Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door neel007 »

Hi Ray,

Was je nog in de gelegenheid geweest de docs bij elkaaar te zoeken?

Thx,
Eric
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Ach ja, da's waar ook, helemaal vergeten.
Wel staat er een post van mij een aantal pagina's terug een aantal mapjes met schema's, firmware en dat soort dingen, had je die al ?
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door neel007 »

jep, je post op pag 7, maar de discussie die volgt met Hardy maakt dat ik niet weet wat nu de juiste is....

gr. Eric
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Ik had behoefte om wat dingetjes aan te passen en te moderniseren.
Als eerste de loopwerk en controller voeding. was oorspronkelijk 2 x 78S05 en 1 x 78S12.
Gaat nu worden 3 x de LM317 met extra RCRC filtering in de afvlakking.

Gewoon, omdat het kan. :mrgreen:
3 x 317 Voeding-schema.png
3 x 317 Voeding - Layout.png
20161130_230554.jpg
20161130_230601.jpg
De machine staat er nu zo bij, maar er gaat het een en ander aan veranderen :
20161121_213603.jpg
20161121_213855.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door mischa72 »

Leuk dat je hem weer aanpakt! Wat verwacht je te verbeteren met deze modificatie? Of had je gewoon tijd over?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Een paar jaar terug had ik de speler bij me in Breda. Jan / Wowly had zijn Teac VRDS20 meegenomen.
Op zeker moment hebben we ze eens letterlijk naast elkaar gezet om 1:1 te vergelijken.
Conclusie was dat de Teac wat gedetailleerder klonk. dat bracht mij op het idee dat er nog wat meer uit te halen moet zijn.
Op zich niet zo heel vreemd, de Teac kost ongeveer 10 keer zoveel, en er was (dacht ik) ook het een en ander aan versleutelt.
Ik meen dat er een tentklock in gemonteerd was.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

20161204_223325.jpg
En die zit ook weer op zijn plek. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Kappa7 »

:goedzo: Ene heb je al kunnen luisteren of het een verbetering is?
Of moet het eerst nog even inspelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Nee, deze ligt zeker tot de kerstvakantie uit elkaar...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Kappa7 »

Ga je nog meer aanpakken dan?
Wat zijn je plannen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Shadow »

Ik zie nog een bruin draadje los hangen, ook door de katten aangevreten?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Ga je nog meer aanpakken dan?
Wat zijn je plannen?
Diverse zaken waarvan ik jullie de komende tijd deelgenoot zal maken, van de week word het audiofiel. :shock:
Shadow schreef:
Ik zie nog een bruin draadje los hangen, ook door de katten aangevreten?
Neuh, de hoofdschakelaar moest eruit om de voedingsprint te kunnen monteren... :relax:
(knappe kat die die kast opengeschroefd krijgt, iets van 14 schroefjes, en dubbele deksels.)

Dan is het volgende puntje een nieuwe gloeispanningsvoeding. de oude voldeed welliswaar uitstekend, maar paste goed niet op de toegewezen plek. want een tikje te groot. dus even een redesing gedaan. het relais is bedoelt om de op de RCA uitgangen te kunnen omschakelen tussen buizentrapje en opamp van de DAC. dit zat eerder op een stukje gaatjesprint op de achterwand.
Gloeivoeding.png
20161205_221307.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Shadow »

Ik heb zelf een VRDS9 die nog es open moet, zo aan het gewicht te voelen ben ik dan ook de sjaak... :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

De kasten van de hele VRDS serie zijn inderdaad erg degelijk gebouwd.
Waarom zou die van jou openmoeten, regulier onderhoud of is er iets defect ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

Wat moet je nog met een cd speler? Alles is streaming tegenwoordig en je oude cd collectie valt langzaam ten prooi aan de bekende CD rot.......
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door hardy »

De kick van het zelf bouwen, zeker bij Ray maar ook bij mij, en ook nog fysiek muziek in je hand te hebben, streamen is gewoon niet leuk met zo'n app op je tablet of telefoon (dozen schuif muziek), ben hier overigens zelf ook al een tijd mee bezig, maar dan ook weer zo veel mogelijk zelfbouw, Raspberry met zelfbouw i2s dac en upsampling, maar toch even een CD zoeken met het boekje erbij of een LP opzetten geef ook mij vaak meer voldoening.

Hardy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Klopt, Hardy. meneer dient dan ook de daad bij het woord te voegen en zijn gehele Revox collectie in de shredder te proppen, met foto's natuurlijk. :mrgreen:

En wat de CD rot betreft, tot op heden heb ik dat met welgeteld 1 schijfje gehad, en dat was een merkloze CD-R....
Ik heb er plaatjes bij zitten die al zeker 25 jaar oud zijn, en het nog steeds doen.

Draai de zaken eens om, van welk huidig (en dus ook digitaal) opslag-medium weet je nu zeker dat het over minstens 25 jaar nog functioneert ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

Als je wat in handen wilt hebben, pak dan vinyl.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Klopt, Hardy. meneer dient dan ook de daad bij het woord te voegen en zijn gehele Revox collectie in de shredder te proppen, met foto's natuurlijk. :mrgreen:

En wat de CD rot betreft, tot op heden heb ik dat met welgeteld 1 schijfje gehad, en dat was een merkloze CD-R....
Ik heb er plaatjes bij zitten die al zeker 25 jaar oud zijn, en het nog steeds doen.

Draai de zaken eens om, van welk huidig (en dus ook digitaal) opslag-medium weet je nu zeker dat het over minstens 25 jaar nog functioneert ?
25 jaar? :think: :think: :think: Heb hier schijfjes vanaf 1985 en er zitten zat tussen die niet meer afspelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Koop of bouw dan ook een goede CD speler.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door hardy »

ds23man schreef:

25 jaar? :think: :think: :think: Heb hier schijfjes vanaf 1985 en er zitten zat tussen die niet meer afspelen.
Slecht lezende cd speler misschien :hide: dan toch ook maar even een nieuwe bouwen :^o , ik heb hier ook nog een aantal cdr's van zo'n 20 jaar geleden van het dubieuse merk Lifetec, die ook nog gewoon zijn af te spelen. ook met destijds ingescande foto's, die kan ik ook nog steeds bekijken.

Hardy
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

Ik heb hier zat cdtjes die een leuke sterrenhemel opleveren als je ze tegen het licht houdt......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

Ik heb hier zat cdtjes die een leuke sterrenhemel opleveren als je ze tegen het licht houdt......
Combinatie van zilte (wadden)zee lucht en aardgas?

Ik heb er ook nog geen die het niet meer doet en ik heb er bij de introductie van de cd speler er best een hele hoop aangeschaft.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

Pak maar een paar van die oude schijfjes en hou ze eens tegen het licht. Of ze nog wel of niet afspelen hangt af van de foutcorrectie in je cd speler.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Pak maar een paar van die oude schijfjes en hou ze eens tegen het licht. Of ze nog wel of niet afspelen hangt af van de foutcorrectie in je cd speler.
Heel egaal doorschijnend (de laserputjes) maar geen ster aan de sterrenhemel te bekennen.
Ik kan ze niet allemaal controleren, velen hadden een ondoorzichtig label, maar degenen met een zilverkleurige tekstzijde zijn nog helemaal gaaf.
Plaats reactie