Kabellengte platenspeler.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Kabellengte platenspeler.
Door omstandigheden (grotere TV) past mijn platenspeler niet meer naast het beedscherm op het audiomeubel en staat nu enigszins verweesd op een tafeltje aan de andere kant van de kamer, kabellengte zou ruim zes meter worden.
Redt ik dat met alleen een kabel (die achter de meterkast langs loopt), of heb ik een vorm van versterker nodig?
De phono ingang op mijn versterker levert sowieso een lager volume op dan de cd speler en de TV, dus enige ophaal zou niet verkeerd zijn.
Echter; de meeste phono voorversterkers hebben een RIAA correctie aan boord, diezelfde RIAA correctie zit ook in mijn versterker, is dat dan niet dubbelop en krijg je een overgecorrigeerd signaal?
Groeten, Jan.
Redt ik dat met alleen een kabel (die achter de meterkast langs loopt), of heb ik een vorm van versterker nodig?
De phono ingang op mijn versterker levert sowieso een lager volume op dan de cd speler en de TV, dus enige ophaal zou niet verkeerd zijn.
Echter; de meeste phono voorversterkers hebben een RIAA correctie aan boord, diezelfde RIAA correctie zit ook in mijn versterker, is dat dan niet dubbelop en krijg je een overgecorrigeerd signaal?
Groeten, Jan.
Re: Kabellengte platenspeler.
Signalen van een PU zijn erg klein. Bovendien is voor het goed functioneren van het element een bepaalde afsluitcapaciteit vereist, ergens tussen de 100pf en 400 pf meestal. Dat gaat niet lukken met langere kabel dan ca. 1m.
Je moet dan een losse phono versterker naast je PU zetten en die met een langere kabel op de AUX o.i.d. aansluiten.
Je moet dan een losse phono versterker naast je PU zetten en die met een langere kabel op de AUX o.i.d. aansluiten.
Re: Kabellengte platenspeler.
Inderdaad, veel andere mogelijkheden dan wat Peter aangeeft zijn er niet.
Re: Kabellengte platenspeler.
+1 en 'm dan niet op de Phono ingang van je versterker aansluiten maar op een normale ingang 
[EDIT]Zoals Peter ook al meldde
[/EDIT]
[EDIT]Zoals Peter ook al meldde
Re: Kabellengte platenspeler.
Of je gaat op zoek naar een platenspeler(tje) als deze...
http://www.thevintageknob.org/sony-FH-7.html
http://www.thevintageknob.org/sony-FH-7.html
Re: Kabellengte platenspeler.
Heb ooit eens in een ver verleden een klein phono versterkerprintje ingebouwd in een platenspeler (inclusief een voedinkje).
Klonk niet verkeerd. (Had wel flink de ruimte in een Sony DD draaitafel)
groet,
Aat
Klonk niet verkeerd. (Had wel flink de ruimte in een Sony DD draaitafel)
groet,
Aat
Re: Kabellengte platenspeler.
Op mijn leeftijd en steeds luider wordende Tinnitus zijn mijn eisen niet verschrikkelijk hoog (meer), maar er zijn grenzen...ray5150 schreef:Of je gaat op zoek naar een platenspeler(tje) als deze...
http://www.thevintageknob.org/sony-FH-7.html
Goed, volgende vraag:
Mijn platenspeler is een eenvoudige Akai AP B110, waar ik het originele element en naald vervangen heb door een Ortofon OM 10.
Als ik google op dit element, dan zou het een MM element moeten zijn, helaas staat er verder niks op de Ortofon OM 10 als deze tekst.
Ik heb dus een voorversterker voor een MM element nodig. Een aux ingang heb ik nog wel over (tape in).
Vanavond even bij de lokale audio speciaalwinkel gekeken naar voorversterkers, €1000,00 was niks en dan kom je gelijk in het €70-80 prijssegment.
Een voorversterker van €1000,00 komt niet in aanmerking, dat kost m'n hele audiogebeuren samen nog niet eens, dus wat is wijsheid?
Kan ik een gokje wagen met zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/British ... c0ec6c5a7f
Of is mijn platenspeler/element combo dusdanig dat ik aan zoiets voldoende zou hebben:
http://www.ebay.de/itm/Vorverstarker-fu ... SwaB5Xp6dl
Groeten, Jan.
Re: Kabellengte platenspeler.
Ik gebruik zoiets, werkt ook goed om mijn platen te digitaliseren, die echt de moeite waard zijn.
Re: Kabellengte platenspeler.
Deze goedkope MM versterker https://www.conrad.nl/nl/phonovoorverst ... &WT.srch=1 krijgt over het algemeen goede recensies. Het blijft natuurlijk dat je meestal waar voor je geld krijgt, maar ik denk dat dit ding niet onder doet voor een phono-ingang van een standaard versterker. Er zijn op het forum ook wel PCB's te koop om relatief goedkoop een hele goede voorversterker te maken.
Re: Kabellengte platenspeler.
Ik heb in het verleden met deze phono versterker gespeeld.
https://www.cambridgeaudio.com/products ... /azur-551p
Is een prima versterker voor een nette prijs
https://www.cambridgeaudio.com/products ... /azur-551p
Is een prima versterker voor een nette prijs
Re: Kabellengte platenspeler.
Ik heb hier op zolder een zelfgebouwd kastje staan dat bedoeld is om twee platenspelers elk op twee mengpanelen aan te sluiten. Je kunt het ook als buffer gebruiken om de lange kabel naar je versterker aan te sturen. Hij heeft een versterking van 1 en geen RIAA-correctie, dus je kunt dan de normale platenspeleringang van je versterker gebruiken. De ruis wordt waarschijnlijk lager als je mijn kastje ertussen zet, want zijn equivalente ingangsruisstroom is veel lager dan die van een standaard RIAA-versterker.
Ik heb er geen toepassing meer voor, dus mocht je geinteresseerd zijn, dan mag je 'm hebben voor de verzendkosten.
Ik heb er geen toepassing meer voor, dus mocht je geinteresseerd zijn, dan mag je 'm hebben voor de verzendkosten.
Re: Kabellengte platenspeler.
In dat geval: http://www.bax-shop.nl/phono-voorverste ... versterker Die Cambridge kan natuurlijk ook nog maar of die nou 2x beter klinkt?pompebled schreef:Op mijn leeftijd en steeds luider wordende Tinnitus zijn mijn eisen niet verschrikkelijk hoog (meer), maar er zijn grenzen...ray5150 schreef:Of je gaat op zoek naar een platenspeler(tje) als deze...
http://www.thevintageknob.org/sony-FH-7.html
Goed, volgende vraag:
Mijn platenspeler is een eenvoudige Akai AP B110, waar ik het originele element en naald vervangen heb door een Ortofon OM 10.
Als ik google op dit element, dan zou het een MM element moeten zijn, helaas staat er verder niks op de Ortofon OM 10 als deze tekst.
Groeten, Jan.
(Of zie verder: http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=phono+" )
B.t.w. Een OM10 wil afgesloten worden met 47K//400pf
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 03 dec 2016, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kabellengte platenspeler.
Ik vraag me werkelijk af of dat goed gaat werken.MarcelvdG schreef:Ik heb hier op zolder een zelfgebouwd kastje staan dat bedoeld is om twee platenspelers elk op twee mengpanelen aan te sluiten. Je kunt het ook als buffer gebruiken om de lange kabel naar je versterker aan te sturen. Hij heeft een versterking van 1 en geen RIAA-correctie, dus je kunt dan de normale platenspeleringang van je versterker gebruiken. De ruis wordt waarschijnlijk lager als je mijn kastje ertussen zet, want zijn equivalente ingangsruisstroom is veel lager dan die van een standaard RIAA-versterker.
Ik heb er geen toepassing meer voor, dus mocht je geinteresseerd zijn, dan mag je 'm hebben voor de verzendkosten.
Je zou verwachten door het signaal zo snel mogelijk te versterken naar lijn niveau dat je dan de signaal ruisverhouding zo groot mogelijk blijft.
Nu ga je na de buffer weer op het zelfde lage niveau door en de kabvel kan onderweg daar de nodige rotzooi op pakken en deze wordt dan daarna genadeloods mee versterkt.
Lijkt me een erg slechte zaak.
Natuurlijk zal de kabel na de buffer wel minder gevoelig zijn voor het op pakken van storing maar vergeet niet dat de riaa van de versterker die daar na komt nog steeds 47K is het verschil zou dus niet eens zo heel groot zijn wat die kastjes doen.
Tenzij je de ingang van de versterker lager gaat afsluiten.
Dan zal de gevoeligheid wel wat afnemen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kabellengte platenspeler.
zo'n Dynavox heb ik ook een tijdje mee gespeeld, is een prima ding voor z'n geld. flinke verbetering t.o.v. wat er in mn Onkyo versterker zat
Die Qual der Wahl...
Goed, waarschijnlijk ga ik voor ART DJPRE II van Bax.
De afstand die ik moet overbruggen is vijf - zes meter, Bax heeft een aantal RCA kabels van die lengte in verschillende prijsklassen:
http://www.bax-shop.nl/tulp-rca-kabels? ... 0&limit=50
Dit is weer een kwestie van bomen en bos; welke kwaliteit/prijs is de beste keus?
Voldoet zo iets?
http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-kabel ... s-en-items
Gaarne advies.
Groeten, Jan.
De afstand die ik moet overbruggen is vijf - zes meter, Bax heeft een aantal RCA kabels van die lengte in verschillende prijsklassen:
http://www.bax-shop.nl/tulp-rca-kabels? ... 0&limit=50
Dit is weer een kwestie van bomen en bos; welke kwaliteit/prijs is de beste keus?
Voldoet zo iets?
http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-kabel ... s-en-items
Gaarne advies.
Groeten, Jan.
Re: Kabellengte platenspeler.
Het probleem van de kabel die een te grote capacitieve belasting voor het element vormt, los je er volledig mee op.Kappa7 schreef:Ik vraag me werkelijk af of dat goed gaat werken.MarcelvdG schreef:Ik heb hier op zolder een zelfgebouwd kastje staan dat bedoeld is om twee platenspelers elk op twee mengpanelen aan te sluiten. Je kunt het ook als buffer gebruiken om de lange kabel naar je versterker aan te sturen. Hij heeft een versterking van 1 en geen RIAA-correctie, dus je kunt dan de normale platenspeleringang van je versterker gebruiken. De ruis wordt waarschijnlijk lager als je mijn kastje ertussen zet, want zijn equivalente ingangsruisstroom is veel lager dan die van een standaard RIAA-versterker.
Ik heb er geen toepassing meer voor, dus mocht je geinteresseerd zijn, dan mag je 'm hebben voor de verzendkosten.
Je zou verwachten door het signaal zo snel mogelijk te versterken naar lijn niveau dat je dan de signaal ruisverhouding zo groot mogelijk blijft.
Nu ga je na de buffer weer op het zelfde lage niveau door en de kabvel kan onderweg daar de nodige rotzooi op pakken en deze wordt dan daarna genadeloods mee versterkt.
Lijkt me een erg slechte zaak.
Natuurlijk zal de kabel na de buffer wel minder gevoelig zijn voor het op pakken van storing maar vergeet niet dat de riaa van de versterker die daar na komt nog steeds 47K is het verschil zou dus niet eens zo heel groot zijn wat die kastjes doen.
Tenzij je de ingang van de versterker lager gaat afsluiten.
Dan zal de gevoeligheid wel wat afnemen.
De gevoeligheid voor capacitief (elektrisch) ingekoppelde storing wordt flink gereduceerd door de lage uitgangsimpedantie van mijn buffer (ongeveer 100 ohm). De reductie is echter niet zo groot als met een lokale RIAA-versterker bij de platenspeler.
De gevoeligheid voor inductief (magnetisch) ingekoppelde storing is niet anders dan wanneer je de lange kabel meteen aan het element hangt, en is dus duidelijk slechter dan met een lokale RIAA-versterker bij de platenspeler.
Wat ruis betreft: bij mijn versterker wordt de 47 kohm-ingangsweerstand met een combinatie van serie- en paralleltegenkoppeling gemaakt, dat levert een lagere equivalente ingangsruisstroom op dan botweg een weerstand van 47 kohm over de ingang solderen. De ruisstroom van de RIAA-versterker die achter de buffer komt, heeft bijna geen invloed meer vanwege de lage uitgangsimpedantie van mijn buffer.
Al met al is een lokale RIAA-versterker wat op de kabel insprekende storing betreft beter dan mijn buffer, maar dat neemt niet weg dat we er bij Haarlem 105 Radio jaren probleemloos mee gedraaid hebben met behoorlijk lange kabels eraan, die door een mengpaneelmeubel liepen met allerlei andere kabels.
Re: Die Qual der Wahl...
Zelf solderen kun je doen zoals Ray aangeeft, maar dan ben je niet goedkoper uit. Moet je wel een beetje handig mee zijn en dan stel je die vraag nietpompebled schreef:Goed, waarschijnlijk ga ik voor ART DJPRE II van Bax.
De afstand die ik moet overbruggen is vijf - zes meter, Bax heeft een aantal RCA kabels van die lengte in verschillende prijsklassen:
http://www.bax-shop.nl/tulp-rca-kabels? ... 0&limit=50
Dit is weer een kwestie van bomen en bos; welke kwaliteit/prijs is de beste keus?
Voldoet zo iets?
http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-kabel ... s-en-items
Gaarne advies.
Groeten, Jan.
Re: Kabellengte platenspeler.
Het voordeel van zelf maken is wel dat je zelf de goede lengte kan maken. Als je uitkomt met 5 meter heb je genoeg keus, wil je hem langer dan zul je een verlengstuk moeten nemen of 10 meter.
Re: Die Qual der Wahl...
Hallo Pjotr,Pjotr schreef:Zelf solderen kun je doen zoals Ray aangeeft, maar dan ben je niet goedkoper uit. Moet je wel een beetje handig mee zijn en dan stel je die vraag nietDie kabels van Bax doen allebei wat ze moeten doen. Met kabel loont het meestal wel om niet het goedkoopste van het goedkoopste te nemen.
'Uiteraard' soldeer ik de kabels zelf, de vraag m.b.t. de kabels van Bax was gedacht in combinatie met een Phono pre-amp van Bax, onder het motto; 'als ik toch aan het bestellen ben'...
Het 'kastje' van Marcel is onderweg, dus als dat binnen is eens kijken welke kabellengte ik nodig heb.
Nog suggesties/voorkeur voor kabelsoorten en stekkers?
Groeten, Jan.
Re: Kabellengte platenspeler.
Moelijk te zeggen. Ik haal het meestal bij de lokale elektronicaboer. Die hier heeft meestal kabel van Sommer. Is prima kabel vind ik. Plugjes gebruik ik van Neutrik, ca €2/st. Maar die 6m kabel va Bax lijkt mij ook prima.
Re: Kabellengte platenspeler.
Zo, de bufferversterker van Marcel is binnen en ik ben vanmiddag de stad in geweest om kabel en stekkers.
Vier metalen RCA stekkers á €2,25 en 5,5 m kabel á €2,25, samen €31,38.
Zegt de verkoper, kijk eens achter je; daar hangt een kant en klare kabel van 10 m met dezelfde stekkers (en op het oog dezelfde kabel) voor €9,95.
De extra lengte kan ik er altijd nog afhalen,voorlopig ligt de overmaat slordig te wezen achter het audiomeubel en de kast waar de draaitafel op staat.
De bufferversterker werkt als een zonnetje en ik heb vanmiddag weer een aantal LP's kunnen beluisteren.
Zegt m'n vrouw; het klinkt toch anders dan CD...
Groeten, Jan.
Vier metalen RCA stekkers á €2,25 en 5,5 m kabel á €2,25, samen €31,38.
Zegt de verkoper, kijk eens achter je; daar hangt een kant en klare kabel van 10 m met dezelfde stekkers (en op het oog dezelfde kabel) voor €9,95.
De extra lengte kan ik er altijd nog afhalen,voorlopig ligt de overmaat slordig te wezen achter het audiomeubel en de kast waar de draaitafel op staat.
De bufferversterker werkt als een zonnetje en ik heb vanmiddag weer een aantal LP's kunnen beluisteren.
Zegt m'n vrouw; het klinkt toch anders dan CD...
Groeten, Jan.
Re: Kabellengte platenspeler.
Mooi!

'Tis net als met plantjes, op een andere plaats doen ze het soms veel beterpompebled schreef:.............................
Zegt m'n vrouw; het klinkt toch anders dan CD...
Groeten, Jan.
