Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Ik zal straks even wat plaatjes schieten van beide opstellingen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

DSC00743.JPG
Bij deze optie moet ik 1 of 2 extra zijpanelen bijbestellen als koeling.(waar de pennen liggen)
wel super korte bedrading en alles van gelijke lengte.
DSC00744.JPG
DSC00745.JPG
https://www.modushop.biz/site/index.php ... uct_id=449
modu.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Zou je niet toch naar 6x monoblokken gaan? Anders zou ik de middelste kiezen. Dat de ingangskabeltjes dan niet even lang zijn boeit niet. En eventueel kun je ze wel gewoon even lang houden,
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

6 monoblokken..........
Da's wel een beetje overdreven.

Als het voor de ingangskabeltjes en de uitgang niets uit maakt,dan vind ik het prima.
Geen kans op brom met de kabels langs de trafo's dus?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Nee, ingangskabels kun je toch langs de zijkant van de kast leggen en de net- en speakerdraden in het midden b.v.?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Prima!
Dan ga ik de kastjes bestellen.

Gewoon een dunne coax voor het signaal gebruiken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Prima!
Dan ga ik de kastjes bestellen.

Gewoon een dunne coax voor het signaal gebruiken?
Ja, ik gebruik RG174 standaard coax met PE kern isolatie. Is ong. 3mm diam. Zou sowieso wel eerst een nette bedrading lay-outtekening maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Volgens mij heb ik dat nog liggen.

De tekening zal ik maken als ik de spullen in huis heb.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Onze Canadese vriend gaat ook SMD met zijn CA versterker. Hij wil ze aanbieden voor $ 150 per (leeg) printje. :think:

link
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Gekken genoeg helaas. Benieuwd hoe de mods gaan reageren. Gaat i.d.d. wel richting afzetten dan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

Dat doet me denken aan die eerste gainclone van 47Labs.
Daar is ook iemand behoorlijk rijk van geworden...
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Ik had toegezegd iets over mijn ervaringen met de CA versterker met jullie te delen. Nu ik al een paar maanden met deze versterker leef wordt het tijd om die belofte in te lossen. Wel vraag ik me af hoe het mogelijk is een zinnig verhaal over het geluid van een versterker bij elkaar te pennen.
Zo hield ik in het verleden tijdenlang de Duitse audio pers bij. Die jongens gaven apparatuur rapportcijfers. Cijfers bijvoorbeeld voor de meetresultaten en voor klankkwaliteit. Nou lijkt het me al moeilijk om een set meetresultaten van een rapportcijfer te voorzien, maar geluidskwaliteit ??

Van een versterker verwacht ik dat het enige verschil tussen input en output is het verschil in geluidssterkte. Zeg maar het klassieke HiFi streven. Dat kun je meten, toch ? Of niet ? Bij de CA zijn de meetresultaten in elk geval indrukwekkend.
Om apparatuur gehoormatig te beoordelen verstopten ze vroeger nog wel eens een strijkje achter een gordijn plus een taperecorder. Een installatie voor het gordijn en dan schakelen maar.
Dat strijkje gaat bij mij thuis niet gebeuren dus hoe moet je dan iets zinnigs zeggen over een versterker. Ik weet het werkelijk niet, dus mijn verhaal wordt hartstikke subjectief, zo subjectief dat jullie er maar naar behoefte zout over moeten strooien.

Het luisteren gebeurt met de volgende set.

– Synology NAS voorziet in bestanden en draait de Logitech Media server;
– bekabeld netwerk;
– Alix 3d2 minimalistisch industrieel moederbord, draait Voyage linux en Squeezelite;
– de ODAC (van de mysterieus verdwenen NwAvGuy);
– de CA versterker;
– Quad 2805 elektrostatische weergevers;
– bediening via tablet met Ipeng app.

Nadat de CA versterker klaar was heb ik eerst met een reserve setje op zolder de versterker flink de sporen gegeven. Zeg maar twee uur op partysterkte tegen de grens van wat mijn oren aankonden. De versterker hield zich prima en mijn koelingsoplossing werd lekker heet maar de beveiliging van de 3886 trad niet in werking. Prima dus. Voor de mensen die denken dat 50 Watt wat magertjes is. Ik verzeker dat je makkelijk je pijngrens kan overschrijden.

Alles okee, de CA in de huiskamer aangesloten en aangezet. Niets te horen geen tik, geen plop niets. Even ledjes op de printen checken, ja die branden. Oor op de linker luidspreker, niets te horen. Op de rechter, niets te horen. Mmmmm zou die het wel doen ? Oor op de versterkerkast gelegd. Rechter Toriody trafo doodstil. Linker heel heel in de verte zacht geritsel. Mooi prima. Versterker uitzetten weer geen plop, geen tik. Weer aan, doodse stilte.

Goed, muziekje aan. Even snel door wat nummers scrollen. Nou zijn er van die versterkers die je gelijk verrassen met een warme muzikaliteit. Niet alleen je audiofiele opnamen maar ook je jaren zestig ping-pong stereo met rafelende randen klinken lekker en warm. De CA valt niet in die categorie vind ik. Het karakter is eerder gedetailleerd en analytisch. De Quads met hun heldere en onvervormde midden laten dat heel goed horen. Dat wil zeggen dat je audiofiele opnamen helder, gedetailleerd en met een mooie diepte in de kamer staan. Je jaren zestig jeugdherinneringen klinken precies zoals ze zijn. Brakke opnamen met een hoop vervorming en platte stereo en dat laat de CA je duidelijk weten ook.

Goed ik wacht even tot de familie weg is en nestel me met een drankje op de ideale luisterpositie en draai een aantal nummers die me na aan het hart liggen en mooi opgenomen zijn. Buiten is het nat en winderig, binnen is het genieten geblazen.

Ik zoek wat hires opnamen bij elkaar. Voornamelijk 24/96 tracks.
Zo draai ik The Rythm Divine van Yello, een opname uit 1992 waarin Shirley Bassey op de haar bekende manier flink uithaalt. Krachtige stem, mooi uit de diepte opkomend. Ergens in de opname iemand die met z’n mond staat te fluiten. Het vochtige blazen goed hoorbaar.
Even later Stan Getz en Charly Bird met Samba Triste uit 1962. Mooie saxklank met een scheurend randje, goed hoorbare aanblaasgeluiden. Duidelijk vegen van de brushes.
Dan een relatief oude digitale opname Donald Fagen’s Maxine uit 1982. Een vroege digitale opname. Komt via de CA vrijwel onberispelijk in de kamer. Helder, strak en volkomen zuiver. En dan een paar echte ouwetjes: The Doors, Riders om the Storm uit 1971 en Emerson, Lake and Palmer, Lucky Man uit 1970. Toch nog verrassend fijne weergave. Nog mooie details, wat plattere stereo. Dan Clapton met Nobody knows you when you're down and out uit 1992. Gitaarsnaren bijna tastbaar, stem wat nasaal.

Nadenkend over een conclusie moet ik onwillekeurig denken aan Peter Walker’s (oprichter Quad) fameuze uitspraak over zijn producten die zouden fungeren als een “straight wire with gain”. Ik heb het gevoel dat de CA versterker zeker in aanmerking komt voor dit predicaat. Voor mij betekent dit dat de CA ook iets genadeloos in z’n karakter heeft, dat niet iedereen zal kunnen waarderen. Maar ben je liefhebber van een “eerlijke“ en gedetailleerde weergave dan zal de CA je zeker aanspreken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Leuk verslag Paul, geeft e.e.a. wel goed weer. Leuk ook om te lezen dat hij het goed doet op de Quad 2805 elektrostaten met 50W in 8 ohm, genadeloze speakers in midden en hoog. Dat zijn toch ook wel speakers met een niet al te hoog rendement van iets van 86dB/2.83V. John Atkinson had het destijds zelfs over een magere 82dB/2.83V in zijn review in de Stereophile.

Eerlijk en gedetailleerd is i.d.d. mooi omschreven. Dat was ook precies de bedoeling. Omdat dit ook "eerlijk gedetailleerd" is zonder kunstmatige detaillering, beslist niet met de kilheid en vermoeienis die artificiële detaillering (veroorzaakt door vervorming) oproept.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Barry2001 »

Heb alles in huis. De printjes, alle componenten, heb vorige week groots en rigoreus opgeruimd in de hobbykamer dus ik heb voor het eerst in jaren een volledig schoon en opgeruimd werkblad. Ladekastjes gekocht en opgehangen zodat alles weer eens geordend is.
Zin is aanwezig om te gaan bakken en braden. Loodhoudende tin voldoende aanwezig om in dit en een volgend leven de wereld te solderen. Fase 1 van de vrije tijd is opgegaan aan de opruiming. Het wachten is nu op fase 2 :relax:

Ps: Mooie review!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Leuk verslag van een mooie versterker.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Mooi uitgebreid verslag, dat zie je niet zo vaak hier. :goedzo: Mooie luidsprekers ook.

De PCM5102 gebaseerde ODAC is mooi. Mijn AFDAC LB gebruikt dit dac-ic ook en zeker voor het geld is het onverslaanbaar. Maar in vergelijking met een Sabre dac van ESS redt hij het net niet naar mijn mening. Deze laatste klinkt nog net wat muzikaler en de instrumenten klinken ietsje natuurlijker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Vanavond de CA eens goed aan de tand gevoeld i.c.m. de Wave monitoren..........
Tja,een geweldige combinatie!
Ik heb de versterker eerst een dag of 2 laten spelen,want het in het begin was het middengebied erg dun van klank en de dynamiek was ook matig.
Het geheel klinkt nu echt heel lekker:veel detail,open,dynamisch en gedetailleerd.
Analytisch.......
Ik vind van niet,meer aan de warme kant van neutraal.
Voor een set monitoren meer dan genoeg vermogen.
Geen ruis op plopje te bekennen en warmte ontwikkelen doen ze ook niet aan gelukkig.

Ik ben er zeer over te spreken! 8)
DSC00762.JPG
Aarde er nog aan,c-r netwerkje op de input en de schakelaar in het front en de boel kan dicht!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Zweitse »

Ziet er goed uit, neem je hem mee naar Hengelo?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

Waarschijnlijk wel.
Eens kijken hoeveel plek er nog is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Leuk André dat ie zo naar je zin is!
dre schreef:
Analytisch.......
Ik vind van niet,meer aan de warme kant van neutraal.
Grappig dat je dit op merkt. Ik heb precies hetzelfde. Klankmatig en meettechnisch zit er absoluut kraak noch smaak aan deze versterker. Maar kennelijk wekt het vrijwel totaal ontbreken van vervorming en het goed tot zijn recht laten komen van de fijnste details in de opname, een zekere impressie op van warmte.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

In het begin klonk dat zeker niet zo.
De laagweergave is nu ook mooier:meer vloeiend en mooier naar het midden toe.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door hannesie »

Zeker dan met die Wave is het dan smullen.
Nu dan naar de volgende setjes, nog 2 als ik het goed begreep?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ha Dre,

De elco's moeten de eerste dagen natuurlijk wel een beetje tot rust komen en zich definitief formeren. Zoiets kan best wel een weekje aanlopen. Ik heb dat inspelen niet zo erg gehad. Denk dat ik het gewoon niet gemerkt heb omdat ik hem al flink met meten heb laten stoken in een dummy weerstand voordat ik echt goed ging luisteren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door dre »

hannesie schreef:
Zeker dan met die Wave is het dan smullen.
Nu dan naar de volgende setjes, nog 2 als ik het goed begreep?
Nope,alles speelt. 8)
Pjotr schreef:
Ha Dre,

De elco's moeten de eerste dagen natuurlijk wel een beetje tot rust komen en zich definitief formeren. Zoiets kan best wel een weekje aanlopen. Ik heb dat inspelen niet zo erg gehad. Denk dat ik het gewoon niet gemerkt heb omdat ik hem al flink met meten heb laten stoken in een dummy weerstand voordat ik echt goed ging luisteren.
Ik denk het ook inderdaad.
De luisteraars van vanavond waren al klaar om te lenen in ieder geval:het lijkt me wel wat om mijn Klipsch horns aan te sturen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door sander1238 »

Vreemd verschijnsel. Ik ben bezig met solderen, D4 moet op z'n plek, eerst een (klein)drupje tin op het padje zoals ik dat bij de rest ook heb gedaan.
Echter wil de tin niet plakken / vloeien, Ik heb het padje voorzichtig schoongekrabt met een mesje maar nog niks.

Het vreemde is nu dat D4 op de andere pcb hetzelfde verschijnsel heeft :?

Ik heb niets veranderd aan de temperatuur (320C), ook de tin is dezelfde (Stannol 0,5mm)

Wat kan hier aan de hand zijn?

Het gaat om D4 (aan de rechterkant bij het streepje)
pcb.jpg
Plaats reactie