig (en dus ook digitaal) opslag-medium weet je nu zeker dat het over minstens 25 jaar nog functioneert ?
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Koop of bouw dan ook een goede CD speler.
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Slecht lezende cd speler misschiends23man schreef:
25 jaar?![]()
![]()
Heb hier schijfjes vanaf 1985 en er zitten zat tussen die niet meer afspelen.
Hardy
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot
Ik heb hier zat cdtjes die een leuke sterrenhemel opleveren als je ze tegen het licht houdt......
Ik heb hier zat cdtjes die een leuke sterrenhemel opleveren als je ze tegen het licht houdt......
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Combinatie van zilte (wadden)zee lucht en aardgas?ds23man schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot
Ik heb hier zat cdtjes die een leuke sterrenhemel opleveren als je ze tegen het licht houdt......
Ik heb er ook nog geen die het niet meer doet en ik heb er bij de introductie van de cd speler er best een hele hoop aangeschaft.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Pak maar een paar van die oude schijfjes en hou ze eens tegen het licht. Of ze nog wel of niet afspelen hangt af van de foutcorrectie in je cd speler.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)
Heel egaal doorschijnend (de laserputjes) maar geen ster aan de sterrenhemel te bekennen.ds23man schreef:Pak maar een paar van die oude schijfjes en hou ze eens tegen het licht. Of ze nog wel of niet afspelen hangt af van de foutcorrectie in je cd speler.
Ik kan ze niet allemaal controleren, velen hadden een ondoorzichtig label, maar degenen met een zilverkleurige tekstzijde zijn nog helemaal gaaf.

